AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 Vi bor på gård, men har ikke hatt noen typiske gårdsdyr før nå. Min datter har ridd i mange år, og har endelig klart å mase seg til å få hest. Forsøker nå å sette opp budgett, men synes det er vanskelig da jeg ikke selv har peiling 🙈 Vi har da altså stall og utegang selv. men hva skal man regne med av kostnader pr mnd ellers? fôr, veterinær, hovslager, forsikring osv. ? Selve hesten og utstyret til hesten regner jeg ikke med i dette. setter stor pris på all hjelp ☺️ Anonymkode: 492f9...70d
solsolsol Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 Har dere gressproduksjon selv? Skal dere leie ut til flere eller ha to hester selv? Jeg solgte hestene før jul, betalte rundt 2000 per hest til hovslager hver 6. Uke (varierer hvor man bor), ca 200 per flissekk. De bruker minst en hver i uka. Vi lager rundballer selv, men det året vi leide inn noen til å slå og presse betalte vi rundt 600 per ball bare for jobben. Ville regnet minst 10 kg per hest om dagen + svinn. Mulig de ikke rekker å spise opp en rundball før den blir dårlig heller (her deler de med andre dyr). Tannstell 1-2 ganger i året, 3000 per gang, dyrlege med vaksine minst en gang i året, 1000. Så rundt 3-5000 per hest går det fort. I tillegg mer strøm , vedlikehold av gjerder, utstyr ++ 1
solsolsol Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 Jeg ville forsøkt å leie ut stallplass, da slipper dere i det minste utgiftene med to hester. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #4 Skrevet 2. januar 2024 Jeg ville helt klart ha lagt tilrette for å få inn en oppstallør eller to. Både for å dele utgifter og for å ha noen som kan avlaste, det er fint å slippe å måtte være hjemme hver dag de neste 10-15-20 årene. 2500-ish for vintersko her, 500 i kraftfôr, rundt 1000 i høy og 1000 i flis (til utegangsskur). Ellers er det jo såklart alt av utstyr man trenger (en godt tilpasset sal med rådgivning fra saltilpasser er verdt hver en krone og vil på sikt spare dere for penger til kroppsbehandlinger og ikke minst spare dere for mye frustrasjon), årlig vaksine/tannsjekk/ormekur (hadde nabo som var veterinær og kom innom i farta og ordna da jeg hadde hest på egen gård, tannsjekk var rundt 2000, men alt det andre var snakk om hundrelapper). Anbefaler å få instruktører innom i ny og ne. Det er alltid lurt med et trent øye, så slipper man mye knall og fall. Også anbefaler jeg varmt å lage gode løsninger for varmt drikkevann på vinteren, gode gjerder, godt drenerte uteområder, et solid leskur og en hekk dere kan ha høyet i som forhindrer svinn. I det lange løp er det slike ting som gjør at man slipper å slite seg ut på å ha hest. Anonymkode: 02322...7a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå