AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 Jeg har gjort det før, innført kjøpestopp. Det går sport i å spare mest mulig. Men nå MÅ jeg. Det ser ut som budsjettet går i minus, har ikke engang oversikt. Jeg er på aap fra nav, men skal ut i arbeid nå. Siste barnetrygd opphører også denne måned. Det utgjør 2000 kr 🤔 Håper flere er med på KJØPEFRITT år. Jeg skal ta ut kr 3000 i cash og se hvor langt jeg kommer med å bare bruke cash på nødvendige varer. Anonymkode: a6333...e59 11 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 Vil redusere litt på forbruket, mest på klær og minst på mat og vin. Anonymkode: eeb24...b40 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 Jeg skal føre 100% regnskap og budsjett i år, faen er lei av at penger tyter ut som en åpen brannslange mot en brennende bygning. 🥵 Anonymkode: 3a8a1...099 11 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg skal føre 100% regnskap og budsjett i år, faen er lei av at penger tyter ut som en åpen brannslange mot en brennende bygning. 🥵 Anonymkode: 3a8a1...099 Hmm hva mener du, kjøper du masse mer enn du trenger kanskje?? Jeg kjøper nye hudpleiegreier selv om jeg har fra før 🥴 Anonymkode: a6333...e59
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 Jeg skal IKKE KJØPE NOE. Annet enn nødvendig da, som mat, vaskemidler, snus(ja jeg vet..) Jeg har klær. Om jeg får lyst på noe nytt, så må jeg tenke meg om. Har jeg dette fra før? Hvis ja, kan jeg ikke kjøpe. Jeg skal bruke det jeg har. Det jeg ikke bruker skal jeg selge. Anonymkode: a6333...e59 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 Har ikke kjøpt et nytt plagg på to år. Brukt, ja. Null stress. ..men bruker 10.000 i mnd på mat, så rom for forbedringer🤣 Anonymkode: c0a89...471 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hmm hva mener du, kjøper du masse mer enn du trenger kanskje?? Jeg kjøper nye hudpleiegreier selv om jeg har fra før 🥴 Anonymkode: a6333...e59 Sikkert både og, det vil i allefall hjelpe å få en oversikt. Anonymkode: 3a8a1...099 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har gjort det før, innført kjøpestopp. Det går sport i å spare mest mulig. Men nå MÅ jeg. Det ser ut som budsjettet går i minus, har ikke engang oversikt. Jeg er på aap fra nav, men skal ut i arbeid nå. Siste barnetrygd opphører også denne måned. Det utgjør 2000 kr 🤔 Håper flere er med på KJØPEFRITT år. Jeg skal ta ut kr 3000 i cash og se hvor langt jeg kommer med å bare bruke cash på nødvendige varer. Anonymkode: a6333...e59 Men husk å skann trumf-kortet og andre medlemskort/apper om du har det slik at du får rabatt/bonus likevel. Anonymkode: 3e157...a9d 2
Diamant20 Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 Jeg er med! Har blitt veldig mye shopping siste halvåret, først og fremst av ting som brukes opp (heldigvis), men nå er skuffer og skap fulle og lommeboka tom. Motivasjonen skal være å kunne unne meg litt kos i ferien😄 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 Jeg skal også ha kjøpestopp 2024. Mye pga all buffer er brukt opp og må fylles opp igjen. Samt kutte ut alt av unødvendig kjøp, altså ting jeg ikke må ha men vil ha. Har blitt alt for mange impulskjøp de siste par årene, som rett og slett er å kaste penger ut av vinduet. Nå er det stopp! Vil fokusere med på gjenbruk, være fornøyd med det vi har, og ikke kjøpe noe bare for at det er fint/trendy. Ønsk meg lykke til 😅 Anonymkode: a4b4d...8d2 4 1
Eneri Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 Jeg har tenkt å ha et kjøpefritt kvartal i 2024. Syns ikke jeg sløser og MÅ ikke ha kjøpestopp av økonomiske grunner. Men trenger å snu fokus til det jeg allerede har, unngå overforbruk, bruke opp og få god oversikt over hva jeg har hjemme. Dere som skal ha kjøpestopp - evt har hatt det før - lager dere lister over ting dere FÅR kjøpe? Skjønner selvsagt mat, toalettartikler , vaskemidler. Men hvis man VET man kastet sandalene ifjor så trenger man nye feks. Eller gjør dere det mer generelt som å gi seg selv lov å kjøpe 6 ting iløpet av et år?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 Jeg skal ha et kjøpeår i år jeg. Har endelig økonomi til det etter å ha vært arbeidsledig i flere år. Har også gått ned 20 kilo så trenger alt nytt. Ser frem til å bytte ut alt av slitte og hullete klær! Anonymkode: 75db5...17e 3 9 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Fult kjøpeSTOPP, kun sparing Anonymkode: 7da04...f83
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skal ha et kjøpeår i år jeg. Har endelig økonomi til det etter å ha vært arbeidsledig i flere år. Har også gått ned 20 kilo så trenger alt nytt. Ser frem til å bytte ut alt av slitte og hullete klær! Anonymkode: 75db5...17e Glemte å skrive: satser på kjøpestopp i 2025 istedet 😇 Anonymkode: 75db5...17e 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 Jeg har full kjøpestopp. Skal bruke opp alt jeg har av både klær, sminke og såpe. Lagde meg et lite 'lager' før jeg mista jobben. Men jeg har uansett et mål om å leve minimalistisk, liker følelsen av å ikke eie så mye. Anonymkode: 7c8e9...2e0 3 1
solsolsol Skrevet 1. januar 2024 #16 Skrevet 1. januar 2024 Kontanter hjalp meg også sist jeg gjorde det. Eneste er å ikke kjøre fullt på i januar og unngå å kjøpe vinterklær/sko++ på salg om det er ting man faktisk må kjøpe til høsten (på fullpris). Nå lever vi mer eller mindre kjøpefritt hvert år, har gjort det i elleve år. Setter av et visst beløp i året til unødvendige ting, klær, interiør, hobby, hage ++ Før ville jeg feks kjøpt klær bare fordi de var fine, eller om en jakke ble ødelagt hadde jeg kjøpt en ny, nå kjøper jeg ikke med mindre jeg *faktisk * ikke klarer meg uten. Og sjekker alltid finn før jeg kjøper nytt.
Søgni Skrevet 1. januar 2024 #17 Skrevet 1. januar 2024 (endret) I 2024 skal jeg ikke kjøpe noe sminke, unntatt mascara og concealer når jeg går tom. Og minimalt med annen kosmetikk. Og hvis noen tenker at jeg kommer til å bli syk av å bruke 2023-sminke i desember 24, så er det en sjanse jeg tar, for å si det sånn. Jeg rydda på badet før jul, og ble nesten kvalm da jeg gikk gjennom sakene mine. Det ble liksom så konkret at jeg har for mye i hver kategori. Det er ikke det at jeg har massive mengder, for det har jeg ikke. Det er det at jeg lar meg rive med når det er noe nytt og opphypet som kommer, og at jeg har for lett for å konstruere meg behov. Akkurat slik de vil jeg skal. Føler meg som en sau som har gått rett i overforbrukfella. 😬 Hvorfor har jeg fem foundationer, når jeg egentlig liker den første best og har likt den hele tida? Hvorfor har jeg over fem brynprodukter, når jeg ser lik ut uansett hvilket jeg bruker? Hvor mange flere plommefarga eller rosa blusher trenger jeg egentlig? Endret 1. januar 2024 av Søgni 2 6
Diamant20 Skrevet 1. januar 2024 #18 Skrevet 1. januar 2024 Søgni skrev (1 time siden): I 2024 skal jeg ikke kjøpe noe sminke, unntatt mascara og concealer når jeg går tom. Og minimalt med annen kosmetikk. Og hvis noen tenker at jeg kommer til å bli syk av å bruke 2023-sminke i desember 24, så er det en sjanse jeg tar, for å si det sånn. Jeg rydda på badet før jul, og ble nesten kvalm da jeg gikk gjennom sakene mine. Det ble liksom så konkret at jeg har for mye i hver kategori. Det er ikke det at jeg har massive mengder, for det har jeg ikke. Det er det at jeg lar meg rive med når det er noe nytt og opphypet som kommer, og at jeg har for lett for å konstruere meg behov. Akkurat slik de vil jeg skal. Føler meg som en sau som har gått rett i overforbrukfella. 😬 Hvorfor har jeg fem foundationer, når jeg egentlig liker den første best og har likt den hele tida? Hvorfor har jeg over fem brynprodukter, når jeg ser lik ut uansett hvilket jeg bruker? Hvor mange flere plommefarga eller rosa blusher trenger jeg egentlig? Jeg bruker øyenskygge fra 2017 ennå, bruker jo 100 år på å bruke opp en jo😅 Kjøpte ikke bare ett, men flere nye paletter sommeren 2022 siden jeg snart var tom, men det drøyer den øyenskyggen😅 Bruker CC cream som snart er 1,5 år, så lenge den er fin i konsistens og lukt tenker jeg det går fint. 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #19 Skrevet 1. januar 2024 Jeg starta med dette for etpar år siden...spart enorme summer. Slutta med sminke også. Kuttet alkohol, koffein og nikotin. Laget meg budsjett, med romslig for matinnkjøp. Mat er viktigste i mitt liv, spiser ute en gang i uken til maks 200kr. Kjøper ikke noe klær, kun undertøy/sokker nytt. Kjøpt mye brukte plagg ellers, bare der sparer man SINNSYKT mye!! Jakker til mange tusen...hvor DUM har jeg vært! Får den brukt til langt under halve prisen... Nå sparer jeg minst 20k hver mnd på endret levestil Men har det bra for det! Anonymkode: b3b6e...fad 1
Diamant20 Skrevet 1. januar 2024 #20 Skrevet 1. januar 2024 Eneri skrev (2 timer siden): Jeg har tenkt å ha et kjøpefritt kvartal i 2024. Syns ikke jeg sløser og MÅ ikke ha kjøpestopp av økonomiske grunner. Men trenger å snu fokus til det jeg allerede har, unngå overforbruk, bruke opp og få god oversikt over hva jeg har hjemme. Dere som skal ha kjøpestopp - evt har hatt det før - lager dere lister over ting dere FÅR kjøpe? Skjønner selvsagt mat, toalettartikler , vaskemidler. Men hvis man VET man kastet sandalene ifjor så trenger man nye feks. Eller gjør dere det mer generelt som å gi seg selv lov å kjøpe 6 ting iløpet av et år? Jeg tenker at jeg skal få lov å kjøpe følgende - Forbruksvarer jeg trenger, som jeg har brukt opp - Sminke jeg bruker fast med bra tilbud, ikke kjøpe produkter jeg har mye av. Men det skal som sagt være et bra tilbud - ting jeg har hatt på ønskelisten lenge og kan få til en bra pris, eller at jeg har gjort noe annet som gjør at jeg kan unne meg det. Ønskelisten min består av flere dyre ting, og kommer noe til en bra pris så har jeg lov å kjøpe det. Spesielt siden ønskelisten min nå består av ting jeg vet vil bli brukt. Tingene er i god kvalitet og vil vare lenge. Dette er også litt av grunnen til at jeg vil prøve å redusere forbruket, det blir lettere å kjøpe kvalitet når man faktisk trenger det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå