Gå til innhold

Cruisecontrol, kan noen forklare

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt lappen så lenge, og har aldri lært meg om cruisecontrol. Skjønner jo sånn ca hva det er, men ser det er ulike «typer» cruisecontrol. Kan noen forklare hvordan det funker? Kjører el-bil som har denne funksjonen, men skjønner ikke helt hvordan den funker. Skal jeg ikke ha foten på gass-pedalen mens man kjører med cruisekontroll på? Har forsøkt én gang, men da skjedde det ingen ting når jeg skrudde den på… men turte ikke å ta foten av pedalen. 

Anonymkode: c8b0c...5f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Foten av gassen ja. Den holder farten for deg. Når du er borti bremsen så slår den seg av. Eller trykke den av igjen på knappen. 

Anonymkode: 6278a...31c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har kommet opp i den farten du vil ha, og skrur på cruisekontrollen, kan du slippe foten fra pedalen. 

Anonymkode: ccc25...324

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du adaptiv cruise kontroll så tilpasser bilen din farten etter bilen foran. Så hvis den bremser så bremser din bil og. Men den hever ikke farten om bilen foran gjør det. Bilen din kjører aldri fortere enn farten den hadde da du satt på cruise kontrollen. 

Jeg også kløna litt de første gangene og var litt engstelig, men nå elsker jeg den. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere som svarte! Da vet jeg det 😊 

AnonymBruker
Skrevet
yamask skrev (20 minutter siden):

Har du adaptiv cruise kontroll så tilpasser bilen din farten etter bilen foran. Så hvis den bremser så bremser din bil og. Men den hever ikke farten om bilen foran gjør det. Bilen din kjører aldri fortere enn farten den hadde da du satt på cruise kontrollen. 

Jeg også kløna litt de første gangene og var litt engstelig, men nå elsker jeg den. 

Det gjør min, om jeg har stilt den inn på høyere fart enn bilen foran holder. 

Anonymkode: 88a3c...c1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør min, om jeg har stilt den inn på høyere fart enn bilen foran holder. 

Anonymkode: 88a3c...c1b

Ja, om du leser neste setning så har jeg jo skrevet at den ikke kjører fortere enn det man kjører i når man setter på CK. Mulig jeg formulerte det litt utydelig :)

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke hatt lappen så lenge, og har aldri lært meg om cruisecontrol. Skjønner jo sånn ca hva det er, men ser det er ulike «typer» cruisecontrol. Kan noen forklare hvordan det funker? Kjører el-bil som har denne funksjonen, men skjønner ikke helt hvordan den funker. Skal jeg ikke ha foten på gass-pedalen mens man kjører med cruisekontroll på? Har forsøkt én gang, men da skjedde det ingen ting når jeg skrudde den på… men turte ikke å ta foten av pedalen. 

Når du kjører en bil med ukjente funksjoner kan det være en god idé å lese manualen til bilen. De fleste biler kommer med en slik, både digitalt tilgjengelig på nettsiden og som medfølgende bok til bilen. 

Siden det finnes et stort antall forskjellige systemer for cruicekontrol er det nyttig å vite nøyaktig hvilken man har, hvordan man aktiverer den og hva den faktisk gjør. På min bil er det tre systemer. "Limit" som forhindrer bilen å kjøre fortere enn fartsgrensa (eller manuelt innstilt hastighet), "assistert cruice" hvor du setter en hastighet og bilen følger trafikken. Bremser for bilen foran, akselererer om hastighet til andre biler øker. Den har også en funksjon for "selvkjøring" hvor den svinger og følger veien selv. 

Det er veldig nyttig å vite hvem som er aktivert, og hvordan de fungerer.    

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket manualen for din bil :)

Min elbil som er Tesla Model 3 har sånn "adaptiv" som en over nevner. Når jeg skrur på cruisecontrol så vil den holde den farten jeg har når jeg skrur på, men bremse om bilen foran bremser og så øke farten igjen om bilen foran øker farten. Jeg har en knapp på rattet som jeg kan stille farten med (øke "maksfart") og stille avstand til bilen foran (2-5 bil-lengder). Hva som er crusiecontrol-farten står i displayet på bilen. Jeg kan gasse mens jeg har på cruisecontrol uten at den skrus av (gass funker som vanlig) men om jeg bremser så skrus den av. 

Anonymkode: d975d...8e2

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (38 minutter siden):

Når du kjører en bil med ukjente funksjoner kan det være en god idé å lese manualen til bilen. De fleste biler kommer med en slik, både digitalt tilgjengelig på nettsiden og som medfølgende bok til bilen. 

Siden det finnes et stort antall forskjellige systemer for cruicekontrol er det nyttig å vite nøyaktig hvilken man har, hvordan man aktiverer den og hva den faktisk gjør. På min bil er det tre systemer. "Limit" som forhindrer bilen å kjøre fortere enn fartsgrensa (eller manuelt innstilt hastighet), "assistert cruice" hvor du setter en hastighet og bilen følger trafikken. Bremser for bilen foran, akselererer om hastighet til andre biler øker. Den har også en funksjon for "selvkjøring" hvor den svinger og følger veien selv. 

Det er veldig nyttig å vite hvem som er aktivert, og hvordan de fungerer.    

Dette har jeg lest, problemet er at det ikke står at jeg må slippe opp gassen, så da har jeg ikke fått til å aktivere den skikkelig fordi jeg er utrygg. Vet at jeg kan velge mellom fartsgrense eller nåværende tempo, og at jeg kan velge om den skal tilpasse avstand til bilen foran. Har ikke den mest brukervennlige bilen, men får heldigvis snart ny og enklere bil 😊 den har jeg allerede lastet ned brukermanual til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ville sjekket manualen for din bil :)

Min elbil som er Tesla Model 3 har sånn "adaptiv" som en over nevner. Når jeg skrur på cruisecontrol så vil den holde den farten jeg har når jeg skrur på, men bremse om bilen foran bremser og så øke farten igjen om bilen foran øker farten. Jeg har en knapp på rattet som jeg kan stille farten med (øke "maksfart") og stille avstand til bilen foran (2-5 bil-lengder). Hva som er crusiecontrol-farten står i displayet på bilen. Jeg kan gasse mens jeg har på cruisecontrol uten at den skrus av (gass funker som vanlig) men om jeg bremser så skrus den av. 

Høres bra ut 😊 får snart ny tesla 3, den har enklere brukermanual og bilen virker mye mer intuitiv å bruke 😀 er du fornøyd?

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har jeg lest, problemet er at det ikke står at jeg må slippe opp gassen, så da har jeg ikke fått til å aktivere den skikkelig fordi jeg er utrygg. Vet at jeg kan velge mellom fartsgrense eller nåværende tempo, og at jeg kan velge om den skal tilpasse avstand til bilen foran. Har ikke den mest brukervennlige bilen, men får heldigvis snart ny og enklere bil 😊 den har jeg allerede lastet ned brukermanual til. 

21 hours ago, AnonymBruker said:

Har forsøkt én gang, men da skjedde det ingen ting når jeg skrudde den på… men turte ikke å ta foten av pedalen. 

Har du aldri prøvd å løfte på foten mens du kjører? Hvordan tok du lappen egentlig? Om du tok lappen med fossil bil må man jo nødvendigvis slippe gasspedalen i ny og ne for å gire og slakke ned på farten... 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Har du aldri prøvd å løfte på foten mens du kjører? Hvordan tok du lappen egentlig? Om du tok lappen med fossil bil må man jo nødvendigvis slippe gasspedalen i ny og ne for å gire og slakke ned på farten... 

har ikke tatt sjansen på å la bilen «ta over» når jeg ikke er trygg på det nei. Det er ikke sånn at jeg stadig vekk setter på cruisecontrol for å teste når jeg ikke vet hvordan den fungerer. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

har ikke tatt sjansen på å la bilen «ta over» når jeg ikke er trygg på det nei. Det er ikke sånn at jeg stadig vekk setter på cruisecontrol for å teste når jeg ikke vet hvordan den fungerer. 

Du får finne de letteste/tryggeste stedene da. De finnes. Lite trafikk/flerfelts/rettstrekning.

Du kan jo ikke booke tid på Gardemoen rullebaner for å tørre dette heller..😂

Endret av PITTY
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (17 minutter siden):

Du får finne de letteste/tryggeste stedene da. De finnes. Lite trafikk/flerfelts/rettstrekning.

Du kan jo ikke booke tid på Gardemoen rullebaner for å tørre dette heller..😂

Her jeg bor er det veldig svingete landevei i 80 km i alle retninger, kjører lite og har klart meg helt fint uten. Ser ikke helt hvorfor folk skal hakke sånn på hverandre, ber jo bare om hjelp til noe jeg ikke kan. Man trenger ikke å svare om man ikke vil hjelpe, det er valgfritt å hjelpe andre mennesker. Men å le av folk burde man holde seg for god til synes jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 1/2/2024 at 11:00 AM, AnonymBruker said:

Høres bra ut 😊 får snart ny tesla 3, den har enklere brukermanual og bilen virker mye mer intuitiv å bruke 😀 er du fornøyd?

Ja liker den godt :) Men har ikke kjørt veldig mange andre biler da. Det jeg er misfornøyd med er at en del av menyene har blitt mye vanskeligere å bruke etter oppdateringene som har vært de siste par årene. Savner flere vanlige knapper istedet for at ting skal være inni den skjermen. Men jeg pleier å bruke autostyr-funksjonen når jeg trenger å trykke på noe sånn at det ikke er like farlig å ta øynene bort fra veien noen sekunder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...