Gå til innhold

Hvordan bli mer ryddig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg trenger tips for å bli mer ryddig og organisert.
Er det noen som har en bok eller nettsted å anbefale? 

Anonymkode: 002d2...663

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Marie kondo sin ryddebok. Kortversjonen er at mindre ting = ryddigere. 

Jeg prøver å alltid gjøre meg helt ferdig med noe. Baking feks er ikke ferdig før alt er vasket og satt vekk. Middag er ikke ferdig før alt er i oppvaskmaskin. 

Sånne småoppgaver som blir liggende er så demotiverende 

Anonymkode: 4e695...f03

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Legg merke til hvordan et rom ser ut når du kommer inn i det. Forlat det i samme eller bedre stand. 😊 Jeg skjønner at dette ikke virker for alle, for jeg har prøvd å innføre det for barna i årevis. Men det er sånn jeg holder på, og da blir det ikke så mye skippertak. 

Anonymkode: 9b870...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
  • Alt må ha en fast plass.
  • Ikke ei ting du ikke trenger å eie. 
  • Når du tar i/ flytter en ting. Sett den helt på plass (ikke noe midlertidig "jeg legger den her så lenge")
  • Følg William Morris' sitat: “Have nothing in your house that you do not know to be useful, or believe to be beautiful.”

Anonymkode: 0e466...57b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Organiser boligen din. Det var virkelig en gamechanger for meg. Organiser ting slik at boligen er lettvint i bruk. Jeg har sikkert omorganisert kjøkkenet mitt 3 ganger på 4 år(så er en pågående prosess), fordi det var upraktisk der hvor jeg satte det først. Om noe ikke fungerer, flytt på det. Min mor eksempelvis har skjærfjøler hun bruker ofte helt innerst i et lavt skap hvor det er kronglete å nå tak i dem. Skal hun flytte dem? Niks:D Mens ting hun ikke bruker ofte står fremme lett tilgjengelig... Du skjønner poenget.

Hos meg hopet det seg raskt opp med papp, plast, glass&metall osv. i det lille søppelskapet mitt, tomflasker stod i en søppelsekk på soverommet, og skremte vannet av meg da den raste overende midt på natta. Brukte batterier fløt overalt, el-avfall og tøy til resirkulering hang og slang her og der. Nyttet nesten ikke å rydde.

Du må selvsagt se det i sammenheng med din egen bolig, men noen av tingene jeg gjorde var at i søppelskapet har jeg kun matavfall, restavfall og glass og metall. Plast, papp og tomflasker har jeg i et svært gangskap jeg har, står to sånne plastkasser inni, med en ikeapose i hver. Så når det er på tide å tømme tar jeg med meg hele ikea-posen(fremfor å nærmest må tømme hver dag), tømmer, setter den tilbake. Sekken vi har plast i, står i en sånn grisebillig skittentøyskurv i plast(som en stor søppelbøtte) så den står oppreist til den er full og tømmes. MEN. Dette fungerer jo fordi jeg har en leilighet og det ikke er mange skrittene fra kjøkkenet til gangen. I en større enebolig ville dette nok vært veldig tungvint.

I et skap på kjøkkenet har jeg et stort syltetøyglass hvor alle brukte batteri havner(husk å teip over polene!) så når det er fult, tar jeg bare med meg hele glasset, resirkulerer innholdet, tar med glasset tilbake. For man går jo ikke å resirkulerer ett og ett batteri:P I boden har jeg også plastkasser for farlig avfall(den røde der) el-avfall, tøyresirkulering, donasjonstøy, sesong-tøy, osv. I en skuff har jeg en korg for nye/oppladede batteri, en for div. typer teip, en for kontor greier som binders, blyant, stiftemaskin osv.

Ikke ei så mye ting generelt. Ha minst mulig stæsj på gulvet. Jo mer sjit som står på gulvet, jo mer må du plukke opp for å kunne støvsuge. Ikke ha mye nips og krimskrams ute, gjør det pes å tørke støv. Få det inn i et glasskap heller, og pynt som står fremme bør være lett å tørke støv av. Minst mulig dilldall.

Om du kan, invester i ting som robot støvsuger/vasker, robotklipper, dampvasker til bad(tar dusjen på 2 minutter), osv. fremfor å stå å skure med svamper, kluter og mopper. Sparer deg masse tid og ork. Kjøp sånne krykkeholdere for å henge opp vaskeskaft, koster osv., mine henger gjemt inne i klesskapet uten at de tar så mye plass.

Forhåndssorter klesvask så du slipper å sortere hver gang du skal vaske. Ha flere kurver, en for mørkt, en for hvitt, en for ull, en for håndduker/sengetøy osv. Sorter etterhvert som du hiver til vask. Ulempen er at dette krever litt plass, men det finnes sånne kurver man kan stable, som har to rom og er sammenleggbar osv.

Sett på en stoppeklokke på 15 min hver dag, gjerne fast tidspunkt, og gjør alt du rekker på de 15 min:)

Anonymkode: 2195b...803

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synnøve Skarbø har skrevet en bok om rydding, kan høre den på lydbok. 
Hun har kastet og solgt det meste hun ikke bruker, og har ikke for mye ting. Alt har sin faste plass. 
organiser boligen din med bokser på boden der du har ulike ting og system. 
Jeg har system, men det flyter ut og vi har vel altfor mye ting 

Anonymkode: ade1d...e01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Organiser boligen din. Det var virkelig en gamechanger for meg. Organiser ting slik at boligen er lettvint i bruk. Jeg har sikkert omorganisert kjøkkenet mitt 3 ganger på 4 år(så er en pågående prosess), fordi det var upraktisk der hvor jeg satte det først. Om noe ikke fungerer, flytt på det. Min mor eksempelvis har skjærfjøler hun bruker ofte helt innerst i et lavt skap hvor det er kronglete å nå tak i dem. Skal hun flytte dem? Niks:D Mens ting hun ikke bruker ofte står fremme lett tilgjengelig... Du skjønner poenget.

Hos meg hopet det seg raskt opp med papp, plast, glass&metall osv. i det lille søppelskapet mitt, tomflasker stod i en søppelsekk på soverommet, og skremte vannet av meg da den raste overende midt på natta. Brukte batterier fløt overalt, el-avfall og tøy til resirkulering hang og slang her og der. Nyttet nesten ikke å rydde.

Du må selvsagt se det i sammenheng med din egen bolig, men noen av tingene jeg gjorde var at i søppelskapet har jeg kun matavfall, restavfall og glass og metall. Plast, papp og tomflasker har jeg i et svært gangskap jeg har, står to sånne plastkasser inni, med en ikeapose i hver. Så når det er på tide å tømme tar jeg med meg hele ikea-posen(fremfor å nærmest må tømme hver dag), tømmer, setter den tilbake. Sekken vi har plast i, står i en sånn grisebillig skittentøyskurv i plast(som en stor søppelbøtte) så den står oppreist til den er full og tømmes. MEN. Dette fungerer jo fordi jeg har en leilighet og det ikke er mange skrittene fra kjøkkenet til gangen. I en større enebolig ville dette nok vært veldig tungvint.

I et skap på kjøkkenet har jeg et stort syltetøyglass hvor alle brukte batteri havner(husk å teip over polene!) så når det er fult, tar jeg bare med meg hele glasset, resirkulerer innholdet, tar med glasset tilbake. For man går jo ikke å resirkulerer ett og ett batteri:P I boden har jeg også plastkasser for farlig avfall(den røde der) el-avfall, tøyresirkulering, donasjonstøy, sesong-tøy, osv. I en skuff har jeg en korg for nye/oppladede batteri, en for div. typer teip, en for kontor greier som binders, blyant, stiftemaskin osv.

Ikke ei så mye ting generelt. Ha minst mulig stæsj på gulvet. Jo mer sjit som står på gulvet, jo mer må du plukke opp for å kunne støvsuge. Ikke ha mye nips og krimskrams ute, gjør det pes å tørke støv. Få det inn i et glasskap heller, og pynt som står fremme bør være lett å tørke støv av. Minst mulig dilldall.

Om du kan, invester i ting som robot støvsuger/vasker, robotklipper, dampvasker til bad(tar dusjen på 2 minutter), osv. fremfor å stå å skure med svamper, kluter og mopper. Sparer deg masse tid og ork. Kjøp sånne krykkeholdere for å henge opp vaskeskaft, koster osv., mine henger gjemt inne i klesskapet uten at de tar så mye plass.

Forhåndssorter klesvask så du slipper å sortere hver gang du skal vaske. Ha flere kurver, en for mørkt, en for hvitt, en for ull, en for håndduker/sengetøy osv. Sorter etterhvert som du hiver til vask. Ulempen er at dette krever litt plass, men det finnes sånne kurver man kan stable, som har to rom og er sammenleggbar osv.

Sett på en stoppeklokke på 15 min hver dag, gjerne fast tidspunkt, og gjør alt du rekker på de 15 min:)

Anonymkode: 2195b...803

Har du et sånn kurvsystem som passer for et vaskerom med 3 dører ? Det høres så praktisk ut,men som du sier de er store.

Anonymkode: b5fa6...9da

AnonymBruker
Skrevet

(OP her)

Tusen takk for alle svar.
Selv om alle disse gode rådene gir veldig god menig, tror jeg at jeg trenger en bok å lese for å bryte rutinen.
Da jeg skulle slutte å røke viste jeg hvordan man skulle gjøre det, men det som gjorde susen var 4 gang jeg leste boken "Endelig Røykfri", det er psyken som må overbevises.

Er Kondo boken den beste på dette, eller kan Skarbø (eller andre) også gjøre susen? 
Er det noen av dere som virkelig har vært rotete og blitt overbevist av en bok eller lignende? 

AnonymBruker
Skrevet

«Farvel ting» er også ei bok, og om jeg skulle eid ei eneste bok (som minimalist) så ville det vært den. Orden og system kommer av å ikke ha huset fullt av ting og skrot som ikke gir deg noe. Mindre ting, mere plass og mindre rot. Anbefales sterkt! Den kan endre hele livsstilen din. 

Anonymkode: 63855...932

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Holder på å bli sprø her nå som det er vått og kaldt. Har en liten entré og lite bad og begge er proppfulle av svære jakker, våte votter, hundeutstyr og sko som skal tørkes. Hører det er viktig å ha lite og å ha en plass for alt men vi har masse greier og for lite plass😅

Anonymkode: bcd3f...a33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

(OP her)

Tusen takk for alle svar.
Selv om alle disse gode rådene gir veldig god menig, tror jeg at jeg trenger en bok å lese for å bryte rutinen.
Da jeg skulle slutte å røke viste jeg hvordan man skulle gjøre det, men det som gjorde susen var 4 gang jeg leste boken "Endelig Røykfri", det er psyken som må overbevises.

Er Kondo boken den beste på dette, eller kan Skarbø (eller andre) også gjøre susen? 
Er det noen av dere som virkelig har vært rotete og blitt overbevist av en bok eller lignende? 

Jeg er veldig rotete, men har blitt litt mindre rotete av habitica.com. Jeg bruker nettsida, men den finnes som en app også. 

Det er et slags spill der du gir deg selv oppgaver du må gjøre. Du må selv finne ut av hva du skal gjøre og hvor ofte. 

F.eks. har jeg en oppgave jeg må gjøre hver dag, som bare er å rydde opp alle klær som ligger på gulvet før jeg legger meg. Det er jo egentlig enkelt, bare at jeg ikke gidder. Men jeg får meg ikke til å hake av at jeg har gjort det hvis det ikke er sant, og jeg vil hake av før jeg legger meg for å ikke ødelegge streaken min, så da gjør jeg det likevel. 

Eller jeg skal støvsuge hver onsdag. Hvis jeg bare skal støvsuge en gang i uka, så utsetter jeg det bare til en annen dag. Men nå vet jeg at onsdag er støvsugedag og da slipper jeg ikke unna. 

Poenget er å lure seg selv til å øve inn rutiner til man ikke tenker over det lenger. 

Men det er nok litt personlighetsavhengig hvor nytting det er. Jeg er gamer og liker å samle streaks og gjøre challenger og sånn, men det passer nok ikke for alle. 

Anonymkode: 0b2b7...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...