Phoenix Heart Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 Burde ikke kong Harald gjøre det samme? https://www.nettavisen.no/kjendis/dronning-margrethe-ii-av-danmark-gar-av/s/5-95-1549938
Somarfugelen Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 Ja absolutt. Monarkiet er en kostbar farse. 3
Vetikkebedre Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 Somarfugelen skrev (Akkurat nå): Ja absolutt. Monarkiet er en kostbar farse. Hva tror du det at regenten abdiserer betyr, egentlig? 22
Skravlekaspar Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Sist gang en monark abdiserte i Danmark var i 1523. Christian II. Og det var fordi han fryktet opprør og ville flykte. Tipper Fredrik klør i fingrene etter å sette kronen på hodet😀
Rosa Sitron Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 1 minutt siden, Somarfugelen said: Ja absolutt. Monarkiet er en kostbar farse. Men abdisering gjør vel ikke noe fra eller til med det? 11 1
svartkatt Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Burde vært en øvre aldersgrense på diverse stillinger og titler.. 5
Millimani Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 Jeg synes hun fortjener det, og at hun er sterk og tøff som tar det valget når hun vet at helsa skranter. Jeg tror at Frederik kan videreføre det hun har gjort for landet sitt. Han er allerede 55 år gammel, og klar til å slippe til. Akkurat som kong Harald var nær 54 år da kong Olav døde, og kong Olavs helsetilstand var vel heller dårlig den siste tiden. Selv kongelige kan bli demente, og da er det bedre å ta affære med et tronskifte før en evt demens oppstår. Riktignok var vel ikke kong Olav dement, og ikke dronning Margrethe heller, men jeg vil bare nevne det. Kanskje kong Harald får noe å tenke på nå. 5 4
FryNor Skrevet 1. januar 2024 #10 Skrevet 1. januar 2024 Somarfugelen skrev (6 timer siden): Ja absolutt. Monarkiet er en kostbar farse. Hvem er er det norske monarkiet kostbart for?. Jeg har et inntrykk av at de som mener at det norske monarkiet er dyrt for det norske folk er de som har minst peiling på hva det faktisk dreier seg om, de er blottet for historiekunnskap og de skjønner ikke viktigheten av verdiene som en konge eller en kongefamilie bringer til landet i form av sin status og sitt arbeid som representanter for landet vårt. Monarkiet i Norden er den eldste og mest vellykkede styreformen i hele verden, selv om monarkene ikke lenger har fullstendig makt så snakker vi likevel om over 1500 år med historie som har resultert i de mest oppegående og moderne samfunnene i verden. Kostnaden av å beholde og ta vare på vår historie samt opprettholde monarkiet er en dråpe i havet i forhold andre meningsløse statlige sløsinger med penger Men der jo klart om man har dårlig råd og er fattig så er det lett å bli misunnelig på noe man ikke skjønner. 15 4 6
Brunello Skrevet 1. januar 2024 #11 Skrevet 1. januar 2024 FryNor skrev (23 minutter siden): Hvem er er det norske monarkiet kostbart for?. Jeg har et inntrykk av at de som mener at det norske monarkiet er dyrt for det norske folk er de som har minst peiling på hva det faktisk dreier seg om, de er blottet for historiekunnskap og de skjønner ikke viktigheten av verdiene som en konge eller en kongefamilie bringer til landet i form av sin status og sitt arbeid som representanter for landet vårt. Monarkiet i Norden er den eldste og mest vellykkede styreformen i hele verden, selv om monarkene ikke lenger har fullstendig makt så snakker vi likevel om over 1500 år med historie som har resultert i de mest oppegående og moderne samfunnene i verden. Kostnaden av å beholde og ta vare på vår historie samt opprettholde monarkiet er en dråpe i havet i forhold andre meningsløse statlige sløsinger med penger Men der jo klart om man har dårlig råd og er fattig så er det lett å bli misunnelig på noe man ikke skjønner. Monarkiet er ikke spesielt kostbart, men samtidig fullstendig utdatert. Det beste er å kvitte seg med det når alt er ok. Hadde likestillingen kommet 5 år tidligere, hadde vi hatt utsikter til Dronning Martha og regent Durek. 4
Drizzt Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 Meget klok dame. Når helsen svikter, gir du stafettpinnen videre. Vår konge ser ut til å klare seg en stund til, men det er ingen skam å abdisere når man er blitt såpass gammel at helsen står i veien. Så han må bestemme dette selv. 4
Raven.Writingdesk Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Jeg synes egentlig det er rart at dette ikke skjer oftere. Tenker da også på at for den nye regent må det være en fordel å ha støtten/rådgiver fra den eldre.. 5
Duff Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 Dette må kongen selv bestemme. Hvis han vil være konge til han dør så er det greit. Kongen har mye hjelp og støtte rundt seg og kronprinsen stiller opp der kongen ikke kan. Kongen gjør mye bra for landet men alt er ikke synlig for oss. 3
Capazitet Skrevet 1. januar 2024 #15 Skrevet 1. januar 2024 Kanskje ho ville at Fredrik skulle skjerpa seg... 1
Kniv & gaffel Skrevet 14. januar 2024 #16 Skrevet 14. januar 2024 Tronskiftet er gjennomført og Danmark har nå fått en konge. 👑 Håper Margrethe får noen gode dager som pensjonist de årene hun har igjen. Min første tanke da det ble kjent at hun skulle abdisere, var at hun har fått en alvorlig sykdom og vil overlate tronen til sønnen mens hun fortsatt er oppegående. Håper at det ikke er tilfelle. 2
Salmonella Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 Dronning Margrethe så veldig rørt ut i det troneskiftet var gjennomført og hun forlot rommet de var i. 1
Kniv & gaffel Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 Hørte nettopp på TV at med Dronning Margrethes avgang, er det ingen regjerende dronninger i verden. Det har jeg ikke tenkt på. Dronningene Elizabeth og Margrethe var begge sterke og tydelige personer. Jeg ser ikke for meg at hverken Charles eller Fredrik kan fylle rollene på samme måte. 2
Hoppetaujenta Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 https://www.dagbladet.no/kjendis/frederik-har-ikke-menneskerettigheter/80818964 Noe til ettertanke dette her. Ikke helt sikkert at dette er en god og glad dag for det nye kongeparet. Eller for Margrethe. 1
Festlig Skrevet 14. januar 2024 #20 Skrevet 14. januar 2024 Brunello skrev (På 1.1.2024 den 2.18): Monarkiet er ikke spesielt kostbart, men samtidig fullstendig utdatert. Det beste er å kvitte seg med det når alt er ok. Hadde likestillingen kommet 5 år tidligere, hadde vi hatt utsikter til Dronning Martha og regent Durek. Mener du at vi er bedre tjent med Presidenter som styrer alt etter vær og vind ? Monarkiet styrker samholdet og den norske folkesjela. Den kongefamilien vi har er verdige ambassadører for landet vårt ! 🇳🇴🇳🇴 8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå