AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #1 Skrevet 1. januar 2024 Ta opp forbrukslån for å starte bedrift - har noen erfaringer? Anonymkode: cf0b8...bb9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #2 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta opp forbrukslån for å starte bedrift - har noen erfaringer? Anonymkode: cf0b8...bb9 Høres ut som en dårlig ide Anonymkode: 09efb...b42 7 2
jegerrinne Skrevet 1. januar 2024 #3 Skrevet 1. januar 2024 Høres ikke bra ut. Hadde heler hørt lm kommune hadde noe opplegg for oppstart av bedrift. Vet enkelte kommuner har det 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #4 Skrevet 1. januar 2024 Sjekk med innovasjon Norge? Anonymkode: a0a86...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #5 Skrevet 1. januar 2024 Har bare sett om det på Luksusfellen Anonymkode: 23560...c5c 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #6 Skrevet 1. januar 2024 Hva skal du låne penger til? Aksjekapital? Anonymkode: 0cef8...3cd
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #7 Skrevet 1. januar 2024 En ELENDIG ide. Anonymkode: 3363c...f2d 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #8 Skrevet 1. januar 2024 Jeg kan godt forklare deg hvorfor det er en elendig idé. En av grunnene til at aksjeloven eksisterer er nettopp for å verne om kreditorene, og at ingen selskap skal driftes på kreditors regning. Derfor er det laget ganske strenge og enkle regler om at man ikke kan tappe selskaper for penger eller dele ut utbytte. Et selskap skal ALLTID ha nok egenkapital og være likvide nok til å betale løpende regninger og utgifter. Hvis styret oppdager at egenkapitalen er tapt har de en PLIKT til å melde selskapet oppløst. De 30.000 kr man må skyte inn som aksjekapital (-opprettelseskostnader til det offentlige) er et MINSTEKRAV at skal være tilgjengelig i selskapet som egenkapital. I tillegg skal selskapet også være likvid. Hvis du bruker FORBRUKSLÅN for å låne 30.000 kr er sjansen for at du kan huke av for både forsvarlig egenkapital OG likviditet særdeles liten etter svært kort tid. Å drive på kreditors regning er IKKE LOV. Du skal ha 30.000 kr hvis du skal opprette ett AS. Det er minstekravet… Hvis du ikke når minstekravet en gang og må ty til forbrukslån, så går dette aldri bra. Hvis du heller ikke kjenner aksjeloven godt, vil jeg også fraråde deg å opprette et selskap. Lær deg mer først, opprett selskap etterpå. Anonymkode: 3363c...f2d 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #9 Skrevet 1. januar 2024 Vil tro avkastning på en oppstartsbedrift er mye lavere enn renta på et forbrukslån. Så ville regnet godt på det o første omgang. Men ja mye av investeringene rundt om, eller jo lånte penger og første driftsmånedene i ett år er gjerne fra kassakreditt Anonymkode: a3344...2a9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 Forbrukslån er for steike dumme mennesker. Alle videre svar gir seg deretter. Anonymkode: deabd...a01 3
A-hunter Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 (endret) Ideen ble raskt slaktet og det er naturlig. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er håpløst, men det kommer jo helt an på forutsetningene for bedriftens fremtid og din egen finansielle situasjon. Om du, som eier, putter inn oppspart egenkapital eller (dyrt) lånt egenkapital, betyr ingenting dersom potensialet i bedriften er bærekraftig. Så, som normalt, får vi altfor lite informasjon til å mene noe kvalifisert: Skal du leve av bedriften eller er det ekstrainntekt? Hva skal lånet dekke? Aksjekapital eller varekjøp? Har du kompetanse eller kontaktnettverk som er ettertraktet? Endret 1. januar 2024 av A-hunter
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan godt forklare deg hvorfor det er en elendig idé. En av grunnene til at aksjeloven eksisterer er nettopp for å verne om kreditorene, og at ingen selskap skal driftes på kreditors regning. Derfor er det laget ganske strenge og enkle regler om at man ikke kan tappe selskaper for penger eller dele ut utbytte. Et selskap skal ALLTID ha nok egenkapital og være likvide nok til å betale løpende regninger og utgifter. Hvis styret oppdager at egenkapitalen er tapt har de en PLIKT til å melde selskapet oppløst. De 30.000 kr man må skyte inn som aksjekapital (-opprettelseskostnader til det offentlige) er et MINSTEKRAV at skal være tilgjengelig i selskapet som egenkapital. I tillegg skal selskapet også være likvid. Hvis du bruker FORBRUKSLÅN for å låne 30.000 kr er sjansen for at du kan huke av for både forsvarlig egenkapital OG likviditet særdeles liten etter svært kort tid. Å drive på kreditors regning er IKKE LOV. Du skal ha 30.000 kr hvis du skal opprette ett AS. Det er minstekravet… Hvis du ikke når minstekravet en gang og må ty til forbrukslån, så går dette aldri bra. Hvis du heller ikke kjenner aksjeloven godt, vil jeg også fraråde deg å opprette et selskap. Lær deg mer først, opprett selskap etterpå. Anonymkode: 3363c...f2d Jeg tenker å ta en halv million eller en million (fra to banker f.eks.) i forbruslån for å dekke alle mulige kostnader som jeg selv ikke klarer å dekke selv. Hvis det som står her stemmer; høres dette veldig bra: " Hvis du har under 50000 i forbruksgjeld så er 13-15% en god rente på forbrukslån Hvis du har 100 000 i forbruksgjeld så er 11 % en god rente Hvis du har over 200 000 i forbrukslån så er 9-10 % en god rente Om du har mellom 300 000 til 600 000 i forbrukslån så er mellom 6-9% en bra rente" Hentet fra: Hva er en god rente på forbrukslån? Les her! (gjeldsproblemer.com) En rente på 6 % er helt utmerket? Selv 9 % er egentlig ikke så ille. ok deal spør du meg. Anonymkode: cf0b8...bb9
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker å ta en halv million eller en million (fra to banker f.eks.) i forbruslån for å dekke alle mulige kostnader som jeg selv ikke klarer å dekke selv. Hvis det som står her stemmer; høres dette veldig bra: " Hvis du har under 50000 i forbruksgjeld så er 13-15% en god rente på forbrukslån Hvis du har 100 000 i forbruksgjeld så er 11 % en god rente Hvis du har over 200 000 i forbrukslån så er 9-10 % en god rente Om du har mellom 300 000 til 600 000 i forbrukslån så er mellom 6-9% en bra rente" Hentet fra: Hva er en god rente på forbrukslån? Les her! (gjeldsproblemer.com) En rente på 6 % er helt utmerket? Selv 9 % er egentlig ikke så ille. ok deal spør du meg. Anonymkode: cf0b8...bb9 Les innlegget du siterer igjen. Du kan ikke nok og har hverken kunnskap om aksjeselskap eller forbrukslån. I beste fall troller du bare, i verste fall er du så uviten at du ikke engang er klar over din manglende kompetanse. Ta konsekvensen av din uvitenhet og la være å gjennomføre planene du sitter med. Gjør alle, men spesielt deg selv, den tjenesten det er ved å sette deg ved skolebenken før du går videre. Anonymkode: 3363c...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les innlegget du siterer igjen. Du kan ikke nok og har hverken kunnskap om aksjeselskap eller forbrukslån. I beste fall troller du bare, i verste fall er du så uviten at du ikke engang er klar over din manglende kompetanse. Ta konsekvensen av din uvitenhet og la være å gjennomføre planene du sitter med. Gjør alle, men spesielt deg selv, den tjenesten det er ved å sette deg ved skolebenken før du går videre. Anonymkode: 3363c...f2d Jeg er uviten og det er derfor jeg spurte. Hvis jeg skal starte en bedrift; det blir i alle fall om 3 - 4 år fra nå. Så jeg har god tid til å få den kunnskapen som jeg trenger. Jeg har aldri skrevet noe sted at jeg skal starte en bedrift via forbrukslån men jeg spør om det går ann og om noen har gjort det. Forresten er jeg godt voksen i starten av 30 årene og har aldri tatt forbrukslån; så jeg har 0 erfaringer om det. Anonymkode: cf0b8...bb9
AllahBallah Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er uviten og det er derfor jeg spurte. Hvis jeg skal starte en bedrift; det blir i alle fall om 3 - 4 år fra nå. Så jeg har god tid til å få den kunnskapen som jeg trenger. Jeg har aldri skrevet noe sted at jeg skal starte en bedrift via forbrukslån men jeg spør om det går ann og om noen har gjort det. Forresten er jeg godt voksen i starten av 30 årene og har aldri tatt forbrukslån; så jeg har 0 erfaringer om det. Anonymkode: cf0b8...bb9 Hele greia med å opprette et AS er jo blant annet for å ikke selv stå økonomisk ansvarlig skulle firmaet gå under. (Med visse unntak, såklart). Det du gjør er jo egentlig det helt motsatte. Du setter deg selv i en veldig utsatt økonomisk posisjon dersom firmaet ditt ikke klarer seg. Forbrukslån er i mine øyne, kun for helt ekstreme tilfeller. Som du absolutt vet du kommer til å klare betjene og helst tilbakebetale på kort tid. Den "rette" måten å gjøre det på, vil jo være å opprette AS'et, og heller ta opp bedriftslån for bedriften dersom du trenger dette. (Sikkert vanskelig å få til, men..). EDIT: Dessuten, skal du først starte en bedrift om 3-4 år, så er det jo bedre å spare opp penger de neste 3-4 årene? Og heller satse de oppsparte midlene i bedriften. Endret 1. januar 2024 av AllahBallah 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #16 Skrevet 1. januar 2024 Høres ut som den sikreste veien til konkurs spør du meg. Spar deg opp kapital for å starte. Og undersøk om du kan søke rundt om kring for å få støtte. Finnes utallige plasser man kan søke om kapital. Har dem trua på ideen din så får du kapital. Anonymkode: 0fb41...96c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #17 Skrevet 1. januar 2024 Husk at du må ha høy nok inntekt fra en fast jobb først. Spesielt siden du skal låne uten annen sikkerhet så vil bankene stille enda høyere krav til inntekten din. Anonymkode: 3eefb...cc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå