AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 Jeg fikk ny stekepanne i julegave og prøvde den for første gang i går (stekte kyllingfilet). Men jeg får den jo ikke ren Har både latt den ligge i oppvaskkummen med Zalo, skrubbet med svamp, tatt oppi vann + oppvaskmiddel og latt det koke og hatt den i oppvaskmaskinen. Det er likevel fastbrente flekker på den. Er vel ikke meningen at man bare skal kaste en stekepanne etter en gangs bruk? Noe annet jeg kan prøve? Anonymkode: fe818...ea8
tebrok Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 Stålull, så lenge hele pannen er av stål da og ikke har teflonbelegg. 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 Hvilket merke er det? Anonymkode: f56af...e04
Gjest Lykkedykker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 bruk plumbo sin ovn og grill rens.. den tar alt.
Sparkling_Pink Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 (endret) Hvordan materiale er stekepanna? Endret 1. januar 2024 av Sparkling_Pink Leste startinnlegget for dårlig
1000x Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 Jeg ser du skriver at du har latt den koke. Det skjønner jeg ikke, jeg har aldri opplevd en stekepanne som ikke slipper alt etter noen minutters koking i bare varmt vann etter bruk. Da går alt bort med oppvaskbørste. En sjelden gang er det noen minimale flekker som krever stålull. Kanskje er din slik at du må bruke kjemi for å få den helt ren, da kan du prøve å la den stå i eddikessens noen timer, det tar til og med bort rust. Men det høres unødvendig voldsomt ut at stekepannen skal kreve det for hvert bruk.
Gjest issoras Skrevet 1. januar 2024 #7 Skrevet 1. januar 2024 Hvorfor i all verden skal du kaste den? Den er jo sannsynligvis kjemisk ren, selv om den har synlige flekker?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 tror stålpinner må ha mer olje evt smør når man steiker. Det gjorde at jeg gikk over til teflon igjen🙃 Anonymkode: 34bd3...c6b
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 brente du panna inn før første gangs bruk? og rengjorde den med varmt vann før innbrenning? stålpanner har ikke naturlig nonstick og må brennes inn med olje Anonymkode: fc227...334 2
Cuntzilla Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 Hvis du har sånn stålpanne jeg har, sånn som kokker har, så skal den bli brun altså. Du må ikke drive og skrubbe og vaske! Det er jo da den blir bra, du må steke et par ganger så blir den topp. Det er jo hele poenget. Ca sånn skal en bra stålstekepanne se ut: 3
Cuntzilla Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (31 minutter siden): tror stålpinner må ha mer olje evt smør når man steiker. Det gjorde at jeg gikk over til teflon igjen🙃 Anonymkode: 34bd3...c6b Man må steke den inn med olje før den brukes, google "how to season a steel pan". En god stålpanne vil da bli brun i fargen, og ikke minst nonstick, speilegget sklir av pannen selv uten fett i. Jeg har ikke doktorgrad i stekepanner, men har en i karbonstål som er sånn i all fall. Den kan selvsagt få fastbrent smuss, kanskje særlig om man steker mat på den i smør før man har brent den inn med olje. Fastbrente biter må man jo fjerne. Men misfarging skal ikke fjernes, det er det som er "teflonen" Så hvis det bare er denne fargen TS prøver å skrubbe bort, så er dette altså ikke noe man skal gjøre - den skal være sånn, den skal ikke være stålblank Endret 1. januar 2024 av Cuntzilla 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Cuntzilla skrev (2 timer siden): Man må steke den inn med olje før den brukes, google "how to season a steel pan". En god stålpanne vil da bli brun i fargen, og ikke minst nonstick, speilegget sklir av pannen selv uten fett i. Jeg har ikke doktorgrad i stekepanner, men har en i karbonstål som er sånn i all fall. Den kan selvsagt få fastbrent smuss, kanskje særlig om man steker mat på den i smør før man har brent den inn med olje. Fastbrente biter må man jo fjerne. Men misfarging skal ikke fjernes, det er det som er "teflonen" Så hvis det bare er denne fargen TS prøver å skrubbe bort, så er dette altså ikke noe man skal gjøre - den skal være sånn, den skal ikke være stålblank Takk! jeg spurte hos forhandler og de har jo ikke peil! Sa ingenting om at den måtte stekes inn med olje. Bare at jeg måtte bruke mer olje /smør når jeg stekte. Hvis ikke ville fisk/kjøtt "steke seg fast" osv. Vet at kokker bruker disse men jeg fikk altså ikke nok info om bruk! Anonymkode: 34bd3...c6b 1
Cuntzilla Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk! jeg spurte hos forhandler og de har jo ikke peil! Sa ingenting om at den måtte stekes inn med olje. Bare at jeg måtte bruke mer olje /smør når jeg stekte. Hvis ikke ville fisk/kjøtt "steke seg fast" osv. Vet at kokker bruker disse men jeg fikk altså ikke nok info om bruk! Anonymkode: 34bd3...c6b Spør google/youtube heller, nok av matnerder der ute! Den blir bedre og bedre jo mer man bruker den. Og om man skal ha en god stekeskorpe, så må man nesten la fileten henge seg litt fast, men så slipper den etterhvert. Du må bare bli kjent med pannen din, det tar jo noen kyllingfileter og fastbrent laks og svidd smør før man er helt bestevenn Endret 1. januar 2024 av Cuntzilla 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå