Gå til innhold

Hjelp, vi fikk hund for tidlig!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste ukene  har vært så krevende. Å skaffe seg valp mens man har et lite barn var det dummeste vi har gjort. Barnet har ikke reagert som vi håpte.  Han er helt texas rundt hunden, gråter hver kveld, sier han ikke vil dele på mamma, at hunden skal bo alene, han løper mot valpen, plager valpen, med mer. Valpens behov kommer før hans som han ikke er vant med og han er sjalu på valpen, og valpen er sjalu på han. Begge er oppå meg konstant. Jeg synes jeg ikke gjør annet enn å korrigere atferd på barnet, si nei og kjefte. Og jeg vil ikke være kjefte-mamma da jeg har et veldig tett relasjon med sønnen min.  Sønnen min er mye mer krevende enn valpen!! Det tar 90 minutter før han sovner hver kveld nå. Han sier hver kveld han er lei seg, og det knuser meg fullstendig. Han har ikke vært slik tidligere.

Jeg prøver å inkludere barnet i alt som har med hunden å gjøre. Barnet gir mat, er med tur, er med når jeg leker med hunden, sitter med oss i sofaen, men likevel er det "mamma, mamma".

Hva gjør vi? :o Vi skulle heller ha kjøpt hund da barnet var 7-8 år. Men nå er det for sent, og nå trenger jeg tips til hvordan relasjonen kan bli tettere mellom de. 

Anonymkode: ac6ac...f4a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har dere hatt valpen? Mange oppdrettere vil ta valpen tilbake hvis dere er åpne og ærlige og forklarer situasjonen.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tabris said:

Hvor lenge har dere hatt valpen? Mange oppdrettere vil ta valpen tilbake hvis dere er åpne og ærlige og forklarer situasjonen.

3 uker. Da får man vel ikke tilbake pengene? Ts

Skrevet (endret)

Høres ut som det beste for hunden er enten å få komme tilbake til oppdretter eller til en annen familie.

Er dere i en rasegruppe på face f.eks? Jeg vet i hvertfall at hadde jeg lagt ut en slik problemstilling i vår rasegruppe  ville det kommet en drøss dedikerte hundefolk og tilbudt seg å ta over valpen :) 

Håper det ordner seg til det beste for dere alle!

Endret av Anononyma
  • Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor bryr du deg om pengene i denne situasjonen egentlig? Hvor gammelt er barnet ditt? Hvor mye har dere trent på ro med barnet, og skape bånd mellom valp og barn?

Anonymkode: 611cd...11c

• Liker 39
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er ungen?

Anonymkode: 70612...f7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, valp og små barn🤦‍♀️ Få omplassert den stakkars valpen, til noen som har greie på hunder og vet hva de går til. Drit i pengene. Din tabbe.  

Anonymkode: 0be66...a93

• Liker 25
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det største problemet er sin sønn. Jeg har hatt hunder i alle år og skaffet valp når minste var bare 1 år. Vi låtte lære barnet at når hunden sover eller spiser skal den være i fred. Leking med hunden må også dere voksne ta ansvar for, det kan bli for voldsomt når barn leker med valper eller større hunder.

Legger hunden seg ned ett sted må du påse at barnet ditt lar den ligge i fred. Om du så må lukke døren inn til rommet valpen ligger i, så gjør det. 

Skal du ha ett harmonisk forhold mellom hunden og barnet, må barnet lære seg å ta hensyn til hunden og ikke omvendt. En valp som får vokse opp i fred vil roe seg betraktelig og barnet vil etterhvert forstå.

Kanskje dere har valgt feil rase for deres familieforhold. Alle valper kan være mer enn en håndfull i perioder, men de rper seg. 

Viktigste er at dere lærer sønnen deres å ta hensyn til valpen, alt det andre kommer av seg selv.

Anonymkode: f08b2...21a

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det må du høre med oppdretter om. Jeg tror uansett ikke det bør være det viktige for deg nå. :) 

• Liker 28
Skrevet

Barnet er tydeligvis gammel nok til å si meningen sin. Jeg mener da at dere og må kunne sette grenser for barnet OG hunden.

Men dersom dere ikke klarer dette så er kanskje det beste å prate med oppdretter. Om dere får penger tilbake eller ikke er opp til oppdretter. Du har ikke angrerett her.

Sjekk evnt kjøpskontrakten dere signerte på. Kan stå noe der om dette. Men jo tidligere dere leverer tilbake jo bedre er tjangsen for at hunden får et godt hjem og ikke får en adferd som gjør det vanskelig for ny eier.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor bryr du deg om pengene i denne situasjonen egentlig? Hvor gammelt er barnet ditt? Hvor mye har dere trent på ro med barnet, og skape bånd mellom valp og barn?

Anonymkode: 611cd...11c

Barnet ble nylig 4 år, men han virker litt umoden når det kommer til kjæledyr. Det overrasket meg. Han har alltid elsket å besøke gårder. Søsteren min har hund som det har gått bra med. Han har snakket om hund i nesten ett år. Han er ellers flink hjemme. Han dusjer alene, støvsuger og går ut med søppel. 

Vi trener hver dag. Jeg bruker aldri trusler mot barnet mitt, men i dag sa jeg om du plager hunden en gang til, så blir det null Netflix resten av uken. Han ser på valpen som en leke virker det som. Jeg har informert om at valpen trenger mye ro og når vi skal la den være i fred. Jeg har sagt at jeg forstår han ikke vil dele på mamma, men at valpen er liten baby som også trenger en mamma. Så er det alle disse lydene fra barnets munn hele tiden! Uglelyder, skytelyder, hopper rundt som en kanin, krabbe rundt som en gris, roper høyt 😒

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som det største problemet er sin sønn. Jeg har hatt hunder i alle år og skaffet valp når minste var bare 1 år. Vi låtte lære barnet at når hunden sover eller spiser skal den være i fred. Leking med hunden må også dere voksne ta ansvar for, det kan bli for voldsomt når barn leker med valper eller større hunder.

Legger hunden seg ned ett sted må du påse at barnet ditt lar den ligge i fred. Om du så må lukke døren inn til rommet valpen ligger i, så gjør det. 

Skal du ha ett harmonisk forhold mellom hunden og barnet, må barnet lære seg å ta hensyn til hunden og ikke omvendt. En valp som får vokse opp i fred vil roe seg betraktelig og barnet vil etterhvert forstå.

Kanskje dere har valgt feil rase for deres familieforhold. Alle valper kan være mer enn en håndfull i perioder, men de rper seg. 

Viktigste er at dere lærer sønnen deres å ta hensyn til valpen, alt det andre kommer av seg selv.

Anonymkode: f08b2...21a

Ja, dette vi prøver på. Vet du hvor lang tid det tar før barnet lærer? Dette er barnets første kjæledyr. Jeg har hatt hund hele livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dette vi prøver på. Vet du hvor lang tid det tar før barnet lærer? Dette er barnets første kjæledyr. Jeg har hatt hund hele livet. 

Individuelt

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En god oppdretter vil ta tilbake en valp og gi den videre til andre interesserte om den første plasseringen ikke fungerer. 

Anonymkode: 4929c...fac

AnonymBruker
Skrevet

Er du alene med barnet og valpen, eller har du partner som kan hjelpe deg? Skjønner at det er kjipt å bli "kjefte mamma", men barnet må jo lære at valpen (og for øvrig alle dyr) er levende individer som skal behandles med respekt og omsorg. Ser du skriver at søsteren din har hund, du kan jo for eksempel si at "du kan ikke lage sånne lyder/herje/løpe mot *valpens navn*, det hadde ikke *navnet på søsters hund* likt heller". Prøv å assosier valpen med hunden han kjenner fra før.  

Valpetiden er krevende, både for nye eiere og ikke minst valpen. Du MÅ sette grenser for barnet ditt så valpen får nok ro og slik at den blir trygg - fortsett å korriger barnet ditt. Lek med de sammen så de kan knytte bånd, prøv å involvere gutten i trening som sitt, ligg, bli. Det er nok en stor overgang for barnet også å skulle dele oppmerksomheten, men normalt sett går det over.

Hvis du kjenner likevel at dette er for mye så har den jo ikke vært hjemme hos dere så lenge, så det er nok mulighet for at oppdretter vil fortsatt ta den tilbake. Her må du riktignok lese over kjøpekontrakt, men de aller fleste seriøse oppdrettere vil ta den tilbake og gi den videre til andre som var aktuelle. 

Anonymkode: 3c15a...968

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barnet ble nylig 4 år, men han virker litt umoden når det kommer til kjæledyr. Det overrasket meg. Han har alltid elsket å besøke gårder. Søsteren min har hund som det har gått bra med. Han har snakket om hund i nesten ett år. Han er ellers flink hjemme. Han dusjer alene, støvsuger og går ut med søppel. 

Vi trener hver dag. Jeg bruker aldri trusler mot barnet mitt, men i dag sa jeg om du plager hunden en gang til, så blir det null Netflix resten av uken. Han ser på valpen som en leke virker det som. Jeg har informert om at valpen trenger mye ro og når vi skal la den være i fred. Jeg har sagt at jeg forstår han ikke vil dele på mamma, men at valpen er liten baby som også trenger en mamma. Så er det alle disse lydene fra barnets munn hele tiden! Uglelyder, skytelyder, hopper rundt som en kanin, krabbe rundt som en gris, roper høyt 😒

4 år og dusjer alene, støvsuger og går ut med søppel? 😯 

En 4 åring er overhode ikke moden nok til å ha en mening om husdyr.. Snakket om hund i ett år?? Alle( stort sett) barn liker jo dyr..? 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Når vi fikk valp fikk ikke fireåringen (eldre nå naturligvis) leke alene med hunden. Det er egentlig en ganske åpenbar ting ettersom begge to må lære oppførsel og følger man ikke med kan fireåringen slå hunden og hunden kan bite igjennom huden på ungen. Dette er den voksnes ansvar til ENHVER tid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt ut som at gutten deres har godt av å lære å dele på oppmerksomheten for å være helt ærlig. Dere må likevel vurdere om dere klarer å sette grenser slik at valpen ikke må leve med unødvendig stress. 

Barnet mitt har også vært sjalu på kjæledyr, men jeg trodde aldri at barnet led noen nød under å måtte dele på oppmerksomheten og det skar meg aldri i hjertet at barnet ytret ikke å ville dele mamma. Helt vanlig at 4-åringer har både søsken og dyr i familien. Det går seg til. 

Anonymkode: 88a1d...37e

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du alene med barnet og valpen, eller har du partner som kan hjelpe deg? Skjønner at det er kjipt å bli "kjefte mamma", men barnet må jo lære at valpen (og for øvrig alle dyr) er levende individer som skal behandles med respekt og omsorg. Ser du skriver at søsteren din har hund, du kan jo for eksempel si at "du kan ikke lage sånne lyder/herje/løpe mot *valpens navn*, det hadde ikke *navnet på søsters hund* likt heller". Prøv å assosier valpen med hunden han kjenner fra før.  

Valpetiden er krevende, både for nye eiere og ikke minst valpen. Du MÅ sette grenser for barnet ditt så valpen får nok ro og slik at den blir trygg - fortsett å korriger barnet ditt. Lek med de sammen så de kan knytte bånd, prøv å involvere gutten i trening som sitt, ligg, bli. Det er nok en stor overgang for barnet også å skulle dele oppmerksomheten, men normalt sett går det over.

Hvis du kjenner likevel at dette er for mye så har den jo ikke vært hjemme hos dere så lenge, så det er nok mulighet for at oppdretter vil fortsatt ta den tilbake. Her må du riktignok lese over kjøpekontrakt, men de aller fleste seriøse oppdrettere vil ta den tilbake og gi den videre til andre som var aktuelle. 

Anonymkode: 3c15a...968

Ingen som hjelper til i hverdagen. Kun helg. Har kjæreste, men bor ikke sammen.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Perfume said:

4 år og dusjer alene, støvsuger og går ut med søppel? 😯 

En 4 åring er overhode ikke moden nok til å ha en mening om husdyr.. Snakket om hund i ett år?? Alle( stort sett) barn liker jo dyr..? 

Ja , han vil det selv 😂 Det er under oppsyn av meg. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...