Gå til innhold

Må bæsje så ofte. Er så lei..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg måttet bæsje sikkert 7-8 ganger. Får aldri tømt meg helt, og føler det presser på igjen rett etter jeg har vært på do.

Mitt vanlige mønster er sikkert 4-5 ganger daglig.

Tror ikke jeg har IBS da jeg aldri har magesmerter eller diaré.

Jeg spiser mye usunt, blir en del sukker, ferdigmat etc.. 

Spesielt på jobb må jeg ofte på do. Jeg har sosial angst, kan det spille inn på hyppigheten?

Klarer for eksempel aldri å gå på do om morran. Det tar noen timer før systemet skyter inn..

Noen som kan kjenne seg igjen? Og har råd?

Anonymkode: 8d33d...e97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville dratt til legen for sikkerhets skyld. Angst kan selvsagt spille inn, men det kan jo være noe fysisk også.

Anonymkode: 158b5...ce5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville dratt til legen for sikkerhets skyld. Angst kan selvsagt spille inn, men det kan jo være noe fysisk også.

Anonymkode: 158b5...ce5

Det har jo blitt mye rar mat i jula og romjula. Og mønsteret mitt på 4-5 ganger dagen har jeg hatt så lenge jeg kan huske.

Har alltid slitt med stress rundt å ha tilgang på toalett når jeg har reist eller vært på besøk. Det går utover det sosiale også.

Skrevet

Sjekk om du har cøliaki. Trenger ikke ha magesmerter hvis du har det.

Anonymkode: d2a52...ea2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har IBS, og selv om jeg aldri kan spise før jeg skal forlate huset, må spise latterlig sakte, og for all del ikke føle på stress med mat innabords, så er det skikkelig digg å aldri være oppblåst. Alt bare renner igjennom. Kan love deg at for ofte er bedre enn for sjeldent. 

Anonymkode: 4960a...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her lukter det tur til legen. Kan det være ulcerøs kolitt eller crons? Har selv ulcerøs colitt og det kunne tidligere være perioder der jeg alltid orienterte meg om det var et toalett i nærheten. Ville tatt en sjekk..

Anonymkode: afbf2...52d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også. Jeg har ibs, så ikke så rart kanskje, men i perioder forbanner jeg hvor mye tid jeg må tilbringe på toalettet. 

Anonymkode: 56b62...cd7

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg blir akkurat sånn når jeg spiser mye fet mat som sjokolade, nøtter, lasagne. Det er for lite fiber og fett går tregt i systemet. Pluss at du kanskje også spenner magemuskler uten å tenke over det. Jeg er helt lik, og sliter også med å gå på do andre steder enn hjemme. Når jeg klarer å spise sunnere blir det bare en gang per dag, så jeg vet veldig godt at jeg selv er skyld i problemet. Rekorden min er vel rundt 11 ganger på en dag, slitsomt... Jeg har blitt testet for cøliaki etc. For tiden er jeg inni en sjokolade periode og må ca 3-4 ganger per dag, blir aldri 'ferdig'. Synd mat er så bundet til følelser, ellers hadde jeg selvsagt spist kjemepsunt hver dag. Men når livet er vanskelig synes jeg likevel det er bedre med litt sjokolade avhengighet enn andre alternativer som dop og daglig alkohol.

Anonymkode: 142d0...c2f

AnonymBruker
Skrevet

Du kan være forstoppet selv om du ikke skulle tro det. Bytt ut fast food og sukker med fiber. Grønnsaker, frukt, nøtter, korn. Drikk godt med vann. I en periode kan du gjerne føle deg i ulaget, men så kan det snu og bli til det bedre.

Anonymkode: 13c4b...43d

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tipper du er helt frisk. Er faktisk vanlig med toalettbesøk opptil flere ganger daglig. 
Råder deg til å være flink med kosthold, mosjon og væskeinntak over en periode. 
Ta deg nok tid på toalettet. Om du føler du må gå like etter du er «ferdig» så er det ikke så rart det blir 4-5 ganger daglig. 

Drikk mye vann, mer enn du tror du trenger. Få i deg nok fiber, men ikke overdriv fiberinntaket heller, spis frukt og grønnsaker. Spiser du mer fiber må du også drikke mer vann. Kutt ut fastfood og fet mat. 
Mosjon bør minst være en gåtur på 30-60 minutter daglig. Gjerne to turer om du har tid. Finnes også reseptfrie midler du kan bruke i denne perioden for å hjelpe magen litt på vei, ‘Movicol’ eller ‘frukt og fiber’ er å anbefale. Fåes kjøpt på apotek.

Så fremst du ikke er kraftig oppblåst, har diarè, eller slim, puss eller blodig avføring så er det ingen sykdomstegn. 

Sliter du fortsatt etter du har lagt om livsstilen din, bør du kontakte lege. 
Kanskje greit å prøve å leve litt sunnere før man løper til legen, med en treg avføring når man spiser mye usunn mat. 

Anonymkode: dfaa4...ce4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her lukter det tur til legen. Kan det være ulcerøs kolitt eller crons? Har selv ulcerøs colitt og det kunne tidligere være perioder der jeg alltid orienterte meg om det var et toalett i nærheten. Ville tatt en sjekk..

Anonymkode: afbf2...52d

Ingen av dem stemmer med symptomer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstoppelse, og selv om det ikke er så ekstremt som deg kjenner jeg meg igjen. Bruker movicol i perioder, og så glemmer jeg det og jeg er tilbake til scratch.

Anonymkode: af6fc...70c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å drikke mye vann. Jeg drikker 3 liter vann hver dag, har problemer med forstoppelse, og flere turer på do. Men er alltid litt bedre når jeg er flink til å drikke mye vann. Fiber hjelper og.

Anonymkode: 15e93...c78

Skrevet (endret)

Prøv probiotika eller Dupalac så ser du at det kan bli bedre. 

Endret av Anonymeeee
AnonymBruker
Skrevet

Hvete, sukker og ultraprossesert mat gir meg sånn mage. Og melk. Prøv å kutt ut det er nok noe i kostholdet

Anonymkode: 07750...861

AnonymBruker
Skrevet

Cøliaki? 

Anonymkode: b6bc4...bd2

Skrevet

Begynn å spis skikkelig mat

AnonymBruker
Skrevet

Bæsjer tre ganger i uka jeg. Blir du ikke sår? Er det diaré?

Anonymkode: 9c216...b31

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...