AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Del Skrevet 2. januar 2024 Far har fått innvilget ferie samtidig som termin, hva skjer med ferien om mor føder? Anonymkode: d7833...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #2 Del Skrevet 2. januar 2024 ingenting? han har jo ferie? Anonymkode: 8fa36...e5e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #3 Del Skrevet 2. januar 2024 Vet ikke hva man har krav på, men min arbeidsgiver hadde akseptert at det ble to uker permisjon da og at ferien kunne tas ut på et annet tidspunkt. Anonymkode: 29169...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Del Skrevet 2. januar 2024 Hvorfor har han tatt ferie og ikke omsorgspermisjon? Det spørs jo på arbeidsgiver. I utgangspunktet skjer det ingenting. Mor kan føde før eller etter. Om han kan trekke tilbake ferie, blir opp til arbeidsgiver. Anonymkode: 9f336...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor har han tatt ferie og ikke omsorgspermisjon? Det spørs jo på arbeidsgiver. I utgangspunktet skjer det ingenting. Mor kan føde før eller etter. Om han kan trekke tilbake ferie, blir opp til arbeidsgiver. Anonymkode: 9f336...595 Fordi ferien ble innvilget før termin fastsatt. Anonymkode: d7833...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #6 Del Skrevet 2. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi ferien ble innvilget før termin fastsatt. Anonymkode: d7833...8ae Så det var innvilget ett år før? Han må jo bare snakke med arbeidsgiver om fleksibilitet. Anonymkode: 9f336...595 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #7 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ingenting? han har jo ferie? Anonymkode: 8fa36...e5e Han har jo likevel rett på 2 ukers omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel, så dersom mor skulle føde i ferien vil nok ferien kunne utsettes/tas ut før. Hør med arbeidsgiver, men det skal nok ordne seg!😊 Anonymkode: 54004...c5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #8 Del Skrevet 2. januar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Han har jo likevel rett på 2 ukers omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel, så dersom mor skulle føde i ferien vil nok ferien kunne utsettes/tas ut før. Hør med arbeidsgiver, men det skal nok ordne seg!😊 Anonymkode: 54004...c5a Man har rett på det, men hvis ikke arbeidsgiver har betalt omsorgspermisjon, så spiser det av farskvoten etterpå. Greit å vite. Anonymkode: 9f336...595 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Del Skrevet 2. januar 2024 Hos oss endte fødsel med å skje (prematurt) i fars første ferieuke. Fra fødselsdatoen ble ferien omgjort til permisjon (betalt) og ferien ble utsatt med to uker. Far endte da med å være hjemme seks uker (2 uker permisjon + 4 uker ferie). Far jobber i det private i en IA-bedrift. Anonymkode: 4e63e...bca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Del Skrevet 2. januar 2024 Han har rett til å ta igjen ferie på et annet tidspunkt, dersom han velger å ta permisjon de to ukene i forbindelse med fødsel. Vi sto i samme situasjon med førstemann. Jeg hadde termin i romjulen, og mannen min hadde feriedager igjen som ble satt opp på samme tid. Jeg fødte på termindato. I min manns tilfelle fikk han utbetalt for feriedagene. Se ferieloven $9 del 2: https://lovdata.no/lov/1988-04-29-21/§9 (jeg har ikke sånn fancy paragraf-tegn på telefonen) Anonymkode: 0746d...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #11 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så det var innvilget ett år før? Han må jo bare snakke med arbeidsgiver om fleksibilitet. Anonymkode: 9f336...595 For alle finner ut at de er gravide ett år før termin? Anonymkode: d7833...8ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #12 Del Skrevet 2. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: For alle finner ut at de er gravide ett år før termin? Anonymkode: d7833...8ae Hun sier ferien ble fastsatt før termin. Da må det ha vært før de visste det var graviditet i bildet? For ellers vet man ca. når man ville få barn… termindato eller ei. Man føder jo sjelden PÅ termin. Anonymkode: 9f336...595 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #13 Del Skrevet 2. januar 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Man har rett på det, men hvis ikke arbeidsgiver har betalt omsorgspermisjon, så spiser det av farskvoten etterpå. Greit å vite. Anonymkode: 9f336...595 Kun om du vil det. Du kan fint ta 2 uker ulønnet i forbindelse med fødsel uten at det går av fedrekvoten. Ingen grunn til å blande nav inn i de 2 ukene om du ikke absolutt vil Anonymkode: 76a3e...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #14 Del Skrevet 2. januar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kun om du vil det. Du kan fint ta 2 uker ulønnet i forbindelse med fødsel uten at det går av fedrekvoten. Ingen grunn til å blande nav inn i de 2 ukene om du ikke absolutt vil Anonymkode: 76a3e...902 Ja, nettopp. Det er ulønnet. Hvis jobben din ikke betaler omsorgspermisjon etter fødsel, må du enten ta av foreldrepermisjonen eller ta ulønnet. Du har rett på permisjonen, men ikke med lønn. Mange har ikke råd til å ta to uker uten lønn. Da kan alternativet være å beholde ferien man har planlagt uansett, som i tilfellet til TS, hvis de er i den situasjonen at arbeidsgiver ikke betaler. Anonymkode: 9f336...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #15 Del Skrevet 2. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Ja, nettopp. Det er ulønnet. Hvis jobben din ikke betaler omsorgspermisjon etter fødsel, må du enten ta av foreldrepermisjonen eller ta ulønnet. Du har rett på permisjonen, men ikke med lønn. Mange har ikke råd til å ta to uker uten lønn. Da kan alternativet være å beholde ferien man har planlagt uansett, som i tilfellet til TS, hvis de er i den situasjonen at arbeidsgiver ikke betaler. Anonymkode: 9f336...595 11 minutter siden, AnonymBruker said: Kun om du vil det. Du kan fint ta 2 uker ulønnet i forbindelse med fødsel uten at det går av fedrekvoten. Ingen grunn til å blande nav inn i de 2 ukene om du ikke absolutt vil Anonymkode: 76a3e...902 Mitt svar var til en som skrev «Han har jo likevel rett på 2 ukers omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel». Anonymkode: 9f336...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #16 Del Skrevet 2. januar 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt svar var til en som skrev «Han har jo likevel rett på 2 ukers omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel». Anonymkode: 9f336...595 Ja, det har han jo. Står ikke betalt i den setningen. Du derimot skrev at om arbeidsgiver ikke betaler går det av pappaperm. Det er ingen automatikk i det og innlegget slik jeg leste det var feilinformasjon. Derfor supplerte jeg med info slik at de som evt misforsto ville fått korrekt informasjon Anonymkode: 76a3e...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #17 Del Skrevet 2. januar 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det har han jo. Står ikke betalt i den setningen. Du derimot skrev at om arbeidsgiver ikke betaler går det av pappaperm. Det er ingen automatikk i det og innlegget slik jeg leste det var feilinformasjon. Derfor supplerte jeg med info slik at de som evt misforsto ville fått korrekt informasjon Anonymkode: 76a3e...902 Mange tror den permisjonen er betalt og den ble skrevet så selvsagt at den ble sidestilt med ferie. Men helt greit du supplerte Anonymkode: 9f336...595 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #18 Del Skrevet 2. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Mange tror den permisjonen er betalt og den ble skrevet så selvsagt at den ble sidestilt med ferie. Men helt greit du supplerte Anonymkode: 9f336...595 Det er sant, mange som tror alt er betalt. Har bommet med det selv. (Trodde jeg hadde betalt fri til første skoledag/barnehagetilvenning. Heldigvis hadde mannen betalt til slikt. ) Anonymkode: 76a3e...902 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå