Gå til innhold

Skolestarter i hus!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en som starter på skolen nå til høsten 🥳 

Går barnet i bhg helt frem til skolestart? Eller avsluttes bhg-året helt i juni? Barnet vært pleier å ha lang ferie så det er ikke noe problem sånn sett. Jeg bare liker å vite slikt i god tid i forveien.

Hvordan er oppstarten på skolen? Bør man som forelder ta fri? Vi har ingen mulighet for barnepass og han er jo litt for liten til å være alene. 

Når melder man opp barnet til sfo? Må man passe på dette selv eller får vi tilbud om det?

Beklager dumme spørsmål 😅✌️

Anonymkode: 4fa34...768

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*Barnet VÅRT skulle det stå 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Du må lese vedtektene til barnehagen,noen steder har du bhg plass til skolestart, andre steder til utgang av juli. På kommunen sine nettsider vil du nok finne informasjon om sfo og søknad. 

Anonymkode: f6106...884

• Liker 3
Skrevet

Hos oss begynner SFO 1. august, så barnehagen går ut juli. Men de skal ha ferie fra bhg som vanlig. Kan være forskjellig fra sted til sted.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du lurer på varierer nok litt fra sted til sted. 

Når mine sluttet i barnehagen så måtte de avvikle 4 uker ferie innen august. Og etter det hadde de ikke barnehageplass. Men i den ene bhg vi brukte kunne man kjøpe seg plass fram til skolestart. I den andre vet jeg enkelte andre fikk avtale å begynne ferie senere og dermed ha ferie i august fram til skolestart.(men dette var nok mer unntak enn regel)

I mange kommuner er det sfo-tilbud fra 1 august og fram til skolestart. Men dette varierer, det er f eks ikke sånn i kommunen jeg bor i. 

Når man skal over i skolesystemet er det mer sånn at man må finne ut av info selv. Og ang påmelding til Sfo måtte vi selv søke opp informasjonen på kommunen sine sider. Jeg fikk tilfeldig høre når søknadsfristen var av noen andre og kunne fort gått glipp av denne. Første info om skole og sfo fikk vi på et møte i juni, søknadsfristen til sfo var 1. mai.

Anonymkode: 607ab...0cb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har plass t.o.m. 31. juli, men all ferie må være avviklet innen dette tidspunktet.

Anonymkode: 0e096...3d6

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok helt sikkert bhg-plass til 31. juli, men barna er jo pålagt 3 uker ferie i tidsrommet 1. juni-1. september eller noe sånt så da er det jo naturlig at man tar de i juli. Vi hadde skolestart i fjor og ingen av skolestarterne var i bhg i juli. 

Mtp fri var det besøksdag på skole, ”tilvenning” 1 dag på SFO og første skoledag. + at de to første dagene av skoleåret som regel er planleggingsdager, og da har man ikke barnehageplass. 

Anonymkode: 119eb...7f0

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, du må søke om SFO-plass. Men her var det bare en formalitet, alle fikk plass. Det ble informert om i infobrev fra skolen på rundt besøkdagen i mai tror jeg. Når mener du at han skal være alene? De fleste steder er det vel et SFO-tilbud fra 1. august og til skolestart. 

Anonymkode: 119eb...7f0

AnonymBruker
Skrevet

I kommunen her så har barn i private barnehager krav på sfo plass fra 01.august. Barn i kommunale barnehager har krav på sfo plass fra 15.august. Barn i kommunale barnehager kan bruke bhg plassen tom 14.august og barn i private bhg kan bruke plassen tom 31.07. Nå skal også ferien tas ut i forkant av skolestart så de fleste er i bhg frem til 3-4 uker før de starter på sfo.

Anonymkode: 67281...128

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill 😊

ser i vedtektene at de som starter på skolen har bhg-plass til 1.august og må avvikle 3 uker sammenhengende ferie før dette. 

Så man trenger ikke å ta noe fri i oppstarten av skole så lenge man har sfo? Da har barnet sfo fra morgenen av og så skoletimer og så sfo når skoledagen er over? Spør fordi jeg ønsker å planlegge for å evt ta fri/flytte på ferie evt jobbe redusert om det trengs. Forstår at det er lokale variasjoner 😊✌️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for innspill 😊

ser i vedtektene at de som starter på skolen har bhg-plass til 1.august og må avvikle 3 uker sammenhengende ferie før dette. 

Så man trenger ikke å ta noe fri i oppstarten av skole så lenge man har sfo? Da har barnet sfo fra morgenen av og så skoletimer og så sfo når skoledagen er over? Spør fordi jeg ønsker å planlegge for å evt ta fri/flytte på ferie evt jobbe redusert om det trengs. Forstår at det er lokale variasjoner 😊✌️

Nei, du trenger ikke ta noe fri i forbindelse med oppstart på skole. Første skoledag tar jeg fri (velferdspermisjon). Ellers har de SFO før og etter skolen ja. Her starter de aller fleste på SFO i august før skolen starter, slik at de blir kjent. I juni er det noe opplegg 2 dager, en fag for foreldre og en dag for barna bare. Alt dette får du helt sikkert informasjon om fra skolen. Jeg har meldt min skolestarter på SFO allerede, det gjøres via kommunens nettside. 

Anonymkode: c9d83...f26

Gjest issoras
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for innspill 😊

Du bør sjekke skoleruta. Her er det 2 planleggingsdager i august hvor også barnehage og sfo er stengt. De to dagene før skolestart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for innspill 😊

Om dere kjøper full plass på sfo har kidden sfo om morgenen før skolestart og om ettermiddagen etter skolen er ferdig for dagen.

Anonymkode: 1c064...630

AnonymBruker
Skrevet

Vår bhg er stengt 3 siste uker i juli. Man har plass frem til dette. Så er det oppstart i AKS 1. august, så det kan bli litt mer enn tre uker om 1 august ikke er mandag.

Det er to planleggingsdager i midten av august der AKS er stengt.

Første skoledag må du ha fri - de starter sent og foreldrene blir gjerne med inn litt. Det er få barn på AKS den dagen da de fleste har en aldri så liten festdag ❤️

Vi har også hatt tre førskoledager på skolen i mai for skolestarterne, det har vært helt topp! 

Anonymkode: 6fcbb...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...