AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 Jeg skal ikke flytte, men er nyskjerrig på hva som får andre til å flytte til feks Spania-spesielt uten nettverk eller jobb. Jeg er ufør, og stort sett alene. Bruker 50% av det som kommer inn, på bolig. Og opplever å ikke ha krav på hjelp til ulike fysiske oppgaver kroppen ikke mestrer, men har heller ikke råd til å betale for tjenester. Spania er ikke det billigste landet å dra til, men får inntrykk av at mange uføre reiser dit. Jeg ønsker å legge en plan for alderdommener 55 år nå) som kan være litt mer verdig. Hvordan er det i Spania, kan man betale for «hjelp» og medisinske tjenester uten å gå personlig konkurs? Jeg skriver Spania fordi det virker tryggere enn et lavkostland som feks Vietnam etc. Anonymkode: d8538...82d 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #2 Skrevet 31. desember 2023 Mange reiser til Thailand og det er vel billigere Anonymkode: e0667...d88
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange reiser til Thailand og det er vel billigere Anonymkode: e0667...d88 Jo, men er det ikke tryggere med et opplegg i Spania? Og jeg tenker permanent flytting; ikke 3 uker ferie. Anonymkode: d8538...82d 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: hva som får andre til å flytte til feks Spania-spesielt uten nettverk eller jobb. Jeg er ufør, og stort sett alene. Bruker 50% av det som kommer inn, på bolig. Og opplever å ikke ha krav på hjelp til ulike fysiske oppgaver kroppen ikke mestrer, men har heller ikke råd til å betale for tjenester Alltid fordel at det er et EU land mtp ytelser og helsetjenester. Klima er vel omtrent det beste/minst dårlige innenfor EU. Du har norske kolonier og kan finne deg nye bekjentskaper. Finnes norske helsetilbud om man feks har revmatiske sykdom. Kjøkkenet er ganske bra. Overkommelig avstand om man vil hjem til moderlandet eller få besøk i motsetning til Vietnam, Thailand eller lignende som du ikke kan ta en høstferie på. Folk flytter stort sett pga klima/helse/økonomi. Er man stort sett alene som du sier så hvorfor ikke være det et sted du trives bedre i enn hjemme i Norge? Anonymkode: 77279...f88 5
Gjest Tom Peng Pung Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 (endret) Det kommer litt ann på helsa, om du har god fysisk helse så ville jeg valgt ett land i Asia, som ufør så kan du være bort halve året uten å miste rettighetene i folketrygden, hvis man først skal være borte så lenge så er besparelsene enorme ved å velge Asia foran foran Europa, nevner det med god helse fordi det er tøft for kroppen å reise så langt og man må neste påberegne å oppleve magesjau fra tid til annen, men med en god reiseforsikring så har du litt sikkerhet. Om noe av det jeg nevner er en hindring så bør du heller gå for ett land i Europa. Endret 31. desember 2023 av Tom Peng Pung
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 For min del, er det klima som gjør at jeg planlegger å dra til utlandet etter hvert. Har foreløpig ansvar her i Norge som holder meg her. Anonymkode: 01d3b...227 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Kjenner endel uføre/pensjonister som har flyttet ut av Norge for godt. De fleste av de har det ikke noe bra. Bare de som har masse midler. Jeg ville heller leid en billig hybel i Norge i sommerhalvåret og bodd et varmere sted utenlands når det er vinter. Men pass på å oppholde deg minst 6 mnd i Norge så du beholder alle rettigheter. Vil du miste disse rettighetene må du være veldig sikker på valget du gjør.. Anonymkode: 7f4ba...e6c 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 Spania er et moderne land. Det er mye nordmenn der. Du kan få norsk lege, tannlege osv. Gode sykehus. Samarbeid med helfo osv. Kort hjemreise. Spania har blitt dyrere de siste årene, men fremdeles billigere enn i Norge. Anonymkode: a5bfe...03f 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner endel uføre/pensjonister som har flyttet ut av Norge for godt. De fleste av de har det ikke noe bra. Bare de som har masse midler. Jeg ville heller leid en billig hybel i Norge i sommerhalvåret og bodd et varmere sted utenlands når det er vinter. Men pass på å oppholde deg minst 6 mnd i Norge så du beholder alle rettigheter. Vil du miste disse rettighetene må du være veldig sikker på valget du gjør.. Anonymkode: 7f4ba...e6c Man kan betale for å beholde medlemskap i Folketrygden. https://www.nav.no/frivillig-medlemskap Anonymkode: 63a40...ecb
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spania er et moderne land. Det er mye nordmenn der. Du kan få norsk lege, tannlege osv. Gode sykehus. Samarbeid med helfo osv. Kort hjemreise. Spania har blitt dyrere de siste årene, men fremdeles billigere enn i Norge. Anonymkode: a5bfe...03f Uten at jeg vet det, er inntrykket mitt at helsetjenester i Spania er på lik linje som Norge; altså hverken bedre eller verre☺️Bolig ser litt dyrt ut å kjøpe, men har liten kjennskap utover finn.no. Mange ganger lurer jeg på om ting kunne blitt litt lettere med bedre klima, spare en ødelagt kropp for snømåking og kulde. Men har levd med pendling tidligere i livet, og syntes det var tungt med «to hjem»(Har ikke råd heller). Vil helst bo fast ett sted. Er også avhengig av mye hjelpemidler og spesialmøbler jeg ikke har råd til å kjøpe dobbelt av, og blir for tungt/dyrt å få fraktet frem og tilbake. Har dessverre ikke økonomi til å leie 2-3 mnd på vinteren for å «teste» livet i et annet land. Men er ikke fremmed for tanken på flytting. Frykten er at ting blir verre; pga kultur, går fra lite til null nettverk, blir stress å orientere seg rundt alt. Anonymkode: d8538...82d 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uten at jeg vet det, er inntrykket mitt at helsetjenester i Spania er på lik linje som Norge; altså hverken bedre eller verre☺️Bolig ser litt dyrt ut å kjøpe, men har liten kjennskap utover finn.no. Mange ganger lurer jeg på om ting kunne blitt litt lettere med bedre klima, spare en ødelagt kropp for snømåking og kulde. Men har levd med pendling tidligere i livet, og syntes det var tungt med «to hjem»(Har ikke råd heller). Vil helst bo fast ett sted. Er også avhengig av mye hjelpemidler og spesialmøbler jeg ikke har råd til å kjøpe dobbelt av, og blir for tungt/dyrt å få fraktet frem og tilbake. Har dessverre ikke økonomi til å leie 2-3 mnd på vinteren for å «teste» livet i et annet land. Men er ikke fremmed for tanken på flytting. Frykten er at ting blir verre; pga kultur, går fra lite til null nettverk, blir stress å orientere seg rundt alt. Anonymkode: d8538...82d Jeg hadde ikke bruk for helsevesenet da jeg bodde i Spania, men jeg fikk høre at det gode helsevesenet (bedre enn Norge) var en av flere grunner til at nordmenn emigrerte. Mulig det er regionale forskjellger. Boligpriser varierer enormt i Spania, det er generellt mye billigere å kjøpe der enn i Norge. Men skal man kjøpe i Barcelona og Marbella, da er det veldig dyrt. Det er lett å få seg nettverk i Spania, hvis man gjør en innsats. Egne grupper for nordmenn i spania på facebook osv. Anonymkode: 63a40...ecb
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #12 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ☺️Frykten er at ting blir verre; pga kultur, går fra lite til null nettverk, blir stress å orientere seg rundt alt. Anonymkode: d8538...82d Du må være tålmodig om du skal lykkes i en ny kultur, men om du er målrettet så blir det litt enklere for hver tur man tar, til slutt blir det kanskje ett ork å dra hjem til Norge på ferie 😆 Anonymkode: e6f16...330
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #13 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må være tålmodig om du skal lykkes i en ny kultur, men om du er målrettet så blir det litt enklere for hver tur man tar, til slutt blir det kanskje ett ork å dra hjem til Norge på ferie 😆 Anonymkode: e6f16...330 Haha😂😂Det hadde vært topp👌 Anonymkode: d8538...82d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #14 Skrevet 31. desember 2023 Jeg tenker at det som skal til er mot, og om du er sosial er det lett og bygge nettverk i Spania. Har vært mye i Spania fordi vi hadde ferieleilighet der, og det norske « miljøet», var veldig åpent. Ble invitert på mye jeg takket nei til, fordi jeg var på ferie og ønsket og ligge på stranden og spise tapas heller enn og sitte inne og spise kjøttkaker, men hadde jeg bodd der hadde jeg takket mer jo til sånt for det sosiale. Jeg tenker og flytte dit for klima og helsefordelen selv om 10- 15 år. opplevde helsetjeneste der som bedre enn hjemme. Trengte ikke legehjelp selv, men andre som gjorde det. Tror jeg hadde startet med og reise på ferie og føle litt på hvordan det er og være der.meld deg inn i facebookgrupper av typen « nordmenn på xxxx» , folk er gjerne veldig hjelpsomme og en kan spørre om alt. Anonymkode: 08358...c93
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #15 Skrevet 31. desember 2023 Min kjennskap til trygda folk i Spania et at de "alle" er forfylla mennesker. Anonymkode: 091b1...904 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #16 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min kjennskap til trygda folk i Spania et at de "alle" er forfylla mennesker. Anonymkode: 091b1...904 Hva🫣Da passer ikke jeg inn. Men uansett tviler jeg på at jeg vil få særlig gode norske venner/bekjentskaper der heller, før evt helsen og personligheten min endrer seg noe😄Men tviler på alle driver med fylla; jeg er ihvertfall for syk til drikking. Og det skal ikke kombineres med mine medisiner😬 Anonymkode: d8538...82d
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #17 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min kjennskap til trygda folk i Spania et at de "alle" er forfylla mennesker. Anonymkode: 091b1...904 Tull og tøys. Anonymkode: 5683f...726
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #18 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva🫣Da passer ikke jeg inn. Men uansett tviler jeg på at jeg vil få særlig gode norske venner/bekjentskaper der heller, før evt helsen og personligheten min endrer seg noe😄Men tviler på alle driver med fylla; jeg er ihvertfall for syk til drikking. Og det skal ikke kombineres med mine medisiner😬 Anonymkode: d8538...82d Det stemmer ikke. Noen sikkert, og særlig engelskmenn. Men generelt sett er ikke fastboende som det du ser på Charterfeber o.l Dessuten så velger du selv hvem du omgås med. Anonymkode: 63a40...ecb
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #19 Skrevet 31. desember 2023 De tilfellene jeg kjenner til er rastløse personer som gjerne flytter hjem igjen eller til et annet sted etter noen år, og videre deretter, eller sånne som mangler realitetsorientering og tror ALT skal bli så bra bare de kommer seg utenlands. Det har ikke gått så bra med den siste typen. Anonymkode: 980d7...735 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #20 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De tilfellene jeg kjenner til er rastløse personer som gjerne flytter hjem igjen eller til et annet sted etter noen år, og videre deretter, eller sånne som mangler realitetsorientering og tror ALT skal bli så bra bare de kommer seg utenlands. Det har ikke gått så bra med den siste typen. Anonymkode: 980d7...735 Det kan godt være. Spania er en helt annen kultur og ikke alle klarer å tilpasse seg. Men mange trenger varmen for helsa si, og ikke alle har godt nettverk hjemme i Norge. For dem er det lettere å bli værende i Spania. Anonymkode: 63a40...ecb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå