Gå til innhold

Melde på svømmeopplæring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 8.50):

Begge barna våre gikk på svømmekurs i ett år.. synnes det var de mest bortkastede pengene. Det laveste nivået er helt meningsløst. Barna hadde mer opplæring i badekaret hjemme enn der.. 

Jeg lærte varna selv å svømme ved å være med på badeland med de. I tillegg til sydenferie. Der larte de å svømme ila par uker. 

Etter ett år på disse svømmekursene lærye minsten INGENTING. 

Anonymkode: 0faa0...482

Jeg har motsatt erfaring. Jeg sendte avgående en som hadde et helt greit forhold til vann, og en som var hysterisk. Å få vann i øynene var utenkelig, og han dusjet med klut foran øynene. Det tok ikke mange ukene på kurs før før det ikke var noe problem å dykke uten dykkerbriller.

Jeg opplever at fokuset på kursene er at barna skal bli trygg i vann, og svømmedyktige. Å være svømmedyktig er ikke bare å kunne kave seg fra ene siden av bassenget til den andre på badeland, men å faktisk kunne falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, dykke ned å hente en gjenstand, flyte i 3 minutter, svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land. 

Jeg vil at mine barn skal være trygge nok til å kunne redde seg selv dersom de gud forby faller i sjøen. Det er man ikke nødvendigvis i stand til med «badeland-svømming». Selv om kursene fokuserer på svømmetyper som crawl opplevde hvertfall vi at barna knakk koden på «vanlig» svømming ganske naturlig, nettopp fordi de øvde på å flyte, svømme i pil, fremdrift osv. 

Anonymkode: f4d68...45c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leser at flere her inne er svært utålmodige, fordi de ønsker at barna skal lære seg å svømme så fort som mulig.

Da vil jeg anbefale at foreldrene heller bare lærer barna sånn standard norsk skippertak-svømming om sommeren, slik tidligere generasjoner lærte det. Dagens svømmeskoler følger retningslinjer fra Norges Svømmeforbund, og da holder det ikke med skippertak/bikkjesvømming og så ferdig utlært.

Først skal barnet lære å holde pusten under vann (hval), deretter å flyte (skilpadde), gli (pingvin), skape fremdrift (selunge), osv. Det er ikke annerledes enn med fotball eller håndball. Det terpes på teknikk hele veien, for å bli så dyktig som mulig i sin idrett.

Som sagt; hvis man bare ikke vil at ungen skal drukne, så får man heller lære dem skippertak-svøm selv om sommeren.

Anonymkode: 780f6...3b6

Det er jo DETTE vi ønsker at svømmeskolene skal lære dem! Vi sikter ikke på OL 2044 her, vi har jo bare et ønske om at en SVØMMEskole skal lære dem nettopp det, å svømme. 

Det er HELT annerledes enn fotball og håndball, i fotball PG håndball må man ikke øve på å sentre i 4 år før man får spille en eneste kamp. De fleste foreldre ønsker heller ikke at de skal bli så dyktig som mulig i idretten svømming, kun at de så raskt som mulig skal lære seg å svømme, vi har ingen mål utover det. 

Anonymkode: 97e31...6cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis målet er at de skal kunne svømme littegranne/ikke drukne, så er det ingen vits i å bruke tid og penger på svømmekurs i regi av Norges Svømmeforbund. I snitt så vil jeg si at de fleste barn bruker ca én sesong per kurs, dvs ca 4 år fra de starter på Hval, til de er utlærte Haier og klare for rekruttkurs og konkurransesvømming. Hvis barnet er atletisk, motivert og starter sent (rundt 9 år), så kan opplæringen muligens kortes ned til halvannet år før man er klar for konkurranser, men muskelminne, repetisjon og erfaring er svært viktig i svømming. 

Det du beskriver her er ikke det tilbudet de fleste foreldre ønsker, og hvorfor så nedlatende mot helt standard brystsvømming, og kalle det «skippertak»? De fleste svømmer på den måten og er gode nok svømmere til sitt bruk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å skrive hilsen oss på 3. året på skilpaddekurs, så den progresjonen din kan du stikke et visst sted. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis målet er at de skal kunne svømme littegranne/ikke drukne, så er det ingen vits i å bruke tid og penger på svømmekurs i regi av Norges Svømmeforbund. I snitt så vil jeg si at de fleste barn bruker ca én sesong per kurs, dvs ca 4 år fra de starter på Hval, til de er utlærte Haier og klare for rekruttkurs og konkurransesvømming. Hvis barnet er atletisk, motivert og starter sent (rundt 9 år), så kan opplæringen muligens kortes ned til halvannet år før man er klar for konkurranser, men muskelminne, repetisjon og erfaring er svært viktig i svømming. 

Hvor har du dette fra? Altså hvor lang tid man i snitt bruker på å komme seg gjennom kursrekken? Og er det isåfall da bare tatt med de som går gjennom alle kursene, eller også de som detter av på veien? 

Man skal selvsagt være forsiktig med å la egne erfaringer være fasit. Jeg har to barn på mellomtrinnet som begge begynte på kurs da de gikk i barnehagen. Mange av deres venner går/har også gått på svømmekurs i flere år. 

Men, det eneste barnet i vår omgangskrets som har kommet seg forbi Hai er den ene som faktisk har det som idrett og svømmer på konkurransenivå idag. Hun er også den som var ferdig med Hai etter 3-4 år. De andre har stort sett falt ut lenge før, gjerne etter å ha vært lenge på enkelte av nivåene. Jeg mistenker at estimatene du oppgir kun er gjeldende for de som faktisk ender opp med svømming som aktivitet også etter Hai. 

Skilpadde-kurset husker jeg som et mareritt for en av mine, hun var stuck på det nivået i flere år (riktignok under kovid, så det var i perioder lite eller ingen trening). Hun er samtidig ikke alene. Vi kjenner også mange som har gått veldig lenge på flere av kursene. 

Selv hadde jeg planer om at begge ungene skulle gjennom hele kursrekken, men etter Sel var det stopp for våre barn. Da hadde de allerede holdt på i over 4 år begge to, og stadig holdt igjen pga småting. 

Vil tro det varierer både fra klubb til klubb og mellom instruktører også hvor pirkete man er. I klubben her vi bor er de rett og slett skikkelig pirkete, og jeg tror det virker mot sin hensikt. Jeg skulle gjerne sett at de lærte brystsvømming av en som faktisk kan det, men ikke på et slikt nivå at teknikken er 100% terpet på. Men dit kommer vi altså ikke, siden veien dit er så himla lang. 

Anonymkode: f9cd3...8b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tryggivann.no har en nivåvelger, føler den passer bra for oss :) 
Er du usikker, start på Hval. Det er verre for dem å ikke mestre på høyere nivå, da kan de bli redde og demotiverte. Bedre å bli flyttet over om de er for flinke for nivået.  Jeg lar begge mine gå på svømming selv om de kan svømme. Altså 8-åringen svømmer mer enn god nok vanlig selvlært til å kose seg med lek i bassenget om sommeren. Men ser jo at det handler mye om teknikk. Og at selv med blandingen har hun en teknikk de som ikke går på svømming ikke har, når det kommer til å flyte og gli i vannet, og rett og slett litt mer effektiv svømming da. Mye mer svømming under vann enn pesende over vann i underlig stilling. Mitt mål er bare at de skal få inn noen litt effektive teknikker så de faktisk kan svømme greit. Har hatt god nytte av det selv. Å skjønne å bruke kroppen riktig i vann. Både for gøy, men også kjekt sikkerhetsmessig i dette land. 

Anonymkode: a2795...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 16.59):

Men hvorfor kan de ikke ha litt mer lek og gøy på kursene også? Barna driver også med annen idrett, og der driver de ikke så intens terping på det samme hver eneste gang det samme. Det gjelder da for vår del fotball, turn og basketball. Det føles veldig demotiverende for mine barn, og jeg vet mange barn blir lei, egentlig de fleste jeg kjenner har da sluttet før de faktisk lærte seg å svømme. Det er heller ikke noe utenom denne treningen, type aktiviteter de kan bli kjent på etc. Og nei, ikke alle som starter på en idrett skal bli så seriøse i dem. Og nei, det finnes ikke andre svømmekurs her vi bor. 

Endret av Lillibetha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde meldt barnet på Skilpadde. 
Mitt barn på 7 år har omtrent samme utgangspunkt som ditt barn. Jeg sendte de en mail og kom frem til skilpadde, og hvis det er feil gruppe så flytter de barnet til riktig nivå. Trenere ser det fort. 
Sønnen min var for første gang der i forrige uke og jeg fikk inntrykk av at Skilpadde var riktig. 
Lykke til! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 10.35):

Hvor har du dette fra? Altså hvor lang tid man i snitt bruker på å komme seg gjennom kursrekken? Og er det isåfall da bare tatt med de som går gjennom alle kursene, eller også de som detter av på veien? 

Man skal selvsagt være forsiktig med å la egne erfaringer være fasit. Jeg har to barn på mellomtrinnet som begge begynte på kurs da de gikk i barnehagen. Mange av deres venner går/har også gått på svømmekurs i flere år. 

Men, det eneste barnet i vår omgangskrets som har kommet seg forbi Hai er den ene som faktisk har det som idrett og svømmer på konkurransenivå idag. Hun er også den som var ferdig med Hai etter 3-4 år. De andre har stort sett falt ut lenge før, gjerne etter å ha vært lenge på enkelte av nivåene. Jeg mistenker at estimatene du oppgir kun er gjeldende for de som faktisk ender opp med svømming som aktivitet også etter Hai. 

Skilpadde-kurset husker jeg som et mareritt for en av mine, hun var stuck på det nivået i flere år (riktignok under kovid, så det var i perioder lite eller ingen trening). Hun er samtidig ikke alene. Vi kjenner også mange som har gått veldig lenge på flere av kursene. 

Selv hadde jeg planer om at begge ungene skulle gjennom hele kursrekken, men etter Sel var det stopp for våre barn. Da hadde de allerede holdt på i over 4 år begge to, og stadig holdt igjen pga småting. 

Vil tro det varierer både fra klubb til klubb og mellom instruktører også hvor pirkete man er. I klubben her vi bor er de rett og slett skikkelig pirkete, og jeg tror det virker mot sin hensikt. Jeg skulle gjerne sett at de lærte brystsvømming av en som faktisk kan det, men ikke på et slikt nivå at teknikken er 100% terpet på. Men dit kommer vi altså ikke, siden veien dit er så himla lang. 

Anonymkode: f9cd3...8b8

Dette! Vi har gått SÅ lenge på Skilpadde! Det dreper all motivasjon å ikke komme seg videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har veldig god erfaring med svømmekursene til Norges Svømmeforbund. Har hatt to barn på det, begge begynte i 2. klasse og hadde ganske rask fremgang. Mange som starter når de er 5 går i stå, for de klarer ikke ta til seg det svømmetreneren sier på samme måte som de litt større barna.

Ene barnet mitt hadde vannskrekk, men gikk ikke lange tiden før han hadde øynene åpne under vann. Det som er veldig fint med kursene er at barna lærer helt grunnleggende trygghet i vann, så de ikke går i panikk om de faller uti. De dykker, flyter, kan ha øynene åpne under vann, og ikke minst kommer de seg fort og effektivt fremover fordi de lærer alle kroppsbevegelser ordentlig fra start. Min har gått ut selnivå, da er de svømmedyktige.

Jeg selv likte ikke gå på svømming da jeg var liten, men ble tvunget til å gå i 3 år. Og du verden som jeg har hatt glede av å faktisk kunne svømme ordentlig! 🙂

Anonymkode: b46df...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...