AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 Det er mulig at jeg er ekstra ømfindtlig på dette området. Men når selve julemiddagen står på bordet og man setter seg til bords. Da er jo det kanskje årets mest høytdelige stund for mange. Tilpasses samtaleemnet under middagen dette faktum? Selv synes jeg det er ekstremt viktig at man under julemiddagen velger seg passende samtaleevner og noe som står i stil med settingen, der folk skal nyte maten og kanksje reflektere litt over julen. Det er selvsagt avhengig av hvor mange som er tilbords, om det er barn der osv osv. Da blir de gjerne småprat rund barna og kommentarer til disse. Når det bare er voksne kan det kanskje bli verre? Husker en jul der jeg var i ferd med å sette fram maten og alle hadde satt seg, foreldrene mine og et par gjester til. Det de skravla i vei om var kjøkkeninnredninger og høyde på overskap!! Hallo - nå er folk i ferd med å sette seg til bords - det er årets høydepunkt for mange, eller burde være det, så driver man å snakker om hvor mange cm det skal være mellom benk og skap??! Jeg fikk vel stoppa det hele ved å si at "maten var god eller" eller noe lignende. Kobla i alle fall helt ut diskusjonen, som jeg synes var bare så latterlig upassende. Vil tro at det hele kunne vært løst ved at f.eks. eldstemann hadde framstått som en tydeligere vert. Det samme blir jo greia under nyttår - synes at går an å prøve å pense inn på gode opplevelser det siste året, hva man ønsker neste år - høydepunkter - og ikke minst - om man har felles erfaringer fra tidligere feiringer, snakke litt om våre avdøde slektninger og sånt... ... f.eks. synes jeg diskusjon om politikk, type kommunedeling eller politireform, blir slitsom og uinteressant på en slik dag. Det er heller ikke tiden for å detaljert legge ut om familieforholdene til naboen, som halvparten av rundt bordet ikke aner hvem er... Som sagt - er nok litt overfølsom her. Men det er også grunnen til at jeg trives best med å tilbringe årets siste kveld alene. Da kan jeg prate om det jeg vil 😄 Anonymkode: f61fa...872
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Skrevet 31. desember 2023 Takke meg til ufarlige samtaleemner som kjøkkeninnredninger fremfor Trump, Gaza og klimaendringer.... Anonymkode: b6e60...36d 11
Macro Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 Åj, dette hadde blitt for stivt og uptight for min del. Jeg liker å feire med folk jeg kjenner, og om de vil fortelle om kjøkkeninnredningen sin så er det helt innafor. 8
Anonymbruker*** Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 Det hørtes dørgende kjedelig og firkantet ut å mer eller mindre ha en mal for hvordan samtalen skal gå under middagsselskap. Greit å si god nytt år, nydelig måltid, fin kjole/dress, men etter og mellom frasene kan man vell snakke om hva man vil. Selv om det klart er tonedøvt å ta opp politisk betente temaer eller triste hendelser som legger demper på stemningen. Kjøkkeninnredning og kommunedeling er om litt kjedelig, relativt safe og nøytrale samtaleemner. 5
Bacteria Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Er vel ingen samtaleemner som blir feil så lenge man unngår de åpenbart brennbare temaene. Hver familie vet jo hva disse går i. Som en tommelfingerregel bør religion og politikk unngås. Palestina/Israel bør unngås for enhver pris. Emner som klima og vaksiner kan også være greit å styre litt unna for de fleste. Samt åpenbare familiekonflikter. 1 1
Sofiei Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 Hjelpes, det hørtes trått ut! Du hadde ikke trivdes når min storfamilie samles til julemiddag. Vi snakker om alt mulig. 2
Millinea Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Godt du ikke er en del av min familie TS. Vi jobber i helsevesenet og fortalte om div svært uheldige hendelser med avf mens vi spiste... 😂 Var innom fødsler også, stakkars tantebarna mine... 5
Mezzosoprena Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 Altså, samtaleemner får komme automatisk, ikke ut fra en liste over "godkjente samtaleemner". Vi feirer med familie og dermed går skravla rimelig automatisk. 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 Vi snakket om demens og et håp om at Kong Harald ikke får det, og hvor grusom den sykdommen er. Var også innom andre kongelige, hvor de har hatt demens, og vært upassende (Danmark). Snakket om hvor fin konge vi har, og hvor heldige vi er med ham, men også at vi er heldige med kronprinsen vår. Mye demensprat, inkludert ulike typer, og hvor endret personlighet en kan få av det. Helt grusom sykdom. Ikke helt passende for deg sikkert, men samtalen var faktisk ganske okay, og ble avsluttet med at en var spent på hva den fine kongen vår vil si idag. Alt må ikke sære veldig formelt selv om det er en stor dag, eller mer formelt selskap. Mye kan også snakkes om, dersom det gjøres på en fin måte, også i finere lag. Anonymkode: be008...077 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er mulig at jeg er ekstra ømfindtlig på dette området. Men når selve julemiddagen står på bordet og man setter seg til bords. Da er jo det kanskje årets mest høytdelige stund for