Melus Skrevet 2. januar #41 Del Skrevet 2. januar Jeg lurer på om du egentlig forstår selv hva du skriver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gratika85 Skrevet 2. januar #42 Del Skrevet 2. januar Melus skrev (Akkurat nå): Jeg lurer på om du egentlig forstår selv hva du skriver. Tror du man blir korsfestet hvis man sier noe imot Staten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #43 Del Skrevet 2. januar Gratika85 skrev (5 minutter siden): Okei, visste ikke det 😂 Anonymkode: caf07...4e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gratika85 Skrevet 2. januar #44 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😂 Anonymkode: caf07...4e2 Hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #45 Del Skrevet 2. januar 1 hour ago, Gratika85 said: Før i tiden, så var matte bare brukt til å bygge enkle hus. I tommer, 2,5 cm. Uansett hvor liten du lager en linjal for eksempel, så kan den alltids lages mindre, så det er irrasjonelt. Folk som går på videregående skjønner dette også tidlig, men de ignorer det irrasjonelle så de består prøven, det er derfor de smarteste ikke fullfører videregående også, fordi de har ikke evnen til å være irrasjonelle. Du kan si, ja, man vi lager jo maskiner og verktøy fra matte; ja, men det er primitivt. Maskiner og verktøy, er primitivt, det er ikke noe man trenger for å leve. Jeg ville ha en fremtid selv, tok opp igjen fag fra videregående, fikk fem i naturfag, men kommer ikke videre på grunn av matte. Så da man må finne en annen måte å livnære seg på, underholdning, for eksempel, eller selvstending næringsdrivende. Jeg klager ikke, bare syns det er litt kjedelig at dere luker ut folk. Hva er din mening? Hvilken matematikk er det du har stryket i? Anonymkode: a63a3...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gratika85 Skrevet 2. januar #46 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken matematikk er det du har stryket i? Anonymkode: a63a3...e1b Var vel algebra. Jeg forstod etterhvert at med brøk så burde teller være nederst og nevner øverst, istedet for sånn det er. Og så med ligninger, så forstod jeg at det kan brukes litt til å regne ut væskebalanse for eksempel, en utregning på hver side. PI har jeg forstått litt, og brukt passer på. Mulig jeg kan forstå å bruke det med tiden, men det vil nok ta lang tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #47 Del Skrevet 2. januar Gratika85 skrev (1 time siden): Før i tiden, så var matte bare brukt til å bygge enkle hus. I tommer, 2,5 cm. Uansett hvor liten du lager en linjal for eksempel, så kan den alltids lages mindre, så det er irrasjonelt. Folk som går på videregående skjønner dette også tidlig, men de ignorer det irrasjonelle så de består prøven, det er derfor de smarteste ikke fullfører videregående også, fordi de har ikke evnen til å være irrasjonelle. Du kan si, ja, man vi lager jo maskiner og verktøy fra matte; ja, men det er primitivt. Maskiner og verktøy, er primitivt, det er ikke noe man trenger for å leve. Jeg ville ha en fremtid selv, tok opp igjen fag fra videregående, fikk fem i naturfag, men kommer ikke videre på grunn av matte. Så da man må finne en annen måte å livnære seg på, underholdning, for eksempel, eller selvstending næringsdrivende. Jeg klager ikke, bare syns det er litt kjedelig at dere luker ut folk. Hva er din mening? Hvis dette er ikke-klaging ønsker jeg ikke møte deg når du faktisk klager. Og matte er veldig veldig logisk, ikke irrasjonelt. Problemet ditt er jo at du ikke skjønner det. Mulig du har hatt en skikkelig dårlig lærer. Siden du (ironisk nok) bruker matte-basert teknologi på å kommunisere tror jeg du nok er enig i at mye matte er nyttig. Hvis maskiner og verktøy er primitivt, hva er det du anser sommavansert da? Anonymkode: df719...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #48 Del Skrevet 2. januar 3 minutter siden, Gratika85 said: Var vel algebra. Jeg forstod etterhvert at med brøk så burde teller være nederst og nevner øverst, istedet for sånn det er. Og så med ligninger, så forstod jeg at det kan brukes litt til å regne ut væskebalanse for eksempel, en utregning på hver side. PI har jeg forstått litt, og brukt passer på. Mulig jeg kan forstå å bruke det med tiden, men det vil nok ta lang tid Matematikk fra videregående er P, T, R og S. Man starter med 1P eller 1T, så bygger man på videre derifra. Vi delte oss inn i 1P og 1T, som er det man starter med. Så det er en av disse du ikke mestrer da, vil jeg anta? 1P er veldig elementær matematikk, og du har derfor valg om at man må bare kjøre på eller å gi opp. Anonymkode: a63a3...e1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gratika85 Skrevet 2. januar #49 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis dette er ikke-klaging ønsker jeg ikke møte deg når du faktisk klager. Og matte er veldig veldig logisk, ikke irrasjonelt. Problemet ditt er jo at du ikke skjønner det. Mulig du har hatt en skikkelig dårlig lærer. Siden du (ironisk nok) bruker matte-basert teknologi på å kommunisere tror jeg du nok er enig i at mye matte er nyttig. Hvis maskiner og verktøy er primitivt, hva er det du anser sommavansert da? Anonymkode: df719...bac Jeg ville hatt et enkelt hus bare, bygd selv gjerne med faren min, og dyr i bakgården, for mat. Og en gang i måneden, besøkt en markedsplass. Ville levd helt annerledes enn nå da, ikke at jeg klager, syns samfunnet er greit jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 2. januar #50 Del Skrevet 2. januar Gratika85 skrev (19 minutter siden): Tror du man blir korsfestet hvis man sier noe imot Staten? Ja, innen 24 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #51 Del Skrevet 2. januar Matten man lærer på ungdomsskole og vgs er i mange tilfeller eldre enn da man begynte å bruke cm som generell måleenhet. Pythagoras(ca 500år f.kr): a^2 + b^2 = c^2 Areal av sirkel(ca 300 år f.kr): pi * radius^2 Kvadratiske ligninger(2000 år f.kr), ble brukt i gamle egypt blant annet. Trigonometri(190-120 år f.kr): sinus, cosinus, tan Eukledisk geometri(300 år f.kr) Logaritmer(ca 1614) Kalkulus(ca 1670) Dette er noen av dem som typisk læres vekk på ungdomsskole og vgs. At matte er irrasjonelt fordi måleenheter ikke er konstante blir latterlig. At 1cm kan være 0.9995cm eller 1.0004cm er anerkjent og tatt forbehold for, ved produksjon av deler til viktig produksjon så vil man ha en satt avviksgrense og produsere deretter. Matte er langt mer enn tommelmål og cm. Anonymkode: f4154...13f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gratika85 Skrevet 2. januar #52 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Matten man lærer på ungdomsskole og vgs er i mange tilfeller eldre enn da man begynte å bruke cm som generell måleenhet. Pythagoras(ca 500år f.kr): a^2 + b^2 = c^2 Areal av sirkel(ca 300 år f.kr): pi * radius^2 Kvadratiske ligninger(2000 år f.kr), ble brukt i gamle egypt blant annet. Trigonometri(190-120 år f.kr): sinus, cosinus, tan Eukledisk geometri(300 år f.kr) Logaritmer(ca 1614) Kalkulus(ca 1670) Dette er noen av dem som typisk læres vekk på ungdomsskole og vgs. At matte er irrasjonelt fordi måleenheter ikke er konstante blir latterlig. At 1cm kan være 0.9995cm eller 1.0004cm er anerkjent og tatt forbehold for, ved produksjon av deler til viktig produksjon så vil man ha en satt avviksgrense og produsere deretter. Matte er langt mer enn tommelmål og cm. Anonymkode: f4154...13f Hva er penere, et maleri, kunst, eller et hus bygd at matte? Hvis maleriet er penere, så det er jo noe i naturen, som tilsier at verktøy er dumt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #53 Del Skrevet 2. januar 1 minutt siden, Gratika85 said: Hva er penere, et maleri, kunst, eller et hus bygd at matte? Hvis maleriet er penere, så det er jo noe i naturen, som tilsier at verktøy er dumt Verktøy som pensel? Mange ting som mennesker oppfatter som pent og vakkert innen kunst og natur, gjenspeiles også i matte. Her kan du lese på ting som: gylne snitt, fibonacci sekvensen, fraktaler, symmetri, geometriske mønstre og perspektiv. Anonymkode: f4154...13f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #54 Del Skrevet 2. januar Matte er rasjonelt og logisk. Og hadde du forstått matte, så hadde du også forstått verdien av, og rasjonale bak, bruk av nøyaktighet og avrunding av tall. (I og for seg lærte jeg mer om dette i konstruksjon og maskinteknikk enn i matte, men det er en annen sak.) Ja, man kan alltid dele noe i mindre biter. Men det betyr ikke at det er hensiktsmessig å gjøre det. Har du en kake og skal dele den likt mellom 4 barn, så er det faktisk bra nok å dele den i 4. Mens om den allerede er delt i 3, så må du dele den på en måte som gjør at de tre delene kan deles på 4. Og skal du dele en kake med 100, så må den deles opp i ganske små biter for at alle skal få litt. Hvis det er slik at du ønsker deg en retning i livet der du trenger matte (eller forståelse av målenøyaktighet og toleranser eller det å regne med tall med forskjellig nøyaktighet) Så er det kanskje slik at du bør vurdere en annen vei, hvis det faktisk er såpass vanskelig for deg at du ikke kommer inn på studiet på grunn av mattekarakter alene. Anonymkode: 93a4e...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 2. januar #55 Del Skrevet 2. januar Gratika85 skrev (2 timer siden): Før i tiden, så var matte bare brukt til å bygge enkle hus. I tommer, 2,5 cm. Uansett hvor liten du lager en linjal for eksempel, så kan den alltids lages mindre, så det er irrasjonelt. Folk som går på videregående skjønner dette også tidlig, men de ignorer det irrasjonelle så de består prøven, det er derfor de smarteste ikke fullfører videregående også, fordi de har ikke evnen til å være irrasjonelle. Du kan si, ja, man vi lager jo maskiner og verktøy fra matte; ja, men det er primitivt. Maskiner og verktøy, er primitivt, det er ikke noe man trenger for å leve. Jeg ville ha en fremtid selv, tok opp igjen fag fra videregående, fikk fem i naturfag, men kommer ikke videre på grunn av matte. Så da man må finne en annen måte å livnære seg på, underholdning, for eksempel, eller selvstending næringsdrivende. Jeg klager ikke, bare syns det er litt kjedelig at dere luker ut folk. Hva er din mening? Min mening: Du er fullstendig på jordet! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå