Gå til innhold

Føler ikke jeg gjør annet enn å rydde og vaske…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre mødre som føler det slik? Føler jeg er fanget i et hamsterhjul, hvor alt jeg gjør er å vaske, støvsuge, rydde, sortere, sette inn og ut i vaskemaskin, sette på klær, brette klær, legge på plass klær osv osv, Tar jeg meg et par dager «fri», så er det utrolig mye som hoper seg opp og det er desto mer arbeid. Jeg sliter med å godta at «livet» skal dreie seg om husarbeid og vask. Hvordan komme seg ut av denne spiralen? Er det i det hele tatt mulig? Barns er fortsatt små, så lite å hente i forhold til «skikkelig» hjelp der. Er alene, så ingen andre voksne å dele ansvaret med. Det hadde vært en drøm det, å halvere arbeidet i to.

Anonymkode: 98b9d...bfb

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du betale deg ut av det? Jeg tenker, senk forventningene. La det flyte litt. Se på hvordan du kan effektivisere ting. 

Anonymkode: 95a2c...736

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du hatt en mann så hadde sjansene vært store for at du bare hadde hatt en ekstra person å rydde og vaske etter.

Jeg tror nok vaske-/ryddehjelp eller au pair som nevnt over her, eller slappe av på kravene, er de reelle valgene du har. 

Anonymkode: 53ba8...56a

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp faste dager i uken med oppgaver. Den som er hjemme den ettermiddagen/dagen gjør oppgaven. 

Vi har følgende ukeplan:

Mandag+tirsdag ingenting annet enn lett rydding og vask av brukte overflater

Onsdag støvsuging

Torsdag vaske bad

Fredag ingenting

Lørdag klesvask og støvsuging/evt gulvvask

Søndag brette klær og rydde inn i klesskap

Anonymkode: dfce4...37f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det ordner seg etter hvert. På dagtid kan du fint la det flyte litt, trenger ikke å rydde alt hele tiden. Få ungene med på å rydde leker og egne ting som en del av kveldsstellet. 

Det kan også være en ide å ha mindre ting og leker, mye blir bare ‘romfyll’ og skaper illusjon av rot. 

Etter hvert får barna mer ansvar, det blir mindre på deg da. 

Husk, det går over. Det ordner seg. 

Ang klær, så har jeg en boks for hver maskinvask slik at der er null behov for å sortere. 

Anonymkode: 43509...302

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Andre mødre som føler det slik? Føler jeg er fanget i et hamsterhjul, hvor alt jeg gjør er å vaske, støvsuge, rydde, sortere, sette inn og ut i vaskemaskin, sette på klær, brette klær, legge på plass klær osv osv, Tar jeg meg et par dager «fri», så er det utrolig mye som hoper seg opp og det er desto mer arbeid. Jeg sliter med å godta at «livet» skal dreie seg om husarbeid og vask. Hvordan komme seg ut av denne spiralen? Er det i det hele tatt mulig? Barns er fortsatt små, så lite å hente i forhold til «skikkelig» hjelp der. Er alene, så ingen andre voksne å dele ansvaret med. Det hadde vært en drøm det, å halvere arbeidet i to.

Anonymkode: 98b9d...bfb

De fleste menn vil trolig velge barnelaget...så får du samme jobben bare litt mer av den..🙈

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Så fort barna er store nok, lær de å I det minste sortere selv. Min 2-åring skjønte (uten å noen gang ha blitt forklart) hva et boblebadet var (ut ifra delene på det) og hvordan en tørr-vår støvsuger fungerer. Altså er det bare å begynne tidlig. Hadde venner som absolutt ikke var skoleflinke (fikk for det meste 2-3, og hadde ADHD), men de klarte helt fint å vaske klær på egenhånd fra 8-års alder. Barn kan lære mye mer enn de voksne vanligvis setter dem til.

Ellers er det å generelt minimere antall ting man har: ikke ha fremme overflødige klær, sko eller leker som kan flyte rundt. Skal de ikke røres, bare putt det i Ikea-bokser i plast med lokk på. 

Til ting som ellers flyter i huset, ha en pose som du bare putter ting i som plager deg i.l.a. dagen - sorter senere, mens du ser på noe eller hører på podcast e.l.

Ikke bruk for mye tid på å brettr fint - så lenge det ikke ødelegger for at du finner tingene du trenger så har du kanskje ikke kapasitet til å gjøre det ekstra fint.

Forklar barna at de må rydde etter seg, eller så må ting gjemmes bort, for du blir sliten av å rydde hele tiden. Jo mer du rydder, jo mindre tid har du igjen til å leke med dem, lese for dem, ta dem med ut o.l. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn og en mann som jobber turnus i Nordsjøen. Og det er MYE mer husarbeid for meg de ukene mannen er hjemme 😵‍💫 

Husarbeidet går mye bedre når jeg har på podcast i ørene, men dine barn er kanskje så små at du må ha ørene på stilk i tilfelle de skader seg? 😬

Anonymkode: 73d4a...cf6

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det eneste som hjelper er å lage best mulig systemer og droppe absolutt alt som ikke er nødvendig.

Og grunnleggende god orden. Om man har for mange ting eller tingene ikke har sin faste plass er det umulig å holde orden.

Vi sluttet f.eks. å bruke tid på å brette klær. Hvert familiemedlem fikk hver sin store plastkasse, der legges alt rent tøy. Om man ikke rekker å brette før man skal bruke tøyet igjen er det ingen som dør av det. 

Lage doble middagsprosjoner slik at man har to middager med halvparten av arbeidsinnsatsen.

Oppbevare rengjøringsutstyr akkurat der det skal brukes, så koster det mindre arbeid å dra over speilet og vasken f.eks.

Eller vaskehjelp.

Ukehandle og planlegge middager. Eller ha faste retter på faste dager.

Pakke klar sett av byttetøy i store ziplockposer. 

Hvis en viss type rot alltid oppstår samme sted i huset og man bruker mye tid på å bære ting på plass, vurder om man kan gi tingene en fast plass der i stedet. Skohylle der skoene uansett havner, lekekasse der lekene ender opp osv. 

Ikke oppbevare noe på gulvet, da er det mye mer slitsomt å støvsuge fordi man må flytte så mye på ting. 

Vurdere robotstøvsuger. 

Og skittentøysystem med en boks til hver type vask,  slik at man har én full maskin hver gang boksen er full, og ikke trenger å sortere. Vi har hvitt, rosa/rødt/beige, grå/blå/svart, ull, ullsokker, håndklær/kluter/sengetøy.

Rett og slett identifisere hva som er det som tar lengst tid og se hva som kan gjøres enklere eller mer effektivt. 

Endret av Elle Melle
  • Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, LadeJarl said:

De fleste menn vil trolig velge barnelaget...så får du samme jobben bare litt mer av den..🙈

Her tar mannen mer enn meg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte rett og slett investere i vaskehjelp. Jeg hadde ikke livskvalitet før det. Fikk jo ikke gjort annet. Utrolig deilig å få hele huset i orden, de pengene betaler jeg gladelig! Nå står jeg i hovedsak igjen med oppvask og klesvask (og på magisk vis går de maskinene også i ett eneste sett), men det er til å leve med.

Anonymkode: b4461...4c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vaskehjelp annenhver uke. Tar bare lett rengjøring mellom det. Klesvask kan jeg gjerne ta som skippertak - kjører da ofte 5 maskiner i slengen (vi er fem personer så mye klesvask!). Går stort sett ukentlig, og sengetøy tas annenhver uke.

Mannen lager mat, det er stort sett jeg som rydder og vasker. Siden han ikke hjelper med det har vi vaskehjelp for jeg var også lei. Men så er vi to voksne og tre barn, der eldste nærmer seg tenårene - så det blir fort skittent og mye å vaske! 

Anonymkode: 1475e...563

AnonymBruker
Skrevet

Og matkasse har vi! Glemte det i farta. Det er virkelig deilig i hverdagen å slippe å måtte rekke butikken i tillegg til kjøring av barn hit og dit og all planleggingen som følger med. Nå bare velger jeg maten ut fra det som er tilgjengelig, og så kommer det på dørstokken ferdig oppmålt hver søndag.

Anonymkode: 1475e...563

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, jeg er god på skippertak og kan gå i dvale med husarbeid noen dager. Mannen er flink på dette. Bruker man 30 min om dagen så holder man det vedlike. 

Anonymkode: 7a24b...856

AnonymBruker
Skrevet

Kom på noe som hjalp meg litt. Jeg har brukt FlyLady app hvor man skriver inn mål, med alt man skal gjøre, også kan man ha «ukentlige» mål og «månedlige» mål. Hvis man tar en ting hver dag, 10-15 min, blir ting mer overkommelig. 

AnonymBruker
Skrevet
Amistad skrev (1 time siden):

Au Pair

Du går ut fra at ts har et ekstra soverom til au pairen og og 6-8000 i mnd til lønn + en ekstra person i kosten? 

I så fall er det en god ide. Men det tviler jeg på at hun har. 

Anonymkode: 3b8bd...47f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tjaa, mye av min våkne tid hjemme går til rydding og vasking. Føler ikke at det er et stort problem sånn som det er nå. Det er enten brette klær, ta oppvasken, støvsuge osv. eller løpe etter en rampete 2-åring. Å ligge på sofaen mens ungen er våken er ikke egentlig et alternativ. 

Det som hjelper her er: ta ting med en gang, brett klær mens man ser på tv/hører på podcast, og ha robotstøvsuger med moppefunksjon (mitt aller beste tips😅). Ungen er bare 2 år, men kan likevel inkluderes i mye av oppgavene. Det er bare godt for dem å være med på husarbeid, også får man tid sammen samtidig som man får orden på huset.

Vi har som "regel" at huset skal være ryddig til ungen skal legges på kvelden. Da kan jeg bare slappe helt av resten av kvelden etter leggetid. I tillegg blir dagen så mye bedre når man står opp til rent hus, istedenfor å våkne til gårsdagens rot. 

Anonymkode: 6e51e...7b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mann her, jeg har gjort alt av husarbeid (støvsuging/vasking,vaske/stryke klær, vedlikehold,organisering, økonomi)  utenom matlaging de siste 8 årene, her i huset er det dama som bortskjemt, noen dager går jeg lei og lurer på hva jeg får igjen for strevet mitt.

Anonymkode: 5bb7a...62d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det første man må lære seg til er at «nei, det går ikke bort». 

Også innimellom bare gi litt faen.

Sånn «tar det aldri slutt» tankegang fører bare til at du blir som min kone.

Der er alt et ork og strev fordi det forsvinner ikke og hun går rundt i en form for fornektelse om at det skal noen andre fikse om hun bare gjør noe en gang.

Verste er at hun virker å tro at alt av rengjøring i dette huset er noe som skjer magisk og klager om jeg gjør noe fordi da går jeg i veien for henne..

Anonymkode: 9cf10...9e3

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...