Gå til innhold

Kostnad oppussing av bad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal se på en 14 år gammel leilighet jeg vurderer å kjøpe. Er dritdårlig på alt byggtekniske ting og er redd for å gjøre et dårlig kjøp. Når det er riss i fuger på flis kan det være fukt bakom står det i tilstandsrapport. Er dette enkelt å fikse?

Jeg tenker evt å pusse opp badet uansett da jeg ikke er begeistret for hverken flis eller gammel dritt fra fremmede😄Er det knalldyrt å hogge vekk flis på vegger og gulv, 10 m2 bad, legge plate på vegg og belegg på gulv?

Finnes det noen mulighet å ta med noen som kan sjekke enda grundigere rundt evt muggsopp og fukt? Jeg er syk og sliter med allergier, så tar ingen sjanser lenger når det kommer til inneklima. Det er ikke balansert ventilasjon, men mekanisk avtrekk. Er det bra eller dårlig?

Anonymkode: 52de6...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oppussing av bad er dyrt. 2-300000 for full rehabilitering.  Mekanisk avtrekk kan være bra om det er nok futt i det. Å fjerne kun fliser, legge på ny våtromsmembran og legge vinylbelegg på gulv og plater på vegg trenger ikke koste mye. Men er det fukt under kan det bety riving av underliggende materiale. Sånn sett billigere å pusse opp bad med betongvegger. 
Det viktigste på et bad er ventilasjon. Når du går på visning så sjekk dette grundig. Legg et papir mot avtrekket og se hvor bra det trekker. Et baderom hvor dampen ikke trekkes skikkelig ut kan fort ha en levetid på kun 15 år. Er ventilasjon bra og det er kun brukt dusjkabinett kan overflatene på badet fint stå i 30-35 år uten å ha tatt skade. 

Anonymkode: 19160...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk tilbud på 350k får å lage et nytt bad. Det er er rom som er helt bart. Ikke noe å rive, kun bygge opp. 

Bad er dyyyyrt

Anonymkode: 3e625...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Oppussing av bad er dyrt. 2-300000 for full rehabilitering.  

Anonymkode: 19160...a5a

Med dagens priser kan du visst nesten doble det anslaget der. Ikke uvanlig med priser rundt 400-450k kroner for et bad på 10 kvm... 

Anonymkode: 0d412...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar☺️Jeg tenkte ca 300 000. Men om det er fukt bak, blir det ikke en forsikringssak?? Utrolig kjipt kjøp hvis jeg får en slik dyr utbedring😬Har stram nok økonomi. Vurderer også nybygg, men da må jeg ned på ca 45m2, og må gi slipp på garasje😔Synes desse nye hønseburene er så triste🫣

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har fått pris på drøye 300 000 for å rive og bygge opp bad på 8m2. Dette er splitter nye bad, så det er helt sikkert ikke fukt. Vi beholder all innredning, siden den er ny, men det koster nesten like mye å gjenbruke den som å kjøpe ny...

Anonymkode: bc8e9...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for svar☺️Jeg tenkte ca 300 000. Men om det er fukt bak, blir det ikke en forsikringssak?? Utrolig kjipt kjøp hvis jeg får en slik dyr utbedring😬Har stram nok økonomi. Vurderer også nybygg, men da må jeg ned på ca 45m2, og må gi slipp på garasje😔Synes desse nye hønseburene er så triste🫣

Det blir vel ikke det når de har opplyst om det. Da regnes du som st du går inn i det vel vitende om risikoen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Med dagens priser kan du visst nesten doble det anslaget der. Ikke uvanlig med priser rundt 400-450k kroner for et bad på 10 kvm... 

Kommer veldig an på om man må ha mye rørleggerarbeid og elektriker. 
man kan gjøre mye selv også. 
vi pusset opp badet for 180.000 for 15 år siden. Da reiv vi, hadde snekker, rørlegger og elektriker og bygde opp alt fra bunn. 16 kvm. 

Anonymkode: 72665...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi har fått pris på drøye 300 000 for å rive og bygge opp bad på 8m2. Dette er splitter nye bad, så det er helt sikkert ikke fukt. Vi beholder all innredning, siden den er ny, men det koster nesten like mye å gjenbruke den som å kjøpe ny...

Det er helt sykt! Men det kommer jo an på om dere velger fliser eller våtroms plater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt sykt! Men det kommer jo an på om dere velger fliser eller våtroms plater. 

Dette er med fliser, middels prisklasse. Tenker du at det er billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være en forsikringssak ja, så lenge du kan bevise eller sannsynliggjøre at det ikke skyldes slitasje/alder, og at skadene har kommet plutselig og ikke over tid.

Ja det er dyrt om man kjøper noe som viser seg ha behov for utbedringer, det er derfor man leser takst nøye, og får hjelp til å vurdere om man ikke har kunnskap selv. Det kan alltid dukke opp fordyrende ting idet man begynner rive noe for oppussing.

Anonymkode: 986fc...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor river dere et nytt bad? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor river dere et nytt bad? 

Vi må rive tre nye bad, faktisk. Dårlig handverk og manglende dokumentasjon er grunnen. Gøy med nytt hus, da slipper man overraskelser...🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

vi pusset opp badet for 180.000 for 15 år siden. Da reiv vi, hadde snekker, rørlegger og elektriker og bygde opp alt fra bunn. 16 kvm. 

For 15 år siden ja....

Anonymkode: 2d440...9be

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 20.32):

Byggekostnadsindeks for bustadar: https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/byggekostnadsindekser/statistikk/byggjekostnadsindeks-for-bustader?fokus=true

180 000 kroner brukt på rørleggerarbeid/materialer i juni 2008 (tilfeldig måned for 15 år siden) tilsvarer 351 000 kroner i november 2023... Og reglene for hva man kan gjøre selv har ikke akkurat blitt mindre siden da. Om dere både "gjorde mye selv" (som du skriver om) og i tillegg betalte 180 000 kroner ville dere nok endt på godt over 400k uten egeninnsats på et 10 kvm bad i dag. 

Det 15 år gamle badet er jo forresten snart klart for renovering igjen, så da får du vel oppdaterte priser 😅

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 20.32):

Det badet på 16 kvm koster fort 4-500 000 i dag.

Anonymkode: 42479...71c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 19.54):

Det kommer an på hva som står i tilstandsrapporten. Man har også undersøkelsesplikt ved kjøp av bolig, så ta gjerne med noen med litt peiling på visning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 19.35):

Ja, vi ga 450.000 da vi pusset opp badet for ikke så lenge siden dersom man ikke gjør noe selv. Jeg tror det er ganske reelt. For vi kjøpte ikke de billigste flisene eller innredningen, men samtidig gjorde vi noe selv, som rivearbeidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kommer an på hva som står i tilstandsrapporten. Man har også undersøkelsesplikt ved kjøp av bolig, så ta gjerne med noen med litt peiling på visning.

Kan man leie fagfolk til å bli med?  Tenkte først og fremst på evt fukt og mugg problemer. Tilstandsrapporten ser relativt grei ut, men det mangler dokumentasjon på arbeid utført på bad. Og at det er en mulighet for fukt bak fliser pga riss i fuger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan man leie fagfolk til å bli med?  Tenkte først og fremst på evt fukt og mugg problemer. Tilstandsrapporten ser relativt grei ut, men det mangler dokumentasjon på arbeid utført på bad. Og at det er en mulighet for fukt bak fliser pga riss i fuger. 

Såklart kan du ta med en tømrer eller noen andre med peiling. De vil også kunne gi et kjapt kostnadsoverslag. Udokumentert bad gis vel fort tg3 i en tilstandsrapport og da kommer du ingen vei med forsikring. Forsikring dekker i utgangspunktet heller ikke slitasje/alder med mindre selger bevisst har holdt tilbake viktige opplysninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...