Gå til innhold

Fylleangst..😰

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Drakk i går på nyttårsaften, men ikke noe overdrevent mye egentlig. Jeg husker alt, så skjønner ikke hvorfor jeg har så angst.. Men samtidig ble jeg veldig mye mer sosial enn jeg egentlig er. Får alltid tidenes fylleangst bare jeg rører alkohol, så skal ikke mye til😔 Vet jo egentlig at den eneste løsningen er å slutte å drikke, men det har jeg nesten gjort. Gjør det veldig sjeldent. Hva skal jeg gjøre for å føle meg bedre? Det er helt grusomt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom denne dagen🥵

Anonymkode: 5cde0...fba

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se for deg en balansegang. I går var du mer sosial enn du pleier, og den ubalansen betaler du for i dag. 

Helt vanlig. Det er KJEMI i kroppen din, ikke noe annet. 

Gå deg en tur og ta en varm dusj, og godt nytt år. 

Anonymkode: 7478e...2df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Det går bra. Hvor gammel er du? 
Så fremst du ikke blir helt tulling i fylla eller ikke klarer å styre hvor mye du drikker, så går det nok fint å drikke litt av og til. Ikke stress med fylleangst dersom du ikke har utlevert deg selv eller vært ufin/pågående på andre på en ubehagelig måte. Alle blir mer sosial og endrer seg i fylla. Er nok veldig mange som føler seg skikkelig teit dagen derpå. 
I morgen er det over 

Anonymkode: 821d9...559

AnonymBruker
Skrevet

Det går over. 

Anonymkode: 6fa84...53c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Drakk i går på nyttårsaften, men ikke noe overdrevent mye egentlig. Jeg husker alt, så skjønner ikke hvorfor jeg har så angst.. Men samtidig ble jeg veldig mye mer sosial enn jeg egentlig er. Får alltid tidenes fylleangst bare jeg rører alkohol, så skal ikke mye til😔 Vet jo egentlig at den eneste løsningen er å slutte å drikke, men det har jeg nesten gjort. Gjør det veldig sjeldent. Hva skal jeg gjøre for å føle meg bedre? Det er helt grusomt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom denne dagen🥵

Jeg har selv drukket moderat i mange år. Har hatt det som deg. Problemet er at man kan få kraftige bakrussymptomer at å være litt full (som i moderat inntak, ikke fyll) over veldig lang tid. Når du skal regne ut hvor mye problemer du vil få dagen derpå, må du regne ut hvor lenge du inntar alkohol, ikke bare mengde. Dette var grunnen til at mot slutten av min karriere som moderat kultivert konsument, valgte jeg korte fyllekuler på ikke mer enn tre enheter, deretter full stopp. Alternativet er ekstremt. Slutte helt med alkohol. Når du først er som nå, kan jeg anbefale buljong og vann.

Anonymkode: f6c45...c80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Se for deg en balansegang. I går var du mer sosial enn du pleier, og den ubalansen betaler du for i dag. 

Helt vanlig. Det er KJEMI i kroppen din, ikke noe annet. 

Gå deg en tur og ta en varm dusj, og godt nytt år. 

Anonymkode: 7478e...2df

Føler jeg får så kraftig fylleangst i forhold til de andre🥵 har heller ikke fått sovet noe særlig, og det hjelper nok heller ikke på angsten.. 

ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kjenner meg igjen. Det går bra. Hvor gammel er du? 
Så fremst du ikke blir helt tulling i fylla eller ikke klarer å styre hvor mye du drikker, så går det nok fint å drikke litt av og til. Ikke stress med fylleangst dersom du ikke har utlevert deg selv eller vært ufin/pågående på andre på en ubehagelig måte. Alle blir mer sosial og endrer seg i fylla. Er nok veldig mange som føler seg skikkelig teit dagen derpå. 
I morgen er det over 

Anonymkode: 821d9...559

Jeg er 26. Jeg ble litt følsom, og det er nok den største grunnen til angsten i dag. Har hatt en veldig utfordrende periode, så det kom noen tårer pga det. Jeg som ikke viser sånne følelser når jeg er helt edru🫣 Huff, føler meg teit ja..

ts. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vet hvordan du har det tror jeg..  det blir bedre etter en natts søvn. Hjelper ihvertfall for meg..  prøv å gå en tur i frisk luft, ta en god dusj, prøv å tenk hvis du klarer at folk nok ikke tenker det samme som du- de har nok med seg selv i dag de også, husk at alle vet at man blir litt annerledes av alkohol - gi deg selv litt slack, hør på musikk du liker, prøv å sove litt hvis du har sjanse. Det går over 🫶

Anonymkode: 8339d...fca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring en venn som var der. Så roer du deg. 

Anonymkode: af526...eb1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har selv drukket moderat i mange år. Har hatt det som deg. Problemet er at man kan få kraftige bakrussymptomer at å være litt full (som i moderat inntak, ikke fyll) over veldig lang tid. Når du skal regne ut hvor mye problemer du vil få dagen derpå, må du regne ut hvor lenge du inntar alkohol, ikke bare mengde. Dette var grunnen til at mot slutten av min karriere som moderat kultivert konsument, valgte jeg korte fyllekuler på ikke mer enn tre enheter, deretter full stopp. Alternativet er ekstremt. Slutte helt med alkohol. Når du først er som nå, kan jeg anbefale buljong og vann.

Anonymkode: f6c45...c80

Jeg tenker alltid på hvor mye angst jeg kommer til å få igjennom hele kvelden🫣 det er så ille at det faktisk ødelegger litt når festen pågår.. Jeg drakk ikke noe brennevin heller, bare cider. Har kuttet brennevin helt ut, men det hjelper ikke😅 nå blir det heldigvis lenge til neste gang, som vanlig..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også angst dagen derpå, selv om jeg har inntatt moderate mengder, ikke vært full i det hele tatt og ikke gjort noe dumt. For min del har det bare blitt verre med årene, det startet i midten av 20-årene og nå er jeg i midten av 30-årene. 

Jeg drikker veldig sjeldent mer enn 1-2 enheter. Dersom jeg drikker 3-4 enheter, eller mer, får jeg angst dagen derpå og videre påfølgende dager. Jeg rører derfor svært sjeldent alkohol. Litt merkelig siden jeg normalt sett aldri sliter med angst, men alkohol trigger det virkelig. 

Anonymkode: ad844...aa2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg fikk barn skjønte jeg at fyllesyke også kommer av søvnmangel. Dårlig søvn føles som fyllesyke for meg.. 

Jeg er veldig introvert, så faktisk fyllesyke er også en reaksjon på at jeg var oversosial dagen før. Jeg gjør ikke dårlige ting beruset, så handler ikke om det 

Anonymkode: 621cb...fc8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den beste, raskeste og enkleste måten å minske/kvitte seg med fylleangst, er å gå seg en tur. Du føler kanskje ikke for det nå, men å sitte inne og råtne i fylleangsten er verre. 

Sleng på deg varme klær, kom deg ut døra og trask i vei. Ikke ha musikk på ørene, men lytt til lyden av snøen under hvert steg, fuglekvitter, trafikk, vinden i trærne osv. Tell hvor mange forskjellige lyder du hører. Stopp opp en plass med fin utsikt og pust. Og når du tenker at det er på tide og komme seg hjem, så går du litt til. Når du kommer hjem, så åpner du alle gardiner, setter på radio/tv, rydder kjøkkenet og setter på en klesvask. Deretter lager du deg et godt måltid.

Jeg lover deg at du vil føle deg hundre ganger bedre etterpå.

Anonymkode: 690c0...8cc

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei. Vet hvordan du har det tror jeg..  det blir bedre etter en natts søvn. Hjelper ihvertfall for meg..  prøv å gå en tur i frisk luft, ta en god dusj, prøv å tenk hvis du klarer at folk nok ikke tenker det samme som du- de har nok med seg selv i dag de også, husk at alle vet at man blir litt annerledes av alkohol - gi deg selv litt slack, hør på musikk du liker, prøv å sove litt hvis du har sjanse. Det går over 🫶

Anonymkode: 8339d...fca

Tusen takk for gode ord❤️ Jeg gjør ikke noe hårreisende på fylla, så forstår ikke hvorfor det skal være så grusomt hver gang🙈 har tatt en dusj, det hjalp litt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg får også angst dagen derpå, selv om jeg har inntatt moderate mengder, ikke vært full i det hele tatt og ikke gjort noe dumt. For min del har det bare blitt verre med årene, det startet i midten av 20-årene og nå er jeg i midten av 30-årene. 

Jeg drikker veldig sjeldent mer enn 1-2 enheter. Dersom jeg drikker 3-4 enheter, eller mer, får jeg angst dagen derpå og videre påfølgende dager. Jeg rører derfor svært sjeldent alkohol. Litt merkelig siden jeg normalt sett aldri sliter med angst, men alkohol trigger det virkelig. 

Anonymkode: ad844...aa2

Det har blitt verre med årene hos meg også.. Husker hvor bekymringsløs jeg var da jeg var 18. Fikk aldri fylleangst, og da drakk jeg betraktelig mer enn jeg gjør nå. Er nå 26, og tåler ikke alkohol lenger virker det som🙈 drikker veldig sjeldent selv, rundt 1-2 ganger i året. Ellers rører jeg det ikke. Det er ikke verdt det lenger synes jeg🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Den beste, raskeste og enkleste måten å minske/kvitte seg med fylleangst, er å gå seg en tur. Du føler kanskje ikke for det nå, men å sitte inne og råtne i fylleangsten er verre. 

Sleng på deg varme klær, kom deg ut døra og trask i vei. Ikke ha musikk på ørene, men lytt til lyden av snøen under hvert steg, fuglekvitter, trafikk, vinden i trærne osv. Tell hvor mange forskjellige lyder du hører. Stopp opp en plass med fin utsikt og pust. Og når du tenker at det er på tide og komme seg hjem, så går du litt til. Når du kommer hjem, så åpner du alle gardiner, setter på radio/tv, rydder kjøkkenet og setter på en klesvask. Deretter lager du deg et godt måltid.

Jeg lover deg at du vil føle deg hundre ganger bedre etterpå.

Jeg er så paranoid og frynsete at en tur virker uoppnåelig🫣 Men samtidig har jeg erfaring med at det hjelper, så blir nok en tur etterhvert.. Skal få unnagjort litt husarbeid også, så håper at det verste er over i morgen🥵

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er så paranoid og frynsete at en tur virker uoppnåelig🫣 Men samtidig har jeg erfaring med at det hjelper, så blir nok en tur etterhvert.. Skal få unnagjort litt husarbeid også, så håper at det verste er over i morgen🥵

Ja, det kan virke umulig å få seg ut på en tur når man sitter med fylleangst. Kroppen tror det er fare på ferde, og da har man en sterk trang til å gjemme seg vekk. Men, når du gjemmer deg vekk, forteller du kroppen at det fortsatt er farer der ute, og da tar det lengre tid for fylleangsten å slippe tak.

Gå ut nå 🙂 Du må bare hoppe i det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper du ikke tenker på de andre som drakk i går og kanskje sa mer enn normalt, ts. Det er helt normalt og alle kjenner på det samme dagen derpå, og analyserer seg selv, og ikke andre. 

Anonymkode: 19ab8...79b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tipper du ikke tenker på de andre som drakk i går og kanskje sa mer enn normalt, ts. Det er helt normalt og alle kjenner på det samme dagen derpå, og analyserer seg selv, og ikke andre. 

Anonymkode: 19ab8...79b

Jeg tenker aldri på hva andre sa, og har mer enn nok med hva jeg sa. Så prøver å tenke at alle er i samme båt i dag🙈 selvom angsten aldri slipper taket før om et par dager.. alt jeg sa går på loop i hodet mitt i dag🫣

ts. 

AnonymBruker
Skrevet

det er rett og slett fordi nivåene stiger når du er påvirket av alkohol, og når de synker igjen får man ofte angst. 
Det går over. I dag kan du lulle deg inn i et pledd og prøve å sove det av deg. 
Det går over. 
har det slik selv, og har rett og slett kuttet ut alkohol for flere år siden av den grunn. 

Anonymkode: 8a0e4...307

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...