AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 Idag skulle vi feire nyttårsaften hos ett par venner, ca 15 min gåtur fra det vi bor. Min mor kunne være barnevakt til kl 00:00 idag. Min samboer blir alltid dritings når vi er ute, og idag var intet unntak. Vi har en baby på 11 mnd, og han skal ta han imorgen tidlig (kl 06) og jeg inatt. Jeg har kun tatt meg ett glass vin. Han er nå drita full, og jeg tror ikke han ville klare å ta babyen imorgen tidlig. Hvordan ville dere reagert? Jeg har vurdert lenge å gå, pga dette. Det er hver eneste jul, nyttår, eller andre ting vi skal. Vi var der kun i 3 timer og føles som jeg er sammen med en alkoholiker når han aldri kan styre inntaket Anonymkode: c8126...3fd 2 18
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Skrevet 31. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Idag skulle vi feire nyttårsaften hos ett par venner, ca 15 min gåtur fra det vi bor. Min mor kunne være barnevakt til kl 00:00 idag. Min samboer blir alltid dritings når vi er ute, og idag var intet unntak. Vi har en baby på 11 mnd, og han skal ta han imorgen tidlig (kl 06) og jeg inatt. Jeg har kun tatt meg ett glass vin. Han er nå drita full, og jeg tror ikke han ville klare å ta babyen imorgen tidlig. Hvordan ville dere reagert? Jeg har vurdert lenge å gå, pga dette. Det er hver eneste jul, nyttår, eller andre ting vi skal. Vi var der kun i 3 timer og føles som jeg er sammen med en alkoholiker når han aldri kan styre inntaket Anonymkode: c8126...3fd Da er han jo faktisk det. Dette er totalt uansvarlig og en veldig god grunn for å gå. Stakkars deg! Her må han ta tak i problemet sitt og bli mer ansvarlig. Anonymkode: da51b...5c4 15 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Idag skulle vi feire nyttårsaften hos ett par venner, ca 15 min gåtur fra det vi bor. Min mor kunne være barnevakt til kl 00:00 idag. Min samboer blir alltid dritings når vi er ute, og idag var intet unntak. Vi har en baby på 11 mnd, og han skal ta han imorgen tidlig (kl 06) og jeg inatt. Jeg har kun tatt meg ett glass vin. Han er nå drita full, og jeg tror ikke han ville klare å ta babyen imorgen tidlig. Hvordan ville dere reagert? Jeg har vurdert lenge å gå, pga dette. Det er hver eneste jul, nyttår, eller andre ting vi skal. Vi var der kun i 3 timer og føles som jeg er sammen med en alkoholiker når han aldri kan styre inntaket Anonymkode: c8126...3fd Og hvorfor går du ikke? Anonymkode: 2ea05...96e 9 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 For det første: Jeg hadde ikke vært der i morgen tidlig, hadde tatt med meg barnet og sovet en annet sted. Så hadde jeg satt et ultimatum: enten ta ansvar for drikkingen sin eller flytte ut. Anonymkode: fdc25...203 5 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Det er uansvarlig av han, men det er og uansvarlig av deg å la han ta ansvar for barnet deres klokken 06, når han har vært på fylla. Du viste vel og disse tingene om han før du fikk barn med han? La vær å få flere barn med han? Anonymkode: d3f8c...a9f 2 7
Leeloo Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 Ultimatum er sjelden en god løsning, men her hadde jeg faktisk gitt ultimatum om å ikke drikke når han er med deg og/eller har ansvar for barn dagen etter. En rotbløyte med kompiser et par ganger i året er én ting, men å ikke klare å være i nærheten av festligheter og alkohol uten å bli dritings er uholdbart. 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Hvorfor tar ikke du babyen i natt og i morgen når han er full? Anonymkode: 2df24...5ae 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 Det der hadde jeg ikke giddet. Så utrolig uansvarlig og egoistisk. Anonymkode: e29ee...231 5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor tar ikke du babyen i natt og i morgen når han er full? Anonymkode: 2df24...5ae Jeg skal jo selvfølgelig gjøre det, men poenget var at han egentlig har ansvar for han om det gir mening. Anonymkode: c8126...3fd 15 3 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Og hvorfor går du ikke? Anonymkode: 2ea05...96e Jeg vet ikke. Jeg føler meg dum og håpløs som har fått barn med han. Jeg føler andre kommer til å tenke jeg er dum, som ikke klarer å ha ett forhold etter å ha fått en baby som kun er 11 mnd. Redd for å være alene, redd for økonomi (jeg vil klare meg helt fint men det vil jo selvfølgelig merkes) og redd for å bli alene for alltid. Anonymkode: c8126...3fd 6
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 Jeg regner med at han vet at han har ansvaret i morgen, at dette sikkert er noe dere har avtalt. Da er det veldig uansvarlig å drikke seg drita. Spesielt siden dette er en gjenganger i følge deg. Jeg tror ikke jeg hadde orket er slikt forhold. Han kan ikke styre seg. Du må ta ansvar når egentlig han skal ta ansvar. Hva om dere begge hadde dratt ut (barnepass hjemme), han skulle hatt ansvaret på natten/morgen og dere begge kom hjem drita? Ikke at noen foreldre burde kommet hjem sørpe drita da. Men det ligger noe i det å kunne styre seg selv, ta og dele ansvaret. Anonymkode: d0c62...1eb 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 Leeloo skrev (7 minutter siden): Ultimatum er sjelden en god løsning, men her hadde jeg faktisk gitt ultimatum om å ikke drikke når han er med deg og/eller har ansvar for barn dagen etter. En rotbløyte med kompiser et par ganger i året er én ting, men å ikke klare å være i nærheten av festligheter og alkohol uten å bli dritings er uholdbart. Jeg har prøvd å ikke gi ultimatum men å snakke rolig med han om det, og spørre «hva tenker du at du kan gjøre for å drikke mindre». Da klikker han og går rett i forsvar og sier «du skal ikke nekte meg å drikke» etc. Vi er også med hans venner ofte, som stopper meg når jeg ber han drikke mindre. De kan si at jeg bør ta det når han er edru, som selvfølgelig er riktig. Likevel prøver jeg å forklare at jeg må ta det før det eskalerer da vi har ansvar for ett barn. Anonymkode: c8126...3fd 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke. Jeg føler meg dum og håpløs som har fått barn med han. Jeg føler andre kommer til å tenke jeg er dum, som ikke klarer å ha ett forhold etter å ha fått en baby som kun er 11 mnd. Redd for å være alene, redd for økonomi (jeg vil klare meg helt fint men det vil jo selvfølgelig merkes) og redd for å bli alene for alltid. Anonymkode: c8126...3fd Er du ikke mer redd for å bli i et forhold hvor en part ikke bryr seg om å ta ansvar for barnet sitt og hvilke signaler det sender til barnet? Det hadde jeg vært. Anonymkode: 2ea05...96e 11 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg regner med at han vet at han har ansvaret i morgen, at dette sikkert er noe dere har avtalt. Da er det veldig uansvarlig å drikke seg drita. Spesielt siden dette er en gjenganger i følge deg. Jeg tror ikke jeg hadde orket er slikt forhold. Han kan ikke styre seg. Du må ta ansvar når egentlig han skal ta ansvar. Hva om dere begge hadde dratt ut (barnepass hjemme), han skulle hatt ansvaret på natten/morgen og dere begge kom hjem drita? Ikke at noen foreldre burde kommet hjem sørpe drita da. Men det ligger noe i det å kunne styre seg selv, ta og dele ansvaret. Anonymkode: d0c62...1eb Ja, det er nettopp dette. Vi hadde avtalt dette lenge på forhånd, og det er alltid jeg som må ta ansvar. Det er alltid jeg som aldri kan ta meg en øl for han skal ta det, eller jeg som må passe på. Når vi er ute sammen kan jeg ikke kose meg for jeg blir stressa og nervøs over hvordan han blir Anonymkode: c8126...3fd 5 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du ikke mer redd for å bli i et forhold hvor en part ikke bryr seg om å ta ansvar for barnet sitt og hvilke signaler det sender til barnet? Det hadde jeg vært. Anonymkode: 2ea05...96e Jo selvfølgelig er jeg det også, det er bare kjempe vanskelig. Jeg har dårlig samvittighet ovenfor barnet, samtidig som jeg kjenner på disse fæle følelsene selv. Anonymkode: c8126...3fd 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #16 Skrevet 1. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo selvfølgelig er jeg det også, det er bare kjempe vanskelig. Jeg har dårlig samvittighet ovenfor barnet, samtidig som jeg kjenner på disse fæle følelsene selv. Anonymkode: c8126...3fd Dette hadde vært dråpen for meg personlig. Det virker som om du har forsøkt snakke med han flere ganger. Han prioriterer seg selv. Og han har venner som støtter opp om hans egoisme. Nytt år, nye muligheter. Ikke kast det bort på han. Anonymkode: 2ea05...96e 12 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #17 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er nettopp dette. Vi hadde avtalt dette lenge på forhånd, og det er alltid jeg som må ta ansvar. Det er alltid jeg som aldri kan ta meg en øl for han skal ta det, eller jeg som må passe på. Når vi er ute sammen kan jeg ikke kose meg for jeg blir stressa og nervøs over hvordan han blir Anonymkode: c8126...3fd Det skal ikke være slik. Du blir egentlig styrt av han, uten at den styringen skal overdrives unødig. Men når det alltid er han som bestemmer hvem (seg selv) som skal drikke, drikker seg overstadig jevnlig, ikke tar avtalt ansvar m.m. så er det noe som skurrer. Da er han på feil plass i livet til å ha barn og samboer mener jeg. Anonymkode: d0c62...1eb 7 1
Hmmmmmm Skrevet 1. januar 2024 #18 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor tar ikke du babyen i natt og i morgen når han er full? Anonymkode: 2df24...5ae Hvorfor gjør ikke du alt på jobben? La de andre sitte å slappe av. Skulle bare mangle 14 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #19 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Idag skulle vi feire nyttårsaften hos ett par venner, ca 15 min gåtur fra det vi bor. Min mor kunne være barnevakt til kl 00:00 idag. Min samboer blir alltid dritings når vi er ute, og idag var intet unntak. Vi har en baby på 11 mnd, og han skal ta han imorgen tidlig (kl 06) og jeg inatt. Jeg har kun tatt meg ett glass vin. Han er nå drita full, og jeg tror ikke han ville klare å ta babyen imorgen tidlig. Hvordan ville dere reagert? Jeg har vurdert lenge å gå, pga dette. Det er hver eneste jul, nyttår, eller andre ting vi skal. Vi var der kun i 3 timer og føles som jeg er sammen med en alkoholiker når han aldri kan styre inntaket Anonymkode: c8126...3fd Jeg gikk fra min eksmann etter flere slike episoder. Jeg orket ikke leve med en alkoholiker,som han er Anonymkode: 616d7...62f 1 3
Andro Skrevet 1. januar 2024 #20 Skrevet 1. januar 2024 Han har ikke respekt for deg, og han tar ikke omsorgsansvar for barnet sitt. Ved å drikke seg full lemper han alt over på deg, og slik utnytter han deg. Når han blir sint av at du tar det opp, så viser han en emosjonell tilknytning til rus som ikke er bra. Jeg tror at du skal være mer redd for hva dette gjør med deg enn å være alene. Vær heller stolt av å være den som tar ansvar for deg selv og barnet ditt. 7 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå