AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #81 Del Skrevet 2. januar 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Burde ikke småbarnsforeldre, med barn si under 10 år da, ha 5 ekstra feriedager per år for å dekke opp disse planleggingsdagene? skjønner godt at de er pålagt disse dagene og at kursing er viktig, men hvorfor skal foreldrene ta den økonomiske støyten alltid? Samme med barnehageopptak, hvor mange familier lever på én inntekt opp mot 6 mnd. Pga manglende barnehageplass. Og det oftest er kvinner som blir det største taperne. Og ikke for å nevne at skolen har VANVITTIG mange ferier i året. Ikke alle disse dekkes vel 100% av åpen sfo? Så er det den dårlige samvittigheten hvis man har det barnet som alltid er på sfo når det er ferie også da. Skjønner ikke dette systemet jeg! 5 uker ferie per år vil aldri kunne dekke alt…. Anonymkode: 02970...338 Hvorfor? De er da ikke så mange. Og man er som oftest to personer som kan bytte på. Man må da stille litt krav til partneren sin. Eller er alle som er hjemme idag kvinner? Anonymkode: e5ac2...c7e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #82 Del Skrevet 2. januar 2024 issoras skrev (57 minutter siden): Det er imponerende hvis du greier å bruke to uker på planleggingsdager. Har ikke skolen og barnehagen noen felles dager? Virkelig? Så hos dere har bhg planleggingsdag i dag, men skolen har ikke? Eller motsatt? I vår region (dvs alle kommunene her) har skolene og barnehagene planleggingsdag samme dager, så det er kun 5 i løpet av året. Dette inkluderer to store byer, så de fleste kommuner bør greie det samme, men da må dere klage til oppvekstetaten i kommunen, ikke KG. Jeg er veldig glad de tar disse dagene i forbindelse med ferie. Det verste er de to dagene vi har i november, de passer dårlig inn i alt... Men sånn er det bare! Syns ikke det er så imponerende egentlig. Men ja, det stemmer. Her er det ulike dager. Anonymkode: a1f34...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #83 Del Skrevet 2. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Syns ikke det er så imponerende egentlig. Men ja, det stemmer. Her er det ulike dager. Anonymkode: a1f34...69c Så dere bruker 10 dager, som er arbeidsdagene to uker. Dere er to? 5 dager hver. Høres ut som det vi har også. Er ikke det helt vanlig? Anonymkode: e5ac2...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #84 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor? De er da ikke så mange. Og man er som oftest to personer som kan bytte på. Man må da stille litt krav til partneren sin. Eller er alle som er hjemme idag kvinner? Anonymkode: e5ac2...c7e Har man to ulike barnehager (eks en kommunal og en privat eller ulike bydeler) som er en situasjon jeg selv har vært i, så har de 5 planleggingsdager i året hver og som regel ingen av disse er samkjørt. Mulig man vil kunne oppleve sfo/skole som i tillegg har sine dager. Da er det 10 fridager i året, 5 på hver forelder. Når det gjelder ulønnet perm. Så må kanskje den som tjener minst ofres for at det skal gå rundt, og for mange er det kvinnen i forholdet. Hjelper vel ikke å kreve noe fra partner om det innebærer at man ikke får økonomien til å gå rundt? Vil tro det ofte er kvinner som også tar ut ulønnet ferie av samme grunn. Tjener man likt så er jeg selvfølgelig enig i at mannen og kvinnen deler dette 50/50. Men hvor realistisk er det? Anonymkode: 02970...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #85 Del Skrevet 2. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Har man to ulike barnehager (eks en kommunal og en privat eller ulike bydeler) som er en situasjon jeg selv har vært i, så har de 5 planleggingsdager i året hver og som regel ingen av disse er samkjørt. Mulig man vil kunne oppleve sfo/skole som i tillegg har sine dager. Da er det 10 fridager i året, 5 på hver forelder. Når det gjelder ulønnet perm. Så må kanskje den som tjener minst ofres for at det skal gå rundt, og for mange er det kvinnen i forholdet. Hjelper vel ikke å kreve noe fra partner om det innebærer at man ikke får økonomien til å gå rundt? Vil tro det ofte er kvinner som også tar ut ulønnet ferie av samme grunn. Tjener man likt så er jeg selvfølgelig enig i at mannen og kvinnen deler dette 50/50. Men hvor realistisk er det? Anonymkode: 02970...338 Jeg forstår ikke hvorfor du trekker inn permisjon i dette? Det har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: e5ac2...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #86 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Forplanter seg utover i samfunnet. Når barnehageansatte bestemmer at folk med småbarn må ha fri en ekstra dag etter hver jævla ferie, bestemmer de jo også at andre må jobbe ekstra / være underbemannet? Tenk om en som IKKE har barn kunne tenk seg en ekstra fridag eller fikk fly hjem fra ferie i dag? Helt utenkelig selvsagt, det er barnehageansatte som styrer timeslistene rundt omkring. De ansatte i barnehage er en egoistisk gruppe, og de kan herje som de vil, fordi de passer det mest dyrebare noen her. Det er 20 år siden jeg hadde småbarn, men det er fortsatt barnehageansatte som styrer feriene mine og at jeg alltid må jobbe dobbelt dager som denne. Sykt. Anonymkode: c6518...4cd 🤦🏻♀️gratulerer med trådens dummeste innlegg Anonymkode: 80f6c...808 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #87 Del Skrevet 2. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: 🤦🏻♀️gratulerer med trådens dummeste innlegg Anonymkode: 80f6c...808 Jeg har flere venner uten barn som har tatt seg fri idag og noen som har tatt fri hele resten av uka. Man kan jo bare søke om fri lenge før om man er interessert i fri idag også. Alle foreldre sitter ikke hjemme idag med fri heller. Anonymkode: e5ac2...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #88 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du trekker inn permisjon i dette? Det har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: e5ac2...c7e Det er to sider av samme sak. Man kan jo kalle disse planleggingsdagene for ulønnet perm om man vil? Ferie er det jo egentlig ikke, i og med at ferie er noe man tar ut frivillig når det er mest beleilig. Anonymkode: 02970...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #89 Del Skrevet 2. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Det er to sider av samme sak. Man kan jo kalle disse planleggingsdagene for ulønnet perm om man vil? Ferie er det jo egentlig ikke, i og med at ferie er noe man tar ut frivillig når det er mest beleilig. Anonymkode: 02970...338 Vi tar ut feriedager og får lønn idag. Hva du gjør, og hvordan du løser det, er jo ditt eget valg? Det er ikke ulønnet permisjon. De fleste arbeidsgivere ønsker man tar ferie i juli. Noen har tvungen ferie da. Kaller du det også ulønnet permisjon? Anonymkode: e5ac2...c7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 2. januar 2024 #90 Del Skrevet 2. januar 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Syns ikke det er så imponerende egentlig. Men ja, det stemmer. Her er det ulike dager. Anonymkode: a1f34...69c Det er jo imponerende om skole og barnehage ikke har en eneste planleggingsdag samtidig, jo. Det hadde jeg klaget på (ikke til kg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #91 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så dere bruker 10 dager, som er arbeidsdagene to uker. Dere er to? 5 dager hver. Høres ut som det vi har også. Er ikke det helt vanlig? Anonymkode: e5ac2...c7e Det stemmer at vi gjør. Ja, tror det er vanlig. Anonymkode: a1f34...69c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 2. januar 2024 #92 Del Skrevet 2. januar 2024 36 minutter siden, AnonymBruker said: Burde ikke småbarnsforeldre, med barn si under 10 år da, ha 5 ekstra feriedager per år for å dekke opp disse planleggingsdagene? skjønner godt at de er pålagt disse dagene og at kursing er viktig, men hvorfor skal foreldrene ta den økonomiske støyten alltid? Samme med barnehageopptak, hvor mange familier lever på én inntekt opp mot 6 mnd. Pga manglende barnehageplass. Og det oftest er kvinner som blir det største taperne. Og ikke for å nevne at skolen har VANVITTIG mange ferier i året. Ikke alle disse dekkes vel 100% av åpen sfo? Så er det den dårlige samvittigheten hvis man har det barnet som alltid er på sfo når det er ferie også da. Skjønner ikke dette systemet jeg! 5 uker ferie per år vil aldri kunne dekke alt…. Anonymkode: 02970...338 Jeg er egentlig litt enig. Først og fremst som et tiltak for å gjøre det litt mer attraktivt - og enklere - å ha barn i et samfunn der man er forventet å jobbe 100 prosent. Det er passe ironisk at man gir de over 60 en ekstra ferieuke (hvertfall i det offentlige), mens de fleste egentlig trenger det mest når de har små barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 2. januar 2024 #93 Del Skrevet 2. januar 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Så dere bruker 10 dager, som er arbeidsdagene to uker. Dere er to? 5 dager hver. Høres ut som det vi har også. Er ikke det helt vanlig? Anonymkode: e5ac2...c7e Ikke så veldig vanlig, mange steder samkjører skole og bhg så det er totalt 5 planleggingsdager ila ett år. 2.5 på hver voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #94 Del Skrevet 2. januar 2024 2 minutter siden, issoras said: Det er jo imponerende om skole og barnehage ikke har en eneste planleggingsdag samtidig, jo. Det hadde jeg klaget på (ikke til kg). Her står det hvertfall på kommunen sine sider: De private barnehagene oppfordres til at de legger sine dager i samsvar med den øvrige barnehagevirksomheten, til beste for den enkelte familie. Man burde klage om det ikke er slik til barnehagen. SFO har 4-5 dager. Barnehage har 4-5 dager. I 2025 har de faktisk både 3. og 9. januar. Skulle personlig heller hatt to sammenhengende dager. Anonymkode: e5ac2...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #95 Del Skrevet 2. januar 2024 2 minutter siden, issoras said: Jeg er egentlig litt enig. Først og fremst som et tiltak for å gjøre det litt mer attraktivt - og enklere - å ha barn i et samfunn der man er forventet å jobbe 100 prosent. Det er passe ironisk at man gir de over 60 en ekstra ferieuke (hvertfall i det offentlige), mens de fleste egentlig trenger det mest når de har små barn. Forskjellen er at det er et gode for alle. Både de med og uten barn. Da får man heller sikte på at alle får 5/6 uker ferie som en del av ferieloven. Anonymkode: e5ac2...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #96 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi tar ut feriedager og får lønn idag. Hva du gjør, og hvordan du løser det, er jo ditt eget valg? Det er ikke ulønnet permisjon. De fleste arbeidsgivere ønsker man tar ferie i juli. Noen har tvungen ferie da. Kaller du det også ulønnet permisjon? Anonymkode: e5ac2...c7e Så kaller du det ferie og jeg kaller det ulønnet perm., for når feriedagene er brukt opp så blir det jo hipp som happ, dagene må likevel tas ut og blir ulønnede. Eller har du mindre ferie pga disse dagene? For meg kommer de i tillegg til 5 uker ferie, samme hva de føres som per dags dato. Nå har vi jo en fellesferie i dette landet da, som det er lagt opp til at veldig mange har ferie. Er man heldig med arbeidsgiver så legger de til rette for fleksibilitet, men skolen/bhg stenges jo 3 uker av fellesferien, så på mange måter er den pålagt ja! Jeg kan ikke ta ferie når jeg ønsker grunnet barnehagen. Håper den dagen jeg har kun skolebarn at jeg kan ta ferie på andre tidspunkt vet at mange barnløse på min arbeidsplass jobber i juli. Anonymkode: 02970...338 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #97 Del Skrevet 2. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Så kaller du det ferie og jeg kaller det ulønnet perm., for når feriedagene er brukt opp så blir det jo hipp som happ, dagene må likevel tas ut og blir ulønnede. Eller har du mindre ferie pga disse dagene? For meg kommer de i tillegg til 5 uker ferie, samme hva de føres som per dags dato. Nå har vi jo en fellesferie i dette landet da, som det er lagt opp til at veldig mange har ferie. Er man heldig med arbeidsgiver så legger de til rette for fleksibilitet, men skolen/bhg stenges jo 3 uker av fellesferien, så på mange måter er den pålagt ja! Jeg kan ikke ta ferie når jeg ønsker grunnet barnehagen. Håper den dagen jeg har kun skolebarn at jeg kan ta ferie på andre tidspunkt vet at mange barnløse på min arbeidsplass jobber i juli. Anonymkode: 02970...338 Det er du som kalte planleggingsdager for ulønnet permisjon. Jeg sier det er ikke det. Det er en kabal du må løse. Hvordan du velger å gjøre det, er opp til deg. For meg er det ferie. Vi planlegger hele året og ser ca hva vi trenger av ferie, og hvordan det løses best. Noen ganger har jeg overført feriedager for å bruke dem året etter hvis jeg ser det trengs og tar heller noe kortere andre ferier. Anonymkode: e5ac2...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #98 Del Skrevet 2. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er du som kalte planleggingsdager for ulønnet permisjon. Jeg sier det er ikke det. Det er en kabal du må løse. Hvordan du velger å gjøre det, er opp til deg. For meg er det ferie. Vi planlegger hele året og ser ca hva vi trenger av ferie, og hvordan det løses best. Noen ganger har jeg overført feriedager for å bruke dem året etter hvis jeg ser det trengs og tar heller noe kortere andre ferier. Anonymkode: e5ac2...c7e Og glemte skrive: andre ganger har vi alliert oss med bhg/klassekamerater. Om de tar en dag ett år, og vi en annen, så er det ikke så mye. Men det er mange som bare fortrekker å klage enn å finne løsninger. Anonymkode: e5ac2...c7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #99 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen som kan forklare meg hvorfor pokker det er nødvendig av barnehagen å ALLTID legge planleggingsdag til første dag etter ferie? Og før noen beskylder meg for å ha fått barn jeg ønsker å sende fra meg mest mulig: Barnehagen må gjerne ha 15 planleggingsdager i året for min del. Men mine barn har vært hjemme nå i 14. dager (var nok de som tok tidligst ferie) og er rastløse og klare for å leke med andre barn utenfor huset. Jeg kjenner også at jeg ikke kan gi så veldig mye i dag, da jeg har vært på og tilstede hele jula. Trenger faktisk et pusterom i dag. Samme greie oppleves HVERT ÅR, etter 4-5 uker med sommerferie.... Hvorfor kunne ikke denne dagen vært tatt om et par uker, så kunne fridagen bakes inn i en langhelg hvor man hadde overskudd og kunne reist bort feks.......Så unødvendig! Anonymkode: 02970...338 Hvor gamle er barna? Kan de ikke lege sammen? Anonymkode: 8b931...c36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 2. januar 2024 #100 Del Skrevet 2. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Forskjellen er at det er et gode for alle. Både de med og uten barn. Da får man heller sikte på at alle får 5/6 uker ferie som en del av ferieloven. Anonymkode: e5ac2...c7e Hvorfor skal alle få det? Poenget mitt er jo å gi et gode til de med barn - fordi vi trenger at folk får flere barn. Da må det goder og insentiver til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå