Gå til innhold

Hvorfor tror folk at alle katter bare vil kose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min katt vil selv bestemme når det skal koses, og blir irritert hvis det blir tvangskosing.

Jeg er borte i ny og ne og trenger kattepass, men venner tror pus vil kose konstant og det ønsker jeg ikke.

Småbarnsfamilier er heller ikke velkommen som kattepassere hos meg, eller besøk som bare vil kose med pus.

Anonymkode: 4810e...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min katt vil helst ligge oppå meg 24/7 og kose. 

Katter er forskjellige 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det sier jo pus fra om selv, de går, evnt klorer seg løs/spreller hvis de blir holdt. 

Anonymkode: 130a6...480

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det sier jo pus fra om selv, de går, evnt klorer seg løs/spreller hvis de blir holdt. 

Anonymkode: 130a6...480

Flere av mine venner er bare vant til katter som vil kose seg med 24/7, og de klarer ikke å lese pus og tolke signalene om at han ikke ønsker kos

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vil du at en katt skal kose og komme bort, så ignorer katten. Er så mange ganger jeg har vært den eneste i rommet som ikke gir katten oppmerksomhet, alikevel kommer den oftest først til meg, så avvisning trigger noe i de 😅

Anonymkode: 92ccf...739

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det. 

Anonymkode: 74b8f...85f

AnonymBruker
Skrevet

Noen folk skjønner ikke at katter (og dyr generelt) har personligheter og egne ønsker. Bor selv med noen som er oppvokst med hund og ikke kan lese kattens kroppsspråk i det hele tatt.

"Ikke plag kattene" / "La kattene være i fred" er standard for meg å si når det kommer besøk. 

Anonymkode: 4a523...9f3

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår katt vil kose når den vil selv. De er veldig egenrådig og de gangene jeg tar den opp i sofaen og vil kose med den, så flyr den ned igjen. Liker ikke bli fanget eller holdt 

Anonymkode: 0e6e6...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg trådstarter er litt sjalu på at noen koser med katten hennes

Anonymkode: 3a793...547

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her tror jeg trådstarter er litt sjalu på at noen koser med katten hennes

Anonymkode: 3a793...547

Overhodet ikke, men jeg er bare lei at besøkende skal tvangskose med katten min og ikke klarer å lese kattens kroppsspråk .

Det vil si at katten slår etter de med poten eller prøver å bite de

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Overhodet ikke, men jeg er bare lei at besøkende skal tvangskose med katten min og ikke klarer å lese kattens kroppsspråk .

Det vil si at katten slår etter de med poten eller prøver å bite de

Ts

Jeg skjønner 100% hva du mener. Spesielt når katten prøver å spise eller sove så blir jeg mer irritert. At katten må gjemme seg under seng/sofa for å få fred i eget hus kommer ikke på tale. Her blir det sjeldent kloring, men katten legger seg flat og prøver å gjøre seg usynlig.

Soverommet mitt er et fristed for kjæledyrene (og meg). Går dyrene dit så følger heldigvis ikke gjester etter

Anonymkode: 4a523...9f3

AnonymBruker
Skrevet

Folk flest henger jo ikke på kjæledyrforum og kan ikke kattekropsspråk. Hvis de i de hele tatt merker at katten slår med halen, tror de den er glad og logrer som en hund. Du må bare prøve å forklare dem.

Men det er iriterende. Jeg har en sjenert katt, og noen som besøker meg vil så gjerne bli venn med den. Men istedenfor at de sitter stille og ignorerer den som jeg ber om, skal de følge etter den med trampende sko og stirre på den og lokke og mase. Så blir de sure på katten som ikke kan oppføre seg. 

Men hvis de ikke vil koses med, burde de ikke være så myke og gode. 😻

Anonymkode: ba4ae...e40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det handler mye om de rundt deg.

Nye mennesker som kommer hit spør om de kan hilse på pus, om pus er trygg på fremmede, og om pus er snill.
De gangene jeg har måtte brukt ukjente kattepassere, så spør de først om pus er leken, og så hva jeg ønsker de skal gjøre med pus når de er innom.

Om jeg hadde hatt besøk som prøvde tvangskose pus, så hadde jeg vært veldig tydelig på at det ikke er greit. Jeg leser mine puser, og det er mitt ansvar å sørge for at de har det bra i sitt hjem, og det inkluderer å sette svært tydelig grenser for besøkende. Jeg kan gjenta beskjeden om å ikke plage dyret en gang, deretter setter jeg ned foten.

Hadde en person på fest her, som ikke tok beskjeden etter en gjentakelse. Han derimot satt pent og pyntelig resten av festen når jeg spurte høyt og tydelig så alle fikk det med seg, om han følte nytelse av å plage ett dyr som viste så mye tegn til motvilje.

Anonymkode: 0b0af...c77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha lett meg om etter en kattepasser som forstår katter bedre. Det er kjempehyggelig når katter vil kose, men det betyr ikke at alle katter er kosete til enhver tid. Vi har selv en katt som synes fem minutter kos per dag er mer enn nok og da kun med folk hun kjenner. Hun er en kjærlig og snill katt, men hennes definisjon av kos er å ligge ved siden av oss og flørte med blikket, ikke å motta kos.

Også er det kanskje noe i at kattepassere som forstår at katta ikke ønsker masse kos hele tiden/kun ønsker kos på sine premisser også lettere vil kunne lese når noe er galt med katta.

Anonymkode: 42dec...901

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med hva man er vant med og. Min katt ville ha kos og la deg oppover brystet og halsen på folk, stirret inn i øynene og slikket på øyevipper for å "kose tilbake". Nå kommer nabokatten innom med jevne mellomrom. Den koser/smisker for å få litt godis. Utover det ønsker han ikke fysisk kontakt. Han godtar et tvangskyss de dagene jeg har behov for det, men det han koser seg mest med er at vi sover "sammen". Hver vår sofa, men han vil gjerne se meg og vite at jeg også ligger i ro. Når han har hvilt går han hjem til familien sin. 

Anonymkode: bd4bb...8a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2024 den 15.28):

Flere av mine venner er bare vant til katter som vil kose seg med 24/7, og de klarer ikke å lese pus og tolke signalene om at han ikke ønsker kos

Ts

Men da lærer de vel fort hvordan det egentlig er..?

Min vil ikke kose. Han har " hodepine" hele tia. Han er verdens kjipeste katt når det kommer til kos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...