Gå til innhold

Ansiktet- hva kan gjøres mot «sur» hud/lav PH

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk en kommentar fra ei som er hudpleier at huden i ansiktet mitt ser sur ut/lav PH og har blitt skadet av å være ute i vær og vind (jeg har en «ute jobb»). Jeg fikk aldri spurt hva som kan/bør gjøres for å bedre huden, noen her inne som har råd så setter jeg stor pris på det. Jeg er ikke mye bevandret mtp kremer/merker etc. 

Anonymkode: 5cacc...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk en kommentar fra ei som er hudpleier at huden i ansiktet mitt ser sur ut/lav PH og har blitt skadet av å være ute i vær og vind (jeg har en «ute jobb»). Jeg fikk aldri spurt hva som kan/bør gjøres for å bedre huden, noen her inne som har råd så setter jeg stor pris på det. Jeg er ikke mye bevandret mtp kremer/merker etc. 

Det betyr at hudens naturlige beskyttelsesbarriere er skadet, slik at huden din antakelig er tørr, sensitiv og utsatt for infeksjoner. Det finnes ulike barrierestyrkende kremer og serum du kan bruke, og så er det i tillegg viktig at du bruker solkrem med høy faktor i sommerhalvåret. Jeg kommer gjerne med produktforslag om du ønsker det🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (3 timer siden):

Det betyr at hudens naturlige beskyttelsesbarriere er skadet, slik at huden din antakelig er tørr, sensitiv og utsatt for infeksjoner. Det finnes ulike barrierestyrkende kremer og serum du kan bruke, og så er det i tillegg viktig at du bruker solkrem med høy faktor i sommerhalvåret. Jeg kommer gjerne med produktforslag om du ønsker det🙂

Så flott, jeg takker veldig gjerne ja til produktforslag☺️

jeg har aldri tenkt så mye over hudens pH, men det forklarer selvsagt hvorfor huden min er tørr og ganske så sensitiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du har en utendørs jobb, så vil jeg faktisk anbefale at du ikke vasker ansiktet om morgenen før du går ut. I løpet av natten har huden jobbet med å reparere seg selv så godt den kan, og du risikerer å vaske vekk beskyttende fett som huden din trenger. Eventuelt bare rengjør varsomt med kroppstemperert vann, veldig varmt vann bidrar også til å tørke ut huden. 

For å reparere hudbarrieren og beskytte huden, vil det hjelpe å tilføre lipider/fettsyrer samt pre- og probiotika, som gir næring til hudens mikrobiom, som utgjør hudens "immunsystem". Jeg vil foreslå at du bruker et serum i tillegg til krem for å gi ekstra pleie og fukt.

Gode serum for tørr, sensitiv hud med skadet hudbarriere er bl.a.

Plantheque The Drink Up! Serum

Paula's Choice Omega+ Complex Serum

Skinome Probitioc Concentrate

Disse kan kombineres med tilhørende kremer:

Plantheque The Stay Calm Face Cream

Paula's Choice Calm Rescue & Repair Intensive Moisturizer

Skinome Rich Emulsion

Anbefaler at du bruker både serum og krem både kveld og morgen. Nå er jo dette litt dyre produkter, så om du ønsker å spare noen kroner, er disse kremene også bra:

La Roche-Posay Cicaplast Baume/Balm B5 - fås på de fleste apotek

Decubal Hydrating Night Cream

Bioderma Sensibio Defensive Rich Cream

Om det er svært kaldt når du skal ut, kan du eventuelt også bruke en vannfri barrierekrem etter serum og fuktighetskrem,f.eks. denne. Vent da til serum og fukt har trukket ordentlig inn i huden før du påfører barrierekremen. Om du velger å bruke barrierekrem, kan du bruke en skånsom rens på kveldstid, ettersom de ekstra fettstoffene vil gjøre det vanskelig for de pleiende stoffene i serumet å trekke inn i huden. En god og skånsom rens for tørr og sensitiv hud er bl.a.

CeraVe Hydrating Cleanser

LaRoche Posay Toleriane Cleansing Lotion

Det er viktig at du masserer rensen inn i huden i minst 30 sekunder for at den skal få tid til å virke og løse opp fettstoffene. Til våren, når du begynner å bruke solkrem, er det også viktig at du renser på samme måte, da kun vann ikke vil være tilstrekkelig til å fjerne solkremen. 

Håper dette kan være til hjelp, og spør gjerne hvis det er noe du lurer på :) 

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for kjempe gode tips og råd, jeg har nå bestilt serium og krem fra skincity, barrierekrem + rens. Gleder meg til å starte opp med å være litt snill med huden! 

Tusen takk igjen for du tok deg tid til å svare og dele informasjon, så grundig☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for kjempe gode tips og råd, jeg har nå bestilt serium og krem fra skincity, barrierekrem + rens. Gleder meg til å starte opp med å være litt snill med huden! 

Tusen takk igjen for du tok deg tid til å svare og dele informasjon, så grundig☺️

Bare hyggelig, håper produktene hjelper slik at huden blir mindre sensitiv og tørr😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...