AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Jeg har vært på felgen siden uke 24, pga hyperemesis fra uke 8 og svangerskapsdiabetes siden uke 22. Vært 100% sykmeldt siden uke 8, er helt knekt. Har ett lite barn fra før, som ble født like etter termin. Babyen har det fint, men jeg har ingenting å gå på. Er det umulig å få igangsettelse pga dette? Anonymkode: 9d805...8e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 Det er mulig, men ingen selvfølge. Anonymkode: 347e3...b7b
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vært på felgen siden uke 24, pga hyperemesis fra uke 8 og svangerskapsdiabetes siden uke 22. Vært 100% sykmeldt siden uke 8, er helt knekt. Har ett lite barn fra før, som ble født like etter termin. Babyen har det fint, men jeg har ingenting å gå på. Er det umulig å få igangsettelse pga dette? Anonymkode: 9d805...8e3 Du kan be om en snakk med legen. Mors helse skal veie tungt også. Men de fleste gravide er på felgen, på slutten, selv om det føles ut som om man har det ekstra tungt, og det skal noe til å bli igangsatt. Å bli igangsatt betyr ikke babyen kommer den dagen. Det kan ende med å ta en uke plutselig. Du får ikke noen garanti det blir bedre. Og de fortrekker fødselen starter helt av seg selv. Anonymkode: f9815...a0b 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan be om en snakk med legen. Mors helse skal veie tungt også. Men de fleste gravide er på felgen, på slutten, selv om det føles ut som om man har det ekstra tungt, og det skal noe til å bli igangsatt. Å bli igangsatt betyr ikke babyen kommer den dagen. Det kan ende med å ta en uke plutselig. Du får ikke noen garanti det blir bedre. Og de fortrekker fødselen starter helt av seg selv. Anonymkode: f9815...a0b De fleste har det tungt på slutten. I helsekortet mitt står fra fastlege allerede uke 24 at jeg er helt utslitt. Så det har vart lenge, ikke bare nå etter jeg ble høygravid. Håper jeg får innvilget 🙁 Anonymkode: 9d805...8e3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 Tvilsomt at de setter deg i gang allerede i uke 38. Hva konkret er det som er tungt? Anonymkode: c5137...45d 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste har det tungt på slutten. I helsekortet mitt står fra fastlege allerede uke 24 at jeg er helt utslitt. Så det har vart lenge, ikke bare nå etter jeg ble høygravid. Håper jeg får innvilget 🙁 Anonymkode: 9d805...8e3 Ja, for de aller fleste, så blir det uansett tyngre på slutten - uansett hvor sliten man er før Du må nok på sykehuset for en prat om det: Hvis du ikke har booket det allerede, blir det sikkert i uke 39, og da har du i teorien en uke igjen, som det spørs om det hensyntas. Ville ringt idag om du rekker. Anonymkode: f9815...a0b 2
Sofakona Skrevet 2. januar 2024 #7 Skrevet 2. januar 2024 Jeg har en kronisk sykdom og hadde gikl ned 20 kg og var lagt inn på sykehus i uke 37 da jeg ikke fikk i meg noe...jeg var utslitt og hadde ikke krefter..men fikk ikke keisersnitt.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #8 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, for de aller fleste, så blir det uansett tyngre på slutten - uansett hvor sliten man er før Du må nok på sykehuset for en prat om det: Hvis du ikke har booket det allerede, blir det sikkert i uke 39, og da har du i teorien en uke igjen, som det spørs om det hensyntas. Ville ringt idag om du rekker. Anonymkode: f9815...a0b Har fått time til samtale om igangsettelse, så håper det lar seg gjøre😞 takk for svar! Anonymkode: 9d805...8e3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Skrevet 2. januar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Har fått time til samtale om igangsettelse, så håper det lar seg gjøre😞 takk for svar! Anonymkode: 9d805...8e3 Så bra. Man får ikke gjort annet enn å prøve. Og håpe man treffer på noen som er mer enkel å overbevise. Men jeg har vært borti flere som har vært på nippet til å gå under og de har ikke fått det. En med svangerskapsdepresjon, en med nyrestein. Mors helse er viktig som sagt, men det er enda viktigere med babyen i magen. Og de vurderer ofte det er en svært kort periode igjen man må holde ut. Jeg ville bare vært forberedt på det, og heller tatt det som en bonus om du får, så du ikke går lenger ned i kjelleren - men som sagt, det er ikke fryd og gammen å bli igangsatt nødvendigvis heller. Det er unaturlig for kroppen og kan være kjempevondt. Vondere og lenger enn en fødsel som starter selv. Anonymkode: f9815...a0b 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så bra. Man får ikke gjort annet enn å prøve. Og håpe man treffer på noen som er mer enkel å overbevise. Men jeg har vært borti flere som har vært på nippet til å gå under og de har ikke fått det. En med svangerskapsdepresjon, en med nyrestein. Mors helse er viktig som sagt, men det er enda viktigere med babyen i magen. Og de vurderer ofte det er en svært kort periode igjen man må holde ut. Jeg ville bare vært forberedt på det, og heller tatt det som en bonus om du får, så du ikke går lenger ned i kjelleren - men som sagt, det er ikke fryd og gammen å bli igangsatt nødvendigvis heller. Det er unaturlig for kroppen og kan være kjempevondt. Vondere og lenger enn en fødsel som starter selv. Anonymkode: f9815...a0b Ble igangsatt med forrige, den gang etter termin. Så har erfaring med det fra før ☺️ alt gikk fint, såklart vondt, men jeg tar heller dét, enn å pines i flere dager.. må belage meg på å vente ja, men håper jeg får forståelse, og at det er kapasitet, ikke minst. Takk igjen for svar 😊 Anonymkode: 9d805...8e3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #11 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har vært på felgen siden uke 24, pga hyperemesis fra uke 8 og svangerskapsdiabetes siden uke 22. Vært 100% sykmeldt siden uke 8, er helt knekt. Har ett lite barn fra før, som ble født like etter termin. Babyen har det fint, men jeg har ingenting å gå på. Er det umulig å få igangsettelse pga dette? Anonymkode: 9d805...8e3 Går du på insulin? Ved svangerskapsdiabetes er det ikke sikkert du får gå til termin uansett. Noen sykehus er ganske strenge ved bruk av insulin. Anonymkode: 3222c...3ba
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #12 Skrevet 2. januar 2024 Hvis du har svangerskapsdiabetes skal du vel igangsettes før termin en gang uansett? Har ikke jordmor informert om dette? Anonymkode: de51f...87e 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #13 Skrevet 2. januar 2024 Bare vær klar over at igangsettelse før termin innebærer større risiko enn igangsettelse etter termin. Alle jeg kjenner som har fått igangsettelse før termin av ulike årsaker har endt opp med at igangsettelsen tar mange dager og det til slutt ble hast keisersnitt. Anonymkode: de51f...87e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #14 Skrevet 2. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har svangerskapsdiabetes skal du vel igangsettes før termin en gang uansett? Har ikke jordmor informert om dette? Anonymkode: de51f...87e Det er vel ikke en standard for alle bare fordi man har svangerskapsdiabetes? Man lar det vanligvis ikke gå over termin, hvis det har gått greit i svangerskapet ellers, venter man på naturlig fødsel, under god oppfølging. Man kan få det før hvis det skjer noe, som det påvirker babyen eller moren (ikke psykisk altså). Anonymkode: f9815...a0b
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #15 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bare vær klar over at igangsettelse før termin innebærer større risiko enn igangsettelse etter termin. Alle jeg kjenner som har fått igangsettelse før termin av ulike årsaker har endt opp med at igangsettelsen tar mange dager og det til slutt ble hast keisersnitt. Anonymkode: de51f...87e Å gå til termin med diabetes/svangerskapsdiabetes er alltid en større risiko i seg selv. Å gå over termin får man ikke når man har diabetes. De fleste sykehus setter igang i uke 38, hvertfall hvis man går på insulin. Anonymkode: 3222c...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #16 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke en standard for alle bare fordi man har svangerskapsdiabetes? Man lar det vanligvis ikke gå over termin, hvis det har gått greit i svangerskapet ellers, venter man på naturlig fødsel, under god oppfølging. Man kan få det før hvis det skjer noe, som det påvirker babyen eller moren (ikke psykisk altså). Anonymkode: f9815...a0b Hvis man går på insulin er det standard å settes igang før termin. Tror de har blitt strengere på det nå de siste årene. Jeg fikk beskjed om å gå maks inn i uke 38, men ble satt igang tidligere… Anonymkode: 3222c...3ba
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #17 Skrevet 2. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Hvis man går på insulin er det standard å settes igang før termin. Tror de har blitt strengere på det nå de siste årene. Jeg fikk beskjed om å gå maks inn i uke 38, men ble satt igang tidligere… Anonymkode: 3222c...3ba Man kan ha svangerskapdiabetes uten å ta medisiner også, så det er ikke en standard å få igangsatt fødselen bare fordi man har fått det påvist. Det er også en individuell vurdering også av de som tar insulin, så ikke alle blir igangsatt i uke 38, men det skal ikke gå over termin. Her står det litt mer https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/diabetes/svangerskap-ved-kjent-diabetes/igangsetting-av-fodsel-og-glukosekontroll-under-og-etter-fodsel-hos-gravide-med-kjent-diabetes# Anonymkode: f9815...a0b 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #18 Skrevet 2. januar 2024 Jeg ble satt i gang 16 dager før termin pga invalidiserende bekkenløsning, svangerskapskløe (ikke den farlige typen) og utmattelse. Anonymkode: fdd9c...8f3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #19 Skrevet 2. januar 2024 De jeg kjenner som har blitt igangsatt har ikke hatt kompliserte fødsler, det har faktisk gått veldig bra. En ble satt i gang pga diabetes. Anonymkode: 1b43c...6b7 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #20 Skrevet 3. januar 2024 Jeg ble satt igang i uke 38 siden jeg hadde svangerskapsdiabetes og gikk på metformin. Hadde en fin fødsel som ikke endte i keisersnitt (siden noen over her skriver at "alle" som blir sagt igang før termin ender i keisersnitt). Anonymkode: a92cb...b3d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå