AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 Det har jo vore ein del tråder om besteforeldre den siste tida! Det eg lurer på er om dine besteforeldre "bestille" barna innimellom for å finna på ting? Heilt uoppfordra. Vi har gode kjærlige flinke besteforeldre som stiller opp som barnevakt og hjelp om vi spør. Vi spør ganske lite, rundt 4 gongar i året. F.eks julebord med jobben eller jubileum. I feriar bruker vi tid saman. Vi er alle glad i kvarandre og har gode relasjonar. Det er heilt tydelig at min far som nærar seg 70 har lite interesse av å ta eit sånt initiativ (han har 5 barnebarn). Min mor er ganske lik, ser mest på det som ein jobb om vi ikkje er der også. Ho er veldig flink med barn. Svigers bur ikkje langt unna og kunne "lånt" barna meir om dei ville? Kan jo vere dei har lyst men ikkje kjem på det? Dei er også flinke med barn. Barna våre er rolige, enkle å ha med å gjera, selvstendige, begge elsker bøker, perle, teikna. Det er ganske lett å ha dei. Gutten er veldig glad i Lego og kan sitte i timesvis om ingen stoppe han. Dei henge altså ikkje i gardinene og rasere heile huset. Eg har veninner som har eit litt anna tempo på sine. Eg kan godt skjønna at folk som er 65+ ikkje orker så mykje av det. 1. Vi er ikkje misfornøyd med nokon ting, kun nysgjerrig på korleis andre har det. 2. Vi setter pris på det dei stiller opp. Det er våre barn og vårt ansvar. Vi forventer ingenting. Ellers har eg veninner der besteforeldra har barna på faste tidspunkt, han eine drar med barnet på fotballtrening fast ein dag i veka. Det er kanskje litt i overkant, men koselig da. Har ei anna veninne som synest besteforeldre spør for masse om å ha barna og blir irritert 😆. Korleis har dykk det? Anonymkode: 1f64a...aca 2
Delia Peabody Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 (endret) Vi kidnapper mellomste barnebarnet så ofte vi kan. Yngste og eldste er litt værre, de bor i andre enden av landet, men da sender vi foreldra videre med campingvogna når de dukker opp på sommeren så vi får skjemt bort de to også. Endret 1. januar 2024 av Delia Peabody 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 6 minutter siden, Delia Peabody said: Vi kidnapper mellomste barnebarnet så ofte vi kan. Yngste og eldste er litt værre, de bor i andre enden av landet, men da sender vi foreldra videre med campingvogna når de dukker opp på sommeren så vi får skjemt bort de to også. Så koselig 🥰 Anonymkode: 1f64a...aca
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 Det varierer veldig. Vi er sammen med foreldrene mine 3-4 ganger i uka, sammen med barna, så nå tenker jeg mest på de gangene de er alene. Noen ganger spør de; andre ganger vil de ikke være veien selv om de vil passe. Jeg tror også det finnes besteforeldre som ikke vil mase og være i veien. De tenker at vi har våre liv, våre avtaler og vårt tempo. Så min løsning er også å spørre om de vil være sammen på vegne av barna «Har dere lyst å være med Jonas? Vi tenkte oss en tur på shopping, og han kan være med oss, men hvis dere vil og orker, blir han veldig glad for å henge med dere i noen timer». Tenker at man er ikke alltid tankelesere; og bare det å foreslå er fint noen ganger. Om man får nei hele tiden, er det noe annet. Anonymkode: c8a73...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Korleis har dykk det? To helt forskjellige tilnærminger. Svigermor bor 10-15 min unna med bil og kan finne på å bestille (jent)ungen mens brødrene har vært uinteressante for hun mer eller mindre og for utenom en eller to begravelser på min side i familien har vel ca alt av barnepass vært på hennes premisser selv om hun har fri hver dag (trygdet) og har kalenderen full av andre gjøremål som hun legger opp til. Mine foreldre bor i samme nabolag så der kan barna finne på å sveipe innom bare for å si hei uten at de løper ned dørene konstant på noen måte. Har aldri vært noe krav eller ønsker om barnepass men de har gjort det når det har passert eller vært kriser eller julebord/kurs//bryllup osv hvor vi har hatt virkelig behov for barnevakt. Faktisk når jeg tenker meg om så "bestillte" pappa yngstemann når vi var i Spania hele familien for en del år siden men det var mest på grunn av at han var/er våken før minstemann våknet så da var det vinn vinn situasjon hvor han fikk kvalitetstid og noe å surre med mend vi fikk 2-3 timer ekstra søvn. Anonymkode: dbcaf...d94 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 Besteforeldre her tar aldri initiativ, men sier heller aldri nei de (få) gangene vi spør om barnevakt. Engasjerer seg når vi er sammen. Lett å sammenligne seg med de som har besteforeldre som henter i bhg, tar alle planleggingsdager, sykedager etc etc, men det må man bare slutte med. Vi liker å være sammen som familie, så har ikke det store behovet for barnevakt. Men må innrømme jeg er litt misunnelig på de som har foreldre som tar med seg barnebarna på ting på eget initiativ, tenker og for barna sin del men hadde vært sykt deilig å fått høre «vi vil ha Mie og Martine en helg snart, så kan dere gjøre hva dere vil». Anonymkode: 8821e...19e 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Skrevet 1. januar 2024 Svigerforeldrene her har ikke helse til å passe men de inviterer oss til dem (eller seg selv til oss..) annenhver uke ca. fordi de vil se barnebarnet. Min mor er pensjonist og henter tidlig i barnehagen og er med barnet på ettermiddagen til vi kommer hjem fra jobb fast en dag i uka. Faren min blir iblant med om han kan. Begge passer om vi spør men de pleier ikke spørre selv om pass utenom dette, men jeg synes de stiller mye opp. Anonymkode: 513e9...41b 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 Vi har tre sett besteforeldre som alle ønsker å treffe barnebarna sine så ofte som mulig, helst en gang i uken. Digg for oss å ha fri, barna syns det er så kjekt å være med besteforeldre, og besteforeldrene koser seg glugg. Vinn-vinn for alle parter. Når det blir så ofte, så er det jo selvsagt mange ganger vi foreldre også er med, så det er ikke som om vi bare ser barna våre 4 ganger i uken 😅 heldigvis samme engasjement og tette, gode familierelasjoner på begge sider❤️ Anonymkode: 3485b...fe6 1
Belima Skrevet 2. januar 2024 #9 Skrevet 2. januar 2024 Jeg er enslig mormor og har 2 store barnebarn. Jente som blir 14 i mars og gutt som blir 17 i september. Fra de var små har jeg lånt de så mye jeg kan og vært barnevakt 1-2 ganger i året. Hadde fast hentedag i barnehagen for begge. Vi har vært 1 uke i "syden" det året de skulle starte på skolen pluss mange andre koselige småturer. Siste "store" tur for begge var en tur til Polen med besøk i saltgruvene som hovedmål. Er så glad for at foreldrene har latt meg få lov å være så tilstede i deres liv. Nå i år, skal gutten og jeg på hyttetur med fiske som hovedmål. Ble utrolig overrasket at han ville dra med mormor alene. Han fisker og jeg kommer nok til å strikke litt. Jenta er i en alder hvor kjøpesenter er topp og vi får se om vi legger en overnatting i Oslo med henne, som en liten ferietur. Det er viktig å ha kontakt med andre generasjoner i oppveksten. Selv hadde jeg kontakt med besteforeldre 1 og noen år 2 ganger i året. Da ble det ikke noe nært forhold for meg. Det var jo i gamle dager og lang og dyr reise for å komme dit. 2
Forvirret23 Skrevet 2. januar 2024 #10 Skrevet 2. januar 2024 Ingen spør etter barna her, og vi har heller aldri barnevakt. Nå begynner eldste å bli stor så nå er vi bittelitt friere da eldste kan sitte et par timer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #11 Skrevet 3. januar 2024 . Er 100% alene med mitt autistiske barn. Barnefar valgte seg selv bort da det ble slutt. Mine foreldre stiller ved krise/mye våken netter og sånn men skjeldent det tilbys noe mer enn overnatting max 1 natt overnatting. Har vel hatt 2 hele helger barnefri i løpet av et år. Besteforeldrene på hans side stiller av og til opp dersom det er typisk runde bursdagsfeiringer i min familie, en sjelden gang utenom. Barnet er som oftest en engel når det er hos besteforeldrene. Er taknemmelig for den hjelpen jeg får, men skulle ønske en av de ville hjulpet fast en helg i mnd eller tatt barnet med på noen «ferie» turer som en hører flere besteforeldre gjør, da begge sider er unge og spreke Anonymkode: 86a18...c37
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #12 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): . Er 100% alene med mitt autistiske barn. Barnefar valgte seg selv bort da det ble slutt. Mine foreldre stiller ved krise/mye våken netter og sånn men skjeldent det tilbys noe mer enn overnatting max 1 natt overnatting. Har vel hatt 2 hele helger barnefri i løpet av et år. Besteforeldrene på hans side stiller av og til opp dersom det er typisk runde bursdagsfeiringer i min familie, en sjelden gang utenom. Barnet er som oftest en engel når det er hos besteforeldrene. Er taknemmelig for den hjelpen jeg får, men skulle ønske en av de ville hjulpet fast en helg i mnd eller tatt barnet med på noen «ferie» turer som en hører flere besteforeldre gjør, da begge sider er unge og spreke Anonymkode: 86a18...c37 Å ha et autistisk barn en hel helg i mnd må jo være veldig slitsomt, spesielt når man er litt oppi årene. Besteforeldrene er vel enda yrkesaktive, har kanskje mye jobb med egne foreldre? Hvis du trenger avlastning så kan du vel søke om avlastning via kommunen eller BV. Da kan de ungen være hos noen som har dette som jobb og har tid og overskudd til det. Anonymkode: 9747e...f86 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #13 Skrevet 4. januar 2024 Bestemor her engasjerer seg veldig. Hun tar gjerne unfene og steller med mat, bading, tjaa.. alt. Ungene er gjerne til ivernstting hos dem i feriene. Vestefar derimit engasjerer seg like mye som potteplanta i stua. Altså ingenting... Anonymkode: a6ac3...2a7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #14 Skrevet 4. januar 2024 Både min mor (far død) og svigermor+ ny mann og svigerfar er veldig delaktige med våre to barn på snart 5 og 2 år. Jeg vil nesten si at så mye som i 80-90% av gangene de har hatt barna, er det på deres initiativ, ikke vårt Alt fra henting i barnehagen, til komme å hente dem for å ta dem med ut å leke/på biblioteket/svømmehallen osv, eller spør om de kan ha på overnatting. Inviterer også hele familien vår jevnlig på middager og lek hos dem. Veldig glad for takknemlig for det Alle er i midten av 60-årene og jobber fortatt. På mannens side er våre 2 barn de eneste barnebarna, mens min mor har to til. Anonymkode: e9ceb...3c0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2024 #15 Skrevet 5. januar 2024 Svigers bor for langt unna. Mine egne foreldre var veldig giret i starten, da vi flyttet til samme nabolag. Dette dabbet fort av, og nå har de svært begrenset interesse av å passe barn, selv om de er unge og spreke. Yngste på 1 år kjenner egentlig ikke besteforeldrene, selv om de bor i samme gate. Hun har aldri blitt passet/trillet av besteforeldre. Jeg har landet på at jeg ikke skal mase, så får de ta hintet når yngste ser på dem som fremmede. Anonymkode: c2e98...262
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå