AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 Jeg har fått kvalifisert hjelp av DPS, men ventelistene er lange. Hvordan finner jeg ut hva som er bakgrunnen til at jeg sliter så med angst og nedstemthet? Anonymkode: 73d7e...f09
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 Jeg gravde i barndommen og leste masse, da fant jeg ut at den var ikke normal på en flekk og ikke rart jeg sliter i dag. Anonymkode: 75f4c...fc8 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 Det forsvinner jo ikke av at du kjenner bakgrunnen og veldig ofte vet man ikke det sikkert. Man tipper. Anonymkode: e6cfa...a7c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det forsvinner jo ikke av at du kjenner bakgrunnen og veldig ofte vet man ikke det sikkert. Man tipper. Anonymkode: e6cfa...a7c I de tilfellene hvor en kan spore det til barndommen så kan en bearbeide og jobbe med det, og det har gått fra å gi meg daglig angst og depresjon gjennom mange år, til bare 1/3 plaget av hva jeg var før. Anonymkode: 75f4c...fc8 5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 Mine problemer var både relatert til oppvekst (omsorgssvikt, mobbing), men også kosthold og vitaminer/mineraler. I alle årene jeg slet veldig med sterk angst og søvnproblemer, så ble dessverre aldri vitaminer og mineraler vurdert som en del av helheten rundt problemene. Anonymkode: 1ef29...e46 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har fått kvalifisert hjelp av DPS, men ventelistene er lange. Hvordan finner jeg ut hva som er bakgrunnen til at jeg sliter så med angst og nedstemthet? Anonymkode: 73d7e...f09 Det kan ta alle evigheter. Du kan gå i behandling og kanskje komme på det via spørsmål du blir stilt og tenker over men det er slett ikke sikkert. Enten du får behandling eller ei så er det du selv som står for å huske, resonnere og tenke. Ventetiden kan du bruke til å tenke over livet ditt, menneskene i det og relevante mulige årsaker så tar det kortere tid å komme til mål enn om du bare tar opp random ting. Anonymkode: 4fb29...ea0
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Skrevet 1. januar 2024 Å finne ut hvorfor er ofte ikke noe stort mål når det kommer til angst og depresjon. Å gruble på fortiden kan bli et synkehull som gjør en verre. Den beste behandlingen for angst og depresjon er kognitiv og metakognitiv terapi. Da bruker man lite tid på hvorfor. Vi brukte en time på min bakgrunn og en halv time med tavleundervisning om det som kan være grunnene når noen får angst og depresjon, det var det. Anonymkode: 9456a...96c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å finne ut hvorfor er ofte ikke noe stort mål når det kommer til angst og depresjon. Å gruble på fortiden kan bli et synkehull som gjør en verre. Den beste behandlingen for angst og depresjon er kognitiv og metakognitiv terapi. Da bruker man lite tid på hvorfor. Vi brukte en time på min bakgrunn og en halv time med tavleundervisning om det som kan være grunnene når noen får angst og depresjon, det var det. Anonymkode: 9456a...96c Ikke enig i at dette er beste behandling. Som sykepleier med brukererfaring, må jeg si at dette er feil å gå ut fra. Jeg ble sykere av det og nå som jeg har fått behandling der jeg faktisk finner ut hva som forårsaker angsten så er den på vei til å forsvinne. Anonymkode: e315a...cb7 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke enig i at dette er beste behandling. Som sykepleier med brukererfaring, må jeg si at dette er feil å gå ut fra. Jeg ble sykere av det og nå som jeg har fått behandling der jeg faktisk finner ut hva som forårsaker angsten så er den på vei til å forsvinne. Anonymkode: e315a...cb7 Du må gjerne være uenig, men det er ikke noe jeg har funnet på, det er fakta. TS vil få kvalifisert hjelp på DPS, men det er litt dumt dersom du, som påstår at du er helsepersonell, fraråder eller advarer mot behandlingen hun høyst sannsynlig vil få. Det kan få uheldige konsekvenser for TS. Det er også en grunn til at det ikke er lov å signere med tittel her inne. Anonymkode: 9456a...96c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Å finne ut hvorfor er ofte ikke noe stort mål når det kommer til angst og depresjon. Å gruble på fortiden kan bli et synkehull som gjør en verre. Den beste behandlingen for angst og depresjon er kognitiv og metakognitiv terapi. Da bruker man lite tid på hvorfor. Vi brukte en time på min bakgrunn og en halv time med tavleundervisning om det som kan være grunnene når noen får angst og depresjon, det var det. Anonymkode: 9456a...96c Må man ikke ha en teori om årsak før man kan jobbe med angsten/depresjonen? Ts Anonymkode: 73d7e...f09
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 Angst er en sårbarhet og måten vi tenker på. 2 søsken kan ha samme barndom men kun den ene sliter. Det er ofte undertrykte følelser, traumer som har satt seg. Å forstå seg selv er viktig, men å grave er ikke alltid hensiktsmessig. Anonymkode: 38a4d...508 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må man ikke ha en teori om årsak før man kan jobbe med angsten/depresjonen? Ts Anonymkode: 73d7e...f09 Har nettopp startet med psykolog selv grunnet angst. Vært der en gang, han spør og kartlegger og jeg svarer. Så finner vi ut hvordan håndtere angsten. Anonymkode: 38a4d...508
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Mitt tips er å ikke grave eller tenke at du skal «finne ut noe» som helst mtp angst og depresjon. Min vei til å kurere dette lå i aksept og å gi slipp. Følelser og tanker er energi som du ikke kan kontrollere og som du «holder fanget» inne i deg. Tenk at det bare skal slippes ut. Meditering er egentlig kun dette og derfor dette har blitt brukt i årtusener. Trening har samme effekt for meg. Det eneste du kan kontrollere er hvilke handlinger du gjør dag til dag. Fokuser på å gjøre mest mulig gode handlinger, uansett hvor små. Trening, søvn og slikt er vidundermedersin. Anbefaler bøkene «happiness trap» og «at last a life». Anonymkode: c447d...97d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 Jeg hadde ti timer hos psykolog via tilbud fra arbeidsplassen min. Vi klarte ikke å komme i mål med ti timer. Men hun sådde noen spirer i meg. Hun var veldig opptatt av barndommen min, at noe måtte ha skjedd der. Fordi jeg vet ikke hvem jeg er og jeg endrer meg alltid ut i fra hvem jeg er sammen med. Jeg er ikke fornøyd med hvem jeg er, og jeg har mye angst og stress pga dette. Noen måneder etter psykologtimene, så hørte jeg på de første episodene i podcasten Fra Angst til Trygghet, og da gikk det opp noen lys for meg. Da begynte jeg å tenke på alle de gangene gjennom oppveksten og det unge voksenlivet hvor jeg følte at jeg var annerledes, at jeg ikke var bra nok, at det var så mye jeg ikke forsto av sosiale koder, at jeg var og er så mye dummere enn alle andre. Den eneste som kan hjelpe meg er meg, det har jeg skjønt. Det er mye jobb, og det vil være skritt både frem og tilbake. Psykologer podcaster og selvhjelpsgrupper kan så spirer, og sette oss på rett spor. Men jobben må vi gjøre selv, og det er bare oss selv som kan finne de rette verktøyene som virker for akkurat oss 💪 Anonymkode: f03b2...a58 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Må man ikke ha en teori om årsak før man kan jobbe med angsten/depresjonen? Ts Anonymkode: 73d7e...f09 Man burde uansett avdekke om det er noe i barndommen først, og om barndommen har vært fin ser man på mulige utløsende årsaker i voksenliv. Ikke alltid det er en årsak, men i 90% av tilfellene er det det. Anonymkode: a9996...d48
Bigote Skrevet 1. januar 2024 #16 Skrevet 1. januar 2024 Som kartlegging er det kjekt å få en liten forståelse på hva årsakene kan være til at man har angst. Likevel er psykologer som kun er oppheng å prate om årsaker veldig destruktive for sine pasienter og vil kun re-affirmere over på pasientene at de har en god grunn til å slite med angst. Ingen blir angstfrie på denne måten. Finnes personer som sitter fast i terapi i årevis fordi det er umulig å endre på reaksjonsmønsterene som trigger angsten ved å kun snakke om barndom. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå