AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 I år feiret vi jul hos svigers(annen hver), med alt det innebar. 2åringen vår fikk da pakker fra oss og den siden av familien. 2. juledag er det tradisjon å være hos mine foreldre, og samle alle søsknene og tanter osv. Denne dagen fikk 2åringen pakker fra resten av familien på min side. Jeg synes det er kjempekjekt å se barnet pakke opp gaver, både sine egne og andres😂 Men jeg overhørte min tante og svigerinne snakke om dette, om at det ikke førte til annet enn bortskjemte barn og svigerinnen min lurte på hvordan hun skulle gjøre dette de kommende årene, da hun ikke har lyst å ha to julaftener for hennes barn(nyfødt). Hva tenker dere? Fordeler og ulemper med å feire slikt med gaver? Anonymkode: 714f2...582
Brunello Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 Helt enig med svigerinne. Det er mer enn nok fokus på gaver når man har vanlig julaften. 36 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 Jeg vokste opp med 2 julaftner. En hos mamma og en hos pappa. Det var ikke stas Magien med julaften ble borte pga. de voksne sitt behov for å se meg pakke opp pakkene fra dem. Men julaften er mye mer enn bare pakkene. Det er hele dagen og alt som hører med. Å få dette 2 ganger var, for meg, litt trist og leit. I voksen alder er det så DEILIG å kun ha 1 julaften. Magien, dagen, maten, kosen og pakkene. Den ene dagen. Anonymkode: 85887...628 23 9 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 Jeg kan forstå at skilte foreldre har en «julaften» hver. Det er ikke dette som skaper bortskjemte barn. Det er summen av alt fra januar til desember år etter år. Anonymkode: 79b8a...c51 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 Vi har gjort det litt annerledes med pakker. Det åpner vi hjemme og bruker tid på det. Jeg opplever det blir altfor mye med barna med fokuset på julegaver. Utover det er det ingen problem med å ha to julefeiringer. Anonymkode: af96c...f0f
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 Jeg klarer ikke å se en eneste fordel med to julaftener. Det er en dag i året som er det, den skal være «magisk» Det at man har to er jo bare de voksenes egoistiske behov. Anonymkode: 832bb...82e 24 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Skrevet 1. januar 2024 Nei... Det er én julaften. Hadde to julaftener her for barna i starten etter samlivsbrudd, men etter hvert som de ble store nok ønsket de selv bare én julaften. Skulle vi valgt igjen, hadde det vært én hele veien. Anonymkode: c99a1...35a 9 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 Det er kun en julaften ! Anonymkode: 8a9a0...316 8 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg klarer ikke å se en eneste fordel med to julaftener. Det er en dag i året som er det, den skal være «magisk» Det at man har to er jo bare de voksenes egoistiske behov. Anonymkode: 832bb...82e Som garanterer bortskjemte og egoistiske barn Anonymkode: 4d6a6...c55 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 To julaftener er for foreldrenes skyld. Ikke for barna. Det gjør ikke julaften spesiell lenger. Vanner dagen ut. Anonymkode: df75c...991 15
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): I år feiret vi jul hos svigers(annen hver), med alt det innebar. 2åringen vår fikk da pakker fra oss og den siden av familien. 2. juledag er det tradisjon å være hos mine foreldre, og samle alle søsknene og tanter osv. Denne dagen fikk 2åringen pakker fra resten av familien på min side. Jeg synes det er kjempekjekt å se barnet pakke opp gaver, både sine egne og andres😂 Men jeg overhørte min tante og svigerinne snakke om dette, om at det ikke førte til annet enn bortskjemte barn og svigerinnen min lurte på hvordan hun skulle gjøre dette de kommende årene, da hun ikke har lyst å ha to julaftener for hennes barn(nyfødt). Hva tenker dere? Fordeler og ulemper med å feire slikt med gaver? Anonymkode: 714f2...582 Julaften er 1 gang i året. 24 Desember. Anonymkode: 23755...2d3 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 To julaftener er skikkelig egoistisk og ødelegger hele magien for barna 💔 Anonymkode: 094cf...68e 10 2
Gidavmeg Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Veldig spesielt slik dere gjør det. Aldri hørt om. Er du 16 år siden du må ha en julaften med din familie og julaften hos svigers ikke er bra nok? 9 1
Raven.Writingdesk Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): I år feiret vi jul hos svigers(annen hver), med alt det innebar. 2åringen vår fikk da pakker fra oss og den siden av familien. 2. juledag er det tradisjon å være hos mine foreldre, og samle alle søsknene og tanter osv. Denne dagen fikk 2åringen pakker fra resten av familien på min side. Jeg synes det er kjempekjekt å se barnet pakke opp gaver, både sine egne og andres😂 Men jeg overhørte min tante og svigerinne snakke om dette, om at det ikke førte til annet enn bortskjemte barn og svigerinnen min lurte på hvordan hun skulle gjøre dette de kommende årene, da hun ikke har lyst å ha to julaftener for hennes barn(nyfødt). Hva tenker dere? Fordeler og ulemper med å feire slikt med gaver? Anonymkode: 714f2...582 Jeg synes det var mange merkelige svar her. Barn tar neppe skade av to julaftener, enkelte har bursdag like før/etter jul. Om noen feirer med gaver to eller tre ganger i årer er neppe grobunn til mer bortskjemte barn en andre. Det kan dog være at barnet vil ha en vedvarende forventing om at man åpner gaver to dager i jula, fremfor en. Jeg vet mange får så mange pakker at de åpner ikke alt samme dag, de venter til sagen etter, eller en annen dag. Det kan neppe gjøre ar barna blir «mer bortskjemte». Synes det var ufint av din tante og svigersøster å ha en samtale om dette hvis dette var noe du overhørte som gjorde at du trakk ditt barn sin julefeiring i tvil. Det høres for meg ut som dere er en helt typisk nyetablert familie med sterk og kjærlig sekundærfamilie (besteforeldre, onkler og tanter) - på hver deres side (du og din mann) også prøver dere å imøtekomme alle familiemedlemmer sine ønsker for å møtes og se dere og barnet. Gjør hva som føles riktig for dere! Ungen er uansett to år, på dette stadiet er innpakningspapiret nesten mer spennende enn pakken. Lær barnet å sette pris på familie og de viktige verdiene av jula, så er det ingen grunn til å bekymre seg for at barnet skal bli «bortskjemt» God jul ❤️ 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 Ser at det er en fordel å ikke ta med alle gavene dersom man må kjøre langt og overnatte for å feire julaften. Det handler rett og slett om plass i bilen, dersom man er en familie på 5, eller om man f.eks må ut og fly. Kan ikke skjønne at barna skal bli bortskjemte av dette alene. Selv synes jeg det holder i massevis med en «julaften», så jeg ville nok i så fall åpnet de andre gavene i ro og fred hjemme. Anonymkode: bfc6b...545
regine Skrevet 1. januar 2024 #16 Skrevet 1. januar 2024 Men mener du TS at det er «julaften» to ganger fordi barnet pakker opp pakker over flere dager? Eller er samlingen hos dine foreldre også som en «julaften» med alt det innebærer av mat og tradisjoner? Eller er det mer som et juleselskap for storfamilien? Hvor man selvsagt serverer julete mat og evt går rundt juletreet, men da mer som en gammeldags juletrefest. Jeg er enig med de som mener at det er kun 1 julaften, men det utelukker jo verken at man deler opp gavene til (små) barn eller at man har juleselskap sammen med ulike deler av familien i løpet av juledagene/romjula. For unger kan det faktisk være greit med litt oppdeling av gavene, nettopp for at de skal kunne sette pris på det de får, og at det ikke bare blir en «pakkebonanza» hvor papiret rives av og gavene kastes vekk for å kaste seg over neste pakke….. Og juleselskap er vi vel mange som er vokst opp med, inkl at noen av pakkene kom da, fordi det var da man møttes i jula. Har man ikke rukket å treffes før jul, er det vel ingenting galt med å ta med pakken til selskapet, det i seg lager jo ingen ny julaften. 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #17 Skrevet 1. januar 2024 47 minutter siden, AnonymBruker said: 2. juledag er det tradisjon å være hos mine foreldre, og samle alle søsknene og tanter osv. Denne dagen fikk 2åringen pakker fra resten av familien på min side. Men jeg overhørte min tante og svigerinne snakke om dette, om at det ikke førte til annet enn bortskjemte barn og svigerinnen min lurte på hvordan hun skulle gjøre dette de kommende årene, da hun ikke har lyst å ha to julaftener for hennes barn(nyfødt). Anonymkode: 714f2...582 Hvis du og din familie liker dette opplegg, så fortsett. Sure tanter og svigerinner kan bli hjemme og gjøre ting på en annen måte. Anonymkode: 52fef...9e0
Arkana Skrevet 1. januar 2024 #18 Skrevet 1. januar 2024 (endret) Det er jo bare én julaften, men jeg ser ikke problemet med å ha juleselskap med god mat og gaver med den andre delen av familien en annen dag i julen. Barnet får jo uansett akkurat like mange gaver enten alle ble åpnet 24 desember eller gavemengden ble delt i to, så jeg forstår ikke hvorfor noen mener at det å pakke opp samme antall gaver fordelt på to dager i stedet for én gjør et barn mer bortskjemt. Det er jo et helt merkelig argument. Hvis svigerinnen din ikke ønsker å gjøre det på samme måte som dere med sine barn er hun da velkommen til det, men dere trenger jo ikke endre en tradisjon dere selv setter pris på fordi hun er uenig. Endret 1. januar 2024 av Arkana 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #19 Skrevet 1. januar 2024 Arkana skrev (2 minutter siden): Det er jo bare én julaften, men jeg ser ikke problemet med å ha juleselskap med god mat og gaver med den andre delen av familien en annen dag i julen. Barnet får jo uansett akkurat like mange gaver enten alle ble åpnet 24 desember eller gavemengden ble delt i to, så jeg forstår ikke hvorfor noen mener at det å pakke opp samme antall gaver fordelt på to dager i stedet for én gjør et barn mer bortskjemt. Det er jo et helt merkelig argument. Det er forskjell på å feire to julaftener, og på å ha én julaften og diverse julesselskap. Anonymkode: df75c...991 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #20 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg vokste opp med 2 julaftner. En hos mamma og en hos pappa. Det var ikke stas Magien med julaften ble borte pga. de voksne sitt behov for å se meg pakke opp pakkene fra dem. Men julaften er mye mer enn bare pakkene. Det er hele dagen og alt som hører med. Å få dette 2 ganger var, for meg, litt trist og leit. I voksen alder er det så DEILIG å kun ha 1 julaften. Magien, dagen, maten, kosen og pakkene. Den ene dagen. Anonymkode: 85887...628 Akkurat det samme føler min datter. Far og stemor insisterer på to julaftener enda hun som er tenåring ikke ønsker dette. Det spiller ingen rolle om det er fars eller "min" julaften, to julaftener har de også det året de selv har henne den 24. Helt håpløst å si noe, stemor bestemmer. Anonymkode: daa07...9ed 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå