Gå til innhold

Fullmakt til far som ikke har bankID, eller kan bruke helenorge.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eldre og den digitale verden er et problem. Min far på over 80 har aldri fått til med Internett, nettbank o.l Han betaler regninger fysisk i banken. 

Jeg skulle gjerne ha fått ordnet det slik at jeg har fullmakt til å sjekke over f.eks medisiner i helenorge. Problemet mitt er at han ikke har noe slikt selv. Hva og hvordan gjør jeg dette? 

Prøver å finne ut og det er jo "enkelt" om han faktisk har brukt helenorge før. Men når han ikke en gang har bank ID hvordan gjør man det da? 

Han forstår ikke noe av dette, og jeg ser for meg at å få opprettet bankID for ham blir utfordrende, for han godtar ansvar for medisiner, men ser ikke for meg han vil godtar at vi fikser bank ID. Ingen av oss barna har fått  å opprette nettbank for ham før for han er så privat og vil ikke vi skal se kontoene hans.

Så hva gjør vi?

Anonymkode: d6b79...957

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han er i stand til og gjøre ting selv så kan du ikke gjøre noen ting så lenge han sier nei. Vi opprettet fullmaktsbrev på min mor for et par år siden men kun på banken. Det var hun selv som ville dette. Hun vil ikke at jeg skal ha tilgang til hennes lege eller medisiner, enn så lenge. Banken fikk kopi av mitt pass og jeg bruker min ID brikke. Min mor kan heller ingenting med internett. Fullmaktsbrev kan kun lages så lenge han er klar i hodet, man må ha legeerklæring før man lager en slik erklæring. 

Men det kan være dere kan kun få tilgang til Helsenorge. Ville ringt og hørt hva de vil ha av dere. det beste er nok at dere får tilgang med din egen brikke for og forhindre misbruk. Vil ikke anbefale at mange får tilgang. Dere bør bli enige hvem som skal ha ansvaret. Alt blir jo loggført på nettet. Min søster har ikke tilgang til banken hos min mor kun meg. Hun får jo utskrift hver måned og kan jo se hva som er tatt ut, noen av regningen må jeg betale manuelt. Din far synes kanskje det er greit og komme seg ut for og betale regninger men det vil på sikt bli slutt med det. 

Anonymkode: 0bace...01a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helenorge...? 

Anonymkode: 86f68...470

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...