Gå til innhold

Planleggingsdag etter ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest issoras
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ser etter løsninger for å lette hverdagen her og nå. Det er nå TS har barn. For det er det tråden handler om i mine øyne. Du ser etter løsninger på et samfunnsnivå. Som ikke kommer til å skje umiddelbart eller noensinne. Jeg syns det blir litt teit å diskutere hele tiden hva samfunnet skal gjøre for småbarnsforeldre uten å ta seg selv i nakken og se hva man kan gjøre helt selv for å bedre sin situasjon. Det enkleste er å sitte og klage på ting, og ikke gjøre en dritt, men hvem hjelper det? Ikke ts. Eller meg. Eller deg. 

Anonymkode: e5ac2...c7e

Jeg sa meg enig i et forslag på sidelinjen og argumenterer naturlig nok utfra det. Hvis du synes det er teit å diskutere samfunnsrelevante problemstillinger bør du jo heller la være å svare oss på det, i stedetfor å argumentere imot og flere timer etterpå konkludere med at diskusjonen er teit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men de jobber aldri disse dagene, de avspaserer. 

Anonymkode: 8c337...673

Jobber vi ikke? Hvorfor sier du det? 
Har vært på jobb i hele dag og hatt planl dag. 
Det er en dag i året, ofte i mai på inneklemt dag at vi har en plandag vi avspaserer. Dette fordi vi har jobbet inn dagen på kveldstid med kurs og pålagte ting vi må gjennom. Dette får vi ikke lønn for, men det samles opp til den ene inneklemte dagen. 
Vi jobber 5 fulle dager med plantid i året. Pluss 3 timer på kveldstid hver mnd med personalmøte der vi jobber med kompetanseheving bl a. 

Anonymkode: a1631...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mange arbeidsplasser har felles oppstart med viktig informasjon og obligatorisk opplegg første dag etter ferien, så for oss hadde en hvilken som helst annen dag passet mye bedre. Jeg jobber i det private, og samboer i staten. 

Anonymkode: 26b3d...8e6

Og arbeidsgivernes deres har ennå ikke greid å tilpasse seg at veldig, veldig mange ennå ikke har kommet tilbake fra juleferie 2. januar? Det er svært få skoler og barnehager som starter opp 2 januar, så det er nå mest dårlig planlegging fra arbeidsgivernes dere sin side. Her har både min offentlige og min manns private arbeidsplass tilpasset seg. Ingen møter 2. januar med mindre noe brenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Planlegge etter eller når det passer seg i åpningstiden. Hadde jeg ringt min kunde (4-5000 statsansatte) og sagt at vi holder stengt i dag fordi vi skal planlegge hadde de trodd jeg var ruset. Barnehage eksisterer utelukkende for å passe på barn mens begge foreldrene er på arbeid. Vi kan samtidig være enige i at det er chempefint at de gjør det beste ut av det når ungene først er der, men igjen, eksisterer KUN fordi vi i vår enfoldighet har konstruert livet rundt at begge foreldre skal jobbe førti timer i uka.

Anonymkode: 26e1e...34e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke like lett for folk å finne annen løsning enn å ta ut feriedag selv. 
mange har jobber der man må ta ut ferie i juni, så er barnehagen stengt i juli. Da går ikke kabalen opp. Ikke alle har igjen feriedager til planl dagene, og ikke alle har råd til å miste lønn en dag. De fleste klarer å ordne seg, men vingårder ha respekt og forståelse for de som sliter med dette. 

De som skriker aller høyest er nok ikke de som sliter aller mest med det. Hverken tiden eller økonomien. Jeg forstår alle kan ikke få til en løsning, men her er det mange som klager som har en løsning og som bare vil ha mer. Og jeg mener fremdeles; man kan gi og ta. Tilby noen å passe barna ett år og du får igjen neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, issoras said:

Jeg sa meg enig i et forslag på sidelinjen og argumenterer naturlig nok utfra det. Hvis du synes det er teit å diskutere samfunnsrelevante problemstillinger bør du jo heller la være å svare oss på det, i stedetfor å argumentere imot og flere timer etterpå konkludere med at diskusjonen er teit. 

Vi kan selvfølgelig diskutere det, det er ikke det som er teit. Beklager hvis det kom ut slik. Diskusjonen i seg selv er ikke teit. Men at det er en god del foreldre som bare bruker det samfunnsmessige perspektivet som en unnskylding og nekter å finne løsninger for seg og sin familie. Det er samfunnet mot dem. Alltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

unnskyld meg, men planlegge hva da? På tirsdag skal vi spille brettspill og i uke 16 skal vi lage trolldeig?

Anonymkode: 36252...8b9

Les rammeplanen for SFO du...

Anonymkode: 45205...abf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Planlegge etter eller når det passer seg i åpningstiden. Hadde jeg ringt min kunde (4-5000 statsansatte) og sagt at vi holder stengt i dag fordi vi skal planlegge hadde de trodd jeg var ruset. Barnehage eksisterer utelukkende for å passe på barn mens begge foreldrene er på arbeid. Vi kan samtidig være enige i at det er chempefint at de gjør det beste ut av det når ungene først er der, men igjen, eksisterer KUN fordi vi i vår enfoldighet har konstruert livet rundt at begge foreldre skal jobbe førti timer i uka.

Haha… hvem skal passe barna da når viner underbemannet fra før? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Romjul brukes ofte til å få tatt ut feriedager. 

Anonymkode: aebc8...83b

Javisst, det må jo nesten hope seg opp med feriedager når halve resten av året går med til avspasering (lærere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, issoras said:

Og arbeidsgivernes deres har ennå ikke greid å tilpasse seg at veldig, veldig mange ennå ikke har kommet tilbake fra juleferie 2. januar? Det er svært få skoler og barnehager som starter opp 2 januar, så det er nå mest dårlig planlegging fra arbeidsgivernes dere sin side. Her har både min offentlige og min manns private arbeidsplass tilpasset seg. Ingen møter 2. januar med mindre noe brenner. 

Enig. Her forventer man at de aller fleste er først tilbake mandag den 8. januar. Samme med sommeren. Er svært sjelden alle er tilbake 1. august, så alt viktig legges til midten av måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskjellen er bare at du hadde ikke ringt idag. Det er ingen overraskelse for kundene dine. Du har sagt ifra minst ett år i forveien - og du har informert om praksisen og at det skjer hvert år siden du startet. Barnehage eksisterer også for sosial utfoldelse og læring. Du må gjerne sende dine barn utelukkende for du trenger barnepass. Våre barn går også i barnehagen for å lære sosialt samspill, være med andre på sin alder og lære. Jeg setter pris på de ansatte som ønsker og bruker tid på å lære mer om pedagogikk, samt skape en meningsfylt dag for barna, for å tilrettelegge for det, fremfor å bare sitte i et hjørne og passe barna mens de egentlig gir blaffen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På planleggingsdager??😅

I dag har vi blant annet hatt kurs for å forebygge og avdekke seksuelle overgrep, sammen med andre barnehager. Vet ikke jeg, syns du det høres ut som en koselig fridag?

Anonymkode: 88c59...ab0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jepp, da jeg jobbet i barnehage for mange år siden, før barnehageansatte fikk helgenstatus, hadde vi planleggingsmøter på kvelden. Har faktisk aldri jobbet noe sted uten møter/ kurs på kvelden, hva skjedde med akkurat barnehager som gjør at de ikke kan det lenger? 

Anonymkode: c6518...4cd

Eh vi har da kveldsmøter vi og personalmøte 

Anonymkode: 80f6c...808

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

unnskyld meg, men planlegge hva da? På tirsdag skal vi spille brettspill og i uke 16 skal vi lage trolldeig?

Anonymkode: 36252...8b9

Å kjære så uvitende du er. Kvalmt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette går ikke an å diskutere. Vi har pø ene siden de som jobber i barnehage, Sfo og skole (som faktisk gjør jobben sin, noe jeg håper de fleste gjør) og foreldre som faktisk setter seg inn i hverdagen til barna sine, mot de som ikke aaaner hva de snakker om, og som tror hele dagen går med på å se på barn som leker og det ikke finnes noe utfordring med språk, atferd og andre vansker, og tenker det er helt uproblematisk å samle mange forskjellige barn med forskjellige bakgrunner og utfordring på en plass med altfor få voksne og tror alt går på skinner og alt er solskinn og kaffeslabberas. 

Det går ikke an å diskutere! Dere tror faktisk at barnehageansatte tar fri på planleggingsdager? Dere sammenligner det med å stenge ned en hvilken som helst bedrift og ler av at da tror vel brukerene at dere er rusa?

Altså...🤦🏼‍♀️ Jeg har ikke ord! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja og.....? Det er jo ikke noe problem og vite når barna skal ha ferie, det vet man I god tid. Problemet som jeg skriver om er at vi foreldrene har ikke nok feriedager til å dekke alle dager barna har ferie. Alle har ikke besteforeldre og andre som kan bidra. Har man barn i barnehage og skole er det også ulike planleggingsdager her, hvor du bruker opp to uker bare på det. 

Hjelper ikke om jeg vet barna skal ha ett halvt år ferie fra skolen om jeg ikke har ferie. Skjønner du? 

Anonymkode: a1f34...69c

Har vel 4-5 uker begge foreldrene? 

Anonymkode: 08fc0...662

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har vel 4-5 uker begge foreldrene? 

Anonymkode: 08fc0...662

Jeg og min mann har hatt samme ferie uker i alle år. Fordi jeg som jobber i bhg så er bhg stengt i faste uker, samme med hans jobb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette går ikke an å diskutere. Vi har pø ene siden de som jobber i barnehage, Sfo og skole (som faktisk gjør jobben sin, noe jeg håper de fleste gjør) og foreldre som faktisk setter seg inn i hverdagen til barna sine, mot de som ikke aaaner hva de snakker om, og som tror hele dagen går med på å se på barn som leker og det ikke finnes noe utfordring med språk, atferd og andre vansker, og tenker det er helt uproblematisk å samle mange forskjellige barn med forskjellige bakgrunner og utfordring på en plass med altfor få voksne og tror alt går på skinner og alt er solskinn og kaffeslabberas. 

Det går ikke an å diskutere! Dere tror faktisk at barnehageansatte tar fri på planleggingsdager? Dere sammenligner det med å stenge ned en hvilken som helst bedrift og ler av at da tror vel brukerene at dere er rusa?

Altså...🤦🏼‍♀️ Jeg har ikke ord! 

Jeg syns det er fantastisk at de ansatte tar seg tid til å planlegge, tid til barnas utvikling og samtaler med foreldre. Det krever dedikasjon og engasjement. Tydeligvis ikke noe alle ser. Det er også ofte ting vi foreldre ikke observerer eller kan observere hjemme - både bra og mindre bra ting - som de øver på med hvert enkelt barn. Noen stjeler mat fra andre; noen blir kjempesinte av å dele, noen klarer ikke sitte i ro, noen vil ikke kle på seg, noen vil ikke være ute. Nå tar jeg bare noen banale eksempler, men det er utviklende for barn. Om de ansatte bare satt og så på barna, med formål om å forhindre at de skadet seg eller dør mens foreldre er på jobb, som et oppbevaringssted, så hadde man ikke fått den læringen. Jeg er hvertfall ikke interessert i å ha barnet mitt et sted hvor det er fokus på oppbevaring. «Bare sleng ut litt trolldeig, så klarer de seg». 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og min mann har hatt samme ferie uker i alle år. Fordi jeg som jobber i bhg så er bhg stengt i faste uker, samme med hans jobb 

Hadde du personlig syns det var greit å være på jobb i romjula, og ikke tilbringe den med barna dine, hvis du egentlig kunne hatt sammenhengende fri? For å blidgjøre alle andre foreldre fra den ene planleggingsdagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...