Gå til innhold

Hva skjer om en av to vil ut av leieforholdet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

og den andre helst vil bli boende? Jeg og tydeligvis eksen fra igår leier et hus sammen, begge står på kontrakten og vi har betalt 50/50 av husleien. Men igår pakket han ut av det blå koffertene og ble hentet til Bærum hvor han tydeligvis skal bo med kompisen sin. Så da sitter jeg her, gravid og alene og ganske skuffet, såret og sjokkert! 
men så var det huset da, det koster en del i mnd, jeg har ikke råd til 15k i mnd OG strøm alene, vi flyttet hit i mai og jeg vil jo helst slippe og flytte IGJEN da jeg har ei frøken på 8 og en på vei som kommer om 3mnd. Må jeg bare håpe huseier lar meg bo noe rimeligere, eller må jeg rett og slett flytte selv? Eller finnes det noen andre alternativ ?

Anonymkode: 76988...a6e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personene som har inngått en kontrakt er ansvarlig for å betale, så han slipper ikke unna å betale. Dere bør si den opp så fort som mulig.

Sånn er livet.

Anonymkode: f3dfa...143

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere må si opp leieavtalen og du må finne et rimeligere sted. I oppsigelsen må han betale halve leien så lenge han står på kontrakten. 

Anonymkode: 97e65...1b0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må finne ett billigere sted å leie

Anonymkode: ae46e...e22

AnonymBruker
Skrevet

Dere minimum en måned oppsigelse. Ville hørt med eksen din om han har planer om å dekke dette, og eller har du krav på mange ytelser fra nav som enslig mor. Søk barnebidrag og alt mulig fort som bare det. Hør med huseier om du kan få redusert husleien til det årdner seg, eller familie om de har mulighet å hjelpe litt. Søk barnebidrag, bostøtte, utvidet barnetrygd og alt du kan ha rett på fra nav

Anonymkode: a0941...e13

AnonymBruker
Skrevet

Exen er ansvarlig for halve leien ut oppsigelsestiden og du må flytte. Du kan ikke belage deg på lavere leie.

Anonymkode: 56b40...361

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husleien skal betales hver måned. Betaler ikke han, må fortsatt du (og så ev kreve det av han i ettertid). Hvis du velger å bli boende skal han i utgangspunktet betale sin del ut oppsigelsestiden, og hvis han ikke gjør det kan utleier kreve det av deg. 

Du må finne ut hvor lang oppsigelsestiden deres er.

Du kan nok ikke regnet med at utleier går ned i pris fordi du har blitt dumpa. 

Anonymkode: ac640...dc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Exen er ansvarlig for halve leien ut oppsigelsestiden og du må flytte. Du kan ikke belage deg på lavere leie.

Anonymkode: 56b40...361

Hvis de har hver sin kontrakt så. Hvis de har sammen kan utleier velge hvem han krever pengene av. Da er det logisk for huseier å velge den som bor der. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde flyttet jeg også. Og bedt han ordne oppsigelse. Skriftlig. 

Anonymkode: bd883...a0d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de har hver sin kontrakt så. Hvis de har sammen kan utleier velge hvem han krever pengene av. Da er det logisk for huseier å velge den som bor der. 

Akkurat dette som er problemet....derfor kom deg ut så fort som mulig. For er ikke sikkert exene vil betale deg penger etter du har dekker hele husleien.

Anonymkode: f3dfa...143

AnonymBruker
Skrevet

Har dere bindingstid på kontrakten, eller kan dere si opp når som helst? 

Utleier skal da ikke lide økonomisk for at typen din har stukket av, så du må nok bare betale full leie. Men håper det løser seg og at X betaler sin del av leien i oppsigelsestiden. Også må du finne rimeligere bolig siden du ikke har råd til å bo der alene. 

Anonymkode: 5c97f...96b

Skrevet

Har du sjekket om du kan få bostøtte om du blir boende der? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...