Gå til innhold

Jeg finner ikke min egen "gjeng" blant andre kvinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er første januar og i forbindelse med nytt og år nye muligheter samt gårsdagens nyttårsfeiring så sitter jeg igjen med noen refleksjoner.

Jeg har egentlig ingen venninner, men jeg har en samboer og en vennegjeng via ham. Jeg kommer også godt overens med kolleger på jobb, men tonen er veldig profesjonell. Jeg vet at det helt sikkert finnes andre kvinner som meg der ute, at jeg kanskje må lempe litt på krav og forventninger, at jeg ikke er noe bedre enn andre, folk er forskjellige, jeg har bare ikke møtt "mine" enda, og det er heller ikke meningen å bli gode venner med alle. Likevel så føler jeg meg ofte som om jeg er fra en annen planet når jeg er i selskap med andre kvinner. 

Når det er sosiale settinger med både menn og kvinner, som f.eks. nyttårsfeiringen jeg var på i går, så har det lett for at mennene samles i en side av rommet og kvinnene i den andre (i hvert fall i løpet av kvelden). Jeg har veldig lik utdanningsbakgrunn og jobber i omtrent samme bransje som samboer og kompisene hans og finner mye av det de prater om interessant, men samboeren min er veldig tydelig på at jeg må prøve å bli mer kjent med de andre kvinnene som er tilstede (ok, jeg må utvide omgangskretsen min og prøve å skape relasjoner). Jeg klarer virkelig ikke å relatere føle noe kjemi med 95% av kvinner jeg prater med...

Det blir så mye overfladisk prat om andre mennesker om det så er kjendiser eller andre kvinner som ikke er til stede, lange monologer om hvordan de feilet i året som var og hvilke mål de har satt seg for 2024, rundgang av fyllahistorier, og generelt veldig seksuelle tilnærminger om andres forhold, egne forhold, naboen, og alt mulig (ok, her er det alkohol i bildet og jeg er nok kanskje litt over snittet prippen av meg).

Er det flere som ofte føler på dette? At man sitter rundt et bord med 8 andre kvinner, disse kvinnene koser seg masse og har masse til felles, mens man selv ikke føler på et fnugg av kjemi og som man var fra en annen planet.

Anonymkode: 8bd40...6a4

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tolker det som om du ser ned på disse kvinnene. Om du ikke klarer å få kjemi med 95% av kvinnene du snakker med er det du som er problemet. Finner du ingenting å snakke om hvis dere prater på tomannshånd?

Jeg jobber med 90% menn og jeg syns kvinner er morsommere og mer interessante enn menn. 

Anonymkode: be341...b7e

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har gitt opp. Er 44 og nå gidder jeg ikke prøve lenger

Anonymkode: 028b6...168

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives også best blant menn.

Jeg synes det er dørgende kjedelig med kvinner som bare snakker om barn, familie, baksnakking, som er venstrevridde uten å se at høyresiden har noen poeng, som snakker om folk jeg ikke aner hvem er, osv...

Ikke alle kvinner er slik, men mange.

Jeg trives også best blant menn fordi de ikke hele tiden er pålogget sosiale medier og forventer at man liker alle bildene de legger ut av gullungen Roy Maximillian konstant gjennom dagen.

Jeg trives best med å møte folk max en gang i måneden og da snakke om ting som har skjedd siden sist, vise bilder da og snakke minst mulig om hvordan man har det eller hva som har skjedd med andre folk siden sist. Det holder liksom med å si "jula var kjip pga x, blir godt med et nytt år nå", "jeg skjønner, jeg opplevde x" gi hverandre en klem og så snakke om noe annet.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med deg ts. Jeg sliter veldig med andre kvinner dessverre. Har ingenting til felles, mye morsommere sammen med menn. Har stort sett hatt guttevenner helt siden jeg var liten.

Hvorfor skal samboeren din tvinge deg inn med kvinnene om du trives best med mennene? Vi lever da ikke i 1920.

Jeg henger glatt med samboer og hans kompiser i sånne sammenhenger.

Anonymkode: 95a9d...053

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tolker det som om du ser ned på disse kvinnene. Om du ikke klarer å få kjemi med 95% av kvinnene du snakker med er det du som er problemet. Finner du ingenting å snakke om hvis dere prater på tomannshånd?

Jeg jobber med 90% menn og jeg syns kvinner er morsommere og mer interessante enn menn. 

TS er fullstendig klar over at hun er problemet/den som er annerledes. Det er alle vi kvinner som ikke finner et fellesskap blant kvinner.

Vi ser ikke ned på dem bare fordi vi sier at de er kjedelige, ser du ned på menn fordi du sier at kvinner er mer morsomme og interessante enn menn?

Man må si det man føler for at andre skal forstå.

Derfor er menn så deilige å forholde seg til, de tar det man sier uten å tolke det hit eller dit.

Endret av Blåttvann
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjenner meg igjen i det at jeg ikke har så mye til felles med veldig mange damer som er A4 og opptatt av litt overfladiske ting. Har noen få og gode venninner som jeg setter pris på. Synes det er slitsomt å snakke med folk jeg ikke har kjemi eller felles interesser med. Men etter at jeg fikk barn har jeg blitt litt mer presset til å snakke med all slags form i åpen barnehage og babysang osv, og det er enklere nettopp fordi vi har noe til felles; at vi er mødre. Selv om jeg ikke blir venninne med de fleste så går det greit å snakke sammen litt. Det høres irriterende ut at samboeren din maser. Hadde en eks som holdt på likt og ville så gjerne at jeg skulle bli venn med damene til kompiser så vi kunne sitte å snakke om dameting og han henge med kompiser. Synes sånt er veldig irriterende hadde ikke godtatt det i dag. Jeg velger mine folk og det har ikke andre noe med.

Anonymkode: fd6b5...329

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan relatere. 
I selskap med begge kjønn er det mye mer interessante samtaleemner hos gutta enn hos jentene. Synes jeg. Sorry jeg vil mye heller høre på diskusjoner om politikk og historie enn om naboen og analysering av kjærlighetsforhold, mine, dine og båre barn osv. 

Betyr ikke at jeg ser ned på damer, har hatt mye interessante samtaler med damer også. Men mye blir fort veldig overflatisk, tror det er mye fordi vi kvinner ofte er redde for å diskutere og bli uenige (når vi er flersammen)

Livredd for å krenke sammenlignet med menn.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det triste her er jo at noen av disse kvinnene har jo ikke andre interesser enn kjendiser, influensere og sosiale medier. Det nytter ikke å snakke med dem om andre ting, da de ikke interesserer seg eller har kunnskap om noe annet. Det er ganske skremmende. 

Heldigvis er det sånn at ikke alle er slik. Dog om ingen er der på festen, heng med gutta. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen TS! Her deler heldigvis ikke selskaper seg opp i menn og kvinner så jeg kan sitte med hvem jeg vil uten at noen maser. Egentlig godt å høre at vi er flere der ute, selv om jeg aldri ser ut til å treffe på de andre som har det på samme måte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri klart å vært på jentefester eller jentevors, jeg blir helt utslitt av det og det blir så ensformig og kjedelig etterhvert. Klarer ikke å sette ord på hva det er.

Jeg har gode jobbvenninner, men tanken på å være med de på fritiden klarer jeg ikke. Jeg finner det lettere å sitte å chille og prate med kompisene mine og kompisene til samboer.. 

Er skikkelig frustrerende.. men har hvert fall 2 bestevenninner, bare synd jeg nesten aldri får møtt de da vi bor på hver vår side av landet

Anonymkode: a5916...812

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Blåttvann said:

TS er fullstendig klar over at hun er problemet/den som er annerledes. Det er alle vi kvinner som ikke finner et fellesskap blant kvinner.

Vi ser ikke ned på dem bare fordi vi sier at de er kjedelige, ser du ned på menn fordi du sier at kvinner er mer morsomme og interessante enn menn?

Man må ikke si det man føler for at andre skal forstå.

Derfor er menn så deilige å forholde seg til, de tar det man sier uten å tolke det hit eller dit.

Menn har mange gode sider. De har god humor og er nok flinkere til å ikke ta ting så tungt. Jeg setter stor pris på gode menn, både kolleger, venner og familie. 

Men jeg syns mange menn er umodne, egoistiske og ansvarsløse. Ønsker å leve som om de er tenåringer og lar kona ta seg av familien AS. Kvinner står på, organiserer, arrangerer, inviterer. De gir av seg selv. Menn sitter i godstolen og sier «Hvorfor er det ingen som bryr seg om meg?».

Jeg skal love deg at selskapet TS var i var organisert og planlagt av en kvinne

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle dere som ikke får dere venninner fordi «mannetema» er så mye mer interessant. Hvorfor er dere ikke venner med hverandre? 😀

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle dere som ikke får dere venninner fordi «mannetema» er så mye mer interessant. Hvorfor er dere ikke venner med hverandre? 😀

Vi er jo delvis det da. Men det er få av oss virker det som. Så blir fort kjedelig i en sånn setting som ts beskriver. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i utlandet og her opplever jeg det annerledes. Vi har mange venner og familie her, har ofte besøk, og da snakker både menn og kvinner sammen. Er ikke sånn at kvinnene samles på en side og mennene på en annen. Føler folk har mindre å bevise her, folk tuller mer uten å være ufine.

I Norge følte jeg ofte at ting ble veldig stivt. Jeg hadde problemer med å forstå de sosiale kodene, og ikke likte jeg dem heller. Det skal sies at det ikke gjaldt alle jeg var med, men det gjaldt de som hadde vært mine venner gjennom oppveksten fram til ung voksen.

Har ikke kontakt med noen av de lenger så jeg tenker vi egentlig var veldig forskjellige. På en måte trist, men på den annen side så klarer jeg ikke å spille skuespill lenger eller sitte og krympe meg. En befrielse å kunne være med mennesker som respekterer meg.

Anonymkode: 97aff...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Menn har mange gode sider. De har god humor og er nok flinkere til å ikke ta ting så tungt. Jeg setter stor pris på gode menn, både kolleger, venner og familie. 

Men jeg syns mange menn er umodne, egoistiske og ansvarsløse. Ønsker å leve som om de er tenåringer og lar kona ta seg av familien AS. Kvinner står på, organiserer, arrangerer, inviterer. De gir av seg selv. Menn sitter i godstolen og sier «Hvorfor er det ingen som bryr seg om meg?».

Jeg skal love deg at selskapet TS var i var organisert og planlagt av en kvinne

Jeg er ikke uenig i at vi kvinner organiserer og styrer med veldig mye for fellesskapets beste (og det er absolutt noe flere kvinner nok relaterer til og man kan prate om i fellesskap, men jeg synes ikke at det passer seg i et nyttårsselskap med mennene til stede), men i år var det en av de single kompisene som hadde selskapet hos seg. 

ts

Anonymkode: 8bd40...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror det er vanskelig å oppdage hverandre i de vanlige kvinneflokkene man kanskje møtes i. Selv har jeg lært meg å "slå på" kvinnemodus når jeg snakker med kvinnegrupper (typ mødre til barnas venner), fordi det flere ganger har blitt lunkent motatt dersom jeg prøver å dreie en samtale inn på ting jeg er interessert i. Mannen min og jeg snakket faktisk om akkurat dette i går, da jeg har oppdaget at jeg som oftest blir stående og snakke med nabomenn, mens nabokvinnene trekker seg ut av samtalen og "må se til barna" når samtalen dreies over på "manneninteresser" (hva nå enn det er). Jeg gir jo kvinnene muligheten til å bli bedre kjent med meg, men jeg ser jo i hvilken retning de vil når de snakker om barnehagestart, nattevåk, soverutiner osv. Kommer vi først inn på det emnet, er samtalen egentlig dømt til å fortsette dørgende kjedelig. Ingen kvinner vil vel da høre at jeg nettopp klatret en ny fjellvegg eller sov tre netter ute i Jotunheimen. Nei, da vil de egentlig ha støtte på at de er slitne av tidsklemma og er lei av å finne på nye middagsretter hver dag.

Mannfolka er som oftest enkle å prate med fordi de er happy go lucky (fordi kvinnen tar ansvar for det tredje skiftet osv). Menn tar seg tid til å drive med hobbyer, mens kvinner ofte tar støten på hjemmebane (det ser jeg helt tydelig i nabolaget mitt i hvertfall). Hvem er det da gøyest å prate med? Jo, det er jo mennene. Ser ikke at det er mannfolka som reiser seg fra solstolen når et barn gråter, de fortsetter bare praten mens mor løper rundt som et pisket skinn. Siden jeg har tenåringer, er jeg for lengst over det å løpe etter barn, så da kan jeg jo stå i fred og ro og prate om randonee og trening og bilmekking med menn. Men gi meg gjerne ei venninne som deler interessene mine med meg. Hadde tatt henne imot med åpne armer💕

Anonymkode: 7f080...d47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også ofte funnet det mer interessant å sitte med menn enn kvinner. Jeg har absolutt null interesse for mange av de vanlige samtaleemnene mange kvinner har (klær, interiør, sminke, hudprodukter osv osv).

Min løsning var å bli mer aktiv med hobbyer og fritidsinteresser, da traff jeg jo automatisk folk med samme interesser som meg.

Anonymkode: e44b4...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, noen venner burde dere uansett ha, hvis ikke bør dere vende blikket innover. Min bestevenninne er en som har "manneinteresser" og mannevenner, men hun har også meg, og noen få venninner til.

Anonymkode: 76b60...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun ser jo ikke ned på disse damene, hun har bare ikke noe til felles med de

Anonymkode: 5258a...be5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...