mange. Tilpasses samtaleemnet under middagen dette faktum? Selv synes jeg det er ekstremt viktig at man under julemiddagen velger seg passende samtaleevner og noe som står i stil med settingen, der folk skal nyte maten og kanksje reflektere litt over julen. Det er selvsagt avhengig av hvor mange som er tilbords, om det er barn der osv osv. Da blir de gjerne småprat rund barna og kommentarer til disse. Når det bare er voksne kan det kanskje bli verre? Husker en jul der jeg var i ferd med å sette fram maten og alle hadde satt seg, foreldrene mine og et par gjester til. Det de skravla i vei om var kjøkkeninnredninger og høyde på overskap!! Hallo - nå er folk i ferd med å sette seg til bords - det er årets høydepunkt for mange, eller burde være det, så driver man å snakker om hvor mange cm det skal være mellom benk og skap??! Jeg fikk vel stoppa det hele ved å si at "maten var god eller" eller noe lignende. Kobla i alle fall helt ut diskusjonen, som jeg synes var bare så latterlig upassende. Vil tro at det hele kunne vært løst ved at f.eks. eldstemann hadde framstått som en tydeligere vert. Det samme blir jo greia under nyttår - synes at går an å prøve å pense inn på gode opplevelser det siste året, hva man ønsker neste år - høydepunkter - og ikke minst - om man har felles erfaringer fra tidligere feiringer, snakke litt om våre avdøde slektninger og sånt... ... f.eks. synes jeg diskusjon om politikk, type kommunedeling eller politireform, blir slitsom og uinteressant på en slik dag. Det er heller ikke tiden for å detaljert legge ut om familieforholdene til naboen, som halvparten av rundt bordet ikke aner hvem er... Som sagt - er nok litt overfølsom her. Men det er også grunnen til at jeg trives best med å tilbringe årets siste kveld alene. Da kan jeg prate om det jeg vil 😄 Anonymkode: f61fa...872 Det blir litt uptight for min del. Tenker det å avbryte noen for å skifte tema er ganske så ufint og dårlig ovenfor de andre. Anonymkode: 8cb54...4c5 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 Tror de som ikke vil prate om endel tema som feks politikk er de samme folkene som ikke tåler å høre at andre har andre meninger enn de selv, det skaper disharmoni hos vedkommende, mens andre kanskje ikke bryr seg så mye som de tror. Selv hater jeg slike settinger der man må gå på glasskår for å ikke fornærme folk, da blir det som regel erstattet med overfladisk og meningsløs pjatt om feks hvor flink ens egne barn/familie er. Anonymkode: c1bc8...c25 1
Arkana Skrevet 31. desember 2023 #12 Skrevet 31. desember 2023 Jeg ville synes det var veldig spesielt om man samles til selskap, uansett når, og bare kan diskutere blant forhåndsvalgte tema. Det blir jo hverken gode diskusjoner eller god stemning av sånt. Her utvikler samtalene seg på egen hånd og man snakker gjerne med ulike mennesker i løpet av middagene. Det kan like gjerne være om trivielle tema som noe dypere. Det som kommer naturlig er som oftest veldig mye bedre enn det som blir tvunget fram. Jeg har vanskelig for å tro at det blir særlig hyggelig under dine middager hvis du ønsker å diktere hva folk skal snakke om. 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Drittlei av mine foreldres og svigers samtaleemner i alle selskap det siste året. Strømpriser og hvor dyrt alt er….Hadde gjerne tatt alle andre temaer. Anonymkode: b57b3...46d
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #14 Skrevet 1. januar 2024 Her for folk lov til å snakke om det de ønsker. Vi har takhøyde nok til at vi tåler alle temaer. Anonymkode: caa98...a66 2
MariaIsabel Skrevet 2. januar 2024 #15 Skrevet 2. januar 2024 Bacteria skrev (På 31.12.2023 den 17.40): Er vel ingen samtaleemner som blir feil så lenge man unngår de åpenbart brennbare temaene. Hver familie vet jo hva disse går i. Som en tommelfingerregel bør religion og politikk unngås. Palestina/Israel bør unngås for enhver pris. Emner som klima og vaksiner kan også være greit å styre litt unna for de fleste. Samt åpenbare familiekonflikter. Her kom vi inn på både religion, politikk, klima, økonomi og familiekonfliktene under nyttårsmiddagen. 😂 Hadde det fint likevel da.
Bacteria Skrevet 2. januar 2024 #16 Skrevet 2. januar 2024 MariaIsabel skrev (12 minutter siden): Her kom vi inn på både religion, politikk, klima, økonomi og familiekonfliktene under nyttårsmiddagen. 😂 Hadde det fint likevel da. Det er jo kjempefint! Noen familier takler uenighet i sak bedre enn andre. Mine foreldre kunne diskutere med sine søsken og svogere høylytt… skulle tro de ble uvenner men det ble de ikke… var perlevenner straks diskusjonen var over 😅 Vant som jeg var med dette dro dumme meg igang en diskusjon hjemme hos min blivende svigerfar; det angret jeg straks på. Det bikket over i usakligheter og det var like før julefeiringen ble avlyst lillejulaften. Der lærte jeg at alle familier har sin egen dynamikk, og slettes ikke alle greier å skille person og sak. Er så takknemlig for å komme fra en familie som elsker å diskutere, men er glade i hverandre selv om vi er helt uenige i politikk og livssyn. Litt utypisk norsk kanskje? 🤷♀️ 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå