Gå til innhold

Låne snøfres til frekk nabo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i Arendal og det er ganske ille nå med enorme snømengder på kort tid. Vi har for noen år investert i dyr snøfres (koster nå over 60k) og hvert bidige år har naboen kommentert at det var jo bortkastet penger, at man bare har godt å måke den lille snøen vi får. Forsåvidt sant, i fjor og året før brukte vi fresen 3 ganger maks.

Siden iforgås har pipa fått en annen lyd, naboen er ute og måker men nesten forgjeves, når han er ferdig i den ene enden må han begynne på nytt. Så lite overraskende at han kom istad og spurte om å få låne vår frese. Problemet er at vi har lite bensin igjen og ikke har tenkt å kjøre bil med mindre det er krise. Jeg må innrømme at jeg ikke har så veldig lyst å låne bort, han er typen som leverer tilbake tom for bensin eller ikke ville nevnt en skade.

Anonymkode: 5c9f0...c62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da får han i så fall sørge for full tank ved tilbakelevering kan du si…. Ikke veldig urimelig det! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke lånt vekk. Si at den har lite bensin. Hvis han tilbyr seg å komme med en kanne bensin, så kanskje. Men tviler på at han gjør det

Anonymkode: 8beff...3ca

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten, du kan også si at så mange har spurt om å låne at du nå sier nei til alle. 

Anonymkode: 8beff...3ca

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode så hjelper man hverandre når det er sånn som nå, jeg står til og med å hjelper å måke samme naboen for hånd. Godt naboskap er vi alle tjent med 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at dette er tiden for å hjelpe hverandre. 

Du kan stille krav om at han står ansvarlig for skader, og selvfølgelig at han leverer tilbake med full tank, men jeg ville ikke nektet bare fordi han har kommet med noen flåsete kommentarer  

Anonymkode: 1a968...04c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at dere har NULL ansvar for en frekk og sur nabo. Hadde han alltid vært hyggelig tidligere hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 36890...a73

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde gladelig  lånt den bort om han etterfyller bensin,  og muligens også servert en kommentar om at det ikke var et så bortkastet kjøp alikevel som så mange mener. 

Anonymkode: 2a446...055

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at dette er tiden for å hjelpe hverandre. 

Du kan stille krav om at han står ansvarlig for skader, og selvfølgelig at han leverer tilbake med full tank, men jeg ville ikke nektet bare fordi han har kommet med noen flåsete kommentarer  

Jeg må legge til, den gangen vi hadde freser lånte vi den aldri bort, men vi hjalp alle som ba om det.

Vi freste hos dem, de ryddet det som fresen ikke tok både hos seg selv, og hos oss hvis vi hjalp dem uten å være ferdig selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg bor i Arendal og det er ganske ille nå med enorme snømengder på kort tid. Vi har for noen år investert i dyr snøfres (koster nå over 60k) og hvert bidige år har naboen kommentert at det var jo bortkastet penger, at man bare har godt å måke den lille snøen vi får. Forsåvidt sant, i fjor og året før brukte vi fresen 3 ganger maks.

Siden iforgås har pipa fått en annen lyd, naboen er ute og måker men nesten forgjeves, når han er ferdig i den ene enden må han begynne på nytt. Så lite overraskende at han kom istad og spurte om å få låne vår frese. Problemet er at vi har lite bensin igjen og ikke har tenkt å kjøre bil med mindre det er krise. Jeg må innrømme at jeg ikke har så veldig lyst å låne bort, han er typen som leverer tilbake tom for bensin eller ikke ville nevnt en skade.

Anonymkode: 5c9f0...c62

Han vart bortom og spurte og dere sa; njaaaaa, skal tenke på det? Og nå sitter dere å diskuterer dere imellom om han skal få låne den?

Smålig.

Anonymkode: f7a3e...4b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Ja, skaffer du bensin i forkant og leverer den tilbake uten skade, så kan du få låne den. "

Anonymkode: c9d06...53c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel engangstilfelle? Tror jeg ville frest selv hos naboen som en tjeneste. Låner ikke bort min egen fres heller, da dette er store tung maskiner som slett ikke er så lett å håndtere som folk tror. Hver fres har liksom sine egne særegenheter som man må lære seg å kjenne. Om du tar oppkjørselen for ham et par ganger, så kjøper han vel litt bensin og et par flasker vin til deg tenker jeg. Og du blir naboens nye helt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde tilbudt meg å frese for ham hvis han kom med bensin. Tipper han ikke kommer til å være verken sur eller frekk etterpå, men at han tvert imot vil legge seg i selen for å hjelpe dere tilbake. 

Anonymkode: 70066...3aa

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men dere har vel allerede sagt nei? Eller har dere lånt den ut? 
Siden han allerede har vært å spurt, så antar jeg dere allerede har gitt han svar? 
Så er spørsmålet ditt egentlig om du skal gå ut å si at du har ombestemt deg? 

Jeg skjønner ikke helt problemet her... Har dere lite bensin, så sier dere at dere har det og på grunn av snømengdene må dere ha den selv. 

Anonymkode: 65d1b...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg såå godt!! 
Men samtidig så er jeg så takknemlig for et godt naboforhold, det er gullverdt! 

Ville nok sagt at den nesten er tom for bensin, så hvis han stiller med ei kanne så er han hjertelig velkommen til å bruke den

Anonymkode: 64a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis noe går istykker blir det et styr og akkurat det hadde jeg brukt som begrunnelse for nei.

Anonymkode: 0d99b...333

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville frest i naboens retning til han skjønner at du synes han er en gnom. Deretter nekte å låne ut, samtidig som du sier hvor enkelt alt ble etter at du skaffet deg fresen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville kanskje heller tilbudt meg å frese snø hos de mot en høy timepris 

Anonymkode: 0d99b...333

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare si nei? Det er frekkere å be om å låne (ikke engang tilby leie) enn å ikke ha lyst til å låne bort.

Anonymkode: b483e...ceb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville lånt bort, men sagt samtidig at dere er nesten tomme for bensin, så da må han-naboen-sørge for påfyll før dere trenger den på nytt. Dvs i dag. Og at du tar det som en selvfølge at evnt skader eller tull som oppstår er hans ansvar å fixe og betale for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...