Gå til innhold

Dere som har kutta ned på skjermtid...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å kutte skjermtiden til noe mer minimalt. Datteren min er snart 2,5 år, anbefalingen er jo max 1 t om dagen for dem. Gjennomsnittlig er det nok litt mindre enn dette. På hverdager ser vi barne-tv 10-15 min på kvelden, og det er ok tenker jeg. Men på fridager blir det altfor mye. Vi tar ofte med oss dyna i sofaen og ser noe på morgenen, som er veldig koselig, men unødvendig og jeg merker at hun blir mer sutrete og rastløs etter tv-tiden. Vi ender ofte med å sitte foran tv i 1 time på morgenen. I tillegg blir det litt mer på kvelden. 

Nå tenker jeg at vi bør droppe det på morgenen, men hva gjør dere andre for "kos" når dere står opp på fridager? Jeg har liksom lyst å markere at det ikke er hverdag, at vi har fri og skal kose oss. Jeg har ofte tatt en kopp kaffe under dyna og hun får en frukt. Det er veldig koselig, men stemninga er ikke koselig når vi er ferdige å se TV. Da blir det bare kjipt og sutring. Derfor tenker jeg at jeg vil droppe det! Men kom med forslag til noe dere skjermrestriktive gjør! 

Anonymkode: bd8fb...0f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og: dere som kutta skjerm, merka dere forskjell på barnet?

AnonymBruker
Skrevet

Lese bok?

Anonymkode: a1216...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Lydbok! 

Anonymkode: 2f601...978

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lydbok anbefales! Evt barnesanger. Måtte kutte skjerm til eldstemann ble 6 år. Han er muligens nevrodivergent eller høysensitiv. Minstemann bare finner på noe annet når han får nok. 

Anonymkode: c100d...fc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at små barn ikke har det samme behovet for "kos" på helgemorgener som voksne har? Min er litt under 2 da men hun liker å leke om morningene, er gjerne da hun er flinkest til å leke alene. Men vi leser også mye bok mens hun sitter på fanget, det er jo veldig kos :) 

Anonymkode: d6de4...33e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at små barn ikke har det samme behovet for "kos" på helgemorgener som voksne har? Min er litt under 2 da men hun liker å leke om morningene, er gjerne da hun er flinkest til å leke alene. Men vi leser også mye bok mens hun sitter på fanget, det er jo veldig kos :) 

Kanskje ikke, men jeg har det😅 så jeg har jo satt mine behov først når vi har sett på TV. Nå vil jeg kompromisse litt, men beholde kosen! 

AnonymBruker
Skrevet

Litt skjerm, å se tv sammen, en liten time på helgemorgener, er jo ikke noen krise? Barne-TV for denne alderen er jo også mye pedagogisk. Tenker kosen, tiden deres sammen, kan veie litt opp for at det er snakk om litt skjerm. Jeg hadde fortsatt med den kosen med god samvittighet. Her er det noe av det beste med helgen, rolig start på dagen, orker ikke full lek så fort vi står opp. Tror nok de fleste andre barnefamilier gjør det samme ;)

Ellers må man velge aktiviteter sammen da, tegne, lese bok, leke osv. Hvor mye «kos» det blir, er jo avhengig av hva man gjør det til.

Anonymkode: a2855...cfb

AnonymBruker
Skrevet

Leser bøker, synger, rim og regler. Prater sammen. Nå har vi har en periode med mye bevegelsessanger.

Anonymkode: 273a7...400

AnonymBruker
Skrevet

Her er barna 4 og 6 år. De har enda ikke lært å bruke nettbrett, noe vi har vært bevisst på. Tv maks 30-45 min i hverdagen. Noen dager uten. Helger; 1 time morgen, en time ettermiddag (dropper noen ganger en av dem).

Nå er de heldige og er to stk, så om vi ikke starter med tv/skjerm, så finner de fort på noe å leke sammen. Ellers hører vi en del lydbok, i mens de tegner og potler.

De dagene vi starter med tv eller ser tv mellom 17-18 (før leggetid), blir de sutrete og ‘kjeder seg’. Klarer ikke like lett å finne på noe å leke med. Det kommer av at skjerm stimulerer belønningssenteret og ‘ingenting overgår skjerm’. Sier hodet deres.

