AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Har en far som ruser seg litt av og på, har psykiske problemer. Han må ha hjelp til det meste, handling, apotek, vask av bolig osv. Kan jeg be kommunen om hjelp? Er det noen som har erfaring med at man får hjelp? Eller vil det bare gå under med faren min om jeg ikke stiller opp? Anonymkode: 62345...26f 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 Vet ikke helt men jeg har villa tatt kontakt med fastlegen min første. Så får jeg håpe hun vet veien å gå. Er ikke ditt ansvar når han ruser seg tenker jeg Anonymkode: 7d20d...188 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 Fastlegen hans må kontaktes Anonymkode: 0d434...60c 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 Fastlege og ev kommunens team for rus/ psykisk helse lykke til! Anonymkode: 42dec...a00 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 Han kan få hjelp med vasking og handling, men det må gå gjennom fastlegen hans 😊 Anonymkode: 774fa...010 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 Svigermor får mye hjelp av kommunen (litt liknende problemer). Jeg vet ikke hvordan det har kommet igang da, samboeren min har ikke gjort så mye, har inntrykk av at det er helsevesenet som har satt igang ting etter legebesøk og innleggelser initiert av henne selv først og fremst.. Anonymkode: c0644...a16
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #7 Skrevet 2. januar 2024 Du starter med fastlegen. Før timen må du be om at du får prate med legen på telefon så du kan forklare situasjonen uten at din far trenger høre på. Fastlegen tar deretter ballen og geleider deg videre gjennom systemet. Var nylig gjennom dette med slektning som viste seg å ha Alzheimer og vi har nå hjemmehjelp flere ganger om dagen, mat på døra, dagtilbud og tilbud om flere andre hjelpetjenester dersom behovet kommer. Anonymkode: 0f65c...f6f 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #8 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han kan få hjelp med vasking og handling, men det må gå gjennom fastlegen hans 😊 Anonymkode: 774fa...010 Nei, det må det nødvendigvis ikke. TS kan ta direkte kontakt med helse- og velferdskontoret i sin kommune. Slik er det i hvertfall i Trondheim. https://www.trondheim.kommune.no/tema/helse-og-omsorg/soke-tjenester/helse--og-velferdskontor/#soke_om_tjenester Men det kan selvsagt være fint å ha med fastlegen på laget som en støtte. Anonymkode: d18c2...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Skrevet 2. januar 2024 Takk for svar! Han har jo gode perioder, så redd han får avslag. Men må bare prøve nå, blir for mye for meg alene. Alltid stress. Anonymkode: 62345...26f 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det må det nødvendigvis ikke. TS kan ta direkte kontakt med helse- og velferdskontoret i sin kommune. Slik er det i hvertfall i Trondheim. https://www.trondheim.kommune.no/tema/helse-og-omsorg/soke-tjenester/helse--og-velferdskontor/#soke_om_tjenester Men det kan selvsagt være fint å ha med fastlegen på laget som en støtte. Anonymkode: d18c2...dd3 Okei, det var sånn da jeg jobbet med det, men takk for rettelsen 😊 Anonymkode: 774fa...010
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #11 Skrevet 2. januar 2024 Fastlegen til min mor sa jeg måtte kontakte kommunen.. Det beste er vel å følge han til legen, hjelpe ham om å be om hjelp. Da må legen agere. Anonymkode: 6d0a5...050
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #12 Skrevet 2. januar 2024 Hvor mye er det forventet av kommunen at påførende stiller opp? Er i tillegg meg som har ordnet/kjøpt bolig så han skal ha et greit sted å bo. Betaler jo det han kan i leie, men heller det enn at han skal bo i kommunal bolig og det som hører med. Anonymkode: 62345...26f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #13 Skrevet 2. januar 2024 Jeg ville tatt det opp både med fastlege og helse- og velferdskontor/tildelingskontoret i kommunen. Som sykepleier i hjemmetjenesten opplever jeg at det ofte er mest effektivt å kontakte HVK direkte, men det er alltid lurt å ha med fastlegen på laget. Anonymkode: f98aa...eb8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #14 Skrevet 2. januar 2024 Du kan gå via vedtakskontoret i kommunen, men han må jo uansett godta hjelpen fra andre. De kan ikke tvinge seg på, så han må involveres selv Anonymkode: beb42...37c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #15 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye er det forventet av kommunen at påførende stiller opp? Er i tillegg meg som har ordnet/kjøpt bolig så han skal ha et greit sted å bo. Betaler jo det han kan i leie, men heller det enn at han skal bo i kommunal bolig og det som hører med. Anonymkode: 62345...26f Du som pårørende kan ikke pålegges å stille opp, men det er jo ofte begrenset med ressurser i kommunen og vi ser at de som har engasjerte pårørende ofte har en bedre/enklere hverdag. Her i Trondheim hvor jeg jobber gjelder det for eksempel handling og følge til lege - det er tjenester vi ikke tilbyr, og hvis pasienten ikke klarer dette selv, og heller ikke har pårørende som gjør det så blir det ofte vanskelig. (Må presisere at dette gjelder hjemmetjenesten, mulig de som har oppfølging innen rus/psykiatri i tillegg får hjelp til dette derifra. Og der hvor jeg jobber gjør vi unntak på dette med å følge til lege dersom pasienten virkelig ikke har pårørende som kan gjøre det og vi har tid/ressurser til det den aktuelle dagen) Samtidig må jo du ta vare på deg selv, så vær ærlig med det støtteapparatet som kommer at du nå er utslitt og har lite å gå på. Helsevesenet skal også ivareta pårørende ❤️ Anonymkode: f98aa...eb8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #16 Skrevet 2. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Her i Trondheim hvor jeg jobber gjelder det for eksempel handling og følge til lege - det er tjenester vi ikke tilbyr, og hvis pasienten ikke klarer dette selv, og heller ikke har pårørende som gjør det så blir det ofte vanskelig. Anonymkode: f98aa...eb8 Min mor har en fysisk sykdom som gjør at hun ikke er i stand til å handle selv. (Ikke rus involvert). Hun har en avtale med en butikk hvor hun sender mail en gang i uka med liste over varer hun vil ha, også kommer de på døren med det. Tror hun betaler via faktura. Noen butikker har hjemlevering. Anonymkode: 603fe...4d7 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #17 Skrevet 2. januar 2024 Det er et trist faktum at eldre som har sønner og ingen døtre får mer hjelp av det offentlige. Har du en bror som kan kjøre prosessen med kommunen er det det aller beste. Jeg vet av egen erfaring av pårørende brukes til det ikke er noe mer igjen av dem, så veldig viktig at du får orientert deg i hjelpetilbudet. Jeg ser at du har fått noen gode tips og råd her, også tenker jeg at hjemmesykepleien bør komme på hjemmebesøk for å evaluere helsetilstanden hans. Anonymkode: 32e1d...76d 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #18 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er et trist faktum at eldre som har sønner og ingen døtre får mer hjelp av det offentlige. Har du en bror som kan kjøre prosessen med kommunen er det det aller beste. Jeg vet av egen erfaring av pårørende brukes til det ikke er noe mer igjen av dem, så veldig viktig at du får orientert deg i hjelpetilbudet. Jeg ser at du har fått noen gode tips og råd her, også tenker jeg at hjemmesykepleien bør komme på hjemmebesøk for å evaluere helsetilstanden hans. Anonymkode: 32e1d...76d Hvorfor er det sånn? Forventer man mer av kvinnelige pårørende? Anonymkode: 30377...01e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #19 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er et trist faktum at eldre som har sønner og ingen døtre får mer hjelp av det offentlige. Har du en bror som kan kjøre prosessen med kommunen er det det aller beste. Jeg vet av egen erfaring av pårørende brukes til det ikke er noe mer igjen av dem, så veldig viktig at du får orientert deg i hjelpetilbudet. Jeg ser at du har fått noen gode tips og råd her, også tenker jeg at hjemmesykepleien bør komme på hjemmebesøk for å evaluere helsetilstanden hans. Anonymkode: 32e1d...76d Ja det er dessverre realiteten. Voksne barn, og da spesielt døtre blir fast regnet som støtte for skrøpelige foreldre. Begrunnelse er alltid dårlig kommuneøkonomi og det jobbes aktiv med å gir skyldfølelse/dårlig samvittighet. Og verre blir det fremover, det er mange barnløse, frivillig og ufrivillig, som i sine eldre dager vil være fullstendig avhengig av offentligheten, les andres barn. Anonymkode: 82693...9bd
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #20 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det sånn? Forventer man mer av kvinnelige pårørende? Anonymkode: 30377...01e Absolutt. Men det blir ikke sagt høyt. Anonymkode: 82693...9bd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå