Gå til innhold

Nytt kjøkken - hva burde man tenke på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har kjøpt meg leilighet og skal bytte ut hele kjøkkenet. Men lurer litt på om det er noe jeg ikke har tenkt på. 
Kjøkkenet er relativt lite og skal være helt likt slik som det er idag, altså at ting skal stå der de står. Så ingen rør eller noe skal flyttes. Per idag er det allerede integrerte hvitevarer. 

Har bestilt nytt kjøkken og hvitevarer, vet at jeg mest sannsynlig trenger en elektriker som kan fikse nye stikkontakter osv, men uten om det skal vel det meste gå greit å fikse selv? Har en snekker som skal hjelpe å demontere og montere nytt kjøkken. 

Men hvordan er det med armatur og oppvaskmaskin? Er det noe en rørlegger må fikse eller kan dette også kobles til selv i og med at det skal stå på samme sted? Kjøleskap, ovn og platetopp regner jeg med er å bare stikke i stikkontakt så det går vel også fint. 

Noe jeg ikke har tenkt over? 

Anonymkode: 7e882...f94

Fortsetter under...

AnonymBruker

Virker som du har det meste på stell allerede, og når alt er bestilt er det kanskje uansett for sent å få tips. Men et tips jeg kan gi, som vi fikk svi for, var å ikke legge nok penger i stekeovn. Gikk i utgangapunktet for en IKEA-ovn som matchet resten av kjøkkenet. Denne måtte byttes etter kun 2 år. Altfor dårlig kvalitet og mangelfull. Steketopp og kjøleskap trenger man ikke oppgradere i like stor grad, men du burde vurdere ovn som kan nå temperaturer over 250 grader samt ha en form for selvrensfunksjonalitet. 

Ang. elektrikerarbeid så burde du få vedkommende som legger opp stikkontakter for deg til å se på hva som er på egen kurs i eksisterende løsning. Kan hende du bør legge om noe der.

Anonymkode: ed3cb...f76

• Liker 1
AnonymBruker

Du kan fint koble opp oppvaskmaskin selv, men husk at du må ha waterguard eller lignende om det ikke er sluk på kjøkkenet. 
Armatur er heller ingen problemer montere selv. 

Om det ikke er integrert, så må du ha komfyrvakt. Og sjekk at det er tilstrekkelig strøm på kursene! 

Planlegg godt hvor du skal ha stikkontakter, og sett inn enda noen ekstra. 

Anonymkode: fafe8...c87

• Liker 1
AnonymBruker
Pringle skrev (5 minutter siden):

Komfyrer selges (ofte) uten støpsel, så bestill montering hvis du trenger dette.

Støpsel klarer man fint å montere selv.

Men å koble til vannrør bør du bruke rørlegger, avløpet under vasken klarer man jo selv. Men ville brukt rørlegger på dette også pga du bor i leilighet. Ha oppvaskmaskinen også klar når rørlegger kommer. Verre med lekkasje der enn i en enebolig, greit å ha kvittering på utført arbeid der da.

Samme med endring av evt strøm/kabling. Elektriker her.

Men må du virkelig bytte kjøkkenet....tenk mer på det...for dette er veldig kostbart :) Er blitt en sykdom at man skal pusse opp heletiden.

Anonymkode: fab4a...7ad

• Liker 1
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men å koble til vannrør bør du bruke rørlegger, avløpet under vasken klarer man jo selv. Men ville brukt rørlegger på dette også pga du bor i leilighet. Ha oppvaskmaskinen også klar når rørlegger kommer. Verre med lekkasje der enn i en enebolig, greit å ha kvittering på utført arbeid der da.

Men må du virkelig bytte kjøkkenet....tenk mer på det...for dette er veldig kostbart :) Er blitt en sykdom at man skal pusse opp heletiden.

AAAAH - så enig!

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du 25 ampere til platetopp og komfyrvakt? Hvis ikke kan det være en stor kostnad. Vi betalte akkurat 20 000,- for ny kurs til platetopp og stekeovn. 

Anonymkode: d44a2...cf9

20amper er nok til platetopp. Komfyrvakt må ikke monteres.

AnonymBruker

Kanskje et sidespor, men hvordan er tilstanden på eksisterende kjøkken? Vi byttet ut et slitent men funksjonelt 17 år gammelt kjøkken i fjor, og tømrer slukle ha 9 000 for riving og bortkjøring. Han mente vi burde prøve å selge. La ut på Finn til 10 000 og at kjøper demonterte og hentet, og det tok maks 2 dager før vi fikk napp. Det var 19 000 i forskjell på å få det revet av tømrer og å selge det på Finn🤑

Anonymkode: 619d1...db9

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

20amper er nok til platetopp. Komfyrvakt må ikke monteres.

Bygger man nytt kjøkken bør man legge opp til 25A. Induksjonstopper krever en del for å fungere optimalt. Det er påbudt med komfyrvakt, så om elektriker er inne må det monteres.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bygger man nytt kjøkken bør man legge opp til 25A. Induksjonstopper krever en del for å fungere optimalt. Det er påbudt med komfyrvakt, så om elektriker er inne må det monteres.

Det er påbudt dersom man legger opp ny kurs. 

Sitat

Ved oppussing gjelder kravet om fastmontert komfyrvakt dersom det legges opp ny kurs til platetopp/komfyr.

Anonymkode: ce848...47d

• Liker 1
  • Nyttig 1
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du 25 ampere til platetopp og komfyrvakt? Hvis ikke kan det være en stor kostnad. Vi betalte akkurat 20 000,- for ny kurs til platetopp og stekeovn. 

Da er dere blitt lurt!

31 minutter siden, Sofakona said:

Tror det ol du setter inn ny ovn. Noe med forsikring

Og sett på kanskje flere stikk kontakter

Komfyrvakt er kun dersom en ikke kan bruke gammelt støpsel men må montere nytt 

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Kun påbudt om en monterer nytt, ikke ved gjenbruk av gammelt opplegg.

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke lovlig 

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan fint koble opp oppvaskmaskin selv, men husk at du må ha waterguard eller lignende om det ikke er sluk på kjøkkenet. 
Armatur er heller ingen problemer montere selv. 

Skal det være godkjent fra forsikringen så må det vel monteres av rørlegger?

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ett lite kjøkken trenger ikke bli veldig kostbart, og om eksisterende kjøkken er upraktisk så er det absolutt verdt å bytte ut om man bruker litt tid på kjøkkenet.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er kjøkkenet kjøpt og betalt 😅 Kjøkkenet som var der var fult mulig å leve med, men fikk kjøpt leiligheten til 250k under takst og da følte jeg at jeg kunne ta meg råd til å freshe opp leiligheten litt. 

Vaskemasking og tørketrommel har jeg kjøpt fra Elkjøp og skal få levert og montert av de, så da satser jeg på at det går fint :)

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ett lite kjøkken trenger ikke bli veldig kostbart, og om eksisterende kjøkken er upraktisk så er det absolutt verdt å bytte ut om man bruker litt tid på kjøkkenet.

Betalte rett under 100k for et nytt kjøkken fra Kvik. Dette med alt av hvitevarer også. Hadde nok klart meg helt fint med det som var der, men fikk kjøpt leiligheten 250k under takst og følte det da va greit å oppgradere leiligheten litt så jeg faktisk trives der :)

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kanskje et sidespor, men hvordan er tilstanden på eksisterende kjøkken? Vi byttet ut et slitent men funksjonelt 17 år gammelt kjøkken i fjor, og tømrer slukle ha 9 000 for riving og bortkjøring. Han mente vi burde prøve å selge. La ut på Finn til 10 000 og at kjøper demonterte og hentet, og det tok maks 2 dager før vi fikk napp. Det var 19 000 i forskjell på å få det revet av tømrer og å selge det på Finn🤑

Anonymkode: 619d1...db9

Det er helt OK kjøkken :) La det ut for 10k jeg også på finn og har allerede noen som har reservert det og skal hente når det blir demontert. 

Her skal en snekker ha 15k for å demontere kjøkken, fjerne gamle fliser og fikse ny vegg, montere nytt kjøkken og legge nytt gulv. Følte jeg fikk en bra deal. 

• Nyttig 1
2 minutter siden, AnonymBruker said:

På ingen måte. 

Jeg byttet fra skru til automatsikringer på alle kursene her, nytt skap, 4 nye kurser og betalte 6500 mer enn dere betalte for 2 nye kurser.  Så vil absolutt påstå at dere er blitt lurt!

Fastpris på ny kurs er vel under 5000 hos de store firmaene, får det nok ned i 4000 også om en ringer litt rundt.

AnonymBruker
PhilosopherSe7en skrev (Akkurat nå):

Jeg byttet fra skru til automatsikringer på alle kursene her, nytt skap, 4 nye kurser og betalte 6500 mer enn dere betalte for 2 nye kurser.  Så vil absolutt påstå at dere er blitt lurt!

Fastpris på ny kurs er vel under 5000 hos de store firmaene, får det nok ned i 4000 også om en ringer litt rundt.

Det er irrelevant hva du betalte. 

Måtte trekke to nye kabler fra kjøkken til sikringsskap. Kunne ikke bruke noe eksisterende på kjøkken, så ble borret gjennom tak og lagt kabler langs tak. Bare kablene i seg selv koster flere tusen til innkjøpspris. Pluss komfyrvakt og timespris så har du en grei faktura.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...