AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Del Skrevet 1. januar 2024 Jeg er utrolig nedstemt heletiden. Har mistet lysten på alt å har ikke noe glede over noe lengere. Alt føles så blytungt. Ble verre etter jeg starter utredning og behandling hos dps. Hjernen min har «badet» i hodebry da jeg har måttet åpne meg for dem å snakke mye rundt ting osv. Føler meg verre nå enn før jeg kom dit. Jeg har takket nei til antidepressiva, jeg klamrer meg til håpet om å kunne bli fri fra depresjonen uten å ha i meg masse medisiner, da føler jeg meg hvertfall fastlåst.. er det noen som har kommet ut av depresjon uten?-og hva var det som ga livet mening igjen?❤️ takk for alle svar🌟 Anonymkode: a2c71...2be 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #2 Del Skrevet 1. januar 2024 Ja. Kvittet meg med eksen og fant meg en som behandler meg bra. Slutta i drittjobben og fant en som gir meg glede Anonymkode: 7626d...e68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Del Skrevet 1. januar 2024 Ja. Det tok tid, men det går! Anonymkode: 23771...004 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Del Skrevet 1. januar 2024 Ja, ved hjelp av terapi og knallhard jobbing med meg selv har jeg kommet langt. Men man må være villig til å forandre livet sitt. Man kan ikke tro at man blir bra og så kjører man på som før. Anonymkode: 70271...7d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Del Skrevet 1. januar 2024 Det som hjalp for meg var å faktisk endre det som gjorde meg deprimert. Vi flyttet fra et område som jeg hatet, og kjøpte oss ned slik at økonomien ble bedre, og slik at jeg kunne jobbe deltid i stedet for å stresse rundt i 270 km/t. Da fikk jeg også tid til å følge opp barna bedre, noe som lettet samvittigheten og gjorde at jeg klarte å stable et støtteapparat rundt det ene barnet mitt (diagnosebarn). For meg så var det altså livsendring og å se hva som skulle til for at jeg skulle ha det bedre. Jeg hadde jo hatet området jeg bodde i, slitt med massivt stress og angst, og bekymret meg syk pga trang økonomi uansett hvor mye sobril og cipralex jeg tok... Anonymkode: 98337...668 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Del Skrevet 1. januar 2024 Depresjonen min gikk over av seg selv og slik er det for de fleste. Det går oftest (ikke alltid) over i løpet av 3-6 måneder. Problemet med å ikke ta medisiner når man trenger det er at det kan bli uutholdelig i ventetiden og evt. risiko for å bli suicidal og ta selvmord. Det kan altså være livsfarlig hvis man er litt uheldig. Antidepressiva er i utgangspunktet ikke farlig eller skadelig for deg på noen måte. Det kan være bivirkninger ved oppstart og avslutning, dette kan være plagsomt, men det er midlertidig. En antidepressiva-tablett hver morgen (eller kveld) når man har en faktisk plagsom depresjon er ikke noe jeg ser på som å "ha i seg masse medisiner". Anonymkode: 2dfe3...be1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Del Skrevet 1. januar 2024 Glemte å si at det er helt normalt at det kjennes litt tyngre når man starter i terapi, dette går også over! Anonymkode: 2dfe3...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #8 Del Skrevet 2. januar 2024 En av mange grunner til at jeg ikke ville ha medisin er at det på en måte legger lokk på endel ting man faktisk trenger å få ut. Kanskje lurt å snakke med behandler om at du føler deg verre etter samtaleoppstart. Kanskje hn har noen tips om hvor lang tid du kan forberede deg til neste samtale, reflektere over forrige samtale osv. Så du ikke går og konstant grubler.. Lettere sagt enn gjort men. Prøv å finne noe småtteri som gir glede i hverdagen også. Kos deg med en episode i en serie hver morgen mens du spiser en god frokost f.eks. Eller gå på kafé i ny og ne enten sammen med noen eller med en god bok. Anonymkode: 8d39b...28a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Del Skrevet 2. januar 2024 Gikk ikke over av seg selv for meg, og har dermed fått kronisk depresjon. Holdt også fast i mange år på at jeg ikke skulle ha antidepressiva, men etter en tung høst ba jeg legen om det. Har gått på antidepressiva før, uten at jeg følte det hjalp, men nå har jeg god effekt. Tenker at jeg skal gå på det lenge denne gangen, og ikke gi opp så lett. Som de andre skriver over her, så hjelper livsstilsendring, men når man er langt nede, er det svært utfordrende å få til. Jeg står per nå i en situasjon der jeg ikke har mulighet til det - men antidepressiva har gjort livet lettere og jeg har det mye, mye bedre. Sover bedre og har ikke så mye tankespinn. Føler meg innimellom glad, og det føles godt. Du må kjenne på hva som kjennes riktig for deg, men ikke gå for lenge med depresjon, da blir det vanskelig å komme ut av det. Anonymkode: 99ed0...f30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Del Skrevet 2. januar 2024 Har du mulighet til å ta tak i det som gjør deg deprimert, eller er det ikke en ytre faktor - mer generelt nedsatt stemningsleie? Dersom det er det siste er det vel større sjangs for at dette er et kjemisk problem i kroppen, som antakelig trenger medisinering? Men du må nesten ta dette med helsepersonell ❤️ lykke til Anonymkode: 64fc7...fef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Menchit Skrevet 3. januar 2024 #11 Del Skrevet 3. januar 2024 Det er mye du kan gjøre selv for å bli bedre, utfordringen er jo at depresjonen gjør det fryktelig vanskelig å følge rutiner. Basic er sørge for å få dagslys hver dag, helst så tidlig som mulig på dagen, få i deg nok og riktig næring, noe aktivitet, sørge for å være sosial et par ganger i uka, eller så mye du orker. Det finnes mange gode podcaster, selv har jeg hatt ekstrem god nytte av Huberman lab sine, ligger både på youtube og Spotify. Skal sies at jeg til slutt valgte å ta noen runder med ketamin behandling privat, noe som gjorde det veldig mye enklere å endre adferd. Bruker du tlf/skjerm mye er det første steg å kutte ned der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå