AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Del Skrevet 1. januar 2024 Hei. Jeg skal melde dattera mi på svømming.. men jeg skjønner ikke helt om jeg skal melde henne på begynneropplæring eller videregående opplæring. Hun blir snart 8. Hun har hatt litt svømming på skolen og i bhg før. Hun kan svømme bitte litt. Kan holde pusten i vannet. Kan hoppe fra kanten. Hvilken gruppe skal jeg melde henne på? Anonymkode: f37f6...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #2 Del Skrevet 1. januar 2024 Ingen? Anonymkode: f37f6...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Del Skrevet 1. januar 2024 Det som er viktig er at du melder henne inn i en svømmeklubb hvor de flytter henne opp straks hun har fullført ett nivå. Jeg hadde meldt henne på Hval, og så kommer hun nok til å stige fort over på skilpadde og deretter pingvin. Anonymkode: 780f6...3b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Del Skrevet 1. januar 2024 Send gjerne e-post til kontaktpersonen for kurset, så kan de nok også teste henne ut litt på første trening for å sluse henne inn på rett parti. Men det er dumt å hoppe over partier bare fordi hun er 8 år, det er bedre for selvfølelsen hennes å avansere raskt, enn å måtte gå ned ett nivå fordi det er noe hun ikke mestrer. Anonymkode: 780f6...3b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergknapp Skrevet 1. januar 2024 #5 Del Skrevet 1. januar 2024 Her kan du lese om hva de ulike nivåene innebærer: https://www.tryggivann.no I vår svømmeklubb kan man bytte gruppe, hvis man har meldt seg på feil nivå. Men det forutsetter selvsagt at det er ledig plass på kurset man vil bytte til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Del Skrevet 1. januar 2024 Bergknapp skrev (1 minutt siden): Her kan du lese om hva de ulike nivåene innebærer: https://www.tryggivann.no I vår svømmeklubb kan man bytte gruppe, hvis man har meldt seg på feil nivå. Men det forutsetter selvsagt at det er ledig plass på kurset man vil bytte til. Vår sønn tok hval- og skilpaddeknapp når han var 5. Så holdt han på med mange andre idretter, før han returnerte til svømming når han var 9. Da meldte vi ham på pingvin, selv om vi tenkte at han kanskje var litt overvalifisert. Da avanserte han kjapt gjennom de neste nivåene, men hver han gikk opp i nivå, så endret også gjerne både tidspunkt og lokasjon seg 😅 Og det er mange ulike svømmeklubber å velge mellom, vi havnet heldigvis i en veldig stor svømmeklubb og anbefaler store klubber på det sterkeste, pga bra utvalg og mer ressurser 😊 Anonymkode: 780f6...3b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Del Skrevet 1. januar 2024 hmmmm…. Er vel bare å ringe/sende mail og forhøre deg?! Anonymkode: f5adb...749 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 2. januar 2024 #8 Del Skrevet 2. januar 2024 Vår klubb deler de små i flere grupper med egen instruktør, slik at hval, skilpadde, pingvin og selunge er på samme trening. Spør kontaktperson hos dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #9 Del Skrevet 2. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vår sønn tok hval- og skilpaddeknapp når han var 5. Så holdt han på med mange andre idretter, før han returnerte til svømming når han var 9. Da meldte vi ham på pingvin, selv om vi tenkte at han kanskje var litt overvalifisert. Da avanserte han kjapt gjennom de neste nivåene, men hver han gikk opp i nivå, så endret også gjerne både tidspunkt og lokasjon seg 😅 Og det er mange ulike svømmeklubber å velge mellom, vi havnet heldigvis i en veldig stor svømmeklubb og anbefaler store klubber på det sterkeste, pga bra utvalg og mer ressurser 😊 Anonymkode: 780f6...3b6 Tja, vi har motsatt erfaring. Den store svømmeklubben drev så proft at målet deres var å dyrke frem profesjonelle svømmere. Vi ble aldri flyttet opp nivåer for de pirket og pirket. Vi ville jo bare at han skulle lære å svømme fortest mulig, men de ville ha perfekt teknikk. Byttet til en mindre klubb, og da løsnet det. Anonymkode: 97e31...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #10 Del Skrevet 2. januar 2024 Begge barna våre gikk på svømmekurs i ett år.. synnes det var de mest bortkastede pengene. Det laveste nivået er helt meningsløst. Barna hadde mer opplæring i badekaret hjemme enn der.. Jeg lærte varna selv å svømme ved å være med på badeland med de. I tillegg til sydenferie. Der larte de å svømme ila par uker. Etter ett år på disse svømmekursene lærye minsten INGENTING. Anonymkode: 0faa0...482 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2024 #11 Del Skrevet 2. januar 2024 De utsetter svært svært lenge å introdusere barna for vanlig svømming slik at de kan få barna på flest mulig kurs. Det kjedelige er at mange barn kjeder seg lenge, og kanskje faller fra, uten å lære vanlig svømming som de har bruk for. For å bli trygg i vannet sier de.. men det tar ikke årevis å bli trygg nok til å lære å svømme. Jeg har lært mange barn å svømme. Anonymkode: 88927...d64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 9.02): De utsetter svært svært lenge å introdusere barna for vanlig svømming slik at de kan få barna på flest mulig kurs. Det kjedelige er at mange barn kjeder seg lenge, og kanskje faller fra, uten å lære vanlig svømming som de har bruk for. For å bli trygg i vannet sier de.. men det tar ikke årevis å bli trygg nok til å lære å svømme. Jeg har lært mange barn å svømme. Anonymkode: 88927...d64 Svømmeklubbene følger opplegget til Norges svømmeforbund- så det er ikke for å få barna på flest mulig kurs. Jeg tenker du kan melde henne på Hval. Dersom hun er for flink for dette vil en seriøs svømmeklubb sende henne videre raskt. Anonymkode: fedb7...609 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #13 Del Skrevet 3. januar 2024 Jeg ville også meldt henne på hvalmerket. Barnet mitt har hatt stort utbytte av kursene. Det er små grupper og instruktører som lærer barna gjennom lek. Hos oss sender de videre til neste kurs fortløpende, og de gjør en helhetsvurdering uten å prike på alt. De har flere kurs i samme basseng, og vi har hatt samme tidspunkt og basseng i tre kurs. Det er sikkert barn som ikke har så stort utbytte av det, men for oss har det vært viktig. Det blir også en måte å få kontinuitet i opplæringen. Vi er ikke disiplinerte noktil å ta med barnet i svømmehallen hver eneste uke ver lengre tid. Det blir enklere når man har et fast kurs. Anonymkode: 6e9e2...8e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Del Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 9.02): De utsetter svært svært lenge å introdusere barna for vanlig svømming slik at de kan få barna på flest mulig kurs. Det kjedelige er at mange barn kjeder seg lenge, og kanskje faller fra, uten å lære vanlig svømming som de har bruk for. For å bli trygg i vannet sier de.. men det tar ikke årevis å bli trygg nok til å lære å svømme. Jeg har lært mange barn å svømme. Anonymkode: 88927...d64 Det er min erfaring også. Barna lærer nærmest å svømme av seg selv før de lærer det på kurs. Anonymkode: 97e31...6cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillibetha Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 8.50): Begge barna våre gikk på svømmekurs i ett år.. synnes det var de mest bortkastede pengene. Det laveste nivået er helt meningsløst. Barna hadde mer opplæring i badekaret hjemme enn der.. Jeg lærte varna selv å svømme ved å være med på badeland med de. I tillegg til sydenferie. Der larte de å svømme ila par uker. Etter ett år på disse svømmekursene lærye minsten INGENTING. Anonymkode: 0faa0...482 Helt min erfaring også. Nå har mine gått der i et og et halvt år uten så mye som øve på et svømmetak. De er 7 år. De øver på det samme igjen og igjen og igjen og terper på småting. Jeg vil jo at de skal lære å svømme, og den ene jenta mi kommer aldri videre fordi hun ikke liker å hoppe uti på dypt vann. Eller ligge gang etter gang og late som hun er en pil. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke tenker litt mer på å faktisk lære de å svømme, så de kan berge seg selv, og dessuten bli glad i svømming. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden TS: Du må jo gå inn og se hva kursene innebærer. Det står hva kravene er. Det er også en nivåvelger som veiledning. Anonymkode: dd36c...a19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): TS: Du må jo gå inn og se hva kursene innebærer. Det står hva kravene er. Det er også en nivåvelger som veiledning. Anonymkode: dd36c...a19 AB: Du må jo gå inn og sjekke datoen på HI før du svarer Anonymkode: c6d54...8cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Leser at flere her inne er svært utålmodige, fordi de ønsker at barna skal lære seg å svømme så fort som mulig. Da vil jeg anbefale at foreldrene heller bare lærer barna sånn standard norsk skippertak-svømming om sommeren, slik tidligere generasjoner lærte det. Dagens svømmeskoler følger retningslinjer fra Norges Svømmeforbund, og da holder det ikke med skippertak/bikkjesvømming og så ferdig utlært. Først skal barnet lære å holde pusten under vann (hval), deretter å flyte (skilpadde), gli (pingvin), skape fremdrift (selunge), osv. Det er ikke annerledes enn med fotball eller håndball. Det terpes på teknikk hele veien, for å bli så dyktig som mulig i sin idrett. Som sagt; hvis man bare ikke vil at ungen skal drukne, så får man heller lære dem skippertak-svøm selv om sommeren. Anonymkode: 780f6...3b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Lillibetha skrev (32 minutter siden): Helt min erfaring også. Nå har mine gått der i et og et halvt år uten så mye som øve på et svømmetak. De er 7 år. De øver på det samme igjen og igjen og igjen og terper på småting. Jeg vil jo at de skal lære å svømme, og den ene jenta mi kommer aldri videre fordi hun ikke liker å hoppe uti på dypt vann. Eller ligge gang etter gang og late som hun er en pil. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke tenker litt mer på å faktisk lære de å svømme, så de kan berge seg selv, og dessuten bli glad i svømming. Poenget med å lære barna pil, er å lære dem fremdrift/flyt i vannet og å holde en rett linje slik at de ikke svømmer i sikksakk/slalom. Pil er første steget for å lære crawl og ryggsvøm. Hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal bli en dyktig svømmer, bare at hun skal klare å komme seg tvers over et basseng uten å drukne, så ta henne heller med på badeland og lær henne klassisk norsk skippertak-svømming selv. Anonymkode: 780f6...3b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 7.03): Det er min erfaring også. Barna lærer nærmest å svømme av seg selv før de lærer det på kurs. Anonymkode: 97e31...6cb Hvis målet er at de skal kunne svømme littegranne/ikke drukne, så er det ingen vits i å bruke tid og penger på svømmekurs i regi av Norges Svømmeforbund. I snitt så vil jeg si at de fleste barn bruker ca én sesong per kurs, dvs ca 4 år fra de starter på Hval, til de er utlærte Haier og klare for rekruttkurs og konkurransesvømming. Hvis barnet er atletisk, motivert og starter sent (rundt 9 år), så kan opplæringen muligens kortes ned til halvannet år før man er klar for konkurranser, men muskelminne, repetisjon og erfaring er svært viktig i svømming. Anonymkode: 780f6...3b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå