AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #1 Skrevet 2. januar 2024 Jenta fikk spysyke natt til lørdag. Spydde tre ganger natten og 2 ganger dagen etter. Fortsatt uggen i magen nyttår og litt i dag. Etter å ha tørket spye i ett døgn ventet vi bare på at vi og lillesøster skulle komme etter. Samme med besteforeldre som hjalp oss med barna dagen etter. Men ingen har blitt syke. I høst fikk samboer spysyke. Dvs han spydde tre ganger i løpet av 2 timer og fikk litt feber. Da ble heller ingen andre syke. For 3 år siden fikk alle i hele familien på 4 stk en skikkelig heftig omgang med spysyke på rekke og rad. Trodde nesten det skulle være slik med omgangssyke. At ingen i familien slapp unna. Hva er deres erfaring? Kan andre i familien faktisk sleppe unna uten å ha vært spesielt forsiktige (utenom normal hygiene)? Og går det an å ha svært mild omgangssyke? Jeg hadde nemlig litt lett magevondt i går. Minnet om begynnende omgangssyke, men det forsvant etter et par timer. Kan jeg ha hatt en lett variant av noroviruset? Anonymkode: 47584...317
Minya Skrevet 2. januar 2024 #2 Skrevet 2. januar 2024 Med litt flaks kan dere faktisk slippe unna, det har veldig mye med generell hygiene og genetisk immunforsvar å gjøre. Det er også helt vanlig at en blir spysjuk, en både kaster opp og driter seg ut, og at en bare blir sittende på toalettet litt oftere enn vanlig. Det er også vanlig at hvis én blir syk, kan det ta opp til en uke før nestemann blir syk. Enkelte magevirus har mellom 4 og 7 dagers inkubasjonstid. 1
Påkrevd Skrevet 2. januar 2024 #3 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jenta fikk spysyke natt til lørdag. Spydde tre ganger natten og 2 ganger dagen etter. Fortsatt uggen i magen nyttår og litt i dag. Etter å ha tørket spye i ett døgn ventet vi bare på at vi og lillesøster skulle komme etter. Samme med besteforeldre som hjalp oss med barna dagen etter. Men ingen har blitt syke. I høst fikk samboer spysyke. Dvs han spydde tre ganger i løpet av 2 timer og fikk litt feber. Da ble heller ingen andre syke. For 3 år siden fikk alle i hele familien på 4 stk en skikkelig heftig omgang med spysyke på rekke og rad. Trodde nesten det skulle være slik med omgangssyke. At ingen i familien slapp unna. Hva er deres erfaring? Kan andre i familien faktisk sleppe unna uten å ha vært spesielt forsiktige (utenom normal hygiene)? Og går det an å ha svært mild omgangssyke? Jeg hadde nemlig litt lett magevondt i går. Minnet om begynnende omgangssyke, men det forsvant etter et par timer. Kan jeg ha hatt en lett variant av noroviruset? Anonymkode: 47584...317 Det må jo ikke være omgangssyke, nødvendigvis. Man kan få magetrøbbel av noe man har spist, eller kanskje noe hun har fått i seg fra bakken, fingrene e.l. Er det omgangssyke, så kan man ha flaks der og, så det stopper med henne. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 Minya skrev (9 minutter siden): Med litt flaks kan dere faktisk slippe unna, det har veldig mye med generell hygiene og genetisk immunforsvar å gjøre. Det er også helt vanlig at en blir spysjuk, en både kaster opp og driter seg ut, og at en bare blir sittende på toalettet litt oftere enn vanlig. Det er også vanlig at hvis én blir syk, kan det ta opp til en uke før nestemann blir syk. Enkelte magevirus har mellom 4 og 7 dagers inkubasjonstid. 4-7 dagers inkubasjonstid🙈 Anonymkode: 47584...317
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #5 Skrevet 2. januar 2024 Nå har jeg voksne barn men det har vært veldig variabelt om hvem og hvor mange som har fått det når vi har hatt det i hus, alt fra kun 1 til alle. Men når alle har fått det er det gjerne vært sånn at vi har falt som fluer samme døgn. Anonymkode: 71801...edf
William_S Skrevet 2. januar 2024 #6 Skrevet 2. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): 4-7 dagers inkubasjonstid🙈 Anonymkode: 47584...317 Det er jo feil. Norovirus har maks 72 timer inkubasjonstid, som oftest kortere Endret 2. januar 2024 av William_S 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #7 Skrevet 2. januar 2024 Det er ingen fasit eller oppskrift på noro. Noen ganger tar den alle, noen ganger bare en. Noen ganger samme dag. Andre ganger uka etter. Anonymkode: 496b6...291
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #8 Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jenta fikk spysyke natt til lørdag. Spydde tre ganger natten og 2 ganger dagen etter. Fortsatt uggen i magen nyttår og litt i dag. Etter å ha tørket spye i ett døgn ventet vi bare på at vi og lillesøster skulle komme etter. Samme med besteforeldre som hjalp oss med barna dagen etter. Men ingen har blitt syke. I høst fikk samboer spysyke. Dvs han spydde tre ganger i løpet av 2 timer og fikk litt feber. Da ble heller ingen andre syke. For 3 år siden fikk alle i hele familien på 4 stk en skikkelig heftig omgang med spysyke på rekke og rad. Trodde nesten det skulle være slik med omgangssyke. At ingen i familien slapp unna. Hva er deres erfaring? Kan andre i familien faktisk sleppe unna uten å ha vært spesielt forsiktige (utenom normal hygiene)? Og går det an å ha svært mild omgangssyke? Jeg hadde nemlig litt lett magevondt i går. Minnet om begynnende omgangssyke, men det forsvant etter et par timer. Kan jeg ha hatt en lett variant av noroviruset? Anonymkode: 47584...317 Matforgiftning? Anonymkode: e8652...b79
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Skrevet 2. januar 2024 Her fikk sønnen det 4 dager etter kompis som hadde blitt holdt «isolert» i 48 timer. 3,5 døgn etter sønnen min var ferdig fikk jeg det, så vil si dere ikke er trygge helt enda… men håper på det beste for deres del🤞 Anonymkode: 72500...ab8
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Skrevet 2. januar 2024 Minya skrev (8 timer siden): Med litt flaks kan dere faktisk slippe unna, det har veldig mye med generell hygiene og genetisk immunforsvar å gjøre. Det er også helt vanlig at en blir spysjuk, en både kaster opp og driter seg ut, og at en bare blir sittende på toalettet litt oftere enn vanlig. Det er også vanlig at hvis én blir syk, kan det ta opp til en uke før nestemann blir syk. Enkelte magevirus har mellom 4 og 7 dagers inkubasjonstid. Dette er bare tull. Dersom andre i husstanden blir syk så lenge etter førstemann har de heller antakelig blitt utsatt for kontaktsmitte via håndtak, lysbryter eller andre overflater. Aldri hørt om så lang inkubasjonstid på svineriet. Toppen 72 timer, oftest nærmere 12-24 timer. Fullt mulig at bare 1 blir syk ts, helt russisk rullett det der. Håndhygiene og vask av kontaktflater kommer du langt med! Anonymkode: 5a119...655
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #11 Skrevet 2. januar 2024 «Spysyke»… ? Bruker voksne folk sånne ord? Anonymkode: 598bb...8b9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #12 Skrevet 2. januar 2024 Skjer ofte her egentlig, at bare en av ungene får det. De kan ha sovet i samme seng og jeg har også opplevd å våkne opp av at minsten spøy i senga mi 🙄 Jeg har hatt spysyka en gang, mens de har sikkert hatt den 10-15 ganger oppigjennom. Er veldig nøye med håndvask, bytte håndklær, vaske overflater/dørhåndtak, sengetøy osv.. Lykke til 🤞 Anonymkode: 1d9c2...ea3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå