AnonymBruker Skrevet 1. januar #1 Del Skrevet 1. januar Hvordan klarer dere å strikke en genser? Jeg kan å strikke rett frem, men har ikke sjans til å f eks strikke ei arm eller kragen. Hvordan lærte dere det? Anonymkode: 0f113...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #2 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan klarer dere å strikke en genser? Jeg kan å strikke rett frem, men har ikke sjans til å f eks strikke ei arm eller kragen. Hvordan lærte dere det? Anonymkode: 0f113...28d Ved å strikke rundt… altså; det er bare å lære seg, det er ikke umulig og du er jo ikke dum? det ligger mange gode tutorials på youtube, jeg søker masse hjelp der! Anonymkode: 02340...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annas1992 Skrevet 1. januar #3 Del Skrevet 1. januar Jeg brukte YouTube da jeg lærte å strikke. Søkte opp teknikker jeg trengte, og så videoene mange ganger. Begynte med en mariusgenser 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #4 Del Skrevet 1. januar https://www.garnstudio.com/video.php?action=search&lang=no her har du mange enkle videoer som viser det meste du trenger å vite i grunn Anonymkode: 4f73f...58b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #5 Del Skrevet 1. januar Oppsøk en strikkekafé hvis det finnes der du bor. Der er det garantert noen som kan hjelpe deg. Eller spør i garnbutikken. Anonymkode: 8c06e...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oktnxbye Skrevet 1. januar #6 Del Skrevet 1. januar Petite Knit sin "novicesweater" er en veldig fin genser å begynne med! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #7 Del Skrevet 1. januar Hvis du kan legge opp masker og strikke rett fram så er du jo i gang. Da googler du, hvordan strikke rundt. Eller hvordan strikke erme. Drops/garnstudio har faktisk fine korte videoer som viser hvordan man gjør ting. Jeg har lært meg alt selv, strikker genser nesten i blinde nå 🤣😄 Anonymkode: 7aa6a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #8 Del Skrevet 1. januar Jeg strikker genser i garnet VAMS fra Raumaull nå. Tykt garn på tykke pinner (5 og 6). Gratis oppskrift på Rauma sine nettsider, men der er det ikke skikkelige forklaringer. Men jeg strikker votter på pinne 2 /2,5 også, det er gøy. Anonymkode: 7aa6a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #9 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg strikker genser i garnet VAMS fra Raumaull nå. Tykt garn på tykke pinner (5 og 6). Gratis oppskrift på Rauma sine nettsider, men der er det ikke skikkelige forklaringer. Men jeg strikker votter på pinne 2 /2,5 også, det er gøy. Anonymkode: 7aa6a...52c Er det kun Rauma ullvare som har det garnet? Anonymkode: 0f113...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #10 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det kun Rauma ullvare som har det garnet? Anonymkode: 0f113...28d Ja, men finnes jo lignende i samme tykkelse. Jeg synes det er godt å strikke med fordi det låser seg i fibrene så strikketøyet ikke er så glatt hvis du skjønner.. Liker ikke glatt garn som sklir av pinner og deler seg osv. Mye sånn merino og div som er så glatt. Da skal man ha mye strikke erfaring. Synes jeg da. Anonymkode: 7aa6a...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 1. januar #11 Del Skrevet 1. januar Oktnxbye skrev (3 timer siden): Petite Knit sin "novicesweater" er en veldig fin genser å begynne med! Enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparkling_Pink Skrevet 1. januar #12 Del Skrevet 1. januar Du må kunne å legge opp og å felle av, rettmaske, vrangmaske, øking og felling. Som de andre sier er mange steder du får vist hvordan du gjør dette, mange strikkeoppskrifter beskriver også nøyaktig opplegg, øking og felling, så når du kan rettmaske er vrang den du ført bør lære deg. Et tips før du strikker for eksempel genser er å lage prøvelapp først, og så regne på hvilke tilpasninger du bør ta i forhold til oppskrifta og målene der. Jeg personlig liker best oppskrifter som tilpasses til de målene jeg skal ha og er ommentrentlig av typen, øk ved merke. Andre liker nøyaktige oppskrifter med gitte masker eller cm antall og f.eks øk ved å slå tråden over strikkepinnen og strikk dette som en maske neste gang så det danner seg ett hull. Ting du etterhvert kan vurdere å lære deg i strikking er å strikke med flere farger, vendestrikk, diverse hullmønstre, vridde masker, engelske begreper og varierende opplegg og fellinger. Oppsumert: Finn ei strikkeoppskrift og følg den for å greie å strikke en genser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #13 Del Skrevet 16. februar AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 20.29): Hvordan klarer dere å strikke en genser? Jeg kan å strikke rett frem, men har ikke sjans til å f eks strikke ei arm eller kragen. Hvordan lærte dere det? Anonymkode: 0f113...28d Det er bare å søke opp ting på Youtube. På engelsk da helst, hvis man holder seg til bare norsk får man nesten ingen treff. Også hjelper det å følge en god oppskrift (men det er helt normalt å måtte lete opp ting på YouTube selv om man følger en oppskrift). AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 20.47): Er det kun Rauma ullvare som har det garnet? Anonymkode: 0f113...28d Det er kun Rauma som lager Rauma Vams, ja... Men det finnes andre ullgarn i samme tykkelse å få kjøpt. Det er haugevis av garnbutikker på nettet, det er jo bare å google litt. AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 22.42): Ja, men finnes jo lignende i samme tykkelse. Jeg synes det er godt å strikke med fordi det låser seg i fibrene så strikketøyet ikke er så glatt hvis du skjønner.. Liker ikke glatt garn som sklir av pinner og deler seg osv. Mye sånn merino og div som er så glatt. Da skal man ha mye strikke erfaring. Synes jeg da. Anonymkode: 7aa6a...52c Nei, merino er overhodet ikke vanskelig å strikke med. Mange av mine første prosjekter ble strikket i merino, og det fungerte helt fint. Merino er saueull, bare mindre "grov" enn mye annen ull. Hvis man har problemer med glatte strikkepinner strikker man trolig med metallpinner, og da er det bare å bytte til tre- eller bambuspinner. Anonymkode: 56d32...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #14 Del Skrevet 18. februar Kjøp runastrikk sin strikkebok. Der er det massevis av oppskrifter og forklaringer, og hun sier den skal være lett å forstå for nybegynnere også. Ellers kan mange strikkeoppskrifter være litt vriene å skjønne seg på, spesielt i starten. Men øvelse gjør mester vettu, det er bare å prøve! Anonymkode: a044a...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå