Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har rammelån i Danske Bank. Akademikerne+ bytter avtale til Handelsbanken i dag, og hvis vi blir i DB, blir vi snart overført til Nordea. Det er ikke aktuelt.

Jeg har sjekket tilbudet til Handelsbanken, men er ikke veldig imponert over rammelånsrenta. Stadige renteøkninger gjør det vanskelig å sammenligne renter, da bankene øker til ulike tidspunkt. 
Det ser ut til at de beste alternativene over tid er: 

Sbanken. Er egentlig på vei bort fra Sbanken, etter oppkjøpet til DNB. Å ha boliglån i Sbanken sitter derfor langt inne. Har fremdeles et kundeforhold i Sbanken. 
Bulder. Ok rente, men høyere enn Sbanken. Vet ikke om renta Bulder reklamerer med nå er inkludert siste renteøkning eller ikke. 
Nybygger. God rente, men rammelån må være over 2 millioner, og vårt er under. Pris for rammelån under 2 mill er ikke oppgitt. Er ikke interessert i å betale mer fordi vi har mindre lån. 
OBOS. Er kunde der fra før (sparekonto). Renta er god, men det står ikke om den er inkludert siste renteøkning eller ikke. 
Å bruke disse sammenligningsverktøyene er vanskelig, siden man som jeg skrev ikke vet om de er inkludert siste renteøkning eller ikke. Er det noen som har fulgt med disse bankene over tid og vet hvordan renta er sammenlignet med andre? Jeg orker IKKE drive og følge med og forhandle hele tiden. Det fikk jeg nok av i DNB. 🙄 Det er også årsaken til at jeg i utgangspunktet ønsket fagforeningsavtalen: Ferdig prutet. Men nå er jeg usikker. 

Anonymkode: 567a8...c5b

AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjell på rammelån og vanlig huslån? Aldri hørt om rammelån før i det siste. 

Anonymkode: b4059...d94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er forskjell på rammelån og vanlig huslån? Aldri hørt om rammelån før i det siste. 

Rammelån er typisk brukt hvis du bygger eller pusset opp. Du får låne inntil en eller annen sum, men du kan ta ut penger opp til den summen bare ved behov.

Anonymkode: 7ec49...519

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har en låneramme, og kan ta penger ut (inntil lånerammen) eller sette inn penger (betale med lånet) etter eget ønske. Gjør at man ikke må søke om mer lån hvis man må pusse opp badet, for eksempel, og gjør at man ikke trenger bufferkonto. Krever god sikkerhet (max 60% belåning) og god økonomisk kontroll. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at det ser ut som om OBOS har mye gebyrer, inkludert 2800 i etableringsgebyr, så det tror jeg utgår. 

Skrevet

De tar også normalt litt høyere rente på rammelån vs normalt lån

AnonymBruker
Skrevet

Vi har rammelån på 1.5’ og benytter oss av det som en vanlig sparekonto. Setter inn større beløp når det passer oss og bruker til ferier osv. Makser aldri. Litt høyere rente, men friheten er verdt det. Overføringer i nettbanken er med øyeblikkelig virkning. Vilkåret er at minst 60% av boligens verdi er nedbetalt. Vi er langt innenfor dette. Vi dropper avdrag nå i dyrtiden og betaler bare renter. Så har vi heller noe av kapitalen vår i fond og betaler inn på rammelånet om noen år når avdragene blir «billigere». Dagens inflasjon spiser allerede bra på lånet. Har Nordea og gidder ikke å flisespikke på renter. Forskjellene er marginale for vår del. Skjønner det om man har mer i lån. 

Anonymkode: 90870...2b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har rammelån på 1.5’ og benytter oss av det som en vanlig sparekonto. Setter inn større beløp når det passer oss og bruker til ferier osv. Makser aldri. Litt høyere rente, men friheten er verdt det. Overføringer i nettbanken er med øyeblikkelig virkning. Vilkåret er at minst 60% av boligens verdi er nedbetalt. Vi er langt innenfor dette. Vi dropper avdrag nå i dyrtiden og betaler bare renter. Så har vi heller noe av kapitalen vår i fond og betaler inn på rammelånet om noen år når avdragene blir «billigere». Dagens inflasjon spiser allerede bra på lånet. Har Nordea og gidder ikke å flisespikke på renter. Forskjellene er marginale for vår del. Skjønner det om man har mer i lån. 

Anonymkode: 90870...2b8

Vi synes også friheten og fleksibiliteten er verdt en litt høyere pris. Men jeg har blitt utnyttet av banker før, og ønsker ikke å betale mer bare fordi banken finner ut at den kan. Jeg ønsker å ha rammelån hos en bank som over TID har gode vilkår på rammelån, og hvor jeg ikke trenger å passe på hele tiden… For jeg orker ikke flytte lånet flere ganger i året. 
Hører gjerne fra dere som har rammelån i Bulder, Sbanken og evt andre også! 

AnonymBruker
Skrevet

Rart at vi ikke fikk høre om dette når vi ville bygge oss garasjen. Vi har ikke mye lån. Turte nesten ikke spørre om en mill. Men fikk til svar at dere kan låne så mye dere vil. Siden verdien på huset er så stor og vi har nesten ikke noe i lån. Vi tok opp lån men bygde ikke garasje. Ble mye styr fra kommunen så vi droppa det. Og betalte tilbake hele summen med en gang. Så det lønner seg for oss å høre om rammelån neste gang jeg vil pusse opp da? Har en del planer med huset som jeg virkelig har lyst å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rart at vi ikke fikk høre om dette når vi ville bygge oss garasjen. Vi har ikke mye lån. Turte nesten ikke spørre om en mill. Men fikk til svar at dere kan låne så mye dere vil. Siden verdien på huset er så stor og vi har nesten ikke noe i lån. Vi tok opp lån men bygde ikke garasje. Ble mye styr fra kommunen så vi droppa det. Og betalte tilbake hele summen med en gang. Så det lønner seg for oss å høre om rammelån neste gang jeg vil pusse opp da? Har en del planer med huset som jeg virkelig har lyst å gjøre. 

Det er i alle fall veldig greit å ikke måtte involvere banken når man skal pusse opp! Vi pusset opp badet nå, kunne ta pengene ut av rammelånet, det tok ti sekunder. Man betaler selvsagt litt ekstra. Men  for oss veier fleksibiliteten tungt + at vi slipper å ha bufferkonto (som jo ellers er penger man kunne betalt ned lån med). 

AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av belåningsgrad, kan Bulder være et godt alternativ. Vi har DB i dag, og kommer ikke til å gå over til handelsbanke eller bulder siden vi mister ung fordel av det. 

Anonymkode: 46447...b06

AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av belåningsgrad, kan Bulder være et godt alternativ. Vi har DB i dag, og kommer ikke til å gå over til handelsbanke eller bulder siden vi mister ung fordel av det. 

Det er Bulder eller Sbanken som fremstår som de to beste alternativene som jeg har funnet så langt, men jeg vet ikke hvordan forholdet mellom de to er over tid. Renta nå er jo bare et øyeblikksbilde. 
Vi har ingen ung fordel i DB nå, og vi flytter ikke med til Nordea. Er allerede kunde der, og jeg misliker appen deres, og er generelt ikke imponert over Nordea. 
For meg handler det egentlig om jeg skal svelge stoltheten og søke om lån i Sbanken, når jeg nettopp har flyttet alle investeringene mine bort derfra i protest… Eller om jeg skal gå for Bulder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er Bulder eller Sbanken som fremstår som de to beste alternativene som jeg har funnet så langt, men jeg vet ikke hvordan forholdet mellom de to er over tid. Renta nå er jo bare et øyeblikksbilde. 
Vi har ingen ung fordel i DB nå, og vi flytter ikke med til Nordea. Er allerede kunde der, og jeg misliker appen deres, og er generelt ikke imponert over Nordea. 
For meg handler det egentlig om jeg skal svelge stoltheten og søke om lån i Sbanken, når jeg nettopp har flyttet alle investeringene mine bort derfra i protest… Eller om jeg skal gå for Bulder. 

Kommer jo an på om du vil ha lønnskonto samme sted eller ikke og. Jeg har alle mine fond gjennom Kron. For meg er alle banker som ikke tilbyr google pay utelukket, og da ryker både sbanken og handelsbanken for min del. Kommer aldri til å gå tilbake til å måtte gå med bankkort på meg igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet boliglånet mitt fra DnB til Sbanken for noen mndr siden. Hadde kundeforhold i Sbanken siden de startet, men aldri hatt boliglån der før. Valgte rammelån fordi jeg kanskje skal bruke noe penger om et år. Betaler på det som om det er et vanlig lån, og ser at det krever disiplin - autotrekk på lønningsdag. 

Jeg fulgte med på renter en tid før jeg flytta lånet, og da var det ei stund lavere rente på rammelån enn vanlig boliglån. Har under to mill i lån. 

Anonymkode: 88d25...e98

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på om du vil ha lønnskonto samme sted eller ikke og. Jeg har alle mine fond gjennom Kron. For meg er alle banker som ikke tilbyr google pay utelukket, og da ryker både sbanken og handelsbanken for min del. Kommer aldri til å gå tilbake til å måtte gå med bankkort på meg igjen. 

Ja det veier veldig tungt for meg det å. Jeg har appelpay og jeg kan ikke gå tilbake til å bruke kort igjen når ting er så enkelt. 

Men da skal jeg lese meg opp på rammelån ser jeg. Har en grei nok bufferkonto. Men har ikke så lyst å bruke den til å pusse opp. Har en plan om å gjør om rom inndelinger og nytt bad. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke viktig for meg å ha alt på ett sted, jeg er uansett kunde i en 4-5 banker allerede. Jeg har også flyttet nesten alt av fond til Kron. Jeg bruker Apple Pay - det er i utgangspunktet viktig for meg, men siden jeg uansett kun bruker Bank Norwegians kredittkort med Apple Pay i det daglige, er det ikke en dealbreaker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg flyttet boliglånet mitt fra DnB til Sbanken for noen mndr siden. Hadde kundeforhold i Sbanken siden de startet, men aldri hatt boliglån der før. Valgte rammelån fordi jeg kanskje skal bruke noe penger om et år. Betaler på det som om det er et vanlig lån, og ser at det krever disiplin - autotrekk på lønningsdag. 

Jeg fulgte med på renter en tid før jeg flytta lånet, og da var det ei stund lavere rente på rammelån enn vanlig boliglån. Har under to mill i lån. 

Anonymkode: 88d25...e98

Har renta på rammelån i Sbanken holdt seg grei over tid i forhold til andre banker, har du sett på det? Jeg vet jo at Sbanken er bra, super app etc, problemet mitt er det hersens oppkjøpet til DNB. 😵‍💫 Vi har hatt rammelån i flere år i DB allerede, så vi vet vi har den økonomiske kontrollen som kreves. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...