Gå til innhold

Myndig sønn som bruker narkotika

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort historie: Jeg har tidligere funnet ut at min sønn har brukt narkotika på fest, det vil si hasj og MDMA.  Jeg  trodde at dette var en fase med utprøving og at den var over nå. Vi har pratet MASSE om det, og han virker alltid i ok form når han kommer hjem fra byen. Jeg har allikevel hatt  en uro i meg. 

I går var han på nyttårsfest med kompiser. De pleier å holde det gående til det blir morgen, men i  dag tidlig fikk jeg ikke  tak i han. Han sendte meg noen meldinger i løpet av dagen i dag om at han ble litt sen, men først i kveld klokken 10 (mandag), sendte han meg melding om at jeg måtte  hente han på adressen han skulle sende meg. Han sendte ingen adresse..  men ringte meg etter litt og lurte på hvor jeg ble av. Han ante ikke hvor han var.  Beruset altså,  i dag på kvelden.. Slik har det ikke vært før. Og jeg forstår at han ikke har vært med de vanlige kompisene.

Når vi  kom hjem sovnet han med en gang, med laptopen foran seg.  Jeg  gikk inn for å se til han, og da så jeg en samtale mellom han og  en mann.  Min sønn skriver at han skal ha Coke pluss noe annet som jeg ikke vet hva er. Dette er halv ni i dag tidlig den samtalen foregår!!! I en annen samtale  som også står åpen skriver han noe med ulike kompiser om at han har blitt utfordret til å slåss med en på en bensinstasjon, jeg fikk ikke lest alt, men i dette tilfelle følte jeg at det ble rett å "snoke".  

Nå  er jeg  så  redd og fortvilet at jeg holder på å kaste opp. Hvordan kan jeg gripe an dette?  Han blir vel rasende hvis jeg sier jeg har  lest meldingene (ja, jeg bladde  litt). 

Han er en snill og grei gutt til vanlig. Studerer IT og jobber også som støttekontakt. Jeg er alenemor for han, og har vært det fra han var  3 år. Hjelp!

Anonymkode: fbe7b...dd3

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kort historie: Jeg har tidligere funnet ut at min sønn har brukt narkotika på fest, det vil si hasj og MDMA.  Jeg  trodde at dette var en fase med utprøving og at den var over nå. Vi har pratet MASSE om det, og han virker alltid i ok form når han kommer hjem fra byen. Jeg har allikevel hatt  en uro i meg. 

I går var han på nyttårsfest med kompiser. De pleier å holde det gående til det blir morgen, men i  dag tidlig fikk jeg ikke  tak i han. Han sendte meg noen meldinger i løpet av dagen i dag om at han ble litt sen, men først i kveld klokken 10 (mandag), sendte han meg melding om at jeg måtte  hente han på adressen han skulle sende meg. Han sendte ingen adresse..  men ringte meg etter litt og lurte på hvor jeg ble av. Han ante ikke hvor han var.  Beruset altså,  i dag på kvelden.. Slik har det ikke vært før. Og jeg forstår at han ikke har vært med de vanlige kompisene.

Når vi  kom hjem sovnet han med en gang, med laptopen foran seg.  Jeg  gikk inn for å se til han, og da så jeg en samtale mellom han og  en mann.  Min sønn skriver at han skal ha Coke pluss noe annet som jeg ikke vet hva er. Dette er halv ni i dag tidlig den samtalen foregår!!! I en annen samtale  som også står åpen skriver han noe med ulike kompiser om at han har blitt utfordret til å slåss med en på en bensinstasjon, jeg fikk ikke lest alt, men i dette tilfelle følte jeg at det ble rett å "snoke".  

Nå  er jeg  så  redd og fortvilet at jeg holder på å kaste opp. Hvordan kan jeg gripe an dette?  Han blir vel rasende hvis jeg sier jeg har  lest meldingene (ja, jeg bladde  litt). 

Han er en snill og grei gutt til vanlig. Studerer IT og jobber også som støttekontakt. Jeg er alenemor for han, og har vært det fra han var  3 år. Hjelp!

Alder på sønnen din? 

AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (2 minutter siden):

Alder på sønnen din? 

19

Skrevet

Jeg ville ikke vært for bekymret. Hverken hasj eller MDMA er "farlige stoffer" å innta. (Legg merke til anførselstegnene" 

Største problemet er ikke stoffene, men miljøet din sønn eventuelt henger i og hva slags mennesker han omgås. 

Jeg ville absolutt ha konfrontert ham med hva du vet. Men ikke overdramatiser problemet. 

Sett regler for hva du godtar i din husholdning. Og ikke glem å fortell ham hvor skuffende du finner det hele. 

Coke er forresten kokain. Mer skadelig enn det andre som er nevnt.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

19

Forstår godt at du er engstelig, og med en så ung sønn som fortsatt bor hjemme, så er du definitivt i posisjon til å ta dette opp med ham. Jeg er usikker på Hvor lurt det er å si at du har snoket i chattene hans. Det kan fort slå tilbake på deg selv. Så ender samtalen opp med at dine handlinger er verre enn hans - vi kjenner de unge. :) Dessuten trenger du ikke disse chattene som «bevis», du så jo med det blotte øyet at han var påvirket. Så den samtalen hadde jeg tatt. Det er ikke greit det han gjorde, men jeg har uansett mest tro på samtaler som ikke er anklagende og konfronterende. Hvordan kan han forhindre å komme opp i slike situasjoner igjen? Det finnes i dag også mange støttetelefoner med proffe folk som kan gi deg råd. Kanskje du kan ringe en slik og be om råd der? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
KnekkeBørre skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ikke vært for bekymret. Hverken hasj eller MDMA er "farlige stoffer" å innta. (Legg merke til anførselstegnene" 

Største problemet er ikke stoffene, men miljøet din sønn eventuelt henger i og hva slags mennesker han omgås. 

Jeg ville absolutt ha konfrontert ham med hva du vet. Men ikke overdramatiser problemet. 

Sett regler for hva du godtar i din husholdning. Og ikke glem å fortell ham hvor skuffende du finner det hele. 

du må være forsiktig med å si ‘ikke farlige stoffer’. Ja jeg vet at alkohol generelt er mer girftig for kroppen osv. men søskenbarnet mitt døde av overdose mdma på fest. Man kan aldri vite hva den enkeltes kropp tåler av illegale stoffer. Mdma er et syntetisk narkotikum man et aldri 100% hva det inneholder nettopp pga det er illegalt.

Anonymkode: 1e5c7...75e

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
KnekkeBørre skrev (2 minutter siden):

jeg er enig i at mdma og hasj isolert sett er stoffer som befinner seg på nedre del av skalaen hva angår skader. Jeg mener imidlertid ikke det kan bagatelliseres at han har vært i et miljø der de ruser seg over flere dager - der han ikke kommer hjem. Det hadde i alle fall jeg bekymret meg for. Noe annet hvis han hadde røykt en joint på en fest, liksom. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Topper og daler skrev (7 minutter siden):

Forstår godt at du er engstelig, og med en så ung sønn som fortsatt bor hjemme, så er du definitivt i posisjon til å ta dette opp med ham. Jeg er usikker på Hvor lurt det er å si at du har snoket i chattene hans. Det kan fort slå tilbake på deg selv. Så ender samtalen opp med at dine handlinger er verre enn hans - vi kjenner de unge. :) Dessuten trenger du ikke disse chattene som «bevis», du så jo med det blotte øyet at han var påvirket. Så den samtalen hadde jeg tatt. Det er ikke greit det han gjorde, men jeg har uansett mest tro på samtaler som ikke er anklagende og konfronterende. Hvordan kan han forhindre å komme opp i slike situasjoner igjen? Det finnes i dag også mange støttetelefoner med proffe folk som kan gi deg råd. Kanskje du kan ringe en slik og be om råd der? 

Ja, det er vanskelig det med chatten. Det er jo bevis. At jeg så at han var ruset, vil han nok si "bare" var alkohol. Huff, jeg vet ikke hva som er best. Han skrev også  til en kompis i natt:  "Den knipsen slo meg helt ut, men begynner å  komme meg nå".  Er knips MDMA? Det virker ikke som om de vanlige kompisene driver med dette.

Takk for svar!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er vanskelig det med chatten. Det er jo bevis. At jeg så at han var ruset, vil han nok si "bare" var alkohol. Huff, jeg vet ikke hva som er best. Han skrev også  til en kompis i natt:  "Den knipsen slo meg helt ut, men begynner å  komme meg nå".  Er knips MDMA? Det virker ikke som om de vanlige kompisene driver med dette.

Takk for svar!

Jeg mener du godt kan insistere på at det du så ikke var alkoholpåvirkning, men en annen rus. Den forvirringen hans som du forteller om indikerer det. «Jeg er ikke født i går», må du si til ham. :) Jeg hadde vært bekymret for at han hadde kommet i er slikt miljø, ja. Samtidig har det ingen hensikt at du skal bekymre deg nå. Ta det opp med ham i morgen. Prøv å få deg en natts søvn. 

• Liker 3
Skrevet
Topper og daler skrev (12 minutter siden):

jeg er enig i at mdma og hasj isolert sett er stoffer som befinner seg på nedre del av skalaen hva angår skader. Jeg mener imidlertid ikke det kan bagatelliseres at han har vært i et miljø der de ruser seg over flere dager - der han ikke kommer hjem. Det hadde i alle fall jeg bekymret meg for. Noe annet hvis han hadde røykt en joint på en fest, liksom. 

Det er mulig jeg formulerte meg klønete i kommentaren min, men jeg forsøkte og sette fokuset på det samme. 

Det er miljøet og omgangskrets som er den verste fienden.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar!

Knips er Ecstacy. Et søppeldop som inneholder en blanding av diverse virkestoffer.. 

Her vet man aldri hva man får i seg.. 

• Liker 3
Skrevet

Det er det som er vanskelig med narkotika.

Har man først latt han få prøve litt tidligere uten at det fikk konsekvenser når han var under 18, så er det veldig vanskelig å snu nå. 

Du kan ikke bestemme over han når han er over 18, men det du kan bestemme over er huset. Du kan bestemme at i dette huset er det null toleranse for narkotika. 

Men dette er vanskelig, men du sier han studerer IT og er en snill gutt til vanlig. Nå er jeg djevelens advokat her, men helt hypotetisk, hvis han fikk ultimatumet mellom å velge IT studier og bo hjemme eller å velge narkotikaen og gata. Hva tror du han hadde valgt, har narkotikaen fått et så stort grep på han, eller tror du han kan klare å velge det bort.

Selvsagt med støtte fra deg. Ville også bedt han kontakte fastlege, eller betalt psykolog, eller avrusning dersom det har gått så langt. Få bygget opp et team rundt gutten nå, slik at man får snudd det.

Men det som er viktig er at du må vise en nulltoleranse for narkotika, og at dette er noe dere sammen skal ta opp kampen i mot. Da må du også være konsekvent. 

Har gutten jobb, eller får han sparepenger/ukepenger?

• Hjerte 2
Skrevet

Hovedproblemet med narkotika- det er ekstremt vanskelig å komme ut av det. Ofte så kan det innebære å flytte til annen kant av landet. Og har man gjeld til noen dealere så kan det være farlig 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du søker opp rustelefon så kommer det opp ett nr du kan ringe hvor folk med litt mer kunnskap og erfaring kan gi deg bedre svar😊 lykke til!

Anonymkode: c04d4...8dd

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Mdma og extacy er det samme. Sentralstimulerende stoffer. Coke er kokain. Mer kortvarig rus enn amfetamin. Ville vært forsiktig med å snoke på chatter osv. Du blir ikke mindre bekymret av det. 

Anonymkode: 42ef6...4df

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hjelp

Ikke oppsøk lege for de har meldeplikt så da ryker førerkortet.

Hør med ruskonsulent i kommunen som pårørende til bruker med problematisk bruk kan du kontakte de men kontakt de anonymt i første omgang for å høre om de har meldeplikt.

Anonymkode: 6592b...e03

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye trøst det er, men jeg er en suksesfull kvinne på 40 år som har prøvd flere forskjellige naroktiske stoffer i mitt liv, og den dag i dag tar jeg og noen andre ansvarlige voksne mennesker med gode stillinger og alt på stell MDMA noen ganger i året. Det er faktisk relativt sett ganske trygt.

Kokain derimot, det er farligere, dyrt og svært avhengighetsskapende. Men slettes ikke uvanlig eller helt ekstremt urovekkende å få litt lyst på det i fylla, sånn er mange - been there, done that. Jeg kan fremdeles finne på å snorte en gang i året om noen tilbyr. Ofte kommet på ideen å kjøpe også i fylla men ikke gjort så mye for det. 

Stoffene er også oppkvikkende sånn at man holder på mye lengre. 

Jeg skjønner du blir veldig bekymret som mor. Du kan ta det opp med han. Dette er ungdomstid og ikke helt ekstremt unormalt som sagt, men det må ikke skli ut, han må ikke bare være med folk som driver med dette. Det er det som er faren, narko er så gøy at man bare vil feste med de som tar/har det og dropper de andre. 

Du trenger ikke si at du har snoket. Si at pupillene hans var jo store som tallerkener. De blir det når man tar knips, jeg tror nesten alltid og uten unntak. Jeg ser med en eneste gang når noe har tatt det. De biter også kjeven sammen, spenner musklene der, gnisser tenner.

Anonymkode: 07332...f75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke oppsøk lege for de har meldeplikt så da ryker førerkortet.

Hør med ruskonsulent i kommunen som pårørende til bruker med problematisk bruk kan du kontakte de men kontakt de anonymt i første omgang for å høre om de har meldeplikt.

Anonymkode: 6592b...e03

Da ryker førerkortet? Altså, det er mye bedre at denne unge mannen kjører i ruspåvirket tilstand og kanskje tar livet av noen?

Anonymkode: f3d1c...3fe

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Da ryker førerkortet? Altså, det er mye bedre at denne unge mannen kjører i ruspåvirket tilstand og kanskje tar livet av noen?

Anonymkode: f3d1c...3fe

For alle som bruker rus i ny og ne kjører i ruspåvirket tilstand? 

Det er derfor de som av og til driver med rus, IKKE INNRØMMER RUSBRUK. For vi blir dømt uten grunn. Jeg har aldri ALDRI ALDRI kjørt ruspåvirket. Uavhengig av hva jeg har puttet i meg. 

Anonymkode: a8883...523

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta en samtale med han å si det som det er, du så at han var ruset og du ser at han behøver hjelp. «Nå skal vi ringe fastlegen din, sånn at du blir henvist til rustjenesten og får snakke med psykolog. Vil du ringe selv mens jeg sitter her eller skal jeg ringe for deg?»

Spør han om det er noe han sliter med som han vil snakke med deg om. Vær tydelig med han på at han trenger hjelp, og still krav. 

Anonymkode: db97e...a19

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...