Så anbefaler alle foreldre sterkt at dersom skjerm skal på.  Spar det så lenge som mulig til ETTER fri lek, spill og andre sysler. Hvis ikke blir ‘alt annet enn tv/nettbrett KJEDELIG (tror de).

Anonymkode: ad188...65d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleide ofte å bake eller pusle i den alderen. 

Anonymkode: 6d398...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Her står vi (forhåpentligvis) opp litt senere enn vanlig og kan roe ned tempoet med morgenstell og frokost. Vi foreldre drikker kaffe ved frokostbordet, aldri i sofaen - fordi vi spiser frokost kort tid etter vi står opp, men også fordi det er tryggere mtp skåldingsskade hos barnet. Etter frokost skjer det ofte at barnet vil tegne, leke med plastelina, klistremerker eller magnetfisking. Det kan hun gjøre ved frokostbordet mens vi voksne gjør oss ferdig ☺️ Da avbryter vi ikke roen hennes ved bordet med å ta av sele, løfte henne opp osv. Løfter vi henne opp er det ofte gjort - da er hun ikke like selvstendig rett etterpå 😂 Vi forteller henne tidlig ila morgenen at hun har fri fra barnehagen idag, opplever at hun forstår det og hun går ikke automatisk til gangen for å kle på seg osv. etter frokosten. Vi gjør egentlig ikke noe annet for å «markere» fridag/helg. Resten av morgenen tar vi som det kommer, avhengig av dagens planer og barnets behov. Enkelte dager får hun se litt på tv, de fleste dager ikke. Prøver uansett å spare tv-tid til ettermiddagen, hvis hun trenger å roe ned, eller når vi trenger frihet til å rydde eller lignende når hun er klengete.

Anonymkode: 88a33...c28

AnonymBruker
Skrevet

Vi har litt leker i stuen, får også tilbud om å feks perle, male, tegne, leke med plastalina. 

Jeg sitter i sofaen med kaffkkopoen og scroller på mobilen 1-2 timer. 

Om vi bare har litt skjerm på han forsvinner hans evne til å leke selv i flere timer, opptil flere dager etterpå... Så her etterstreber vi null skjerm. Livet er faktisk enklere uten. 

Anonymkode: d13b5...62d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har litt leker i stuen, får også tilbud om å feks perle, male, tegne, leke med plastalina. 

Jeg sitter i sofaen med kaffkkopoen og scroller på mobilen 1-2 timer. 

Om vi bare har litt skjerm på han forsvinner hans evne til å leke selv i flere timer, opptil flere dager etterpå... Så her etterstreber vi null skjerm. Livet er faktisk enklere uten. 

Anonymkode: d13b5...62d

Hva med null skjerm også for foreldre når man er sammen? Vær mer tilgjengelig vis formålet er å kose seg.

Anonymkode: 273a7...400

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje ikke, men jeg har det😅 så jeg har jo satt mine behov først når vi har sett på TV. Nå vil jeg kompromisse litt, men beholde kosen! 

Hehe skjønner det, har det behovet selv men har gitt det litt opp :) Men et tips er å forberede noen leker på kvelden. En kurv som står klar med noen leker (kanskje egne leker som kun tas frem i helgen) eller sett frem et lite lekeområde på salongbordet. Bondegård med dyr, duplo som er halvbygget, et puslespill, lekebiler og garasje. Så kan barnet leke med det mens du tar en kaffekopp :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hehe skjønner det, har det behovet selv men har gitt det litt opp :) Men et tips er å forberede noen leker på kvelden. En kurv som står klar med noen leker (kanskje egne leker som kun tas frem i helgen) eller sett frem et lite lekeområde på salongbordet. Bondegård med dyr, duplo som er halvbygget, et puslespill, lekebiler og garasje. Så kan barnet leke med det mens du tar en kaffekopp :) 

Veldig lurt, egne helgeleker! 

Det ville nok blitt mer suksess enn lydbok. Vi hører på lydbok under "hvilestund" med smokk, men hun har egentlig ikke roa til å sitte stille og høre etter. 

Å lese bok vil nok og funke, vi leser ganske mye, og hun har nettopp vist at hun kan sitte i ro til en litt lengre bok også - i går leste vi en Astrid Lindgren bok som tok kanskje 25 min å lese. På kvelden leser vi bare korte bøker, så kanskje vi skulle hatt litt sånne egne bra bøker til helgemorgenen (som jeg syns er bra også, ikke bare Brillebjørn og kjedelige ting😅). 

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...