AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 Min datter på 13 år sier at de siste dagene opplever hun at det prikker og svartner for henne noen sekunder etter at hun reiser seg opp og begynner å gå. Dette kan ha med blodtrykksfall å gjøre når man reiser seg opp.. Men jeg mistenker at hun har kanskje for lite jern siden hun begynte med mensen i september. Hun er ellers frisk og jeg har tenkt å ta med henne til legen etter nyttår. Har kjøpt tyggetabletter med Jernia mellomtiden. Er det vanlig med jernmangel i så ung alder ? Anonymkode: f3b5f...486
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Skrevet 31. desember 2023 Veldig vanlig med jernmangel, blodtrykksfall og generelt lavt blodtrykk hos jenter i den alderen. Anonymkode: 90f94...ff0 9
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 Jernmangel kan man få i alle aldre. Jeg har hatt det siden fødsel av. Anonymkode: 76167...813 1
Nuttery Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 Det høres ut som blodtrykksfall. Det kan være pga anemi, men også bare naturlig. Kvinner har generelt lavt blodtrykk, spesielt når de er unge. Går jo an å få tatt noen blodprøver hos fastlegen hvis dette er noe som plager henne. 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Kan absolutt høres ut som jernmangel ja! Men også b12 eller d-vitamin. Ta en blodprøve hos legen 😊 og gi henne flytende jern for bedre opptak, hvis hun er i mangel, sammen med et glass appelsinjuice. Og aminojern som vedlikeholdsdose 😊 Anonymkode: 38083...76a 2
GodtNok Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 Min tenåring har hatt samme problem (gutt). Vi var hos legen og fikk konstatert at han har lavere blodtrykk når han står enn når han sitter, og det fallet når han reiser seg, gir den følelsen. Ikke noe farlig, ikke noe å gjøre med, annet enn å reise seg litt forsiktig. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Jeg blødde som en foss med en gang jeg fikk mensen. Så godt mulig hun trenger jern. Drikker hun nok? Nye medisiner som p-piller? Spiser hun nok? Sover hun nok? Anonymkode: 6eb47...6ea
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min datter på 13 år sier at de siste dagene opplever hun at det prikker og svartner for henne noen sekunder etter at hun reiser seg opp og begynner å gå. Dette kan ha med blodtrykksfall å gjøre når man reiser seg opp.. Men jeg mistenker at hun har kanskje for lite jern siden hun begynte med mensen i september. Hun er ellers frisk og jeg har tenkt å ta med henne til legen etter nyttår. Har kjøpt tyggetabletter med Jernia mellomtiden. Er det vanlig med jernmangel i så ung alder ? Anonymkode: f3b5f...486 Jeg var sånn når jeg var på hennes alder og kan vel fortsatt skje i dag men ikke så ofte og aldri så kraftig som når jeg var tenåring, er over førti nå. Alltid hatt lite jern. Da jeg var ung var jeg ganske tynn og var ikke så glad i å spise brødmat, så veldig ofte spiste jeg bare en svær middag, tror ikke det gjorde saken bedre. Ta henne med til legen og ta en blodprøve da vel? Anonymkode: 028e1...7c1 1
Sofakona Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 Symptomer. De typiske plagene er at pasienten innen noen minutter etter å ha reist seg blir svimmel, ør og "lett i hodet", føler seg svak i bena og får utydelig syn. Noen merker tydelig hjertebank og kan oppleve skjelvinger og indre uro. Noen får mageplager med kvalme, oppblåsthet eller magesmerter. https://nhi.no › nerveskader › post... Postural takykardi syndrom - NHI.no
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 Jeg svimte av hele tiden som ung, uten ar noen undersøkte det. I voksen alder har jeg ofte jernmangel, men også generelt lavt blodtrykk. Anonymkode: c405c...cc5 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 Jeg opplevede dette til stadighet da jeg var ung. Sjekket det aldri ut, men har i voksen alder fått konstantert lavt blodtrykk. Ikke noe farlig. Men jeg så absolutt helt svart når jeg reiste meg som ungdom. Anonymkode: 60fb1...02d 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #12 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Veldig vanlig med jernmangel, blodtrykksfall og generelt lavt blodtrykk hos jenter i den alderen. Anonymkode: 90f94...ff0 Helt vanlig. Mine jenter har jernmangel. Kjøp jerntilskudd og pass på at hun tar det. Anonymkode: a93f0...c59
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #13 Skrevet 1. januar 2024 Sikkert gravid Anonymkode: e7c61...174 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå