Gå til innhold

Hvordan jobber du med egne issues?

Hoia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skyter sjeldent automatisk tilbake når noen sier noe er galt med meg. Må først tenke over ting litt først, med mindre det er VELDIG tydelig at det er DEM det er noe galt med - ikke meg. Ellers vet jeg at jeg har en viss kapasitet til å jobbe med meg selv, men det holder ikke til at jeg kan fikse alt mulig på én gang. Har allerede jobbet med mange ting fra barndommen og fiksa dé, så er på et sted i livet der jeg føler meg ganske bra med meg selv.

Ellers så synes jeg det å automatisk gå inn i forsvarsposisjon fremstår som at man har et skjørt ego, og man virker dobbelt så dum hvis den som kommenterte har rett. Selv om slike personer forstår det i ettertid lar ikke egoet deres dem unnskylde seg engang, som bare får dem til å fremstå enda værre.

Har ellers hatt situasjoner med både ledere og folk på jobb der jeg har fått dårlige kommentarer før, og har sagt ifra til hvem enn det gjelder st det er feil og ikke greit når (heldigvis alltid) kommentaren ikke er rettferdig. Får unnskyldning fra gode ledere og kollegaer, og håndterer dårlige ledere og kollegaer på en måte som gjør at de etter hvert burde skjønne at jeg lar meg ikke herse med. 

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar stort sett ansvar for mine reaksjoner og jobber med meg selv. Jeg prøver også å tenke gjennom situasjoner og ta dem til læring. Det er viktig for min egen mentale helse; verden kommer til å angripe deg på ulike måter, det eneste man kan ta ordentlig ansvar for er hvordan man reagerer. :) 

Anonymkode: f6ad4...325

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir ingen reaksjon, tror jeg har hørt for mange negative ting om meg selv igjennom tidene. 

Om jeg er usikker, f.eks om det kommer små stikk fra leder over tid, så ser jeg an hele bildet. Det er leder som kommer med små stikk om såkalte feil som leder selv gjør. Leder kaller dette for feil da andre gjør de. Ingen andre legger merke til disse feilene, kunder og kollegaer er generelt fornøyd med meg. Jeg konteollsjekker også eget arbeid. 

Kommer det for mange stikk på kort tid så blir jeg veldig synlig. 

Tar ikke til meg alt, tenker igjennom stikk som gjentar seg, ser hele bildet, tar igjen når det blir for mange stikk som ikke stemmer. Anbefaler å gjøre det slikt, man skal ikke finne seg i alt, men man skal heller ikke ta alle kamper. 

Anonymkode: 1e26d...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gir ingen reaksjon, tror jeg har hørt for mange negative ting om meg selv igjennom tidene. 

Om jeg er usikker, f.eks om det kommer små stikk fra leder over tid, så ser jeg an hele bildet. Det er leder som kommer med små stikk om såkalte feil som leder selv gjør. Leder kaller dette for feil da andre gjør de. Ingen andre legger merke til disse feilene, kunder og kollegaer er generelt fornøyd med meg. Jeg konteollsjekker også eget arbeid. 

Kommer det for mange stikk på kort tid så blir jeg veldig synlig. 

Tar ikke til meg alt, tenker igjennom stikk som gjentar seg, ser hele bildet, tar igjen når det blir for mange stikk som ikke stemmer. Anbefaler å gjøre det slikt, man skal ikke finne seg i alt, men man skal heller ikke ta alle kamper. 

Anonymkode: 1e26d...c28

Leder? Hva har det med saken å gjøre? Har du issues i arbeidslivet? Leder der har strikte regler å forholde seg til, det er ingen sosial arena, der det er fritt frem for synsing og intriger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er kvinneguiden, hvilke svar tror du at du får?🤣

Anonymkode: 64c5a...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Preller av, gir ingen reaksjoner.

Anonymkode: 1b678...fd7

Ergo, jobber ikke med deg selv? 

Anonymkode: d0ce8...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Preller av, gir ingen reaksjoner.

Anonymkode: 1b678...fd7

Ditto

Anonymkode: a6be9...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • Jeg lurer på om det medfødte har noe å si for hvordan en håndterer problemer? Har det noe å si at en ikke evner å se forskjellige perspektiver? Et eksempel: En oppdager "et hull", så får en full panikk, angst, som en ikke klarer å styre, så for å reparere det hullet, så lager en et nytt hull, bare hos noen andre. En løfter et hull ved å lage et nytt hull. Hva kalles den tilnærmingen til problemer? Ingen av hullene har valgt "hullene". Litt rart forklart, men en flytter på en måte problemene rundt uten å se på realiteten? Hull er bare et abstrakt eksempel på et problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er derfor det finnes institusjoner og et trygdesystem som fanger opp slike i Norge. 

Anonymkode: 157ce...385

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom muligens kapasiteten til en viss grad er medfødt (tror jeg) så kan alle trene opp evnene sine! Alle kan ikke bli like gode til alt, men selvsagt kan alle bli bedre enn de er: 

Anonymkode: f6c65...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Dette høres enkelt ut, men jeg tror seriøst at de virkelig farlige menneskene er de som skader andre mennesker under press og redsel. En skal aldri foreta beslutninger til ugunst for andre i slike situasjoner.

Det logiske er jo ikke å gjøre situasjonen verre, men det er det som ofte skjer. Og så er det vel det grunnleggende skillet med liv og helse som ikke skal berøres, materielle goder og div. er noe som lett kan justeres.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en nødsituasjon hvor jeg er en del av bildet, blir jeg iskald og veldig analystisk.

Om jeg er i 'kun' en ubehagelig, presset situasjon, trekker jeg meg unna.

Anonymkode: 1f5c9...df0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dem som bruker fight respons i slike situasjoner som skader andre mest? 

Uansett om man velger fight-, flight-, freeze- eller fawnrespons når man er redd eller føler press, blir det vanskelig å ta hensyn til andre enn seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lurt litt på, er om det er der man ser skillet mellom de som har medfødt manglende empati og de som har et indre kompass, som gjør at man ordner situasjonen slik at man ikke setter andre eller seg selv i fare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...