AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #1 Skrevet 31. desember 2023 Bare fordi man fant en som eier leilighet/hus? Hvorfor er det greit? Hvorfor er det ikke greit? Anonymkode: 71cba...45e
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #3 Skrevet 31. desember 2023 Det er vel opp til eieren av boligen som avgjør om det er greit eller ikke å ha en boense hos seg gratis. Anonymkode: e9ee4...4cf 7 3
svartkatt Skrevet 31. desember 2023 #4 Skrevet 31. desember 2023 Det spørs om det faktisk er gratis.. det finnes andre utgifter enn leie og lån.. man burde dele på utgiftene. Hvorfor skulle bare den ene betale for strøm osv? Hva med mat og andre ting? 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #5 Skrevet 31. desember 2023 Med mindre man føler for å bytte sine seksuelle tjenester mot gratis bolig er greit, bør man betale for seg. Ingen voksne personer som ikke har nedbetalt en bolig må forvente å kunne bo gratis. Selv da vil det være utgifter ved å bo. Anonymkode: da6c0...626 8 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #6 Skrevet 31. desember 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bare fordi man fant en som eier leilighet/hus? Hvorfor er det greit? Hvorfor er det ikke greit? Anonymkode: 71cba...45e Når jeg leser en del av trådene her inne så virker det som det plutselig er krise å betale for seg så snart man går fra å leie til å flytte inn hos en kjæreste, selv om man får lavere kostnader og kan spare mer. Jeg eier leilighet, ingen kommer til å få kjøpe seg inn her med det første. Ideelt sett vil jeg være særboer. På sikt kan jeg vurdere det, men jeg vil heller at de kjøper/beholder noe eget og leier ut. Jeg har barn og vil ha minst mulig komplikasjoner og sammenblanding av økonomier. K 47 Anonymkode: 62c4f...bda 13 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #7 Skrevet 31. desember 2023 Blir ikke dette temaet tilstrekkelig diskutert i tråden om han som har en 21-årig kjæreste som ikke vil betale for seg? Anonymkode: 259e1...c84 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #8 Skrevet 31. desember 2023 De fleste kvinner forventer å bo gratis om de flytter inn til en mann, er dette som er normen dessverre. Kvinner betaler gladelig 12-15000kr pr mnd til en utleier, på LÅNET til utleier! Men å betale LITT på LÅNET til sin samboer er visstnok mye verre. Av en merkelig grunn. Anonymkode: 5bd95...f67 9 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #9 Skrevet 31. desember 2023 Jeg hadde følt meg som en prostituert dersom jeg bodde gratis hos en mann. Så lite selvrespekt har jeg ikke. Enhver voksen må forsørge seg selv og betale for bolig og mat. Anonymkode: 49f4d...c36 6 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #10 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste kvinner forventer å bo gratis om de flytter inn til en mann, er dette som er normen dessverre. Kvinner betaler gladelig 12-15000kr pr mnd til en utleier, på LÅNET til utleier! Men å betale LITT på LÅNET til sin samboer er visstnok mye verre. Av en merkelig grunn. Anonymkode: 5bd95...f67 I følge den andre tråden er det visst fordi kvinner da aksepterer å ligge (helt gledesløst, virker det som) med kjæresten sin, og blir da kompensert for å stille kroppen sin til disposisjon for ham? 🙄 Anonymkode: ea7f6...ea4 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #11 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste kvinner forventer å bo gratis om de flytter inn til en mann, er dette som er normen dessverre. Kvinner betaler gladelig 12-15000kr pr mnd til en utleier, på LÅNET til utleier! Men å betale LITT på LÅNET til sin samboer er visstnok mye verre. Av en merkelig grunn. Anonymkode: 5bd95...f67 Nei det gjør ikke kvinner generelt, og det er ikke uvanlig at det er kvinnen som eier boligen heller. Her har jeg eid bolig hele vårt samliv. I starten ønsket jeg at han skulle kjøpe seg inn, så vi kunne ha et likestilt forhold også angående at begge eide felles bolig, men med årene sluttet jeg å be om det, og ser mest fordeler ved at jeg eier boligen alene. Han betaler leie til meg. Om han ikke hadde gjort det ville han ha snyltet på meg i 20 år nå. Etterhvert fikk jeg heldigvis overtalt ham til å investere i egen bolig også, så han ikke står på bar bakke om det skulle bli brudd. Innen det sløste han bort alt av penger, og det hadde selvfølgelig ikke vært riktig at han betalte ingenting for å bo. Anonymkode: e9ea7...a5b 6 1
Blueberrymuffin Skrevet 31. desember 2023 #12 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei det gjør ikke kvinner generelt, og det er ikke uvanlig at det er kvinnen som eier boligen heller. Her har jeg eid bolig hele vårt samliv. I starten ønsket jeg at han skulle kjøpe seg inn, så vi kunne ha et likestilt forhold også angående at begge eide felles bolig, men med årene sluttet jeg å be om det, og ser mest fordeler ved at jeg eier boligen alene. Han betaler leie til meg. Om han ikke hadde gjort det ville han ha snyltet på meg i 20 år nå. Etterhvert fikk jeg heldigvis overtalt ham til å investere i egen bolig også, så han ikke står på bar bakke om det skulle bli brudd. Innen det sløste han bort alt av penger, og det hadde selvfølgelig ikke vært riktig at han betalte ingenting for å bo. Anonymkode: e9ea7...a5b Tror du misforstår poenget. I den tråden det den andre brukeren skriver om var det ei dame som skulle flytte inn hos kjærestem sin, men mente kjæresten utnyttet henne økonomisk fordi hun ikke fikk bo gratis. Denne kvinnen hadde ingen problem med å ha det dobbelte i utgifter der hun bodde nå, fordi de pengene gikk jo ikke til en hu var kjæreste med. Kjæresten derimot mente hun skulle betale alt, hvis ikke var han en dårlig kjæreste. Det verste var at flere i tråden støttet trådstarter og mente at hun ble utnyttet på det groveste økonomisk fordi kjæresten hadde foreslått at de skulle dele litt på utgiftene. Så basert på den tråden er det tydeligvis mange kvinner som gladelig betaler 12-15000 til en utlåner, men synes det er mye verre å betale en brøkdel i leie hos samboer. Veldig merkelig logikk. 4
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #13 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er vel opp til eieren av boligen som avgjør om det er greit eller ikke å ha en boense hos seg gratis. Anonymkode: e9ee4...4cf Vi kan være med å sette forventninger. Hvis moren til mine barn ble arbeidsledig så ville jeg selvsagt la henne «bo gratis» så lenge det måtte være nødvendig. Når hun kom på fote forventer jeg at hun er med og bidrar. Hvis jeg hadde vært i et ferskt forhold i ung alder så ville jeg forvente at hun var med og dekket felles utgifter ut fra evne og behov. Hvis relasjonen var veldig asymmetrisk økonomisk (hun milliardær, jeg lastebilsjåfør) så er det sannsynlig at hun ville bo på en måte som jeg ikke hadde økonomi til å dekke halvparten av. En løsning i slike tilfeller er å bli enige om hva som er leie for en «fornuftig» bolig (f.eks 10000/mnd) og la meg betale halvparten av det. På tross av at vi bor i slottet som hun har arvet av foreldrene sine. Anonymkode: 259e1...c84 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #14 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): De fleste kvinner forventer å bo gratis om de flytter inn til en mann, er dette som er normen dessverre. Anonymkode: 5bd95...f67 Det er nok noen kjønnsnormer ute og går ja. Og (pussig nok) argumenterer folk ut fra likestilling når det gavner deres kjønn, og det motsatte når det gavner deres kjønn. Jeg synes det er lite prinsippielt - jeg har barn av begge kjønn, og familie og venner av begge kjønn. Så lenge jeg holder deres interesser høyt så burde jeg også argumentere for de beste, kjønnsuavhengige prinsippene? Sitat Kvinner betaler gladelig 12-15000kr pr mnd til en utleier, på LÅNET til utleier! Men å betale LITT på LÅNET til sin samboer er visstnok mye verre. Av en merkelig grunn. Å betale på rentene til samboer er noe annet enn å betale avdrag. Renter er «kosten ved kapitalen som kreves for å disponere boligen» - en slags husleie. Nedbetaling på lånet er sparing for framtidig eierskap og ikke naturlig at samboer bidrar til. Anonymkode: 259e1...c84
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #15 Skrevet 31. desember 2023 Folk er forskjellige. Det er greit å bo gratis hvis huseier synes det er greit, selvfølgelig. (Det gjelder ikke bare par, men også f.eks foreldre med hjemmeboende voksne barn.) Selv tenker jeg at man bør dele utgifter som f.eks strøm, kommunale avgifter, mat, innboforsikring og internett. Noen velger å dele 50/50, noen velger å dele prosentvis etter inntekt, noen velger å dele etter antall personer (folk som har barn fra før, altså), alt ettersom hva som passer. Hvorvidt man skal betale MER enn dette, blir jo noe som hvert enkelt par bestemmer selv, men man må jo avklare dette FØR man bestemmer seg for å flytte sammen. For noen kan uenighet gjøre at det blir økonomisk umulig å flytte sammen. Da jeg flyttet inn hos min kjæreste, delte vi alle løpende utgifter og regninger, men jeg betalte ikke noe husleie utover dette. Det var hans forslag å gjøre det slik. Men vi avtalte også at det var en midlertidig løsning, og at hvis forholdet holdt så ville vi kjøpe noe større sammen. Anonymkode: f7a41...bc0 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #16 Skrevet 31. desember 2023 Blueberrymuffin skrev (1 time siden): Tror du misforstår poenget. I den tråden det den andre brukeren skriver om var det ei dame som skulle flytte inn hos kjærestem sin, men mente kjæresten utnyttet henne økonomisk fordi hun ikke fikk bo gratis. Denne kvinnen hadde ingen problem med å ha det dobbelte i utgifter der hun bodde nå, fordi de pengene gikk jo ikke til en hu var kjæreste med. Kjæresten derimot mente hun skulle betale alt, hvis ikke var han en dårlig kjæreste. Det verste var at flere i tråden støttet trådstarter og mente at hun ble utnyttet på det groveste økonomisk fordi kjæresten hadde foreslått at de skulle dele litt på utgiftene. Så basert på den tråden er det tydeligvis mange kvinner som gladelig betaler 12-15000 til en utlåner, men synes det er mye verre å betale en brøkdel i leie hos samboer. Veldig merkelig logikk. Så den tråden, og ble selv sjokkert over at noen mener hun skulle bo gratis, eller få kjøpe seg inn i bolig med småpenger. Man bør definitivt bo sammen en stund før man begynner å snakke om å kjøpe seg inn, og da må det isåfall være på ordentlig vis, ikke ved å betale en liten leie i måneden. Anonymkode: e9ea7...a5b 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2023 #17 Skrevet 31. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste kvinner forventer å bo gratis om de flytter inn til en mann, er dette som er normen dessverre. Kvinner betaler gladelig 12-15000kr pr mnd til en utleier, på LÅNET til utleier! Men å betale LITT på LÅNET til sin samboer er visstnok mye verre. Av en merkelig grunn. Anonymkode: 5bd95...f67 Jepp. Flaut å være kvinne noen ganger.. Hilsen K43. Anonymkode: da82d...afd 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #18 Skrevet 1. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Å betale på rentene til samboer er noe annet enn å betale avdrag. Renter er «kosten ved kapitalen som kreves for å disponere boligen» - en slags husleie. Nedbetaling på lånet er sparing for framtidig eierskap og ikke naturlig at samboer bidrar til. Anonymkode: 259e1...c84 Hvorfor skal du betale avdragene til en utleier og ikke når du leier hos din samboer? Anonymkode: 5bd95...f67 1
Ænema Skrevet 1. januar 2024 #19 Skrevet 1. januar 2024 kommer helt ann på om det er greit for utleier. men kontrakt på greiene er et must uansett.. kjedelig å bli kastet ut på dagen fordi utleier ombestemmer seg. lureste er jo å betale for seg der man bor, men finnes rikinger som ikke bryr seg nevenverdig.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2024 #20 Skrevet 1. januar 2024 Jeg tenker det er flere elementer man bør ta med i betraktning. Selv eier jeg egen bolig (er kvinne), men jeg har lav inntekt (minste uføretrygd). Hadde jeg møtt en mann jeg ville bo med, så hadde jeg ikke turt å la ham kjøpe seg inn, fordi jeg høyst trolig ikke ville hatt mulighet til å kjøpe ham ut. Derfor ville jeg heller ikke forventet at han bidro stort mer enn med sin andel av løpende utgifter om vi skulle bo hos meg. Da kunne han satt egne penger i fond, investert i egen bolig om han ikke hadde, brukt de på fornøyelser eller hobbyer. Jeg forventer at en voksen mann tar ansvar for egen økonomi. Hadde han hatt egen bolig vi valgte å bo i - ville jeg leid ut min og jeg ville vært villig til å betale en god del av leieinntektene jeg fikk (noe måtte settes på konto til utgifter man får på et hus). Noen er mer sårbare økonomisk, og det påvirker hvor stor risiko man kan/bør ta. Jeg mener begge bør komme bedre ut økonomisk av å velge å leve sammen, men noen har såpass god økonomi at det som for andre er forskjell på egen bolig eller ikke er lommerusk for de. Da kan man velge å finne en løsning begge kan leve greit med. Det er andre verdier i livet enn penger, men har man ikke mye - er penger mye verdt. Anonymkode: 858e2...8e3 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå