Gå til innhold

Ferie til gode. Har jeg tapt 8 dager?

Kafarsken

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvilket underforum denne passer i, men prøver her.

Jeg er i fast jobb, og har hatt samme arbeidsplass de siste 5 år. Det har vært et par fusjoneringer, hvorav den siste var tidlig i 2023.

Pga ny stilling innad i samme selskap, ble det ikke så jeg tok ut ferie ifjor. Vi jobber turnus, og var ikke nok folk bestandig, så jeg prioriterte ikke å ta ut denne når jeg likevel hadde så mye fri. Ville bruke litt ferie nå i jula da min arbeidsperiode landet så fint til på høydagene, men trekte denne da det igjen ble lite folk siden flere hadde søkt ferie de fikk innvilget. Endte da opp med å bruke 2 feriedager på røddager.
Jeg hadde 20 feriedager til gode ifjor, og ser at man kun kan få ført over 12 feriedager til året etter? Vil det da si at snillismen min har gjort at jeg har tapt 8 dager ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kafarsken skrev (2 minutter siden):

Litt usikker på hvilket underforum denne passer i, men prøver her.

Jeg er i fast jobb, og har hatt samme arbeidsplass de siste 5 år. Det har vært et par fusjoneringer, hvorav den siste var tidlig i 2023.

Pga ny stilling innad i samme selskap, ble det ikke så jeg tok ut ferie ifjor. Vi jobber turnus, og var ikke nok folk bestandig, så jeg prioriterte ikke å ta ut denne når jeg likevel hadde så mye fri. Ville bruke litt ferie nå i jula da min arbeidsperiode landet så fint til på høydagene, men trekte denne da det igjen ble lite folk siden flere hadde søkt ferie de fikk innvilget. Endte da opp med å bruke 2 feriedager på røddager.
Jeg hadde 20 feriedager til gode ifjor, og ser at man kun kan få ført over 12 feriedager til året etter? Vil det da si at snillismen min har gjort at jeg har tapt 8 dager ferie?

I utgangspunktet ja

Anonymkode: 58a58...527

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja med mindre du kan søke ledelsen om å få overføre mer. Begrunn det med at det var for arbeidsgivers beste, men de fleste steder vil nok si at det burde du tenkt på før. 

Anonymkode: de1bc...5ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er både arbeidsgiver og arbeidstaker sitt ansvar å passe på at feriedagene du har til gode blir brukt. Snakk med lederen din, si at du vil ta ut flere feriedager nå snart, sånn at du kommer i rute. Ta det som en selvfølge at de ikke er tapt bare fordi du har vært snill pike, så skal du se det går fint.

Snakk med tillitsvalgt. 

Anonymkode: 36ff5...298

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min jobb kan vi bare overføre ti dager, men de kan ikke bare "ta" dagene vi ikke bruker. Er leder som i så fall pålegger oss å bruke det overskytende opp før året er omme. Gjøres ikke det, så blir alle feriedagene med over til neste år.

Anonymkode: 38730...1b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket, og i følge ferieloven så skal ubrukt ferie overføres, så da kan ikke arbeidsgiver fjerne dagene du ikke har brukt uansett hvilke interne regler de har. Har du ferie etter tariff må du sjekke avtalen, men jeg tviler på at noe annet gjelder der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjekket, og i følge ferieloven så skal ubrukt ferie overføres, så da kan ikke arbeidsgiver fjerne dagene du ikke har brukt uansett hvilke interne regler de har. Har du ferie etter tariff må du sjekke avtalen, men jeg tviler på at noe annet gjelder der.

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Må kan overføre inntil 12 dager etter avtale med arbeidsgiver. 

Her er en god oversikt over reglene og forståelsen av dem

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Anonymkode: 124e0...5fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja med mindre du kan søke ledelsen om å få overføre mer. Begrunn det med at det var for arbeidsgivers beste, men de fleste steder vil nok si at det burde du tenkt på før. 

Anonymkode: de1bc...5ad

Da skal isåfall feriedagene komme til utbetaling. Det er ikke sånn at man jobber gratis, men det blir neppe betalt overtid.

Anonymkode: fa90e...349

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/ferie/

"Arbeidsgivere som ikke sørger for at arbeidstakere gis ferie risikerer å bli erstatningspliktig overfor arbeidstaker. Arbeidstaker har også plikt til å ta ut ferie. All lovbestemt ferie som ikke er tatt ut i løpet av ferieåret, skal overføres til påfølgende ferieår. Ferien skal tas ut i feriedager, ikke penger."

Se også ferieloven. Men dette er bare kjapp googling, og jeg er ikke jurist. Regner med ts sjekker sin avtale og hører med tillitsvalgt, og ikke bare stoler på kvinneguiden:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også arbeidsgivers ansvar at arbeidstaker tar ferie, ferie er lovpålagt å er ikke lov å ikke la arbeidstaker ta denne. 
De kan bestemme når bare.

Kan du bruke feriedager på rød dager? For i aml er rød dager fridager, siden noen av oss må jobbe de så skal arbeidsgiver strekke seg langt for å gi fri. Vi kan derfor ikke bruke feriedager på røde dager.

Du kan avtale med arbeidsgiver å  få overført alt, så her ville jeg tatt en prat og faktisk sagt at du prøvde men ferien ble trukket tilbake

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

All lovbestemt ferie overføres. Arbeidsgiver kan med andre ord ikke "slette" åtte dager.

Ferieloven åpner for at man kan overføre 12 dager, men har man mer, overføres resten uten at det skjer noe spesielt. 

Jeg overførte 57 dager i fjor. 

Anonymkode: e903e...331

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feire som arbeidsgiver ikke har klart å tilrettelegge å få avviklet skal videreføres automatisk. Mange har en regel om overføring av X antall dager, men realiteten er at arbeidsgiver har plikt til å sørge for at ansatte tar ferie. Og om de ikke gjør, blir ferien med til året etter. De kan ikke slette den. 

Anonymkode: 4c2ad...832

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

All lovbestemt ferie overføres. Arbeidsgiver kan med andre ord ikke "slette" åtte dager.

Ferieloven åpner for at man kan overføre 12 dager, men har man mer, overføres resten uten at det skjer noe spesielt. 

Jeg overførte 57 dager i fjor. 

Da bryter din arbeidsgiver loven. Det er faktisk bare 12 dager som kan overføres i følge loven. Grunnen til dette er jo også å beskytte arbeidstaker og sikre at vedkommende tar ut lovpålagt ferie, altså får tilstrekkelig hvile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

§ 7.Tiden for ferie

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni – 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

(2) (Restferien)

Arbeidstaker kan kreve at restferien (7 virkedager) gis samlet innenfor ferieåret.

(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)

Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

§ 14.Erstatning

Dersom arbeidsgiver eller noen som handler på dennes vegne forsettlig eller uaktsomt unnlater å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og feriepenger i samsvar med reglene i loven her, plikter arbeidsgiver å betale erstatning.

Erstatningen skal omfatte det økonomiske tap og en rimelig erstatning for velferdstap. Ansvaret kan lempes dersom det på grunn av skadens omfang eller andre omstendigheter er rimelig at arbeidstaker helt eller delvis bærer skaden selv.

Anonymkode: fa2b5...3c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferieloven er også lørdager feriedager.  I vanlig tale kan man overføre to uker ferie til neste ferieår av den lovbestemte ferien.  Så kommer den avtalefestede ferien som utgjør en uke (femte ferieuke).  Den omhandles ikke av ferieloven, så der er det opp til arbeidsgiver/-taker hva som gjelder (for eksempel i tariffavtale).  Avtalefestet ferie kan også gjenkjøpes i motsetning til lovbestemt ferie.

Når det er sagt beholder du feriedagene dine i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble kalt inn på jobb i ferien min, og litt andre ting skjedde, så jeg fikk ikke brukt all ferien min. 12 dager overføres til 2024, og «mellomlegget» blir slettet. Litt kjipt selvfølgelig, men er sjeleglad for at jeg faktisk har fast jobb siden jeg bor på lite sted uten mye muligheter…

Anonymkode: 14012...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble kalt inn på jobb i ferien min, og litt andre ting skjedde, så jeg fikk ikke brukt all ferien min. 12 dager overføres til 2024, og «mellomlegget» blir slettet. Litt kjipt selvfølgelig, men er sjeleglad for at jeg faktisk har fast jobb siden jeg bor på lite sted uten mye muligheter…

Det er ulovlig. Da har du i praksis jobbet gratis.

Anonymkode: d1334...8dd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er ikke lov. 

Anonymkode: f91fb...fec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver har ikke lov til å slette eller utbetale ferie. 

Anonymkode: f91fb...fec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da bryter din arbeidsgiver loven. Det er faktisk bare 12 dager som kan overføres i følge loven. Grunnen til dette er jo også å beskytte arbeidstaker og sikre at vedkommende tar ut lovpålagt ferie, altså får tilstrekkelig hvile. 

Ja, de bryter Ferieloven, men det får ingen konsekvenser verken for dem eller meg. Jeg jobber selvsagt med å redusere antallet dager som overføres fra år til år.

Opprinnelig ballet dagene på seg pga. foreldrepermisjon og det tror jeg er et unntak. 

Poenget er uansett at arbeidsgiver ikke under noen omstendigheter kan slette betalt ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...