Gå til innhold

Er man ferdig med oppfølging/ oppdragelse ved 14-års alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos familie i julen. De hadde barn på 11 og 14. Foreldrene syntes det var så deilig for nå var de ferdige med oppdragelse og oppfølging. Barna klarte seg selv, og trengte ikke stort mer fra foreldrene. Stemmer det? Synes det på en måte virker tidlig, men jeg har ikke peiling siden mitt barn bare er seks måneder. 

Anonymkode: b81b9...1a8

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var hos familie i julen. De hadde barn på 11 og 14. Foreldrene syntes det var så deilig for nå var de ferdige med oppdragelse og oppfølging. Barna klarte seg selv, og trengte ikke stort mer fra foreldrene. Stemmer det? Synes det på en måte virker tidlig, men jeg har ikke peiling siden mitt barn bare er seks måneder. 

Det stemmer IKKE. 

Anonymkode: 5b7c8...e63

• Liker 10
  • Nyttig 20
AnonymBruker
Skrevet

Haha, det er nå det begynner

Anonymkode: 2953e...e3b

• Liker 6
  • Nyttig 18
Skrevet

Nå det begynner er min erfaring. Savner da eneste korrigeringen var nei tv kontrollen skal ikke kastes på tven og jeg visst hvor barna var til enhver tid😅

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

🤣🤣🤣🤣

eller ikke-

Egentlig tragisk- det er nå ungene virkelig trenger dem fremover.. 

Anonymkode: 3939b...5d8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er de så absolutt ikke.

Hilsen, lærer. 

Anonymkode: 74d88...592

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke. Men virker som at altfor mange foreldre stopper med oppdragelsen da, dessverre

Anonymkode: f3f09...988

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På én måte, ja. Grunnlaget er allerede lagt, og fra 10-årstallet og oppover blir barna mer selvstendige og uavhengige i deres vurderinger og oppfatninger av verden.

Hvis barnet ikke har fått innstilt gode verdier og holdninger er det nok for sent å begynne med det i 14-årsalderen. Det betyr derimot ikke at hele foreldrerollen er oppløst i det barnet blir fjortis.

Men jeg er egentlig enig i at man begynner å trekke seg tilbake som oppdrager i den alderen, og heller inntar en slags veilederrolle - man kan vise barnet det man selv mener er den riktige veien, men det er ikke lenger vits i å bruke tvang eller maktmidler for å få barnet ned på den stien: hun/han er nå gammel nok til å ta litt egne valg. 

Anonymkode: 645fe...42a

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke

Anonymkode: 3157a...369

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ferdig med oppfølging når barnet er 14?

😂😂😂🙈...You wish!!!  

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

🤣 Nei, det stemmer ikke!!

Anonymkode: 356d5...f91

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt feil!

Men kan det være at de egentlig mener småbarnstiden? Altså der foreldrene skal huske på alt?

Nå kan de jo ordne en god del ting selv, så hvis det et det praktiske de referer til så er det tildels enklere, forhåpentligvis. Men det gjelder slett ikke alle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Haha, det er nå det begynner

Anonymkode: 2953e...e3b

Min mening også

Anonymkode: 3f494...65a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lett å tenke at siden barnet klarer seg uten praktisk hjelp så er oppgaven over, men sånn er det ikke. De trenger masse veiledning, grenser, tilstedeværelse og mental støtte. Og å bli holdt et øye med naturligvis. 

14 åringer hverken vet eller har lyst til ting som er til sitt eget beste. 

Joda, en 14 åring "klarer" seg dvs de har jo næringsvett og tar til seg mat, søvn og har vett nok til å ikke leke i trafikken, men hvordan går det egentlig med dem senere utover det å "ha klart seg"? 

Anonymkode: f1687...9d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det meste av oppdragelse er kanskje gjort, men ikke oppfølging. De skal bl.a loses gjennom skolegang, lære om samfunnet, lære praktiske ting, økonomi osv. 

Anonymkode: c2df6...9bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvfølgelig ikkje. 

Det er likevel ein alder for selvstendighet og løsrivelse frå foreldra. 

Den selvstendighet kjem jo med ansvar, støtte, veiledning. Det er mykje å læra seg om verden, plutselig er 14 åringen myndig. Det er travle år. Som også går fort.

Det er og forskjell på ungdom, vanligvis betale ein god oppdragelse seg rundt nå. Mens ein mindre god oppdragelse og etterslep straffe seg nå. 

Mange ungdommer sliter litt psykisk, jobben du gjer nå kan vere med på å snu kva retning det tar. 

Det er likevel sant at man har større frihet. Man kan reise og dra på ting. 

Anonymkode: 14196...6c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som et utsagn sagt av noen som synes det har vært et ork å oppdra barn. Det er også den holdningen som tilsier at de ikke nødvendigvis har gitt den beste oppdragelsen, så nå gir de opp kampen og lar barna styre hjemmet på egenhånd. 

Når puberteten kommer blir det meste av vett og forstand å seile avgårde mens ungdommen står igjen på stranda og tror de selv er verdensmester i ALT. Det er først nå de virkelig trenger veiledning og oppfølging. 

Det var mye lettere og harmonisk atmosfære hjemme med 3 barn under 5 år, en det er nå med én på 15 som forsatt bor hjemme. Her er det sjeldent rom for å senke forventninger eller å la ungdommen kjøre sitt eget løp uten veiledning. 

Anonymkode: a361f...08c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 18-åring,som fortsatt må korrigeres på oppførsel,samt få beskjed om å rydde etter seg osv. Så nei,det er man ikke ferdig med ved 14-årsalderen!

Anonymkode: 5273f...7d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, nei! De vil nok få en oppvekker etterhvert. 

Jeg har en 11åring og en 14åring, og det er klart at grunnlaget er jo der, men de trenger fortsatt støtte, råd, tips og veiledning. Samtidig er jo ting enklere enn når de var mindre. Man slipper å hauke over de, og passe på alt. 

Tror det er mange som tenker at de er ferdige når barna er tenåringer, men er jo nå de trenger støtte og veiledning. 

Anonymkode: 95c32...756

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...