Gå til innhold

Hvorfor vil ikke folk omplassere hund til familier med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på jakt etter hund nummer to, da familiehunden er veldig gammel (men sprek og glad) og jeg foretrekker at de overlapper hverandre litt, da blir det ikke fullt så ille når den gamle dør. 

Uansett, nesten alle annonser på hunder som trenger nytt hjem har en frase med "hunden bør få bo uten barn og fortjener full oppmerksomhet" og lignende. Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men her har hund og barn stor gjensidig glede av hverandre. Ungene er flinke med hunden, leker mye med den, og vi går mye tur sammen alle sammen. Når ungene er på aktiviteter som feks fotball, er det det supert i hverdagslogistikken at jeg og hunden følger dem dit, og så går tur mens treningen foregår. Forstår ikke helt hva som er ulempen for hunden ved at ungene er her? Yngste barnet her er fem år. Og han har pappa eller storesøster som er hjemme med han hvis været er dårlig og han ikke ønsker å gå tur. 

Anonymkode: 2b373...635

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen hunder liker ikke barn. Noen hunder er aggressive mot barn. Noen hunder stresser rundt barn. Jeg tenker at om du ikke forstår det, så er det enormt bra folk setter grenser for hvem de omplasserer hunden sin til. 

Anonymkode: 7c9c0...fae

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen hunder liker ikke barn. Noen hunder er aggressive mot barn. Noen hunder stresser rundt barn. Jeg tenker at om du ikke forstår det, så er det enormt bra folk setter grenser for hvem de omplasserer hunden sin til. 

Joda, jeg skjønner dette. Men jeg føler at det står i enhver annonse (litt overdrevet selvfølgelig). En hund som er usikker på barn eller blir stresset av dem, da pleier jo det å stå spesifisert i tillegg. 

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at det handler om at nåværende eier vet at hunden går dårlig med barn. Ser ofte at det står at den ikke bør være alene hjemme f. eks, vil tro det handler om erfaring (og at det i mange tilfeller også er direkte årsak til omplasseringen). 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vetikkebedre skrev (2 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt at det handler om at nåværende eier vet at hunden går dårlig med barn. Ser ofte at det står at den ikke bør være alene hjemme f. eks, vil tro det handler om erfaring (og at det i mange tilfeller også er direkte årsak til omplasseringen). 

Ja kanskje du har rett, og at det er dette med barn som er problemet for mange hunder som blir omplassert. 

Skrevet

Da tenker jeg det et snakk om omplasseringshunder? Mange hunder som omplasseres har kanskje noen adferd eller treningsbehov som eier tenker ikke er forenelig med å bo i husstand med barn (spesielt små barn). Etter hva jeg selv har sett sliter mange omplasseringshunder om ikke med aggressivitet, så med noen grad av stress/uro. Kanskje for mye iver i hilsesituasjoner. Sånt er enklere å jobbe med uten barn og mye forstyrrelser i hjemmet. 

Jeg tenker også barn, ialf fra 8 års alderen og oppover, kan være ett pluss om man ser etter nytt hjem til en hund. Mindre sannsynlig med flytting og store livsendringer, barn kommer tidligere hjem enn foreldre og kan avhengig av alder lufte hunden etter skolen, flere som leker, klapper og gir hunden oppmerksomhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte oss nettopp valp, og oppdretter var veldig opptatt av om vi hadde små barn. Vi har ungdommer, og da var det greit. 
Skjønner ikke helt det. 
For vår eldste hund fikk vi da barna var små, og de har hatt mye glede av hverandre, og lærte fort hundens signaler. 
Så lenge dere har hund fra før, bør de jo vite at dere vet hva dere går til og også har barn 

Anonymkode: 7ec3b...2cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å skjønne at det er noe å lure på...... Det virker kanskje som om du mangler litt grunnleggende forståelse, og det kan kanskje være en ide å lære seg litt mer om dyr og hunder før du tar på deg ansvar for en til 😊 For meg så høres det ut som at du ønsker en billig hund uten å egentlig forstå hvorfor hunder omplasseres. Håper ihvertfall du lærer litt av denne tråden 😊 

Anonymkode: 74bf5...a50

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner heller ikke hvorfor du lurer på dette. Eierne er tydeligvis klar over at hunden ikke går overens med barn, det er gjerne nettopp derfor den omplasseres. 

99% av hundene som omplasserer via senter/annonser er problemhunder som eierne ikke fant nye hjem til i omgangskretsen. Typisk er at de ikke funker som familiehund med barn, at de ikke kan være alene eller har tendenser mot å være aggressive.  De greie, problemløst familiehundene som trenger nye hjem, de kommer aldri på finn eller på senter. Det er nemlig slike hunder alle ønsker seg, så de er som regel ganske enkle å omplassere i omgangskretsen. 

Jeg skjønner jo at du ser etter å gi et hjem til en omplasseringshund. Det er jo et voldsomt press på at man skal adoptere og ikke kjøpe valp... 

Anonymkode: dd5b1...e16

• Liker 4
Skrevet

Det er jo ein grunn til at den har blitt omplassert. Og det er jo ofte at hunden ikkje er heilt enkel. Ein kan ikkje samanlikna med ein hund som er trygg og sosialisert frå den var liten.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kjøpte oss nettopp valp, og oppdretter var veldig opptatt av om vi hadde små barn. Vi har ungdommer, og da var det greit. 
Skjønner ikke helt det. 
For vår eldste hund fikk vi da barna var små, og de har hatt mye glede av hverandre, og lærte fort hundens signaler. 
Så lenge dere har hund fra før, bør de jo vite at dere vet hva dere går til og også har barn 

Anonymkode: 7ec3b...2cf

Nettopp fordi småbarnsforeldre har et hektisk liv, de bortprioriterer hunden og omplasserer den. Derfor er det et overvekt av slike annonser. Applaus til en oppdretter som avgrenser gruppen som vil ha hund på den måten. Det er en god oppdretter i mine øyne.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Uansett, nesten alle annonser på hunder som trenger nytt hjem har en frase med "hunden bør få bo uten barn og fortjener full oppmerksomhet" og lignende. Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men her har hund og barn stor gjensidig glede av hverandre. 

Jeg tenker at enten er det skjult at hunden egentlig ikke takler barn eller så tror de som skal omplassere hunden at hunden vil få lite oppmerksomhet i et hjem med barn. Sistnevnte stemmer veldig ofte. Hunden kommer sist og det blir gjerne ikke gjort så mye med hunden som det barnefamilien først hadde planer om. 

Du er jo et unntak her. Det jeg ville gjort, var å ta kontakt med raseklubben og høre om de vet om en oppdretter som har fått inn hund til omplassering. Nettverket hos de som er ildsjeler i en raseklubb er uvurderlig. Får du kontakt med aktuell oppdretter, ville jeg skrevet hva du ønsker å bruke hunden til, hvor mye oppmerksomhet den vil få og så skrive at du har hunde vennlige barn med regler rundt hunden. Skriv også det du skriver i hi, at hunden blir med på hverdags -og fritids aktivitetene til deg og barna. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn er uforutsigbare og foreldre er dårlige til å sette grenser. Folk tror at hund er er leketøy eller selskapsdame til barnet, så jeg ville heller aldri ha solgt/omplassert en hund til noen med små barn.

Anonymkode: bb620...085

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Troyamin said:

Jeg tenker at enten er det skjult at hunden egentlig ikke takler barn eller så tror de som skal omplassere hunden at hunden vil få lite oppmerksomhet i et hjem med barn. Sistnevnte stemmer veldig ofte. Hunden kommer sist og det blir gjerne ikke gjort så mye med hunden som det barnefamilien først hadde planer om. 

Du er jo et unntak her. Det jeg ville gjort, var å ta kontakt med raseklubben og høre om de vet om en oppdretter som har fått inn hund til omplassering. Nettverket hos de som er ildsjeler i en raseklubb er uvurderlig. Får du kontakt med aktuell oppdretter, ville jeg skrevet hva du ønsker å bruke hunden til, hvor mye oppmerksomhet den vil få og så skrive at du har hunde vennlige barn med regler rundt hunden. Skriv også det du skriver i hi, at hunden blir med på hverdags -og fritids aktivitetene til deg og barna. 

Jeg er ikke sikker på om man er et unntak om man ikke forstår hvorfor det er restriksjoner på hvem som en nåværende eier vil ha som ny eier og omstendighetene rundt for hunden. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mye kode i slike omplasseringsannonser også da. Man kan fint oversette "bør bo uten barn og fortjener full oppmerksomhet" til "hunden tåler ikke barn og raserer huset om du ikke følger med"..

Det er ikke ulikt boligannonser der "rustikk sjarm" ? "trenger betydelig oppussing"...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er på jakt etter hund nummer to, da familiehunden er veldig gammel (men sprek og glad) og jeg foretrekker at de overlapper hverandre litt, da blir det ikke fullt så ille når den gamle dør. 

Uansett, nesten alle annonser på hunder som trenger nytt hjem har en frase med "hunden bør få bo uten barn og fortjener full oppmerksomhet" og lignende. Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men her har hund og barn stor gjensidig glede av hverandre. Ungene er flinke med hunden, leker mye med den, og vi går mye tur sammen alle sammen. Når ungene er på aktiviteter som feks fotball, er det det supert i hverdagslogistikken at jeg og hunden følger dem dit, og så går tur mens treningen foregår. Forstår ikke helt hva som er ulempen for hunden ved at ungene er her? Yngste barnet her er fem år. Og han har pappa eller storesøster som er hjemme med han hvis været er dårlig og han ikke ønsker å gå tur. 

Fordi det er hunder med issues som ikke passer med barn og antagelig ganske mange andre problemadferder om de må bo alene. Sett pris på at du ble advart. 

Anonymkode: 45f52...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår tror jeg hadde blitt deprimert dersom han hadde blitt omplassert til en familie uten barn, men så har jo ikke vi behov for å omplassere heller. De fleste som har behov for å omplassere hunden sin har kanskje ikke hatt et heldig forhold til barn-familie? Min bror er enslig, og hans omplasseringshund kunne ikke bo med barn. Det er nå 7 år siden, og først nå er den hunden trygg på våre barn. Frem til dette måtte vi passe på 24/7 hvis vi var sammen, for den var redd/utagerende mot barn… 

Anonymkode: 6d714...1f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du skal ha hund og forstår ikke det.....

Sier seg jo selv at hunden kan være skummel for barn, eller blir nervøs av barn. De fleste som omplasserer gjør det jo fordi de ikke lan hund og kan ikke kontrollere den. Andre pga alder og sykdom

Anonymkode: e4d87...bf9

Skrevet

Jeg hadde ikke solgt/omplassert hund til familie med barn fordi barn er så uforutsigbare. Ofte har ikke foreldre tid til å følge opp både jobb, barn og hund og da er det hundens tid og oppmerksomhet det kuttes fra.

• Liker 2
Skrevet

Samme som at det står i annonsen at hundene ikke takler passering bra..med kommer ikke overrns med hannhunder...de kan ikke være med barn da de har vært aggressiv mot barn etc...

Det er grunn til at de blir omplassert...at de som eier hunden ikke har oppdratt hunden bra nok..og når ting ikke går riktig vei.. omplassere 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...