Gå til innhold

Nytt kjøkken - hva burde man tenke på?

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er irrelevant hva du betalte. 

Måtte trekke to nye kabler fra kjøkken til sikringsskap. Kunne ikke bruke noe eksisterende på kjøkken, så ble borret gjennom tak og lagt kabler langs tak. Bare kablene i seg selv koster flere tusen til innkjøpspris. Pluss komfyrvakt og timespris så har du en grei faktura.

Anonymkode: d44a2...cf9

Dere har fortsatt betalt overpris. Kabler koster nesten ingen ting i innkjøp. Du kan sjekke priser på Elektroimportøren selv, trekk fra 60% av deres salgspris så får du rabatten jeg får hos dem, og da har de fortsatt fortjeneste.

Jeg har pusset opp 3 boliger siste 4 årene, og har hatt elektrikker inne på alle prosjektene. Jeg vet veldig godt hva det koster.

Tipper dere har avtalt fastpris i forkant 

Sikringer får du for 1000 kr stk, timepris på 1200, komfyrvakt til 3000, diverse pn 2000 kroner 

2 kurser alt nytt tar maks 3 timer, det burde dermed koste maks 10 000, og her har jeg tatt godt i på alle prisene 

Men nok om det 

AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (22 minutter siden):

Dere har fortsatt betalt overpris. Kabler koster nesten ingen ting i innkjøp. Du kan sjekke priser på Elektroimportøren selv, trekk fra 60% av deres salgspris så får du rabatten jeg får hos dem, og da har de fortsatt fortjeneste.

Jeg har pusset opp 3 boliger siste 4 årene, og har hatt elektrikker inne på alle prosjektene. Jeg vet veldig godt hva det koster.

Sikringer får du for 1000 kr stk, timepris på 1200, komfyrvakt til 3000, diverse pn 2000 kroner 

2 kurser alt nytt tar maks 3 timer, det burde dermed koste maks 10 000, og her har jeg tatt godt i på alle prisene 

Men nok om det 

https://www.elektroimportoren.no/pfxp-lx-5g2-5-anti-twin-/1010425/Product.html

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva i all verden skal du med den 😂 50 meter på 2 kurser? 😂

Den koster maks 42 kroner meteren inn til elektriker, 20% påslag så rundt 50 kroner meteren til deg er en ok pris. Så 2000 kroner i kabler som jeg sa ville gitt deg 40 meter med den kabelen der.

Men vi kan godt avslutte nå så TS kan få tråden sin tilbake 

Endret av PhilosopherSe7en
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå er kjøkkenet kjøpt og betalt 😅 Kjøkkenet som var der var fult mulig å leve med, men fikk kjøpt leiligheten til 250k under takst og da følte jeg at jeg kunne ta meg råd til å freshe opp leiligheten litt. 

Vaskemasking og tørketrommel har jeg kjøpt fra Elkjøp og skal få levert og montert av de, så da satser jeg på at det går fint :)

Anonymkode: 7e882...f94

Synes det er et dårlig argument da, de 250k kunne du jo hatt mindre i lån. Ganske stor sum det.

:) 

Anonymkode: fab4a...7ad

AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (11 timer siden):

Men nok om det 

Hva du betaler hjelper ikke andre, er ikke samme pris i hele Norge på en elektriker.

Rørlegger og elektriker er DYRT, derfor sjekke priser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bygger man nytt kjøkken bør man legge opp til 25A. Induksjonstopper krever en del for å fungere optimalt. Det er påbudt med komfyrvakt, så om elektriker er inne må det monteres.

Går fint med 20A, har det selv på min nye siemenes koketopp med induksjon :) Har heldigvis ikke komfyrvakt, forbanna tull som piper og maser. Enda et unødig produkt som skal selges. 

Det er påbudt dersom man legger opp ny kurs. 

Anonymkode: ce848...47d

Stemmer! 

PhilosopherSe7en skrev (12 timer siden):

Da er dere blitt lurt!

Komfyrvakt er kun dersom en ikke kan bruke gammelt støpsel men må montere nytt 

Kun påbudt om en monterer nytt, ikke ved gjenbruk av gammelt opplegg.

Ikke lovlig 

Skal det være godkjent fra forsikringen så må det vel monteres av rørlegger?

Er lov å montere 2-polet støpsel på stekeovn. Du  kan uansett koble på det store stikket også(20-25A), er enkelt. Du får ikke noe problemer rundt dette.

Å koble til en oppvaskmaskin når opplegget er klart med kran og avløp kan du gjøre selv.

AnonymBruker
Skrevet

Betalte rett under 100k for et nytt kjøkken fra Kvik. Dette med alt av hvitevarer også. Hadde nok klart meg helt fint med det som var der, men fikk kjøpt leiligheten 250k under takst og følte det da va greit å oppgradere leiligheten litt så jeg faktisk trives der :)

Jeg pusset selv opp for 3-4 år siden, og betalte vel rundt 35 000 for selve kjøkken (IKEA) og komfyr (elkjøp) :) 
Men totalen ble mye høyere da, siden jeg totalrenoverte rommet, med nytt gulv/tak/vegger, ny kurs, og hele pakka! 

Og det var så absolutt verdt det 🥰 Mitt nye kjøkken er mye mer praktisk, både med lagringsplass, arbeidsplass og ikke minst nok strøm! 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Går fint med 20A, har det selv på min nye siemenes koketopp med induksjon :) Har heldigvis ikke komfyrvakt, forbanna tull som piper og maser. Enda et unødig produkt som skal selges. 

Stemmer! 

Er lov å montere 2-polet støpsel på stekeovn. Du  kan uansett koble på det store stikket også(20-25A), er enkelt. Du får ikke noe problemer rundt dette.

Å koble til en oppvaskmaskin når opplegget er klart med kran og avløp kan du gjøre selv.

Unødvendig og unødvendig, det er pålagt med komfyrvakt i mange tilfeller... 
Og om den piper hele tiden, så kan man vurdere gjøre noen innstillinger... Min har gitt lyd fra seg 2 ganger på 3-4 år, og det er fordi batteriet må byttes. 

Anonymkode: fafe8...c87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Unødvendig og unødvendig, det er pålagt med komfyrvakt i mange tilfeller... 
Og om den piper hele tiden, så kan man vurdere gjøre noen innstillinger... Min har gitt lyd fra seg 2 ganger på 3-4 år, og det er fordi batteriet må byttes. 

Anonymkode: fafe8...c87

Påbud er ved nyinstallasjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes det er et dårlig argument da, de 250k kunne du jo hatt mindre i lån. Ganske stor sum det.

:) 

Det er lov å mene hva man vil. Men jeg ville pusse opp leiligheten og det må man vel få lov til :) Tror ikke akkurat verdien på leiligheten går ned av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...