AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #101 Del Skrevet 2. januar 2024 1 hour ago, issoras said: Når jeg ser på skoleruta til Oslo har de ikke planleggingsdager utenom feriene? De har ikke planleggingsdag i dag, sfo er ikke stengt for planleggingsdag i august, de har ikke planleggingsdag rett etter påske... Da skjønner jeg hvertfall ikke problemet, fordi man bare må ta hensyn til ordinære ferier pluss barnehagens planleggingsdager? Hvordan får du det til å bli to uker med planleggingsdager?? Jeg sa ikke at vi bodde i Oslo nå gjorde jeg det? Anonymkode: c01cf...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #102 Del Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, issoras said: Hvorfor skal alle få det? Poenget mitt er jo å gi et gode til de med barn - fordi vi trenger at folk får flere barn. Da må det goder og insentiver til. Jeg er uenig, men det er jo greit vi er uenige Jeg syns ikke man fortjener mer fri bare fordi man er forelder og har barn. Det er allerede mye fleksibilitet i loven for foreldre. Om incentivet er stakkarslige 5 dager ekstra ferie for å få barn, burde man IKKE få barn. Anonymkode: e5ac2...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #103 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Burde ikke småbarnsforeldre, med barn si under 10 år da, ha 5 ekstra feriedager per år for å dekke opp disse planleggingsdagene? skjønner godt at de er pålagt disse dagene og at kursing er viktig, men hvorfor skal foreldrene ta den økonomiske støyten alltid? Samme med barnehageopptak, hvor mange familier lever på én inntekt opp mot 6 mnd. Pga manglende barnehageplass. Og det oftest er kvinner som blir det største taperne. Og ikke for å nevne at skolen har VANVITTIG mange ferier i året. Ikke alle disse dekkes vel 100% av åpen sfo? Så er det den dårlige samvittigheten hvis man har det barnet som alltid er på sfo når det er ferie også da. Skjønner ikke dette systemet jeg! 5 uker ferie per år vil aldri kunne dekke alt…. Anonymkode: 02970...338 I så fall må jo alle få 5 ekstra dager ekstra ferie. Mulig det hadde vært løsningen med 6 ukers ferie for alle. Anonymkode: c6518...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 2. januar 2024 #104 Del Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er uenig, men det er jo greit vi er uenige Jeg syns ikke man fortjener mer fri bare fordi man er forelder og har barn. Det er allerede mye fleksibilitet i loven for foreldre. Om incentivet er stakkarslige 5 dager ekstra ferie for å få barn, burde man IKKE få barn. Anonymkode: e5ac2...c7e Selvfølgelig greit at vi er uenige. Det handler ikke om å fortjene, det handler om å ta på alvor at konsekvensene av stupende barnetall er ganske alvorlige. Og da må man se på årsaken til at folk får færre barn og se hva man kan gjøre for å lette på dette. Jeg tror en del av årsaken er at det er tungt å manøvrere full jobb og barn, og at mer fri og økonomiske insentiver vil lette på dette presset. Å få barn er en økonomisk byrde, og i motsetning til 60-åringene kan ikke småbarnsforeldre bruke alle sine feriedager på ferie. Jeg har mandre andre forslag også, men det blir avsporing. 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #105 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke OM det skal være planleggingsdager som diskuteres, men NÅR. Anonymkode: 9b8c9...354 Jepp, da jeg jobbet i barnehage for mange år siden, før barnehageansatte fikk helgenstatus, hadde vi planleggingsmøter på kvelden. Har faktisk aldri jobbet noe sted uten møter/ kurs på kvelden, hva skjedde med akkurat barnehager som gjør at de ikke kan det lenger? Anonymkode: c6518...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #106 Del Skrevet 2. januar 2024 2 minutter siden, issoras said: Selvfølgelig greit at vi er uenige. Det handler ikke om å fortjene, det handler om å ta på alvor at konsekvensene av stupende barnetall er ganske alvorlige. Og da må man se på årsaken til at folk får færre barn og se hva man kan gjøre for å lette på dette. Jeg tror en del av årsaken er at det er tungt å manøvrere full jobb og barn, og at mer fri og økonomiske insentiver vil lette på dette presset. Å få barn er en økonomisk byrde, og i motsetning til 60-åringene kan ikke småbarnsforeldre bruke alle sine feriedager på ferie. Jeg har mandre andre forslag også, men det blir avsporing. 😄 Men - ferie er å ikke være på jobb, og være med familien. Vi definerer det ulikt. Jeg må ikke være noe sted på reise for å kalle det ferie. Anonymkode: e5ac2...c7e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 2. januar 2024 #107 Del Skrevet 2. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men - ferie er å ikke være på jobb, og være med familien. Vi definerer det ulikt. Jeg må ikke være noe sted på reise for å kalle det ferie. Anonymkode: e5ac2...c7e Nei men å bruke 1-2 uker av 5 ferieuker på enkeltdager reduserer jo betraktelig hvilken effekt man har av ferien. Har man ikke hjemmeboende barn kan man ta 5 uker sammenhengende på sommeren, eller 3 uker på sommeren, 1 til jul og 1 uke vinter/høstferie. De over 60 har enda en uke. Mens småbarnsforeldre må bruke 1-2 uker på enkeltdager. Det blir ikke mye feriefølelse av det. Nå syns ikke jeg personlig det er et stort problem, men jeg syns altså at en ekstra ferieuke er et godt insentiv for småbarnsforeldre. De fleste småbarnsforeldre trenger mer tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #108 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): I så fall må jo alle få 5 ekstra dager ekstra ferie. Mulig det hadde vært løsningen med 6 ukers ferie for alle. Anonymkode: c6518...4cd Da hadde jo foreldre med barn begynt å klage for at de måtte bruke dager av den 6 uker lange ferien sin på planleggingsdager. Sannheten er at vi allerede er heldige som har 5 uker, og en av dem kan helt fint brukes til planleggingsdager. Ellers må man jobbe inn avspasering, avtale pass med familie/venner eller klassevenner, betale en dagmamma eller en nabojente. Løsningene er mange, men ikke at arbeidsplassen skal måtte betale for fem ekstra fridager. Anonymkode: e2100...f2d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #109 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle likt å sett reaksjonen hvis barnløse ble pålagt av arbeidsgiver å ta ut 5-10 ubetalte feriedager i året, uten å selv kunne bestemme når disse dagene skulle være. Så det var ikke sånn at man kunne ta dem ut en deilig sommerdag eller en dag med perfekt skiføre, men også på dager hvor regnet høljer ned eller man har masse etterslep på jobb 😊 Anonymkode: 02970...338 Det er da ingen som tvinger småbarnsforeldre til det heller, de står fritt til å planlegge det som ferie eller avspasering. Anonymkode: aebc8...83b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #110 Del Skrevet 2. januar 2024 13 minutter siden, issoras said: Nei men å bruke 1-2 uker av 5 ferieuker på enkeltdager reduserer jo betraktelig hvilken effekt man har av ferien. Har man ikke hjemmeboende barn kan man ta 5 uker sammenhengende på sommeren, eller 3 uker på sommeren, 1 til jul og 1 uke vinter/høstferie. De over 60 har enda en uke. Mens småbarnsforeldre må bruke 1-2 uker på enkeltdager. Det blir ikke mye feriefølelse av det. Nå syns ikke jeg personlig det er et stort problem, men jeg syns altså at en ekstra ferieuke er et godt insentiv for småbarnsforeldre. De fleste småbarnsforeldre trenger mer tid. Feriefølelse? Er det der det ligger? Småbarnsforeldre får ikke feriefølelse nok i løpet av året? Du har rett på 3 uker ferie mellom juni til september. Alle kan ikke ta 5 uker sammenhengende uansett om de har barn eller ikke. Men jeg skjønner det enkleste er jo å bare se på verden basert på seg selv og egne behov. Heldigvis er loven bygget opp som er et minimum for alle, med noen fordeler for ulike grupper. Jeg syns at småbarnsforeldre klager for mye og er lite løsningsorienterte. Anonymkode: e5ac2...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #111 Del Skrevet 2. januar 2024 issoras skrev (39 minutter siden): Hvorfor skal alle få det? Poenget mitt er jo å gi et gode til de med barn - fordi vi trenger at folk får flere barn. Da må det goder og insentiver til. Og nettopp derfor får folk færre barn! Det å få barn blir dessverre bare mindre og mindre attraktivt. Ingen goder til småbarnsforeldre fra samfunnets side, samt at dagens besteforeldregenerasjon er lite involvert, så man står veldig alene. Anonymkode: 02970...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 2. januar 2024 #112 Del Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Feriefølelse? Er det der det ligger? Småbarnsforeldre får ikke feriefølelse nok i løpet av året? Du har rett på 3 uker ferie mellom juni til september. Alle kan ikke ta 5 uker sammenhengende uansett om de har barn eller ikke. Men jeg skjønner det enkleste er jo å bare se på verden basert på seg selv og egne behov. Heldigvis er loven bygget opp som er et minimum for alle, med noen fordeler for ulike grupper. Jeg syns at småbarnsforeldre klager for mye og er lite løsningsorienterte. Anonymkode: e5ac2...c7e Ja hva ellers skulle poenget med ferie være, om det ikke er for å koble av og oppleve fri og avlastning? Man har etter loven rett på 3 uker sammenhengende ferie og i tillegg 7 dager sammenhengende utover dette. For mange småbarnsforeldre lar ikke dette seg gjøre. Du må gjerne mene at småbarnsforeldre syter for mye, men det er nå en gang de som bidrar til at det er noe som helst fremtid for dette landet her. Og når unge voksne finner ut at det er for tungt med barn mot hva man får igjen, så rammer det oss alle, og særlig fremtidens eldre. Derfor har vi alle interesse av å få opp barnetallene. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det så ender småbarnsforeldre opp med færre feriedager til fri disposisjon enn andre. Vi kan lukke øynene for det og si at de bare må tåle det, men skal vi begynne å se på hvordan få opp barnetallet er det ikke en urimelig plass å begynne. Jeg hører også mange 60+-åringene på jobb si at den ekstra ferieuka skulle de heller hatt for 20 år siden, og ikke nå. Jeg ser bare etter løsninger for et ganske alvorlig problem, mens du er fullstendig uinteressert i å anerkjenne problemet i det hele tatt? Men tallene taler jo for seg, og konsekvensene vil bli større og dyrere for hvert eneste år de neste 50 årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 2. januar 2024 #113 Del Skrevet 2. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Og nettopp derfor får folk færre barn! Det å få barn blir dessverre bare mindre og mindre attraktivt. Ingen goder til småbarnsforeldre fra samfunnets side, samt at dagens besteforeldregenerasjon er lite involvert, så man står veldig alene. Anonymkode: 02970...338 Helt klart. Dagens besteforeldregenerasjon er jo også forventet å stå i jobb lengst mulig. Ingen har ennå våget å sette i gang ordninger for å kompensere for dette, for det er jo ingen tvil og at besteforeldre faktisk har vært en stor avlastning for foreldre. Når denne muligheten blir mindre og mindre er det helt naturlig at storsamfunnet må stille opp med avlastning på andre måter. Et annet alternativ kan være å innføre 6-timers dagen. Det finnes ingen "billige" løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #114 Del Skrevet 2. januar 2024 Jeg jobber i barnehage, vi har 5 planleggingsdager i året, og det er samkjørt med skolene på noen av de. Grunnen til at vi har planl dag i dag er fordi vi skal samle trådene fra høsten, evaluere, legge nye planer for ny termin, rydde ned jula, rydde avdelingene, avdelingsmøter og info. Det er en full arbeidsdag for oss, og ikke en fridag. Dette er pålagte dager vi som jobber i bhg ikke bestemmer. Du får klage inn til politikerene i kommunen og legge frem din sak, og se hva de svarer Anonymkode: a1631...bd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #115 Del Skrevet 2. januar 2024 8 minutter siden, issoras said: Ja hva ellers skulle poenget med ferie være, om det ikke er for å koble av og oppleve fri og avlastning? Man har etter loven rett på 3 uker sammenhengende ferie og i tillegg 7 dager sammenhengende utover dette. For mange småbarnsforeldre lar ikke dette seg gjøre. Du må gjerne mene at småbarnsforeldre syter for mye, men det er nå en gang de som bidrar til at det er noe som helst fremtid for dette landet her. Og når unge voksne finner ut at det er for tungt med barn mot hva man får igjen, så rammer det oss alle, og særlig fremtidens eldre. Derfor har vi alle interesse av å få opp barnetallene. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det så ender småbarnsforeldre opp med færre feriedager til fri disposisjon enn andre. Vi kan lukke øynene for det og si at de bare må tåle det, men skal vi begynne å se på hvordan få opp barnetallet er det ikke en urimelig plass å begynne. Jeg hører også mange 60+-åringene på jobb si at den ekstra ferieuka skulle de heller hatt for 20 år siden, og ikke nå. Jeg ser bare etter løsninger for et ganske alvorlig problem, mens du er fullstendig uinteressert i å anerkjenne problemet i det hele tatt? Men tallene taler jo for seg, og konsekvensene vil bli større og dyrere for hvert eneste år de neste 50 årene. Jeg ser etter løsninger for å lette hverdagen her og nå. Det er nå TS har barn. For det er det tråden handler om i mine øyne. Du ser etter løsninger på et samfunnsnivå. Som ikke kommer til å skje umiddelbart eller noensinne. Jeg syns det blir litt teit å diskutere hele tiden hva samfunnet skal gjøre for småbarnsforeldre uten å ta seg selv i nakken og se hva man kan gjøre helt selv for å bedre sin situasjon. Det enkleste er å sitte og klage på ting, og ikke gjøre en dritt, men hvem hjelper det? Ikke ts. Eller meg. Eller deg. Anonymkode: e5ac2...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #116 Del Skrevet 2. januar 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Og nettopp derfor får folk færre barn! Det å få barn blir dessverre bare mindre og mindre attraktivt. Ingen goder til småbarnsforeldre fra samfunnets side, samt at dagens besteforeldregenerasjon er lite involvert, så man står veldig alene. Anonymkode: 02970...338 Mener du det var mer attraktivt å få barn før? Anonymkode: e5ac2...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #117 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Da hadde jo foreldre med barn begynt å klage for at de måtte bruke dager av den 6 uker lange ferien sin på planleggingsdager. Sannheten er at vi allerede er heldige som har 5 uker, og en av dem kan helt fint brukes til planleggingsdager. Ellers må man jobbe inn avspasering, avtale pass med familie/venner eller klassevenner, betale en dagmamma eller en nabojente. Løsningene er mange, men ikke at arbeidsplassen skal måtte betale for fem ekstra fridager. Anonymkode: e2100...f2d Er faktisk enig i at småbarnsforeldre burde fått ei uke ekstra ferie grunnet disse dagene. For meg var det ikke noe problem da mine gikk i barnehagen. De hadde 3 dagers plass og jeg jobbet 60% de årene der, for å kunne være mer sammen med barna mine. For oss gikk det rundt økonomisk, men det gjør det ikke for alle. Det er en annen tid nå enn for 20-30 år siden. Alle foreldre må ta et dypdykk inn i seg selv og nedprioritere en del ting i denne småbarnsfasen. Det er kanskje ikke disse årene man skal drive med oppussing, og selvrealisering for fullt. Men jeg som jobber i barnehage vet at noen foreldre har det tøffere enn andre. Det er barn med utfordringer og ekstra behov, det er foreldre som er alene med omsorgen, og det er tøffe tak for mange. Vi må slutte å Shame de som sliter, det er en forferdelig uting. Anonymkode: a1631...bd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #118 Del Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er faktisk enig i at småbarnsforeldre burde fått ei uke ekstra ferie grunnet disse dagene. For meg var det ikke noe problem da mine gikk i barnehagen. De hadde 3 dagers plass og jeg jobbet 60% de årene der, for å kunne være mer sammen med barna mine. For oss gikk det rundt økonomisk, men det gjør det ikke for alle. Det er en annen tid nå enn for 20-30 år siden. Alle foreldre må ta et dypdykk inn i seg selv og nedprioritere en del ting i denne småbarnsfasen. Det er kanskje ikke disse årene man skal drive med oppussing, og selvrealisering for fullt. Men jeg som jobber i barnehage vet at noen foreldre har det tøffere enn andre. Det er barn med utfordringer og ekstra behov, det er foreldre som er alene med omsorgen, og det er tøffe tak for mange. Vi må slutte å Shame de som sliter, det er en forferdelig uting. Anonymkode: a1631...bd0 Det er da ingen som shamer noen andre ved å si at man må planlegge bedre eller finne andre løsninger? Anonymkode: e5ac2...c7e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #119 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mener du det var mer attraktivt å få barn før? Anonymkode: e5ac2...c7e Det må det jo ha vært, i og med at folk faktisk fikk barn? Eller hva er grunnen tenker du? Mangel på prevensjon? Hyppigere spedbarnsdød? Jeg har selv 3 stk og reaksjonen på dette er ofte «wow, dere er gærne, tre stk!, det hadde aldri vi turt». Regner med at mye av grunnen er tid, økonomi, krav i arbeidslivet til begge foreldre, mangel på nettverk å støtte seg på. Få støtteordninger og goder til småbarnsforeldre. Vil påstå vi er en glemt gruppe, sammen med barna som faktisk skal drive samfunnet vårt videre. Anonymkode: 02970...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #120 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen som kan forklare meg hvorfor pokker det er nødvendig av barnehagen å ALLTID legge planleggingsdag til første dag etter ferie? Og før noen beskylder meg for å ha fått barn jeg ønsker å sende fra meg mest mulig: Barnehagen må gjerne ha 15 planleggingsdager i året for min del. Men mine barn har vært hjemme nå i 14. dager (var nok de som tok tidligst ferie) og er rastløse og klare for å leke med andre barn utenfor huset. Jeg kjenner også at jeg ikke kan gi så veldig mye i dag, da jeg har vært på og tilstede hele jula. Trenger faktisk et pusterom i dag. Samme greie oppleves HVERT ÅR, etter 4-5 uker med sommerferie.... Hvorfor kunne ikke denne dagen vært tatt om et par uker, så kunne fridagen bakes inn i en langhelg hvor man hadde overskudd og kunne reist bort feks.......Så unødvendig! Anonymkode: 02970...338 Fordi vi må PLANLEGGE året. Jeg jobber på SFO, og høstens planleggingsdager ble lagt sammen med skolens planleggingsdager, når vi allerede hadde hatt åpent i 3 uker. Det resulterte i ett fullstendig kaos, unger som løp rundt uten noe som helst opplegg, og en masse klager fra sinte foreldre. Så å ha en planleggingsdag før man starter opp året er nok lurt ja... Anonymkode: 45205...abf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå