Gå til innhold

Hvordan få oversikt over de beste mattilbudene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi ønsker å spare mer på matinnkjlp og for første gang begynne å følge med på tilbud osv i matbutikker. Men hvordan greier man å sammenligne priser? Hvordan vet man om et tilbud er bra eller ikke?

Noen som har praktiske råd til hvordan gjennomføre billige handler en gang i uka? 

Anonymkode: fd49f...cf5

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Synes de ser litt tungvint ut å bruke, hvordan bruke de på en enkel måte?

Appene som er nevnt samler kundeaviser i en app. Det er ingen automatisk måte å sammenligne tilbud ifra ulike kjeder. Du er nødt til å gå igjennom aviser/tilbud selv og se hva som lønner seg. Eventuelt finnes det facebook grupper og slikt der tilbud diskuteres. 

Du er nødt til å jobbe litt selv for å sniffe ut de beste tilbudene 

https://www.facebook.com/groups/1522454624723003/?ref=share

AnonymBruker

Er vel ingen tjenester som direkte sammenligner priser hos de forskjellige kjedene. Du er nødt å sjekke opp prisene selv, og sammenligne tilbud mot vanlige priser.

kassal.app kan hjelpe deg, samt de to andre appene du har fått tips om.

Anonymkode: 7adc0...f9d

Annonse

AnonymBruker

Som oftest er tilbud på Meny og Spar høyere enn vanlig pris på Kiwi og Rema. Så i de aller fleste tilfellene lønner det seg å handle der, da spesielt Kiwi pga Trumf bonus. I tillegg har de trippeltrumf 1 torsdag i mnd.

Anonymkode: 4fddc...4a0

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som oftest er tilbud på Meny og Spar høyere enn vanlig pris på Kiwi og Rema. Så i de aller fleste tilfellene lønner det seg å handle der, da spesielt Kiwi pga Trumf bonus. I tillegg har de trippeltrumf 1 torsdag i mnd.

På Meny er det massevis av tilbud 

Anonymkode: 45d6e...733

AnonymBruker

Takk for tips og oppklaringer. Det tar litt tid å komme inn i skjønner jeg, men sikkert lurt å følge med.

Er det noen som har gode rutiner for dette og har funnet en måte som funker? Er det mye å spare?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

På Meny er det massevis av tilbud 

Ja, men som regel (ikke alltid) er tilbudspris høyere enn fastpris hos lavpriskjedene. Viktig å følge med og dobbeltsjekke før man kjøper, hvis man vil gjøre gode handler.

AnonymBruker

Mitt tips er at du stort sett holder deg til Kiwi og er Trumf-medlem og storhandler den torsdagen i måneden det er trippeltrumf. Kiwi er som oftest nr 1 eller 2 i alle pristester som gjøres. Trumf-bonus hos Kiwi og Shell gjør at jeg kan overføre ca 6000,- i cash fra Trumf til bankkontoen min i året. Jeg handler selvfølgelig hos andre innimellom hvis det passer seg sånn med andre ærend eller det er veldig gode tilbud på enkeltprodukter jeg tilfeldigvis oppdager. Jeg tror denne lojaliteten lønner seg i lengden fremfor å reise land og strand rundt og handle litt her og litt der. Ihvertfall er det minst slitsomt. 

Anonymkode: 8493a...3d8

• Liker 1
AnonymBruker

Gjerrigknarken på facebook og snapchat er flink til å opplyse om tilbud.

Han har vel en nettside også https://gjerrigknark.com/ der han legger ut de beste tilbudene uke til uke

Anonymkode: 7aafd...67b

• Nyttig 1

Jeg starter vanligvis her: Favoritter - eTilbudsavis og kjedenes egne nettsider. Coops tilbudsaviser kommer kl 22 lørdag, og alle er på plass senest mandag morgen. Jokers tilbud starter dog ikke før tirsdag. 

Dessuten sjekker jeg nettbutikkene til Spar, Meny, Europris, Joker og Bunnpris. Kiwi har løpende oversikter over en del av tilbudene sine, og Rema har det av og til.

Jeg noterer gode tilbud. Over tid får jeg en viss oversikt, som er nyttig så lenge prisene er forholdsvis stabile.

Jeg ser nøye etter om det faktisk er et tilbud, for alle varene i tilbudsavisen er ikke alltid tilbud, men ordinære priser. Og hvis det er tilbud, undersøker jeg hvilken vare det faktisk dreier seg om, for noen ganger er det en dårligere vare enn ordinært, og/eller det det gis inntrykk av, eller det er veldig uklart hvilken vare det er, eller det opplyses prisavslag i prosent uten førpris. Coop er spesielt ivrige med dette siste. Men Meny, Spar og Joker har ofte samme varer og ligger på omtrent samme prisnivå, så nettbutikkene deres kan gi en indikasjon. Hvis det er noe jeg er veldig interessert i, og jeg ikke kan risikere en bomtur, ringer jeg til butikken. Det er også viktig å få med seg hvor lenge tilbudet varer, noen ganger er det mye kortere eller lenger enn man først tror. 

Mange tilsynelatende tilbud er egentlig kampanjer, feks "3 for2". Disse kan også være gode. Mange varer er aldri på tilbud. Men de varene som jevnlig kommer på tilbud - altså hermetikk og tørrvarer - prøver jeg å få akkurat nok av så det holder til neste gang det er tilbud. De forskjellige kjedene har feks kronemarked til omtrent samme tid hvert år. Tørrvarer og hermetikk holder seg også lenger enn datostemplingen angir. Uansett må man sjekke innholdet før man spiser. 

Jeg har ingen spesifikke tips til én handletur per uke. Selv handler jeg etter behov, dvs når/før det er tomt, og ut fra holdbarhet, dvs frukt og melk vanligvis oftere, og andre ting sjeldnere. Men generelt gjelder dette: Se på kilopris, og sammenlign på tvers av kjeder. Jeg oppsøker ofte butikkene som ikke har annonsert tilbud først, og sjekker prisene og kvaliteten der, og så de butikkene hvor jeg vet hva varene jeg vil ha, koster. Vurder om billigere er like bra - avhengig av hva du skal bruke det til - frosne grønnsaker er bra nok i gryteretter, men ikke i salater, feks. Slike ting er subjektive og individuelle, så dine kriterier er ikke nødvendigvis de samme som mine. 

Vær oppmerksom på at hva som helst kan være utsolgt, eller ikke tatt inn, når som helst, hvor som helst. Bare fordi varen selges til en viss pris, betyr ikke at varen faktisk er tilgjengelig. Ha alltid en backup-plan. Men noen ganger er det bare ikke lagt ut på hyllene, så det kan være en ide å spørre betjeningen om de har noe du ikke finner.

Det er en bra deal hvis det er noe du får brukt opp før det blir dårlig, mao kan oppbevare trygt, og motsatt, ikke forbruker mer enn hva du har godt av, spesielt ikke hvis du ender opp med å betale like mye, eller mer, og så bli uvel på toppen av det. (Spør meg hvorfor jeg vet dette.) 

Vær våken, men også romslig. Man kommer til å bomme innimellom, selv om man er erfaren. Tilbudene er ikke noe butikkene gir oss for å være snille, det er et snedig tiltak for å få oss inn i butikkene og forhåpentligvis kjøpe noe som ikke er på tilbud også. 

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Meny har 10/20 kroners marked denne uka, men OBS OBS: jeg la merke til at opprinnelig pris ble økt sammenlignet med prisene 30.desember, så det du tror er på tilbud og koster 20 kroner nå, kostet opprinnelig 20 kroner for bare 3 dager siden. Flaut, Meny! 

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Meny har 10/20 kroners marked denne uka, men OBS OBS: jeg la merke til at opprinnelig pris ble økt sammenlignet med prisene 30.desember, så det du tror er på tilbud og koster 20 kroner nå, kostet opprinnelig 20 kroner for bare 3 dager siden. Flaut, Meny! 

Tilbud på Meny betyr ofte at prisene kommer ned til nivået Kiwi har hele tiden. 

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tilbud på Meny betyr ofte at prisene kommer ned til nivået Kiwi har hele tiden. 

Ikke tenk på "nivået". Det er like lite interessant som VGs prisbørs. Se etter enkeltvarer. Denne uka har jeg blinket meg ut:

poteter til 10 kr pr kg, fryseposer 10 kr pr rull, yoplait safari 30 kr for 8 beger, Tine yoghurt vanilje/naturell/skogsbær 1 l for 20 kr, kremgo naturell 200g 20 kr, og epler røde/grønne/norske 20 kr/kg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, men som regel (ikke alltid) er tilbudspris høyere enn fastpris hos lavpriskjedene. Viktig å følge med og dobbeltsjekke før man kjøper, hvis man vil gjøre gode handler.

Meny har de beste tilbudene.

Anonymkode: a9848...50d

https://etilbudsavis.no/ kan man søke etter matvarer i. 

Vær obs på at noen tilbud ikke kommer frem i søken, og at Meny bør man sjekke manuelt på hjemmesiden dems for å finne alle tilbudene. Så har Rema egen app med egne tilbud til medlemmene, samme med coop obs.

Det viktigste er allikvel å vite hva en vare ble solgt for før. At man vet hva kilopris bør ligge på når det er bra tilbud. Hva de lå på for 1 til 3 år siden.

Og ikke minst hvis man skal spare penger så må man tenke "hva metter mest, holder kroppen sunnest for pengene". Og dette er stort sett kjøtt når man har 20+ års kunnskap i dette gamet.

Endret av frivis
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...