Gå til innhold

Låne snøfres til frekk nabo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
10 minutter siden, KraKriAm said:

Ville lånt bort, men sagt samtidig at dere er nesten tomme for bensin, så da må han-naboen-sørge for påfyll før dere trenger den på nytt. Dvs i dag. Og at du tar det som en selvfølge at evnt skader eller tull som oppstår er hans ansvar å fixe og betale for. 

Sjansen for at denne naboen har en bensinkanne er sikkert nærmere null. 

Å fikse snøfreser er dyrt og tidkrevende. Vår har en reim man må være forsiktig med. Hadde ikke tatt sjansen på å låne den bort. I hvert fall ikke i en snøstorm

Anonymkode: 8beff...3ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Låner ikke bort snøfreseren min, men kan gjerne hjelpe naboer.

Hadde man lånt bort skal du se at den hadde blitt fylt med 95 oktan bensin med kanskje store konsekvenser for forgasser.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig snøfreser av så dårlig kvalitet at naboen tar i den så ryker de? Er de da verdt alle pengene?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 time siden):

I mitt hode så hjelper man hverandre når det er sånn som nå, jeg står til og med å hjelper å måke samme naboen for hånd. Godt naboskap er vi alle tjent med 

Signerer denne. Trø til og hjelp naboen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad vi stort sett har hyggelig naboer. Når vi har hatt behov så har vi lånt traktor osv av naboen. Og de lånet når de trenger noe vi trenger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bensin må dere vel skaffe uansett? Har dere ikke en reservekanne i garasjen? Det har alltid vi. Eller så ordner man jo det når det er meldt masse snø.

Bor i nord, og her hjelper man hverandre når det skjer spesielle ting mht været. 

Betale for bensin må han selvfølgelig.

Anonymkode: b29ea...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde sagt nei, og mannen min ja. Alle naboene elsker mannen min. 🤣

Anonymkode: 9d076...4b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde sagt nei, og mannen min ja. Alle naboene elsker mannen min. 🤣

Anonymkode: 9d076...4b7

Haha😄Jeg er i utgangspunktet for å hjelpe hverandre, og sier stort sett ja til byttelåning/hjelp(hvis jeg har mulighet). Men hvis folk krever dette uten noen form for takknemmlighet-da er piggene mine ute. Har planer om å kjøpe en tepperens-maskin, men den skal legges til utleie for ca 300kr dagen, så får de som vil leie…Koster mange tusen kr.

Anonymkode: 7f2de...59f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (På 2.1.2024 den 11.58):

Er virkelig snøfreser av så dårlig kvalitet at naboen tar i den så ryker de? Er de da verdt alle pengene?

Dreier seg ikke om kvalitet, men om låneren har kompetanse til å bruke den. Som jeg skrev over, alle freser har sine særegenheter. Noen skal primes, noen skal startes manuellt, andre har start vha ledning, noen skal ha miljøbensin, andre skal ha 95/98, bolter kan ryke om man ikke kjenner til tåleevnen osv osv. I tillegg til sikkerhet for bruker og de rundt.

Fres er ikke noe man låner bort til ukyndige.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville lånt bort, men nevnt det med lite bensin.

Men sånn seriøst, hvorfor har folk i Arendal snøfreser? Ser masse bilder av folk på nett, så det er vel ikke bare deg. Tror maks halvparten av de jeg jobber med har snøfreser, og her snør det fra oktober til mai hvert år. 

Anonymkode: 0f779...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 11.47):

Sjansen for at denne naboen har en bensinkanne er sikkert nærmere null. 

Å fikse snøfreser er dyrt og tidkrevende. Vår har en reim man må være forsiktig med. Hadde ikke tatt sjansen på å låne den bort. I hvert fall ikke i en snøstorm

Anonymkode: 8beff...3ca

Men samtidig, en ny fres til en så høy pris som TS kjøpte den til har sannsynligvis ikke reimer som nesten går i stykker etc. Vi har selv en fres til en tredjedel av den prisen og den går som en klokke, og jeg hadde ikke vært bekymra for at den ble ødelagt av at naboen lånte den, fordi da skulle han jo nesten ha gjort det med vilje. 

Jeg tenker jeg ville lånt den bort om han kom med bensin, men vi fyller ikke vanlig 95 bensin på vår fres pga at vi vil den skal holde lenge og være driftssikker, så hadde da ville fått en kanne med 4-takts aktylatbensin slik vi bruker. 

Anonymkode: e8ed2...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ville lånt bort, men nevnt det med lite bensin.

Men sånn seriøst, hvorfor har folk i Arendal snøfreser? Ser masse bilder av folk på nett, så det er vel ikke bare deg. Tror maks halvparten av de jeg jobber med har snøfreser, og her snør det fra oktober til mai hvert år

Anonymkode: 0f779...6a4

De du bor med, har de enebolig med innkjørsel? Alle naboene våre her jeg bor har fres, og det har vel alle kollegaene mine med enebolig også. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De du bor med, har de enebolig med innkjørsel? Alle naboene våre her jeg bor har fres, og det har vel alle kollegaene mine med enebolig også. 

Ups, skulle stå "de du JOBBER med" 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det å spørre om å få låne naboens fres til 60K er en drøy ting å gjøre. Er ikke småtterier man tar seg lov til å be om.

Jeg kunne aldri falt meg inn å gjøre det.

Å låne ut en så kostbar sak er heller ikke noe som faller meg naturlig inn å gjøre. 

Folk som låner har en tendens til å være mer uforsiktig enn den som faktisk har betalt for tingen, og siden han ikke har fres selv så er det ikke sikkert han er kyndig nok til å bruke den.

Så jeg tror faktisk jeg ville sagt nei med en humoristisk tone at snøfresen var jo bortkastet, og man har godt av å måke snø for hånd, med en slags lykke til på slutten. :) 

Endret av Bombasi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er han generelt frekk og kjip? Du kommer jo bare med et eksempel på en kommentar ( som kan ha vært humoristisk ) og som du jo også sier har vært riktig frem til nå. 
i utgangspunktet tenker jeg det er greit og hjelpe naboer , og det skulle mye til for og si nei her. Har han lånt ting uten og levere tilbake? Har han sagt nei når du ber om hjelp? Er han konstant sur? 

Anonymkode: ee571...6bf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg hadde problemet vært å lånt bort en såpass dyr maskin. Som mange sier, så kan de gå i stykker, og da starter "showet" liksom. Det kan by på problemer å få transportert freseren til et verksted, og som oftest er det lang ventetid på verkstedet og da er dere uten snøfreser. 

Klart man kan ødelegge sin egen freser, men da er det tross alt en selv som både må ta kostnaden og arbeidet. Hvis naboen ødelegger noe, kan det skape ennå mer uvennskap og uhygge i nabolaget. Ikke sikkert han kan hente/bringe den til verksted, og kanskje heller ikke er villig til å betale (kan ofte bli dyrt). 

Nei, jeg hadde ikke villet lånt bort denne. Freser ligger ofte på flere 10 tusener av kroner, og synes faktisk det er ganske frekt å spørre om å få lånt noe så dyrt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 time siden):

Dreier seg ikke om kvalitet, men om låneren har kompetanse til å bruke den. Som jeg skrev over, alle freser har sine særegenheter. Noen skal primes, noen skal startes manuellt, andre har start vha ledning, noen skal ha miljøbensin, andre skal ha 95/98, bolter kan ryke om man ikke kjenner til tåleevnen osv osv. I tillegg til sikkerhet for bruker og de rundt.

Fres er ikke noe man låner bort til ukyndige.

Så må bør ha et fagbrev på snøfres? 
Og det holder ikke med å si at denne gjør du sånn med? Denne er elektrisk, tenker at de fleste skjønner det meste og at det er ikke så komplisert. Aldri i livet om jeg hadde kjøpt en snøfres til 60 tusen som er så lett å ødelegge at naboen kan ødelegge den for å frese litt snø. 
Lånt naboen sin fres mange ganger vi, han tilbyr seg og må si at den er ikke så komplisert selv on vi er ukyndige. 
Vi sier ikke nei selv om vi trives med spaden ;) 

Her i nabolaget låner vi gressklippere, hekke sakser, snøfresere, biler til hverandre, vi hentet også barn, eller personer osvosv.

Låner også ut både strøm og vann om naboen skulle trenge det, vi følger med på husene om naboen er på reise, og vi måker naboen sin gårdsplass er de på reise eller jar behov for hjelp ,vi klipper gresset og vanner blomster. Altså vi er naboer og vi går ikke å tenker at naboen er så ukyndig at han klarer ikke engang å starte en snøfres. 
Tenker vi i norge hadde tjent mye på være gode naboer mot hverandre. Bry seg om mennesker og hjelpe de som har behov. 
Vi ville blitt ett bedre land. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Her i nabolaget låner vi gressklippere, hekke sakser, snøfresere, biler til hverandre, vi hentet også barn, eller personer osvosv.

Bra for dere. Låner gjerne bort det meste, men ikke fresen min. Utrolig kjipt for min akademikernabo som ikke engang har lappen om han skulle ødelegge den eller skade seg selv med den. En snøfres har vesentlig større skadepotensiale og er ganske mye dyrere ved skader enn det å la noen få hente vann fra utekrana di. 

Men igjen, flott at dere får det til. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 10.58):

Hadde tilbudt meg å frese for ham hvis han kom med bensin. Tipper han ikke kommer til å være verken sur eller frekk etterpå, men at han tvert imot vil legge seg i selen for å hjelpe dere tilbake. 

Anonymkode: 70066...3aa

Godt du er positiv men det finnes motsatte historier også ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...